Hvordan koble dvd spiller for å få surround?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer Stugaard sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvordan koble dvd spiller for å få surround?

Fryktelig pinlig problemstilling dette! Men etter å ha lest rundt på forumet her i en god time endte jeg opp som mer forvirret enn før jeg startet..
    Som svoren stereo tilhenger i alle år, har jeg overhodet ikke satt meg inn i surround, og hvordan dette kobles osv.
    Jeg har pr i dag en Rotel Rdv-1050 med digitale og analoge utganger.
    Skaffet meg en Denon Avr 3806 Reciever.
    Jeg lurer på følgende:
    For å i det hele tatt få surround, da fortrinnsvis analogt, holder det å kun kjøre signalet fra front utgangene på dvd ned til reciever og la den dekode det? Dette da med multichannel valgt for analog out i menyen på dvd spilleren.. Eller må jeg ha en egen signalkabel for alle seks (5.1) kanalene mellom dvd og reciever?

Spørsmål to gjelder dolyby digital. Er dette et format som forutsetter at man benytter den digitale utgangen/inngangen på dvd og reciever for å kunne benyttes?

Er klar over at dette nok er basic kunnskap som var nytt for noe slikt som 10 år siden. Men som sagt, jeg er fullstendig grønn!

akaSound
    Guest
    Hmm. lurer på det samme.

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akaSound
    Hmm. lurer på det samme.
    Hehe, er det virkelig mulig at det finnes flere enn meg som har klart å gå glipp av det aller meste som har skjedd de siste 10-15 årene?

Jaja, vi får krysse fingrene!

Intermediate twelve sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    856
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Stugaard
    Fryktelig pinlig problemstilling dette! Men etter å ha lest rundt på forumet her i en god time endte jeg opp som mer forvirret enn før jeg startet..
    Som svoren stereo tilhenger i alle år, har jeg overhodet ikke satt meg inn i surround, og hvordan dette kobles osv.
    Jeg har pr i dag en Rotel Rdv-1050 med digitale og analoge utganger.
    Skaffet meg en Denon Avr 3806 Reciever.
    Jeg lurer på følgende:
    For å i det hele tatt få surround, da fortrinnsvis analogt, holder det å kun kjøre signalet fra front utgangene på dvd ned til reciever og la den dekode det? Dette da med multichannel valgt for analog out i menyen på dvd spilleren.. Eller må jeg ha en egen signalkabel for alle seks (5.1) kanalene mellom dvd og reciever?

Spørsmål to gjelder dolyby digital. Er dette et format som forutsetter at man benytter den digitale utgangen/inngangen på dvd og reciever for å kunne benyttes?

Er klar over at dette nok er basic kunnskap som var nytt for noe slikt som 10 år siden. Men som sagt, jeg er fullstendig grønn!
    Hvis du ikke har anloge utganger til alle kanaler, er du avhengig av å sende dette via en digital en - som kan transportere alle seks (eller åtte) kanalene

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har til seks kanaler. Noe som holder til meg mht antall høyttalere. Men jeg er avhengig av å bruke dekoderen i dvd spilleren med andre ord, dersom jeg kjører analogt? Det vil ikke fungere å kun kjøre via de analoge front utgangene og la receiver dekode dette?

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil tippe at du får bedre lyd ved å kjøre digitalt og la receiver dekode lyden. Altså kjøre coax eller optisk fra DVD til receiver og komponent til TV (hvis ikke du har HDMI). Husk å aktivere inngangen på receiver og utgangen på DVD-spiller, pluss oppskalering av bildet.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke lest spesifikasjonene til Rotel spilleren men

Er det multichannel analog ut på den kan det brukes til multichannel inn på reciver
    (5.1 multichannel kabel eller 6 stk phono kabel)
    6 stk analoge utganger som vanligvis er bak på spilleren
    (front left + front right + center + subwoofer + surround right + surround left)
    DVD spilleren decoder lyden og gjør den om til analogt

Du kan bruke Optisk eller Coaxial kabel fra DVD spiller til reciver for digital overføring av Dolby Digital 5.1 / DTS som bitstream der reciver vil decode lydene og reciver gjør digital lyd om til analog. (

Mest praktisk er bitstream med digital kabel
    Forskjell lyd på bruk av analoge kabler eller digitale vil i hovedsak bli
    (gjør DVD spilleren om til analogt på beste måte eller gjør reciveren om til analogt på beste måte)
    Er jo bare å teste men tipper at bruk av digital kabel til reciver gir beste lyd
    (husk da og sett bitstream som overføring i menyen til DVD spilleren >>IKKE PCM)

akaSound
    Guest
    Hehe, er det virkelig mulig at det finnes flere enn meg som har klart å gå glipp av det aller meste som har skjedd de siste 10-15 årene?

Jaja, vi får krysse fingrene!
    Jeg er 11 og 8/19.-dels år gammel. Ikke mye man har fått med seg da.

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hygen
    Har ikke lest spesifikasjonene til Rotel spilleren men

Er det multichannel analog ut på den kan det brukes til multichannel inn på reciver
    (5.1 multichannel kabel eller 6 stk phono kabel)
    DVD spilleren decoder lyden og gjør den om til analogt

Du kan bruke Optisk eller Coaxial kabel fra DVD spiller til reciver for digital overføring av Dolby Digital 5.1 / DTS som bitstream der reciver vil decode lydene og reciver gjør digital lyd om til analog. (

Mest praktisk er bitstream med digital kabel
    Forskjell lyd på bruk av analoge kabler eller digitale vil i hovedsak bli
    (gjør DVD spilleren om til analogt på beste måte eller gjør reciveren om til analogt på beste måte)
    Er jo bare å teste men tipper at bruk av digital kabel til reciver gir beste lyd
    (husk da og sett bitstream som overføring i menyen til DVD spilleren >>IKKE PCM)
    Takk takk! Dette var veldig oppklarende. Blir nok til at jeg skaffer meg digitalkabel. Enkelt og greit!

Kort oppsummert: Det er ikke mulig å overføre et surround signal mellom dvd spiller og receiver med kun 2 stk phono uansett.
    Har jeg fattet det riktig da, om jeg ønsker å kjøre analog, er det en phono pr kanal, ferdig med den saken? Altså seks stk evt.
    Ser forøvrig at jeg ikke har mulighet til å velge kun stream. Men: stream/pcm. Byr dette på noe problem?
    Eller er det så enkelt som at ved dvd sender den stream, og vanlig cd kommer som pcm?

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kort oppsummert: Det er ikke mulig å overføre et surround signal mellom dvd spiller og receiver med kun 2 stk phono uansett.
    Nei da får du bare 2.0 stereo analogt

Har jeg fattet det riktig da, om jeg ønsker å kjøre analog, er det en phono pr kanal, ferdig med den saken? Altså seks stk evt.
    Ja

Ser forøvrig at jeg ikke har mulighet til å velge kun stream. Men: stream/pcm. Byr dette på noe problem?
    Eller er det så enkelt som at ved dvd sender den stream, og vanlig cd kommer som pcm?
    På cd kommer det 2.0 PCM

En DVD kan inneholde mange lydspor som
    PCM
    DD 5.1
    DTS
    så velger du med DVD menyen eller audio knapp på fjernkontroll lydpor du ønsker av de som er tilgjengelig på DVD plate.
    (noen DVD filmer har bare DD 5.1 men andre har også DTS i tillegg)

Velger du feks DD 5.1 vil lyden sendes som bitstream til reciver.
    (ved problemer så får man finne ut hvorfor og innstillinger som må endres men tror det skal gå greit å helt sikker på at bruk av digital kabel og bitstream er mulig)

All lyd på DVD er i utgangspunktet PCM (6 stk PCM spor) men for å gjøre slik at lyden ikke tar så stor plass på DVD platen blir den pakket inn i lydcodec som DD 5.1 og DTS
    (tar vel bare ca 1/5 del så mye plass på plate)
    Når lyden blir decodet (blir codec pakket opp igjen å 6 stk PCM lydspor kommer ut igjen)

På grunn av optisk / coaxial kabel overførings begrensning må også lyden pakkes inn i codec som DD 5.1 og DTS for at den skal kunne sendes til en reciver.
    Vanlig ubehandlet PCM vil ta stor plass så derfor vil optisk / coaxial kabel begrense seg til kun 2.0 lyd ved overføring av ren PCM( derfor skal DVD spiller settes som bitstream eller for din del stream/pcm som jeg tror går bra og overføre DD 5.1 og DTS til reciver).
    (det var noen praktiske grunner som begge dreier seg om at lyden skal ta mindre plass)

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hygen
    Nei da får du bare 2.0 stereo analogt

Ja

På cd kommer det 2.0 PCM

En DVD kan inneholde mange lydspor som
    PCM
    DD 5.1
    DTS
    så velger du med DVD menyen eller audio knapp på fjernkontroll lydpor du ønsker av de som er tilgjengelig på DVD plate.
    (noen DVD filmer har bare DD 5.1 men andre har også DTS i tillegg)

Velger du feks DD 5.1 vil lyden sendes som bitstream til reciver.
    (ved problemer så får man finne ut hvorfor og innstillinger som må endres men tror det skal gå greit å helt sikker på at bruk av digital kabel og bitstream er mulig)

All lyd på DVD er i utgangspunktet PCM (6 stk PCM spor) men for å gjøre slik at lyden ikke tar så stor plass på DVD platen blir den pakket inn i lydcodec som DD 5.1 og DTS
    (tar vel bare ca 1/5 del så mye plass på plate)
    Når lyden blir decodet (blir codec pakket opp igjen å 6 stk PCM lydspor kommer ut igjen)

På grunn av optisk / coaxial kabel overførings begrensning må også lyden pakkes inn i codec som DD 5.1 og DTS for at den skal kunne sendes til en reciver.
    Vanlig ubehandlet PCM vil ta stor plass så derfor vil optisk / coaxial kabel begrense seg til kun 2.0 lyd ved overføring av ren PCM( derfor skal DVD spiller settes som bitstream eller for din del stream/pcm som jeg tror går bra og overføre DD 5.1 og DTS til reciver).
    (det var noen praktiske grunner som begge dreier seg om at lyden skal ta mindre plass)
    Fantastisk! Der falt absolutt alle spørsmål jeg kvernet på, og litt til på plass! Tusen hjertelig for meget utfyllende og godt forklarende informasjon. Da vet jeg hva jeg trenger å kjøpe inn. Og hva jeg ikke trenger kjøpe inn..
    Samtidig slipper jeg å sitte hele natten på google, men kan heller nyte en god natts søvn
    Nok en gang: Mange takk!

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du får skrive om du får problem
    (husk setter du optisk /coax kabel inn på feks optisk /coax DVD inn på reciver skal du sette fjernkontroll reciver på DVD )

Blir vel også DVD den står på ved CD avspilling og digital kabel.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    64
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En liten siste ting: om du benytter dvd-spilleren til å avspille cd-plater, kan det godt være at spilleren gjør en bedre dekoding fra digital til analog. Dette gjøres i den såkalte D/A-konverteren.
    For å dra nytte av dette eller bare teste det ut, kobler du to phonokabler fra dvd-spillerens stereoutganger til to passende innganger på Denon 3806, f.eks. den merket "CD".
    På denne måten kan du selv bestemme når hvilket ledd i kjeden skal dekode signalene og gjøre dem om til en fryd for ørene.

Vil også anbefale deg å bruke "Pure Direct"-funksjonen ved lytting til musikk - denne funksjonen kobler ut digitale kretser som ikke er nødvendig for å la musikken passere gjennom forsterkerleddet.

Lykke til!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •