Beste Blu-ray på oppskalering av SD DVD

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 24
    Newcomer Ammatør sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    289
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Beste Blu-ray på oppskalering av SD DVD

Jeg har lest det meste jeg har komt over av diskusjoner om kvaliteten på de forskjellige Blu Ray spillere sin evne til og best mulig oppskalere vanlige DVD plater, men jeg må si jeg ikke har kunne konkludere med hvilken spiller som utfører denne operasjonen best, så da blir spørsmålet hvilken av Bluray spillerene er best på vanlig DVD oppskalering til 1080P ?? Håper på gode råd.

Jeg har fra før en Sony BD S300, men denne mangler full HD lyd

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vanskelig å si, på papiret så er det nok de dyreste spillerene, slike som Denon og Marantz.

Jeg hadde selv S300 fra Sony, byttet denne i en Samsung BD1500. Mellom disse så er det ikke store forskjellen jeg har lagt merke til.

Har også en Toshiba XE1 som har en meget bra oppskalerings brikke, og til min store overraskelse så foretrekker jeg bildet som S300 ga på DVD.

Uansett så gir de fleste BD spillere i dag meget bra oppskalering på DVD, så uansett så går du nok ikke feil.

Det eneste jeg har hørt er at Panasonic BD30 ikke har helt topp.

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Samsung BD2500 kommer jo med reon vx og den blir ikke så fryktelig dyr. Hvis samsung har gjort en god jobb med implenteringen av HQV så vil det bli dvd-oppskalering i høy klasse.

Intermediate Kim Olav Svines sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men har du en ny, god receiver, kan denne gjøre en veldig godd jobb.

I utgangspunktet er mange av spillerne på markedet ganske dårlige på dette. Panasonic's sine spillere er rett og slett knallbra på Blu-ray, men oppskaleringen av DVDer er ikke noe særlig.

Men det kommer en del spillere fremover virker det som. Den kommende Samsung skal ha en HQV Reon brikke, og mener jeg nettopp leste om noen andre kommende med samme brikken, innen "budsjettspillere".

Skal du bruke litt mer penger, så er de fleste spillerne veldig gode til dette. Denon's spiller er ypperlig, og det samme gjelder vel også noen Pioneer, spesielt det nye beistet deres som kommer før jul, men så koster alle disse rundt 20 000,- også.

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kim Olav Svines

I utgangspunktet er mange av spillerne på markedet ganske dårlige på dette. Panasonic's sine spillere er rett og slett knallbra på Blu-ray, men oppskaleringen av DVDer er ikke noe særlig.

Men det kommer en del spillere fremover virker det som. Den kommende Samsung skal ha en HQV Reon brikke, og mener jeg nettopp leste om noen andre kommende med samme brikken, innen "budsjettspillere".

Skal du bruke litt mer penger, så er de fleste spillerne veldig gode til dette. Denon's spiller er ypperlig, og det samme gjelder vel også noen Pioneer, spesielt det nye beistet deres som kommer før jul, men så koster alle disse rundt 20 000,- også.
    Det kjedelige med å bruke forsterkeren som oppskalerer er at de fleste BD spillerene som er "dårlige" til oppskalering ikke har en funksjon som automatisk sender original signalet videre. Som oftest må man inn i menyen og bytte oppløsning manuelt.

Hvis man ikke kan får brukt HDMI og component samtidig.

Intermediate Speedfight2 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    937
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Et lite spørsmål i denne forbindelsen. Jeg har netopp bestillt Panasonic DMP-BD50 som kommer ganske snart, og jeg har en Denon AVR3808 receiver. Du sier Panasonic gjør en dårlig jobb på oppskalering av SD, (dette vet jeg ikke noe om siden jeg ikke har testet spilleren enda) Men jeg kommer til å sette BD spilleren til 1080p ut, og ved avspilling av DVD blir dette da feil? Min receiver er satt opp til 1080p fast på oppskalering. Vil det da bli "dobbel" oppskalering, eller vil Denonen overstyre det som kommer fra Panasonicen?

Medlem siden
    May 2004
    Poster
    659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjenner ikke særlig til den Denon receiveren der, men tror at den er ganske god til å bruke som oppskalering. Hvis du setter receiveren til 1080p så slipper den sikkert signalet rett gjennom. Den vil uansett ikke skalere noe, men kan hende den legger på noe noise reduction o.l., hvis den er stilt inn på det.

Minuset med de flest BD spillerne, er at du må manuelt inn i menyen og sette den til 480i for DVD, hvis du skal bruke f.eks receiveren til oppskalering. Hvis ikke, vil spilleren gjøre jobben.

Hvis du ikke har tenkt å kaste Pioneer spilleren din, ville jeg brukt den. Jeg har enda min Denon 3910 som jeg bruker på DVD. Sender ut 480i til receiveren som oppskalerer til 1080p, så bruker jeg blu-ray spilleren utelukkende til blu-ray.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Speedfight2
    ...Min receiver er satt opp til 1080p fast på oppskalering. Vil det da bli "dobbel" oppskalering, eller vil Denonen overstyre det som kommer fra Panasonicen?
    Å skalere vil si å endre et bilde/en videostrøm sin oppløsning fra (x ganger y), til (z ganger w) pixler.

Dersom du ber en skalerer om å skalere fra x ganger y til x ganger y, så er det i utgangspunktet bare en kopiering.

Skalering er ingen magi. Det er en filter-operasjon som kan gjøres bra eller dårlig. Det kan gjøres i DVD-spilleren, i receiveren eller i tv-en.

Alle som har en HD-ready tv har en tv med skalering.

-k

Newcomer Outbreak1 sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    282
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Denon

Sitat Opprinnelig postet av Ammatør
    Jeg har lest det meste jeg har komt over av diskusjoner om kvaliteten på de forskjellige Blu Ray spillere sin evne til og best mulig oppskalere vanlige DVD plater, men jeg må si jeg ikke har kunne konkludere med hvilken spiller som utfører denne operasjonen best, så da blir spørsmålet hvilken av Bluray spillerene er best på vanlig DVD oppskalering til 1080P ?? Håper på gode råd.

Jeg har fra før en Sony BD S300, men denne mangler full HD lyd
    Jeg vil nok tro at Denon sin 3800 kommer best ut her. Har ikke testet den personlig siden den ikke kommer før i November. Den skal være minst like god som dagens 3930 på DVD/SD. Jeg vil nok tro at dette en vinner... Prisen blir 14 998,-

"Bildebehandlingen i DVD-3800BD bygger på den samme 10-bit Silicon Optix REALTA HQV videoprosessoren (Hollywood Quality Video), som sitter i DENONs legendariske DVD-spiller DVD-3930. Selv om de kritiske de-interlacing og skaleringsprosessene er fortid med Blu-ray, vil du likevel nyte godt av denne prosessoren i HD-hjemmekinoen din. Selv ved høyoppløst video får du nemlig den samme ekstremt avanserte pixel-for-pixel støyreduksjonen, som til og med oppdager bildestøy og bevegelser, og optimaliserer signalbehandlingen deretter. Resultatet er en bildekvalitet som med dagens teknologi ikke kan bli bedre."

Jeg gleder meg iallefall som en unge til min 3800 ankommer kjellerstuen

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    289
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

skalering

Tja, jeg har en Onkyo TX-SR875 HD surroundreceiver med HQV skalering, om denne skalerer bedre en de fleste Bluray spillerne vet jeg ikke, men det høres ut til at denne video brikken skal vere bra ?

Eller så må vell Sony BD S300 stilles manuelt hver gang en setter i en vanlig DVD til laveste signal feks 480 eller ?? Har du greie på om dette er hva folk kaller PCM signal ?? Ser at der er indikasjon på reciveren om PCM ?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...Har du greie på om dette er hva folk kaller PCM signal ?? Ser at der er indikasjon på reciveren om PCM ?
    PCM er det samme formatet som ligger på en CD, eller som sendes inn i en "vanlig" D/A-konverter.

Motsatsen til PCM er (i denne sammenhengen) formater som DTS og AC3 som koder lydinformasjon på en helt annen (og mer komplekst) måte.

-k

Medlem siden
    May 2004
    Poster
    659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, jeg har en Onkyo TX-SR875 HD surroundreceiver med HQV skalering, om denne skalerer bedre en de fleste Bluray spillerne vet jeg ikke, men det høres ut til at denne video brikken skal vere bra ?
    Den er meget, meget bra. Jeg har samme receiveren selv.

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et lite spørsmål i denne forbindelsen. Jeg har netopp bestillt Panasonic DMP-BD50 som kommer ganske snart, og jeg har en Denon AVR3808 receiver. Du sier Panasonic gjør en dårlig jobb på oppskalering av SD, (dette vet jeg ikke noe om siden jeg ikke har testet spilleren enda) Men jeg kommer til å sette BD spilleren til 1080p ut, og ved avspilling av DVD blir dette da feil? Min receiver er satt opp til 1080p fast på oppskalering. Vil det da bli "dobbel" oppskalering, eller vil Denonen overstyre det som kommer fra Panasonicen?
    Husk at det ikke er mange receivere som oppskalerer HDMI-signalet enda. Tror ikke din Denon gjør det. Ei heller min Pioneer. Da er det ikke noe alternativ å la receiveren gjøre jobben. De nye Onkyoene gjør det ser jeg.

Intermediate Speedfight2 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    937
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CavaleraRules
    Husk at det ikke er mange receivere som oppskalerer HDMI-signalet enda. Tror ikke din Denon gjør det. Ei heller min Pioneer. Da er det ikke noe alternativ å la receiveren gjøre jobben. De nye Onkyoene gjør det ser jeg.
    Min Denon oppskalerer nok ja Var en av grunnene til at jeg kjøpte den, pluss at den hadde HDMI inn/ut og støtte for de nye lydsystemene.

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min Denon oppskalerer nok ja Var en av grunnene til at jeg kjøpte den, pluss at den hadde HDMI inn/ut og støtte for de nye lydsystemene.
    Ser det nå på Denon sine sider. Synes det var misvisende av Hifiklubben å skrive: "Videokonvertering: Oppkonvertering analog > HDMI", men i teksten skriver de også det ja.. Rart at denne informasjonen til nå har vært vanskelig å finne, spesielt der det ikke kan gjøres. Hvem vil ha skuffede kunder som returnerer? ;-)

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    289
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CavaleraRules
    Ser det nå på Denon sine sider. Synes det var misvisende av Hifiklubben å skrive: "Videokonvertering: Oppkonvertering analog > HDMI", men i teksten skriver de også det ja.. Rart at denne informasjonen til nå har vært vanskelig å finne, spesielt der det ikke kan gjøres. Hvem vil ha skuffede kunder som returnerer? ;-)

Onkyo TX-SR875 HD surroundreceiver scalerer også over HDMI.

Intermediate Scorpioen84 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,585
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har grunnlag for å sammenligne playstation3's konvertering mot dedikerte blu-ray-spillere..?

Ps3 har prosessorkraften, men..?
    | KK DXD-12012 | KK Quattro | Sherbourne PA160 | Onkyo 818 | TW700 |

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan kople til med component samtidig å se hva som gir best resultat på DVD. Hvis du ikke har komponent kabel, men kun vil teste, bruk composit+stereo kabelen som sikker følger med, eller ligger ett eller annet sted i huset. Disse er også 75ohm kabler, funker greit for testing.

Den har en auto innstilling for HDMI, men det er bare at den finner hvilke oppløsning som mottaker bruker (Høyeste), og ikke sende ut "source direct"

Men denne spilleren greier ikke å sende HDMI og komponent samtidig. Men du kan teste med composit også, da får du det rene 576i signalet. Komponent gir kun 576p, da signalet allerede jobbet med

Dette står på side 28 i manualen: http://service.us.panasonic.com/OPER...MPBD50-MUL.PDF

(Som var ett lite ******* å finne: Operating Manuals for Panasonic Products
    Panasonic har ikke gode sider for slike ting. Link til manual skulle ligget på siden for spilleren. De skal få pluss for at firmware link lå der)

Intermediate Ultima sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,184
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scorpioen84
    Noen som har grunnlag for å sammenligne playstation3's konvertering mot dedikerte blu-ray-spillere..?

Ps3 har prosessorkraften, men..?

- Jeg lurer også på dette!

Problemet er at det ikke finnes noen troverdige sammenligningstester der ute. "Lyg og Bilde" f.eks. Hevder skråsikkert PS3 ikke holder mål som DVD-spiller, men underbygger som vanlig ikke sin bastante konklusjon.

I sedvanlig stil angir de ikke hvilke parametre og innstillinger som er brukt, ikke engang hvilken versjon. Slike "tester" er verdiløse!

PS3 har som kjent kommet med en rekke bildeforbedringsoppdateringer siden lansering, så jeg føler slett ikke den henger etter som DVD-spiller, tvert imot. Og så lenge ingen kan påvise at den er noe dårligere enn andre Blu-rayspillere til dette, så holder jeg fast ved min kjære PS3 som avspiller av DVD. Eneste jeg savner er multikanalsutgang for avspilling av HD-lyd da..

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man må anta at testen av PS3 er utført med siste firmware når testen er tatt.

Så vidt jeg husker så hadde L&B testen av PS3 nokså kjapt etter at den ble lansert, og konkluderte med at den som DVD spiller ikke var topp da. De kan ikke sende ut ny test av konsollen for hver bidige firmware som kommer heller.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •