Blu-Ray med HD-dekodere og Analog ut

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 63
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Blu-Ray med HD-dekodere og Analog ut

Hei.

Regner med at noen der ute har oversikt over følgende spørsmål.
    Grunnet Surroundprosessor uten HD-dekoding(som jeg heller ikke kommer til å bytte ut med det første...) leter jeg etter Blu-Ray.

Hvilken Blu-Ray-spiller er den billigste der ute med innebygde HD lyd dekodere og analog 7.1 ut ?
    Eller eventuelt 5.1 ut ?

mvh Amund

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    236
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av amunds
    Hei.

Regner med at noen der ute har oversikt over følgende spørsmål.
    Grunnet Surroundprosessor uten HD-dekoding(som jeg heller ikke kommer til å bytte ut med det første...) leter jeg etter Blu-Ray.

Hvilken Blu-Ray-spiller er den billigste der ute med innebygde HD lyd dekodere og analog 7.1 ut ?
    Eller eventuelt 5.1 ut ?

mvh Amund
    Hvis du skal ha en som tar alle formatene (inkl Dolby TrueHD og DTS HD-Master Audio) kan du ha:
    Panasonic BD-50
    Panasonic BD-55
    Sony S-550

Finnes sikkert andre også, men disse vet jeg om og de tar alt av lyd.

/Øystein

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    og dette er de billigste ? :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    og dette er de billigste ? :-)
    Ja dette er de billigste som har 5.1 eller 7.1 analogutganger ja.

Men Sony s550 ser ut til å havne i prisklasse 3000-3500 kr så, det er ikke så ille med tanke på at du da har alle hd-lyd formater onboard som kan sendes ut på alle måter du vil, i tillegg BD-Live Ready og medfølgende 1gb lagring

Bakgrunnsbelyst fjernkontroll følger det også med

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    spennende... :-)

nei, er enig i at det ikke er så ille pris.. bedre enn å måtte oppgradere(men nedgradere musikkdelen...) til en Reciever med innebygde dekodere...

Hvordan vil du rangere lyd dekoderne i Blu-Ray-spillerne kontra de i Recieverne ?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    spennende... :-)

nei, er enig i at det ikke er så ille pris.. bedre enn å måtte oppgradere(men nedgradere musikkdelen...) til en Reciever med innebygde dekodere...

Hvordan vil du rangere lyd dekoderne i Blu-Ray-spillerne kontra de i Recieverne ?
    Det vet jeg dessverre ingenting om. Antar det er andre enn meg her som kan mye mer om det.

Men jeg vil vel tro at en reciever til ca 10k har enda bedre dekodere for hd-lyd enn spillerne i 3 000 kr klassen. Mye av prisen på de ligger jo på bildesiden også. Men som du sier, er ikke mye dyrere å kjøpe en spiller som har dettte, og da spare seg for å måtte kjøpe en helt ny reciever også i tillegg til en enkel blu-ray spiller

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eirik84
    Det vet jeg dessverre ingenting om. Antar det er andre enn meg her som kan mye mer om det.

Men jeg vil vel tro at en reciever til ca 10k har enda bedre dekodere for hd-lyd enn spillerne i 3 000 kr klassen. Mye av prisen på de ligger jo på bildesiden også. Men som du sier, er ikke mye dyrere å kjøpe en spiller som har dettte, og da spare seg for å måtte kjøpe en helt ny reciever også i tillegg til en enkel blu-ray spiller
    Tror du det altså...
    Med alt som er i dagens recievere, ville jeg tro en spiller i 3k-klassen hadde bedre dekoder enn en Reciever til 10k...
    Men grunnen til at jeg spør er jo fordi jeg ikke vet så :-p

Noen som kanskje har litt mer peil ?? :-)

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Hei.

Jeg har nok ikke peil..., men jeg har i alle fall kjøpt tecsonic'en fra coop. Den har 5.1 analog utgang og skal etter hva jeg kan lese her på forumet dekode dolby TrueHD og DTS HD. Jeg kjører den mot H/K avr5000 (ca 7 år gammel). Kjempelyd!!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    serr ?

det hørtes for godt ut til å være sant..
    mye kostet den da ?

Intermediate Danke sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,730
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Både Panasonic og Sony har bra intern dekodere.

Men generelt sett så dekoder receivere best internt, har kanskje noe med at det er mindre lednigner til utgang..... ?

Sonyen går for å ha litt bedre lyd til cd osv, Panasonicen har kanskje litt bedre bilde, ifølge ryktene....

Intermediate Trumpetguy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som aner hva man gjør med lip-sync når man skal kjøre analog ut fra bd-spilleren? Så vidt jeg vet er det ingen av dagens (og kommende) spilllere som har muligheten til å endre lipsync slik man har blitt vant med det i receiveren når man kjører digitalt DD/DTS fra dvd-spilleren.

Eller er ikke lip-sync et problem med bd?

Når jeg først er inne på det - hvordan fungerer bass management ved 5.1/7.1 analog-overføring? Sette x-overfrekvens, f.eks.

Beklager dersom dette ble teknisk i en ikke-teknisk tråd...

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,730
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er jo dette avhengig av utstyr sef, lipsync skal jo egentlig være på alle utgangene dersom receiveren har dette. Ellers hadde det jo vært liten vits med de i det hele tatt....

Jeg har kjørt litt med component og coax, var 100% sykront da iallefall.
    Har du lipsync så har du det som regel....

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Danke
    Nå er jo dette avhengig av utstyr sef, lipsync skal jo egentlig være på alle utgangene dersom receiveren har dette. Ellers hadde det jo vært liten vits med de i det hele tatt....

Jeg har kjørt litt med component og coax, var 100% sykront da iallefall.
    Har du lipsync så har du det som regel....
    Joda, de fleste receivere har lipsync-funksjon når de får digitalt signal inn og dekoder det selv. Jeg bare lurte på om det er samme muligheter når lyden kommer analogt inn til receiver. I følge Akustikk (forrige importør av Arcam) var ikke dette rett fram. Noen som vet bedre?

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,730
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er noe som har forandret seg med tid, men husk at lipsync også kom med analogt utstyr, de kalte det bare noe annet time delay eller noe sånt.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spurte Hi-Fi klubben butikken min, Tønsberg, om min Denon 3805 har lip sync ved bruk av analoge eksterne 7.1 innganger, det visste de ikke!!! Ringte kunderservice telefonen til klubben, de visste heller ikke, jeg har hørt rykter om at det bare er når signalet kommer inn digitalt at lip-sync fungerer, men håper det fungerer med analogt også. Har tenkt å kjøpe en Panasonic Blue Ray spiller med 7.1 analog ut, Panasonic DMP-BD55

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Analog lyd ut (5.1 - 7.1) fra BD så vil instillinger være i BD avspiller å ikke i reciver.

(en reciver vil ikke ha korrigeringsmuligheter for lyd på analoge innganger)

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hygen
    Analog lyd ut (5.1 - 7.1) fra BD så vil instillinger være i BD avspiller å ikke i reciver.

(en reciver vil ikke ha korrigeringsmuligheter for lyd på analoge innganger)
    Nemlig. Dermed er det veldig viktig at BD-spilleren har minimum mulighet for bass mangement (dvs sette delefrekvens på LFE-sporet), delay, kanalnivåer og helst lip-sync. Som jeg skrev over opplyses det fra Akustikk at ingen spillere fram til i sommer hadde lip-sync, men at Arcam har planlagt å implementere dette. Jeg kontaktet nettopp Arcam, og de kommer ikke med noen bd-spiller før lagt ut i neste år, og det blir slett ikke av det billige slaget...

Hadde håpet at noen spillere <10k kunne alt det jeg var ute etter!

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,730
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke så god greie på dette selv...
    Men du har HDMI på Arcamen regner jeg med om jeg husker rett..

Selv har jeg Yamaha 661... Jeg har brukt litt laptop osv.. til filmframvising på flatskjerm og Yamahaanlegg...

Da har jeg koblet til Video digitalt og lyd via Jack til phono analog.
    Det har alltid fungert synkront med film.
    Jeg har også kjørt enkelte filmer i Component, og lyd via hdmi og det har også vært 100% synkront.

Ikke som med stereoforsterkere, har også prøvd det men de er helt ute av synk. De har heller ikke noe delayfunksjon/lipsynk.
    Skulle nesten tro at det var noe de la inn i videodelen.
    Tilogmed den gamle 1940 dvd spilleren min har lipsynk så skulle tro den flunknye Panasonicen også har dette..

Nå er ikke jeg helt sikker på hvordan "Lipsync fungerer", jeg skulle gjerne vist mer om dette.... Kan være noe med videodelen kanskje, det er vel noe annet enn delay som var før... da var det jo en tidsutsettelse eller noe på lyden..

Min teori er at om du kjører HDMI til bilde og lyd ut analogt så blir det allikevel synkront akkurat som når jeg kjørte VGA og analog...

Hvordan er jeg ikke sikker på, men det funker iallefall her både med HDMI og analog lyd og VGA og analog lyd....

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,730
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel akkurat den samme lipsynken som HDMI bruker til høytalerne som kan brukes ved Analoge kilder?

Analog er jo like rask/akkurat det samme som HDMI lyd fra forsterker til høytaler og tar vel like lang tid?
    Grunnet at HDMI/digital må jo sende lyden videre via kobber i sluttfasen på samme måten som analogt gjør.
    Derfor skulle det i prinsippet bare være å koble inn digital video, analog lyd og la lipsyncen fungere, siden det så å si er samme delay på den som analog..

Wiki stuff Audio to video synchronization - Wikipedia, the free encyclopedia

Som sagt hadde de også lipsync før HDMI, Time delay het det da, Lipsync er vist bare en mer utviklet form av denne.....så regner med at det funker bare du kobler inn/tar ibruk videodelen i receiver eller dvd/bluray....

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,730
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skal kjøpe meg audioledninger snart for å få SACD lyd, da skal jeg samtidig teste en film i analog og se om lipsync fungerer dersom videodelen er koblet inn.
    Jeg tror at så er tilfelle men blir spennende å se.
    Kan imidlertid prøve i morgen allerede å kjøre signalet ut analogt i Pro Logic movie, så får vi se.
    Dersom Denon 1940 gjør det skal iallefall Panasonic også klare det.

Vil ikke receiveren allikevel ta ut lavfrekvensene når den får signalet? Mener dere at den ikke får det rene LFE sporet da eller??
    Signalet er jo sendt fra spilleren, receiveren er jo stilt inn på deling fra før så jeg forstår ikke problemet deres..

Mulig jeg tar helt feil...

Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •