Hva gir best lyd av Denon Link og HDMI?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Intermediate Trond B sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,547
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hva gir best lyd av Denon Link og HDMI?

Lurte på hva som i teorien gir best lyd av Denon Link og HDMI når du sender SACD og DVD-A digitalt mellom DVD spiller og AV forsterker? Denon Link skal være jitter fri, hva med HDMI?
    Har testet begge måter. Blir noen små klikk mellom sangene med HDMI, som ikke er hørbare med Denon Link. Synes nesten lyden er bedre med HDMI, men dette er muligens litt avhengig av spillerne også. Jeg har testet dette på Denon DVD-3930 og Pioneer DV-LX50.
    ​Hi-Fi: Accuphase E-460 | LINN Akurate DS/1 | PMC twenty.26/22/C | REL R-528
    Head-Fi: SONY TA-ZH1ES | SONY MDR-Z1R | AudioQuest DragonFly Red | Bowers & Wikins P7 Wireless | Bowers & Wikins P9 Signature
    AV: SONY KD-65A1 | DENON AVC-A1HDA | SONY UBP-X800

Intermediate Rotja sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    3,460
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denon link kan overføre DVD-audio, det vet jeg ikke om HDMI kan overføre. Jeg tror ikke det nødvendigvis går på det tekniske, men det er ingen spillere eller recivere som kan overføre DVD-audio via HDMI. SACD derimot går fint an. Ingen produsenter som har brydd seg med å implementere dette siden DVD audio ikke er så vanlig. Noen av DVD audio platene har svært god kring lyd og står ikke mye tilbake sammenlignet med de nye høyoppløste lydformatene.
    Ellers blir det jo smak og behag om man ønsker å benytte HDMI, DenonLink eller 5.1 analoge kabler mellom spiller og receiver ved avspilling av SACD.

Jeg syns derimot at DenonLink som vanlig digital standard ved all kring lyd (også DD og DTS) høres bedre ut enn ved f.eks S/PDIF(Coax, Optisk). Bedre kanal seperasjon, mer fyldig lyd. Det virker på meg som to Denon produkter fungerer bedre sammen med denne tilkoblingen. Men det er personlig preferanse.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    194
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rotja
    Denon link kan overføre DVD-audio, det vet jeg ikke om HDMI kan overføre. Jeg tror ikke det nødvendigvis går på det tekniske, men det er ingen spillere eller recivere som kan overføre DVD-audio via HDMI. SACD derimot går fint an. Ingen produsenter som har brydd seg med å implementere dette siden DVD audio ikke er så vanlig.
    Beklager, men kan du la vær å uttal deg skråsikkert om noe som du har helt feil på?

1. Det er en rekke spillere som takler overføring av DVD-Audio via HDMI. Det er faktisk flere enn de som takler SACD. (når man snakker om multiformat spillere)

2. Det kreves HDMI 1.1 for å overføre DVD Audio, HDMI 1.2a for å overføre SACD.

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Legger ved litt kortfattet info, som du kan lese mer om her:
    High-Definition Multimedia Interface - Wikipedia, the free encyclopedia

bl.a. denne oversikten viser mulighetene

Intermediate Trond B sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,547
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er klar over hvilke formater de enkelte versjoner takler. Tenkte mest på hva som teoretisk skal gi best lyd av HDMI og Denon Link på SACD og DVD-A.
    Som sagt hører jeg ett veldig lavt klikk mellom sangene over HDMI med Pioneer DV-LX50, men dette er kanskje spilleren sin feil.
    ​Hi-Fi: Accuphase E-460 | LINN Akurate DS/1 | PMC twenty.26/22/C | REL R-528
    Head-Fi: SONY TA-ZH1ES | SONY MDR-Z1R | AudioQuest DragonFly Red | Bowers & Wikins P7 Wireless | Bowers & Wikins P9 Signature
    AV: SONY KD-65A1 | DENON AVC-A1HDA | SONY UBP-X800

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    3,460
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisan, ser at mine opplysninger er gamle og utdaterteops: . Var ikke klar over at DVD audio spillere kunne spille av dette DVD audio sporet over HDMI. Trodde det var en eller annen form for sperre mot dette. Men det er jo et PCM 24bit/96kHz lydspor så det burde jo selvsakt teknisk være fult mulig. I tillegg er jo nyere recivere utstyrt med HDMI. Det var de jo ikke tidligere. Så beklager dette så mye. Slår meg selv i pannen.

Da gjenstår det jo i bunn å grunn smak og behag hvordan man ønsker å overføre dette lydsporet, avhengig av spiller og receiver.

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DVDA kan fint sendes over HDMI v1.1 som er nevnt (men kan alle kanaler og codec overføres uten tap ?)

DVD-Audio tillater flerkanals lyd i PCM (LPCM) (ukomprimert)-format opptil 24 bit på 192 kHz samplingfrekvens.
    Meridian Lossless Packing (MLP) brukes til å øke lagringskapasitet på enkelte plater.

Maximum total bitrate (bithastighet) er 9,6 Mbit / sekund for PCM-lyd

6 kanaler lyd kan max ha samplingsfrekvenser på opptil 96 kHz
    ( 48/96kHz, 44.1/88.2 kHz og 16/20/24 bit )

Over dette vil 176,4 eller 192 kHz max kunne ha 2 kanaler.
    ( 192/176.4 kHz og 16/20/24 bit )

Lyd på en DVDA kan også være Dolby Digital opptil 6 kanaler eller DTS

DVD-Audio kan ikke leveres via ukryptert digital audio kobling I bedre kvalitet en 48 kHz (DVD kvalitet) pga av beskyttelse mot digital kopiering av High Def lyd.
    HDMI v1.1 eller høyere går bra men vil i Link kunne overføre full kvalitet

Bitstreames feks DTS 24/96 lyden fra DVDA med HDMI eller decodes den og overføres som LPCM i full kvalitet ?

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    3,460
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg lurer også litt på det. men det er sikkert teknisk mulig, men om man får lov er et annet spørsmål(begrensinger i software?) Vet Denon måtte søke om lov til overføring av bl.a. SACD over sin DenonLink før det implementert. Men HDMI har vel sin HDCP kryptering?

Dette med jittfri signaloverføring er vel noe men jobber med å implementer i HDMI også? Er det ikke. Eller har man løst dette også, på selvskat kompatibelt utstyr. Nå får du jo også lipsync på blu-ray ved HDMI overføring, forutsatt kompatibelt utstyr osv..?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •