Blu-Ray med HD-dekodere og Analog ut - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 63
    Intermediate Trumpetguy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Litt forvirrende det du skriver, men jeg tror jeg tar poenget ditt, Anakron. Uten å ha sjekket Wikipeida-linken din, er dette slik jeg forstår dette med sync:

- delay er ikke et overføringsprblem, men et prosesserings-problem.
    - sync vil altså kreve at video-prosessering (i projektor dersom man bruker hdmi) og lydprosessering (enten i receiver eller spiller) sender signalet ut synkront.
    - delay har to funksjoner: primært brukes den til å få lik fase på alle ht, ettersom de står med ulik avstand fra lyttepos. Delay settes individuelt på alle kanaler enten i tid (ms) eller i avstand (m). Konverteringen skjer ved å bruke lydhastigheten a, L=a*dt (dt er time delay). Når alle ht er innstilt med individuell delay kan man selvagt lage en ekstra delay ved å plusse på x meter på alle kanaler. Ved å plusse på 10m delay vil man oppnå ca 30ms forsinkelse (lydhastigheten a=340m/s). Ikke alle receivere klarer så mange m avstand. Dette er også en tungvinn prosess.
    - lipsync er etter min oppfatning noe man har bygd inn for å lette denne offsetjobben.

Nuvel. Jeg får sjekke manualen godt før evt kjøp

Intermediate Danke sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,731
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja du har nok rett.

Så lipsynken vil uansett funke sånn tålelig bare videodelen er koblet inn og høytalerne ikke er for langt fra hverandre.

Den lille forskjellen mellom lengen på HDMI og analoge ledninger har ingenting å si for det er nok lyd fra forsterker til høytalere som forsinkes.. Derfor tror jeg lipsynk funker tålig greit både på analog lyd og HDMI lyd...
    Skal teste litt men har alltid funket her på hjemmekino men aldri på stereoanlegg....
    Skulle ha testet igår men var borte... skal sette på en film nå før det blir for sent. Tester noen scener i Klodenes Kamp i ProLogic Movie, den skulle nok gi svar på dette.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er i samme situasjon selv. men den må ha innebygget dolby truehd og dtshd dekoder med analoge 5.1 utganger og hdmi 1.3. noen som har noen gode tips? er nyeste javaprofil egentlig noe must? andre ting en bør tenke på? har en sony kdl40w3660 og denon avr1509 uten hd dekoder. er sonyen bra alternativ (s550) med bravia sync? for du noe bra for under 4-5k?

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,731
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av e_berrefjord
    er i samme situasjon selv. men den må ha innebygget dolby truehd og dtshd dekoder med analoge 5.1 utganger og hdmi 1.3. noen som har noen gode tips? er nyeste javaprofil egentlig noe must? andre ting en bør tenke på? har en sony kdl40w3660 og denon avr1509 uten hd dekoder. er sonyen bra alternativ (s550) med bravia sync? for du noe bra for under 4-5k?
    Du kan få brukbart fra 4000 og oppover, lavere enn det er ikke så lurt.

Panasonic bluray 55 er det du skal ha om du trenger det du nevnte....

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke LG BD300 et alternativ også? Er på elkjøp sin hjemmeside til ca 3300.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Swome
    Er ikke LG BD300 et alternativ også? Er på elkjøp sin hjemmeside til ca 3300.
    Ettersom jeg har skjønt så har ikke BD300 analoge utganger, og heller ikke intern dekoding av DTS HD Master Audio, så da kan den ikke sende dette som PCM til Denon-forsterkern hans..

Er nok som nevnt over her at du per dags dato bør se på enten Sony s550 eller Panasonic BD55 =)

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så d nå ja.. Blir vel BD55 på meg da. Hvis ingen har noen sterke argumenter for at jeg skal velge sonyen?

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,731
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sånn jeg ser det så er sonyen bedre på analog lyd feks som cdspiller, og Panasonicen bedre på bilde... Blir litt hipp som happ og litt små marginer, men det er slik jeg har forstått det..

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har kikket litt nøyere på BD55 og S-550 (manualene), og det virker som om det er veldig begrensede muligheter for å sette delefrekvensen i spilleren ved analog ut. For Pana BD55 ser det ut til at man er låst til 100Hz. I manualen for Sony BDP-S550 finner jeg ikke noe sted der man kan sette delefrekvensen. Min erfaring er at å sette delefrekvensen på selve subben fungerer ganske dårlig, så jeg ville foretrukket å endre i spilleren.

Noen som vet hvordan/om sonyen takler dette?

Når det gjelder delay, så settes det som ms i BD55. Dermed må man altså regne om avstand til HT til tid. Manualen skal visst ha gode tabeller, men litt tungvint er det jo. På S550 settes det som avstand. Men dette gjør man jo bare en gang (eller hver gang man flytter på ht), så det er ikke avgjørende for valg av pana eller sony for mitt vedkommende.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan du ikke bruke noen som helst slags innstillinger når du bruker analog 5.1 inngangen på surroundreceiveren(Denon)? (Romkorreksjon, delefrekvenser, EQ o.s.v)

Kommer nok til å gå for enten sony eller panasonic ja. velger nok ut ifra best bilde dvd og bluray

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan du ikke bruke noen som helst slags innstillinger når du bruker analog 5.1 inngangen på surroundreceiveren(Denon)? (Romkorreksjon, delefrekvenser, EQ o.s.v)

Kommer nok til å gå for enten sony eller panasonic ja. velger nok ut ifra best bilde dvd og bluray
    Nå skal jeg ikke være for bastant, men min oppfatning er at romkorreksjon, delefrekvens, sync og annen signalprosessering alltid forgår i det såkalet digitale domenet - DSP (Digital Signal Processing). Dersom det gjøre på analog-signalet kalles det EQ og var kanskje mer vanlig for 20-30 år siden? I dagens receivere har man også prosessering av analogsignal, f.eks. Dolby Pro Logic. Dersom receiveren får digitalt signal inn, kjøres DSP før D/A-konvertering (i receiveren):

Orig. digitalt kildesignal->Receiver->DSP (f.eks. romtuning)->D/A

Dette er kort signalvei med få muligheter til å introdusere støy eller signal-forringelse.

Dersom kildesignalet er analogt, må receiveren først kjøre en A/D-konvertering (til analogt signal), deretter DSP og til slutt en ny DA:

Orig. dig. kildesignal->D/A->RCA-kabler->Receiver->A/D->DSP->D/A

Her er det m.a.o. en ekstra omforming mellom analogt og digitalt signal. Det er derfor jeg er på jakt etter en bd-spiller som kan gjøre DSP internt før den sender ferdig prosessert analogsignal til receiveren.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er et par ting jeg ikke har helt klart angående analog lyd. Jeg har en reciever uten hdmi og kommer til å bruke coaxial kabel mellom den og blyrayspiller. En gang i fremtiden kommer jeg til å kjøpe ny reciever, men jeg klarer meg med den ganle en stund til.
    Spørsmålet er da om jeg kan få noen som helst HD-lyd via recieverens coaxiale inngang hvis spilleren har dekodere for HD-lyd? Hvis ikke er det vel ikke nødvendig å kjøpe blurayspiller med intern lyd-dekoding og spare noen kr på det?

Intermediate Shallow_ sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    4,244
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er et par ting jeg ikke har helt klart angående analog lyd. Jeg har en reciever uten hdmi og kommer til å bruke coaxial kabel mellom den og blyrayspiller. En gang i fremtiden kommer jeg til å kjøpe ny reciever, men jeg klarer meg med den ganle en stund til.
    Spørsmålet er da om jeg kan få noen som helst HD-lyd via recieverens coaxiale inngang hvis spilleren har dekodere for HD-lyd? Hvis ikke er det vel ikke nødvendig å kjøpe blurayspiller med intern lyd-dekoding og spare noen kr på det?
    Du får ikke HD lyd via coax/optisk digital utgang, kun dd og dts core. For å få hd lyd på en receiver/forsterker/prosessor uten hdmi må du bruke analog 5/7.1 tilkopling og ha spiller som dekoder dette.
    Yamaha CX-A5000, Rotel RB 993x2 + RMB 1075, Audiovector Sign. Mi3-AV3Ci-Mi1, JVC DLA-X500, Oppo BDP-95EU Region Free

Min Hjemmekino Mine Bluray filmer

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    4,244
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg har nettopp kjøpt meg en bdp s550 pga intern dekoding av alle formater, men har funnet en, for meg, stor svakhet. Man må velge ên lydutgang å bruke, alle andre sender ut 2 ch. Dvs, hvis du velger prioritet (som sony kaller det i oppsettet) til 7.1 analog ut, så vil du ikke få ut vanlig dd og dts fra coax/optisk digitalutgang samtidig, kun 2 ch downmix. Og vanlig dd/dts via 7.1 utgangen er ikke bra synes jeg. minst 10 db lavere enn feks dts ma, og lydbildet virker litt 'rart'. Ender opp med at jeg må inn i oppsettet hver gang jeg skal den en bd film uten hd lyd eller vanlig dvd og endre prioritet til coax/optisk ut. Svært tungvint og meget unødvendig.. Hadde jeg visst dette på forhånd ville jeg sjekket mer nøye, evt sjekket panasonicen.
    Yamaha CX-A5000, Rotel RB 993x2 + RMB 1075, Audiovector Sign. Mi3-AV3Ci-Mi1, JVC DLA-X500, Oppo BDP-95EU Region Free

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Shallow_
    Du får ikke HD lyd via coax/optisk digital utgang, kun dd og dts core. For å få hd lyd på en receiver/forsterker/prosessor uten hdmi må du bruke analog 5/7.1 tilkopling og ha spiller som dekoder dette.
    Da er det ikke så viktig at spilleren har intern dekoding for min del. Men kan en reciever spille lydformater som DTS-HD MA selv om spilleren ikke kan dekode det selv? Vurderer LG BD300, men det står enkelte steder at den ikke kan dekode DTS MA.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er det ikke så viktig at spilleren har intern dekoding for min del. Men kan en reciever spille lydformater som DTS-HD MA selv om spilleren ikke kan dekode det selv? Vurderer LG BD300, men det står enkelte steder at den ikke kan dekode DTS MA.
    Her er det litt misforståelser ute å går. Det er kun to måter du kan få noen som helst form for HD-lyd:

1) HDMI-overføring mellom spiller og receiver. For å få over DTS MA må spilleren i tillegg støtte overføring av bitstream direkte. Alternativet er at spilleren dekoder DTS MA til Linear PCM (LPCM) og sender dette over HDMI til receiver.
    Uansett - dette gjelder KUN overføring via HDMI, og alt som går av signaler er digitalt. Det er derfor påkrevd at receiveren har nødvendige dekodere og analogkovertere (D/A).

2) BD-Spilleren gjør absolutt all dekoding og konvertering til analogt signal, og du må bruke vanlige signalkabler (phono-kabler, som regel) for å overføre til receiverens multichannel-inngang.

Coax og optisk brukes kun til følgende signaler:
    DVD: Dolby digital og DTS
    Musikk-CD: PCM

Newcomer -Tor- sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har nettopp kjøpt meg en bdp s550 pga intern dekoding av alle formater, men har funnet en, for meg, stor svakhet. Man må velge ên lydutgang å bruke, alle andre sender ut 2 ch. Dvs, hvis du velger prioritet (som sony kaller det i oppsettet) til 7.1 analog ut, så vil du ikke få ut vanlig dd og dts fra coax/optisk digitalutgang samtidig, kun 2 ch downmix. Og vanlig dd/dts via 7.1 utgangen er ikke bra synes jeg. minst 10 db lavere enn feks dts ma, og lydbildet virker litt 'rart'. Ender opp med at jeg må inn i oppsettet hver gang jeg skal den en bd film uten hd lyd eller vanlig dvd og endre prioritet til coax/optisk ut. Svært tungvint og meget unødvendig.. Hadde jeg visst dette på forhånd ville jeg sjekket mer nøye, evt sjekket panasonicen.
    Hei, jeg vurdere selv sonny bdp s550, men kommer kun til å spille bluray filmer på denne ikke dvd, da jeg har en egen spiller for det. Så det jeg lurer på for jeg kommer og til å måtte sette denne til 7.1 for analog utgang. Men kommer ikke alle bluray filmene med HD master eller Truhd på filmene, og når jeg da kun skal spille bluray filmer så slipper jeg vel da og måtte gå inn i oppsette og gjøre endringer når jeg ikke skal bruke denne til å se dvd eller spille cd på ?? Eller tenker jeg feil her:-?

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    4,244
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av -Tor-
    Hei, jeg vurdere selv sonny bdp s550, men kommer kun til å spille bluray filmer på denne ikke dvd, da jeg har en egen spiller for det. Så det jeg lurer på for jeg kommer og til å måtte sette denne til 7.1 for analog utgang. Men kommer ikke alle bluray filmene med HD master eller Truhd på filmene, og når jeg da kun skal spille bluray filmer så slipper jeg vel da og måtte gå inn i oppsette og gjøre endringer når jeg ikke skal bruke denne til å se dvd eller spille cd på ?? Eller tenker jeg feil her:-?
    Det kommer desverre endel filmer med kun vanlig dd/dts enda, så på alle disse vil du komme borti problemstillingen. Jeg har nå testa litt med endring i oppsettet og kjører 5.1 lyd ut digitalutgangen, men er ikke helt fornøyd enda altså. Lyden blir ikke lik slik jeg fikk på Bluray med bdp-s1, og får med primare dvd og toshiba hd-dvd på dvd'er.. merkelige greier..

Edit: Jeg vurderer faktisk å kople opp igjen bdp-s1 og bruke den til de bluray'ene som har dd/dts paralellt med bdp s550.

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har nå testa litt med endring i oppsettet og kjører 5.1 lyd ut digitalutgangen, men er ikke helt fornøyd enda altså. Lyden blir ikke lik slik jeg fikk på Bluray med bdp-s1, og får med primare dvd og toshiba hd-dvd på dvd'er.. merkelige greier..
    Optisk , Coax eller HDMI du kjører digitalt ? og er det HD lyd du velger fra plate eller DD 5.1/DTS

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    4,244
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hygen
    Optisk , Coax eller HDMI du kjører digitalt ? og er det HD lyd du velger fra plate eller DD 5.1/DTS
    Jeg kjører coax fra spiller til prosessor. Samme om jeg velger en plate med kun dd (speedracer blu eller en dvd), eller om jeg velger hd lyd, ogspiller kun gir ut core sporet.

Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •