Ny DVD spiller: Denon 1940 bedre enn 2910?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ny DVD spiller: Denon 1940 bedre enn 2910?

Jeg har en Denon 2910 i dag, som kun oppskalerer til 1080i, og jeg syntes den ikke gjør en altfor bra jobb heller.

Denon 1940 er vel nå 3-4 år nyere (eller mer) og burte vel ha bedre bilde selv om den i dag koster 2300,- (mot 6500,- som 2910 kostet meg).

Og hvordan er den på CD-avspilling. Har dedikert CDspiller, men kunne vært greit med mindre komponenter også, men dette er ikke så viktig.

Intermediate Danke sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,731
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei jeg har Denon1940, skal snart selge den for å kjøpe bluray.

Er meget fornøyd med lyden, nå er det lenge siden jeg hadde dedikert cd-spiller, men jeg mener den er helt på høyde med rimelige cd-spillere.
    Ren og høy lyd med bra kvalitet.
    Den var et gedigent løft fra de to tidligere relativt avanserte Phillips spillerne mine både hva gjelder lyd og bilde.

1940 er vel den dvd spilleren som har løftet seg mest fram på lyd også ifohold til andre i samme klasse.
    1940 går feks for å ha bedre lyd enn konkurenten Oppo.
    Oppo har kanskje litt bedre bildebehandling men mindre lyd.

Av dvd spillere i den "rimeligere" klassen med god kvalitet så er Denon1940,Oppo,Marantz og Panasonic i mine øyne de aller beste dvdspillere som er å finne på markedet.

Denonen var kanskje litt dyr, kostet 4500 når jeg kjøpte den.
    Men angrer ikke, innstillingsmulighetene til bilde er ganske avanserte og man kan justere seg ihjel.
    Dette gir sef mer frihet til å justere etter en bildeinnstilling som passer perfekt til Tvn.

Mellom 2910 og 1940 så tror jeg ikke det er så stor forskjell.
    Plusset med 1940 i såfall må vel være at 1940 gir anledning til SACD og kanskje har litt bedre lyd. og at den har fler bildejusteringsmuligheter.
    Samtidig så har jo 2910 noen noen finesser i videodelen som ikke 1940 har.

Jeg hadde nok gått høyere enn 1940 hvis jeg først skulle oppgradere fra 2910, eventuelt ventet til Denon BD går ned i pris.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et spørsmål til deg med Denon 1940: Hva gjør du i innstillinger for å få spilleren til å vise 4:3-filmer i rett format? Jeg har stilt inn på 16:9 i spilleren, men da drar den også 4:3-filmer til 16:9. Til nå har jeg måtte velge 4:3 på tv-en, men så vidt jeg forstår skal det være mulig å få spilleren selv til å finne rett format?

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På min 2910 så går jeg inn i display menyen og velger "Squeeze" ett eller annet.

Gjør ikke 1940 jobben automatisk heller? Det er jo synd.

Mine BD spillere gjør det, både Sony S300 og Samsung BD1500.

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med litt is i magen og vente til det kommer en brukt 2930 på torget? Angrer veldig på at den gikk ut døra.....

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndersT2
    På min 2910 så går jeg inn i display menyen og velger "Squeeze" ett eller annet.

Gjør ikke 1940 jobben automatisk heller? Det er jo synd.

Mine BD spillere gjør det, både Sony S300 og Samsung BD1500.
    Jeg har lest noen tester av dvd-spilleren, og de sier at den gjør dette automatisk. Altså antar jeg at det er jeg som har gjort et eller annet feil.

Jeg vet jeg kan sette den på noe 4-3 Squeeze (eller noe sånt), men vil ikke dette forringe kvaliteten på 16:9-filmer? Mener jeg leste det et sted. Derfor har jeg valgt å gjøre det med tv-en.

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På min 2910 så går jeg inn å bytter etter hvilke type film jeg ser.

Den står alltid til 16:9. Og det er ikke det valget jeg bytter på. "Squeeze Mode" heter det. Da legger spilleren til sorte striper på sidene av bildet, slik at det blir presset sammen og blir korrekt.

Jeg sjekket manualen til 1940 (via den amerikanske siden siden de Europeiske ikke har slikt )

Og den ser ikke ut til å ha den muligheten i menyen.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her står det noe om det samme:

Denon 1940 output 4:3 over HDMI problems - AVForums.com

Det ser ut som om det riktige er å sette den til 4:3 squeeze. Da spiller den i så fall av 4:3 i sitt rette format og 16:9 i sitt rette format, men jeg mener jeg leste noe om at dette forringet kvaliteten på 16:9-filmene.

Har ikke spesielt greie på dette selv, så jeg aner ikke. Kanskje jeg burde forsøke.

Generelt er i hvert fall bildekvaliteten på spilleren meget god. Min forrige spiller var en NAD-sak, og forskjellen er merkbar. Jeg oppskalerer til 1080p, og det fungerer over all forventninger (uten at jeg har sammenlinget med andre spillere som kan skalere opp).

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Keyzer
    Her står det noe om det samme:

Denon 1940 output 4:3 over HDMI problems - AVForums.com

Det ser ut som om det riktige er å sette den til 4:3 squeeze. Da spiller den i så fall av 4:3 i sitt rette format og 16:9 i sitt rette format, men jeg mener jeg leste noe om at dette forringet kvaliteten på 16:9-filmene.
    Jeg regner med da at det er spilleren som tar seg av å presse sammen 16:9 bildet, i stedet for at TVen gjør det.

Jeg testet dette en del når jeg hadde min gamle Toshiba 28" 4:3 TV, og forskjellen var enorm fra å la spilleren gjøre det til TVen. TVen var absolutt best.

Husker jeg testet med Bond-filmen "Tomorrow Never Dies", hvor man så en mann på starten var bøyd over mot en hvit bakgrunn, eller om han hadde hvite klær mot en sort bakgrunn. Når spilleren gjorde jobben så var ryggen hakkete, men når TVen gjorde det så var det rund som den skulle.

Dette har nok med at de anamorfiske 16:9 bildet bruker alle linjene i bilde informasjonen, og TVen presser sammen bildet ved å legge til egne sorte felter over og under bildet, slik at man fikk 576 bilder på ett mindre område.

Når spilleren gjorde jobben, så fjernet de vel noen linjer for å få inn de sorte stripene som trengs.

Men dette problemet er vel kanskje ikke på dagens 16:9 skjermer.

Men jeg ville uansett latt TVen gjøre jobben, problemet er vel at TVens bildemoduser normalt er litt redusert ved HDMI overføring. Min er i hvertfall det. Ved bruk av HDMI så har jeg kun mulighet til å bruke wide og zoom, mens ved andre overføringer så har jeg 4:3 valget også, samt annen søppel som 14:9 osv

Håper dette er annerledes på nyere TVer, har en 2-3 år gammel Sony W2000.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nytt tips fra meg:Denon 2930. Koster nok ikke veldig mye mer enn en ny Denon 1940.

Moderator Roger Waters sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kriller har nevnt at han er litt int å få solgt sin Denon 3930, vet ikke om det er noe int for deg jeg mister. Den vil kanskje koste litt men den er jo veldig bra da, send han en melding og hør om evt pris. Det er mye dårlige egenskaper med den der 2930, den er visst veldig treg sier noen. Vet ikke om det stemmer jeg men?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndersT2
    Jeg regner med da at det er spilleren som tar seg av å presse sammen 16:9 bildet, i stedet for at TVen gjør det.

Jeg testet dette en del når jeg hadde min gamle Toshiba 28" 4:3 TV, og forskjellen var enorm fra å la spilleren gjøre det til TVen. TVen var absolutt best.

Husker jeg testet med Bond-filmen "Tomorrow Never Dies", hvor man så en mann på starten var bøyd over mot en hvit bakgrunn, eller om han hadde hvite klær mot en sort bakgrunn. Når spilleren gjorde jobben så var ryggen hakkete, men når TVen gjorde det så var det rund som den skulle.

Dette har nok med at de anamorfiske 16:9 bildet bruker alle linjene i bilde informasjonen, og TVen presser sammen bildet ved å legge til egne sorte felter over og under bildet, slik at man fikk 576 bilder på ett mindre område.

Når spilleren gjorde jobben, så fjernet de vel noen linjer for å få inn de sorte stripene som trengs.

Men dette problemet er vel kanskje ikke på dagens 16:9 skjermer.

Men jeg ville uansett latt TVen gjøre jobben, problemet er vel at TVens bildemoduser normalt er litt redusert ved HDMI overføring. Min er i hvertfall det. Ved bruk av HDMI så har jeg kun mulighet til å bruke wide og zoom, mens ved andre overføringer så har jeg 4:3 valget også, samt annen søppel som 14:9 osv

Håper dette er annerledes på nyere TVer, har en 2-3 år gammel Sony W2000.
    Det jeg i så fall ikke kan forstå er at Denons sider, samt diverse anmeldelser av spilleren, sier dette:

When you want to view video images with an aspect ratio of 4:3 on a 16:9 Progressive TV monitor, the DVD-1940's Aspect Ratio function converts the images to the correct aspect ratio so that you can enjoy high-quality Progressive output on your screen.

Altså antar jeg det er noe jeg ikke har skjønt.

Når jeg setter inn en film (serie) i 4:3-format, blir den dratt ut til å fylle hele 16:9-skjermen. Da er spilleren stilt inn på 16:9-tv. Det går jo fint å bruke tv-ens 4:3-valg, men problemet er enkelte dvd-er som er filmet i flere formater. F.eks. Led Zeppelin-boksen. Den er i utgangspunktet i 4:3, men 3 av låtene er i 16:9. I sånne tilfeller hadde det vært greit at spilleren selv fant rett format, som tilfellet f.eks. er når jeg bruker dekoderen fra GET.

Intermediate Danke sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,731
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, bruker du HDMI?

Jeg har nemlig 1940 og bruker som regel HDMI som har oppskaleringsknapp.
    Når man ser dvd kilder så er det som regel best å ha den opprinnelige oppløsningen synes jeg... Dette får du IKKE om HDMI skalering er stilt til over den første oppløsningen, altså ikke 700 et ell annet eller 1080 osv..
    Man må ha på den laveste oppløsningen, da finner nemlig Denonen Dvdens opprinnelige oppløsning og konverterer til denne, du kan se det at den gjør det på lcd displayet også..
    Da vil Denon legge til striper for å lage det opprinnelige bildet.

Dette vil gjøre at du får litt mindre synsfelt pga en tynnere kino stripe over og under, eller på sidene...
    Men jeg synes iallefall at dette slår oppskalering på alle måter, bildet blir mye klarere...

En annen viktig ting er å ha sharpness så lavt som mulig på dvd kilder, mener dette er en av hovedårsakene til at tver har moviemode... Har selv sharpness på 25 på dvd kilder, har ikke så mye høyere på tv ca 35 tror jeg....

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Danke
    Ok, bruker du HDMI?

Jeg har nemlig 1940 og bruker som regel HDMI som har oppskaleringsknapp.
    Når man ser dvd kilder så er det som regel best å ha den opprinnelige oppløsningen synes jeg... Dette får du IKKE om HDMI skalering er stilt til over den første oppløsningen, altså ikke 700 et ell annet eller 1080 osv..
    Man må ha på den laveste oppløsningen, da finner nemlig Denonen Dvdens opprinnelige oppløsning og konverterer til denne, du kan se det at den gjør det på lcd displayet også..
    Da vil Denon legge til striper for å lage det opprinnelige bildet.

Dette vil gjøre at du får litt mindre synsfelt pga en tynnere kino stripe over og under, eller på sidene...
    Men jeg synes iallefall at dette slår oppskalering på alle måter, bildet blir mye klarere...

En annen viktig ting er å ha sharpness så lavt som mulig på dvd kilder, mener dette er en av hovedårsakene til at tver har moviemode... Har selv sharpness på 25 på dvd kilder, har ikke så mye høyere på tv ca 35 tror jeg....
    Ja, jeg bruker HDMI. Jeg oppskalerer til 1080p. Synes bildet er knakende godt sånn. Men jeg har altså ikke forsøkt uten å oppskalere, noe jeg skal gjøre neste gang jeg spiller av en serie i 4:3-format.

Thank you. Da antar jeg at jeg at problemet er løst.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •