Er det egentlig noen forskjell i bildekvalitet på dagens blu-ray spillere?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Intermediate hjalmarjalla sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Er det egentlig noen forskjell i bildekvalitet på dagens blu-ray spillere?

Har prøvd å søke etter emnet, men ikke funnet noe som omhandler dette direkte.

Har nå hatt en Samsung BD-P1500 blu ray spiller i et par-tre måneder, og nylig lånt meg en Denon 2500BT. Denonen er jo ca 3 ganger så dyr som Samsungen, og man burde kanskje forvente noe bedre bilde på denne?

Tanken var å sammenligne bildekvaliteten på disse. Har hatt dem koblet opp via hdmi på en Denon 4308 reciever, og videre til en Epson TW2000 projektor.

Til å begynne med mente jeg å se en forskjell i Denon sin favør, men etter å fått tak to identiske blu-ray plater er jeg mer i tvil.

Har svitsjet frem og tilbake på de samme sekvensene både stillbilde og live for å se om jeg klarte å merke forskjell. Lydmessig hører jeg null forskjell, og bildemessig mener jeg at jeg heller ikke ser noen nevneverdig forskjell på blu-ray på de to spillerne.

Jeg klarer heller ikke å finne noe spesielt på Google eller andre steder som tilsier at det egentlig er snakk om særlige store forskjeller i bildekvalitet mellom ulike blu ray spillerne. Det hele koker ned til funksjoner, design, etc.

Ser jo ganske klart forskjell på min Denon 3930 dvd-spiller og både BD-1500 og 2500BT på vanlig dvd, men når det gjelder blu-ray på de to sistnevnte er det verre..

Er det virkelig slik at det ikke er noen forskjell i bildekvalitet når det gjelder blu ray? Hva er i såfall vitsen med å kjøpe dyre blu ray spillere bortsett fra matchende design og evt bedre kvalitet på vanlig dvd-avspilling?

Intermediate bigtor sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Laksevåg
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har testet Pioneer bdp-lx70A opp i mot Ps3 og det var forskjeller ute og gikk på de og da i 70A sin favør og det jeg så mest forskjell på var i mørke scener hvor du så langt flere detaljer i bilde på 70A.
    Mvh bigtor

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jaha, men PS3 var vel relativt tidlig ute med blu ray så det kan jo kanskje forklare forskjellen? Og så var vel LX-70A ganske mye dyrere enn PS3 da den kom?

Hmmm, må dobbeltsjekke om jeg klarer å se noen forskjell i mørke scener

Intermediate phatbull sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    752
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hjalmarjalla
    Til å begynne med mente jeg å se en forskjell i Denon sin favør, men etter å fått tak to identiske blu-ray plater er jeg mer i tvil.
    Spennende, jeg følger med! Men noen ganger ønsker vi at den skal være stor, og til slutt blir den enorm! :-D (oppgraderingsspøkelse smiler)

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har testet Panasonic sin første spiller BD10 mot samsung BDP 1000 og da var det bedre bilde på Panasonic spilleren både på DVD og Blu-ray.

PS3 og Panasonic var da dødt løp og i teorien burde det tilsi at det er "mye" bedre bilde på BD55 i dag enn på BD10.

Vi vil nok se at det etter hvert kommer bedre videoprosessorer som kan forbedre bildet ganske mye også på Blu-ray, men i dag er folk fornøyd og innsatsen blir vel lagt i å få DVD bildet best mulig.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er ganske interressant, har PS3, men skulle gjerne hatt dedikert spiller, men er i villrede om det har noen hensikt å legge veldig mange kroner på bordet i så måte.
    Da er det først og fremst billedkvaliteten jeg er ute etter å vite noe om, lyden skal vel i utgangspunktet bli lik om de sender bitsteram.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Intermediate Doc.G sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Steinkjer
    Poster
    1,662
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På det jeg har lest av sammeligninger ser det ut som om de kommer frem til at forskjellen er minimal hvis du spiller av i 1080p/24Hz.

edit

Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Laksevåg
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når jeg hadde testen av PS3 mot 70A så var jeg egentlig litt overrasket over hvor mye mer detaljer som kom frem med 70A i de mørke scenene og jeg hadde også besøk av 2 kamerrater som også var ganske overrasket over resultatet da de i utgangspunktet ikke hadde tro på at dette ville være noe særlig forskjeller på de.
    Mvh bigtor

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å si det sånn så ER det forskjell på spillerene, men hvor viktig denne forskjellen er kommer jo an på preferanser og budsjett.

Hvis man skal ha en spiller til TV'en i stua hadde jeg prioritert utseende og funksjoner noe som i de fleste tilfeller utelukker PS3.

Skal man ha en spiller til projectoren i hjemmekinoen vill jeg gått for det beste da de ikke koster mer enn det en god DVD spiller gjør likevel.
    Akkurat nå er spillerne til Sony og Pansonic antakelig de beste inntil Samsung og Pioneer kommer med sine toppmodeller.
    Ingen av dem koster mer enn 5K og det er jo ikke akkurat dyrt.

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bigtor
    Når jeg hadde testen av PS3 mot 70A så var jeg egentlig litt overrasket over hvor mye mer detaljer som kom frem med 70A i de mørke scenene og jeg hadde også besøk av 2 kamerrater som også var ganske overrasket over resultatet da de i utgangspunktet ikke hadde tro på at dette ville være noe særlig forskjeller på de.
    Pioneer har vel en del justeringsmuligheter på sine spillere? Dette kan kanskje ha noe å si? Man vet vel i utgangspunktet ikke om PS3 og 70A var identiske grunninnstillinger?
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Laksevåg
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    Pioneer har vel en del justeringsmuligheter på sine spillere? Dette kan kanskje ha noe å si? Man vet vel i utgangspunktet ikke om PS3 og 70A var identiske grunninnstillinger?
    Jeg forandret ikke på noen innstillinger på 70A dvs at vi kjørte på grunninnstilligene på den men vi prøvde å forandre på det meste på PS3 for å se om vi kunne få et bedre resultat men uansett hva vi forandret på av innstillinger på PS3 så ble det ikke noe bedre.
    Mvh bigtor

Intermediate SVS! -man sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan jo nå virke som om Panasonic har klart å tyne noe ekstra ut av BD-bildet med sin nye chip. Spillere fra Sony og Samsung har vel blitt omtalt som nogenlunde like. Sånn jeg leser det fra omtaler på BD35, så er bildet vesentlig bedre.

Det blir spennende å se hva som gjemmer seg bak disse Panasonic spillerne...
    Forsterker: Marantz SR7011
    Høyttalere:
    Klipsch RP280f - RP450C - RP250S - R115SW
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hjalmarjalla
    Har nå hatt en Samsung BD-P1500 blu ray spiller i et par-tre måneder, og nylig lånt meg en Denon 2500BT. Denonen er jo ca 3 ganger så dyr som Samsungen, og man burde kanskje forvente noe bedre bilde på denne?

Tanken var å sammenligne bildekvaliteten på disse. Har hatt dem koblet opp via hdmi på en Denon 4308 reciever, og videre til en Epson TW2000 projektor.
    Denon 2500BT har dårligst bilde av alle dagens Blu-ray-spillere - ettersom den er et dedikert drivverk, og ikke har videoprosessor :-) Den sender "rådata" fra Blu-ray-disken til en ekstern videoprosessor via HDMI.

Så det du egentlig har sammenlignet er videoprosessoren i BD-P1500 mot videoprosessoren i AVR-4308...

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hellnoob
    Denon 2500BT har dårligst bilde av alle dagens Blu-ray-spillere - ettersom den er et dedikert drivverk, og ikke har videoprosessor :-) Den sender "rådata" fra Blu-ray-disken til en ekstern videoprosessor via HDMI.

Så det du egentlig har sammenlignet er videoprosessoren i BD-P1500 mot videoprosessoren i AVR-4308...
    Nei, jeg har kun sammenlignet on-board chipen på 2500BT med Samsungen. Hadde slått av all billedbehandling av digtale kilder på 4308en

"Hvis du velger å anskaffe DVD-2500BT før en matchende forsterker kan du fortsatt få lyd og bilde via HDMI-utgangen. Spilleren er nemlig utstyrt med en helt enkel audio/video-prosessor, som kan levere et helt greit resultat mens du venter på å få en fullt utstyrt forsterker/receiver hjem i stua. Når det skjer kan du til gjengjeld forvente deg enestående prestasjoner."

Hjemmekino - Blu-ray spillere | Hi-Fi Klubben: DENON DVD-2500BT Blu-ray spiller

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •