Ingen lyd fra dvd (dvd->(scart)->tv->(scart->RCA)->forsterker)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ingen lyd fra dvd (dvd->(scart)->tv->(scart->RCA)->forsterker)

Hei, eg har et lite lydproblem.

For noen dager siden skaffet jeg meg en sart->rca-kabel, og koblet TV-en til NAD-forsterkeren min. Tenkte jeg kunne få litt bedre lyd til TV og film, selv om jeg ikke akkurat har noe high-end utstyr. Så lenge jeg ser tv går alt som det skal, men så fort jeg skal se en dvd, går det ikke. Idet dvd-spilleren tar over, skurrer det i et par sekunder, og så blir all lyd borte. Først hvis jeg skrur av forsterkeren, så av og på tv-en (så den
    bruker sine egn høyttalere) og skrur på dvd-spilleren, får jeg lyd igjen. Men da naturlig nok bare i tv-høyttalerne. Jeg skjønner ikke hvorfor dette ikke fungerer, er det noe grunnleggende jeg har misforstått? TV-en er en gammel Nokia, dvd-spilleren en dvd/vhs-kombo fra Samsung. Sitter på uni. nå, og jeg har dessverre ikke modellene i hodet.

Prøvde å endre audio-instillingene i dvd-spilleren fra PCM til bitstream, uten at det hjalp det minste.

Må jeg koble lyden fra dvd-spilleren direkte til forsterkeren? Da blir det jo en ekstra overgang på bildet. Wii-en er forresten koblet til dvd-spilleren med scart, jeg har ikke testet enda, men regner med at lyden derfra heller ikke fungerer.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen innspill? Skjønner ikke hvorfor det ikke fungerer. Lyden kommer jo greit fra dvd-spilleren til tv-en, og tv-en klarer jo å sende (sin egen) lyd videre.

Intermediate fronzel sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    782
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av NaguZ
    Ingen innspill? Skjønner ikke hvorfor det ikke fungerer. Lyden kommer jo greit fra dvd-spilleren til tv-en, og tv-en klarer jo å sende (sin egen) lyd videre.
    Det kan høres ut som om din TV ikke kan sende lyd ut på en SCART utgang når den er satt til å ta inn et signal på en annen SCART tilkobling. Altså bare en SCART kontakt kan være aktiv til enhver tid. På en gammel sony CRT jeg har kan jeg velge i menyen hva signal som skal ut på AV2(scart) når den får signal inn på AV1. Kanskje dette finnes i menyen på NOKIA'en din også?

Uansett ville jeg glemt det og heller kjørt lyden direkte til receiver fra DVD spilleren, for eksempel digitalt med SPDIF. Bilde kan fremdeles gå direkte til TV'en fra DVD-spiller.

Intermediate fronzel sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    782
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av NaguZ
    Prøvde å endre audio-instillingene i dvd-spilleren fra PCM til bitstream, uten at det hjalp det minste.
    PCM og bitstream er digitalt og sendes aldri over SCART. Dermed er denne instillingen kun aktuell hvis du kobler DVD spiller til receiver digitalt slik jeg foreslo i posten over.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •