PS3 - hvordan utnytte den best mulig?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer AlexanderK sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

PS3 - hvordan utnytte den best mulig?

Jeg kjøpte meg en Playstation 3 i går.

Og i dag skal jeg koble den opp. Men så lurte jeg på hva jeg burde gjøre for å få utnyttet den best mulig, mtp avspilling av filmer/serier jeg har lastet ned og har på harddisken på datamaskinen min.

Jeg har trådløst nettverk i huset, så da går det vel an å spille av filene rett fra harddisken som er koblet til datamaskinen? Eller må jeg kopiere de over til harddisken på Playstationen før jeg kan spille de av?

Trenger jeg å laste ned/installere noen programmer av noe slag?
    Fungerer det å spille av HD-materiale?

Jeg kan voldsomt lite om denne boksen, men jeg har gode generelle datakunnskaper, så om noen kunne forklart meg litt, hadde jeg blitt glad! :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AlexanderK
    Jeg kjøpte meg en Playstation 3 i går.

Og i dag skal jeg koble den opp. Men så lurte jeg på hva jeg burde gjøre for å få utnyttet den best mulig, mtp avspilling av filmer/serier jeg har lastet ned og har på harddisken på datamaskinen min.

Jeg har trådløst nettverk i huset, så da går det vel an å spille av filene rett fra harddisken som er koblet til datamaskinen? Eller må jeg kopiere de over til harddisken på Playstationen før jeg kan spille de av?

Fungerer det å spille av HD-materiale?

Jeg kan voldsomt lite om denne boksen, men jeg har gode generelle datakunnskaper, så om noen kunne forklart meg litt, hadde jeg blitt glad! :-)
    Hei

Har akkurat kjøpt en jeg og. For å spille av filer over nett har jeg satt opp en upnp-media-server. Jeg har en server med linux, og bruker mediatomb, finnes alternativer for windows også. Nå støtter ikke ps3 alle filformater, så jeg skal sette opp transcoding for noen av dem, slik at de kodes om on-the-fly.

Når det gjelder hd-matriale kommer det ann på hvilket format de er i, men tror ikke ps3 støtter mkv (matroska), men man kan spille av matriale kodet i en av de formatene ps3 støtter.

Intermediate HansMarius sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er to egne tråder dedikert til PS3 her på forumet som går på bla.a. mediastreaming:

FAQ: http://avforum.no/forum/konsoller-pc...0-06-08-a.html

Mediastreaming: http://avforum.no/forum/konsoller-pc...aming-ps3.html

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    96
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er det skrevet en del om dette, tror du også vil finne andre poster dersom du søker litt.

http://avforum.no/forum/konsoller-pc...aming-ps3.html

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AlexanderK

jeg fulgte miniguide'en som ligger her på forumet, og det fungerer utmerket. hadde først tenkt å ha kabel i leiligheten, slik at trådløst ikke skulle være nødvendig (har dårlig erfaring med streaming over trådløst)

men når ps3'en var i hus, hadde jeg dårlig tid med å få satt meg ned og spille/se på film, så jeg prøvde trådløst først. og har ikke tatt meg bry med å trekke kabel etterpå. (nå står trådløs ruter og ps3 ca 5 m fra hverandre i samme rom, så dette har litt og si) streamer også fra en stasjonær maskin med som står i ruteren via kabel.

uansett. følg miniguide'en, enklere blir det ikke.

(liker alltid å ha siste versjon av programmer, men når jeg oppdaterte tversity, så fikk jeg problemer med streaming av nesten alle filer. (kjører vista på den stasjonære) fikk streamet ca 2 min før servicen på maskinen tok kvelden, og måtte restartes. noen andre som har hatt dette problemet?)

la innpå versjonen som det linkes til i miniguide'en igjen, og da fungerte alt som en kule..

lykke til!

Intermediate Mozze sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    955
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fayelund
    Når det gjelder hd-matriale kommer det ann på hvilket format de er i, men tror ikke ps3 støtter mkv (matroska), men man kan spille av matriale kodet i en av de formatene ps3 støtter.
    mkv-filer støttes ikke direkte, men det geniale programmet "mkv2vob" remuxer fila til vob-format som PS3 støtter direkte. Da beholder man 5.1 lyd og fullHD. Den pakker til og med ut rar-settet selv hvis du har hentet ned en film/TV-serie (på lovlig vis selvsagt).

TVeristy er en mediaserver for XP som transkoder mer eller mindre alle formater slik at PS3 i praksis kan spille av 'alt'.

Windows Media Player 11 funker også greit, men da må alle filene støttes direkte av PS3'n. Har man kun MP3 filer og ikke ogg/flac så er det like greit.

Nero Media Home transcoder enkelte filer, men ikke alle og er i tillegg en løsning som koster penger.

Linux har mediatomb som nevnt over, men jeg anbefaler at man kan litt om linux før man går ned den stien. Skal man sette opp transkoding av filformater så skjer ikke det automatisk sånn uten videre.. Der har man mere egnede linux-forumer å henvende seg til.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mozze
    mkv-filer støttes ikke direkte, men det geniale programmet "mkv2vob" remuxer fila til vob-format som PS3 støtter direkte.
    genialt, det har jeg savnet.. link finnes forresten her

rett hjem å teste etter jobb!

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg lekt litt med mediatomb og transcoding, gleder meg til å teste når jeg kommer hjem fra jobb. Skal nå klare å transcode mkv

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruker dere Tversity for å streame filmer som er konvertert med Mkv2vob, eller bruker dere et annet ORB-server program til det?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •