Skal kjøpe cd-spiller - Spm rundt det.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 48
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Skal kjøpe cd-spiller - Spm rundt det.

Har nå gått til innkjøp av mitt første skikkelige anlegg i en alder av 32 år. Forsterkeren er en HK 970 og høgtalerne er av typen Yamaha NS-555.
    Har en DVD-spiller, PC, og TV/Rikstv som musikk kilde i dag, men vurderer og kjøpe en cd-spiller for avspilling av cd plater.

Vil jeg trenge en dedikert cd-spiller? Vil det bli noen forskjell?

Hvis jeg skal kjøpe en; Hva anbefales? Helst billigst mulig og gjerne brukt.

Newcomer HFidelity sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å kjøpe en HK Cdspiller? Ellers har jeg god erfaring med yamaha og cambridge cdspillere.

Intermediate G|zO sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,799
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det generelle svaret på dette er "ja", men ingen regel uten unntak...

Hva slags DVD spiller har du, og hvor mye kunne du tenke deg å bruke på en cdspiller?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DVD spillern er av typen Pioneer DV585A

Vil helst ikkje overstige 1000-lappen på en brukt cd-spiller....

Intermediate G|zO sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,799
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spørs om du ikke bør doble den tusenlappen å legge inn bud på den den her. Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke har noen andre ideer til spillere i denne prisklassen..

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En sånn er vel mulig og få brukt til rundt 1000-lappen?

Eller hva med denne?

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I din HK 970 sitter det så bra DAC (digital to analog converter) at skal du tjene noe lydmessig på kjøp av CD spiller tror jeg du må opp i prisklasse 10 000 ,- kr +

DAC i 970
    Det vil si at kjører du lyden digitalt fra din Pioneer DVD spiller , PC , eller Riks TV så gjør HK 970 lyden om til analogt.
    (lyden på plater , lydfiler på pc og fra Riks tv er digitalt i utgangspunktet)
    Det du må gjøre er som nevnt å kjøre denne lyden videre som digitalt.
    (om du ikke gjør det alt da)
    Overfører du pr i dag lyden analpgt så er det DAC i Pioneer , Dac i lydkort PC og DAC Riks TV boks som gjør om den digitale lyden å ingen av de vil gjøre det så bra som HK 970.

Var jeg deg så ville min tanke vært en boks som kunne binde sammen alle dine digitale utganger til en felles digital inngang på forsterker.
    Enten en media avspiller eller noe slikt.

I din HK 970 sitter det Analog Devices AD1955 (THD 0.0006%, 120dB SNR, Crosstalk-125dB) DAC om du lurer på det.

Jeg mener også da at du fortsatt skal avspille CD med din DVD spiller og sende lyden digitalt til HK 970

Ingen av de foreslåtte CD spillerene ovenfor vil gi deg bedre analog lyd en din HK 970

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar..... Men overføring digitalt? Er det ikke godt nok med phono kabler? Fra dvd til forsterker

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Hygen.

Du har sikkert peiling på dette.
    Jeg har samme forsterker som Huldal, HK970. Jeg har også cd spilleren HD 970. Mener du at det egentlig er poengløst å bruke penger på brukbare spillere så lenge forsterkeren generelt er god. Altså at man ikke kan få bedre lyd enn "det svakeste ledd" tillater. I dette tilfelle må man "overgå" HK 970...har man god forsterker må man ha enda bedre cd spiller for å få vinne bedre lyd?

I ditt eksempel må man ha en dobbelt så dyr cd spiller som forsterker for å vinne bedre lyd. Er det retningsgivende?

Intermediate Snooky sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Støtter Hygens uttalelse. Dersom lyden overføres digital blir en ev spiller kun et rent drev. Ikke at drevet er uviktig i seg selv, men da nærmer det seg finpuss i mikrolendet. Skal du overføre analogt derimot har det noe for seg, men da må selvsagt spillerens DAC og analog del overgå forforsterkeren/receiveren.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal man ha bedre digital til analog convertering en det forsterker gir må man overgå den ja.
    Enkelte kjøper seg ekstern DAC osv for å få det til.
    En dyr CD spiller er ikke bare bra DAC men byggvalitet , støyskjerming , påkostet drev osv som totalt git høy pris.
    Jeg leste bare at HK 970 har en veldig bra DAC i Analog Devices AD1955 og bruker man analoge phono kabler pr i dag ville mitt valg til bedre lyd være å sende lyden digitalt til forsterker for å se om lyden bedret seg og kanskje ble helt som man ønsket.

Er man ikke i mål da så må man kjøpe DAC eller CD spiller som overgår forsterker DAC for enda bedre lyd.
    (eller kanskje andre høytalere kan endre lyden til bedre for noen)

Lydkort har generelt elendig DAC og vil gi rotten lyd overført med analoge kabler til forsterker.
    En Riks tv boks eller for de som har kabel / satelitt tuner har den rotten DAC som gir dårlig analog lyd.
    Pioneer DVD som er nevnt her har ikke så aller værst DAC (PCM 1742) til å være en billig DVD spiller men langt så bra som DAC i HK 970.
    Om målet er å forbedre lyden så må man kjøre lyden digitalt og få prøvd ut DAC i forsterker før man bør tenke på innkjøp av avspillere som kanskje ikke er i nærheten å gi så bra lyd som HK 970.

10 000 + som jeg nevnte var kanskje litt hardt tatt i men 7000,-kr vil jeg tro man minst må gi for en CD spiller som overgår 970

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Huldal
    Takk for svar..... Men overføring digitalt? Er det ikke godt nok med phono kabler? Fra dvd til forsterker
    Fullt mulig men da er det DAC'en i din DVD spiller som konverterer de digitale signalene til analoge og det er nok det svakeste leddet (sammen med kablene om det er type lakris).

Hør på hygen, kjøp deg en digitalkabel (optisk/coax) fra DVD spiller til receiver - du vil nok høre forskjell

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pokker
    er jeg feilinformert via flere nettsider ang AD 1955 og at det ikke er en eneste digital inngang ?

Er det ingen
    Digitale innganger (koaksial, SPDIF)
    Digitale innganger (optisk, TOSLINK)
    på HK 970 ?

Er det slik så er man 100% avhengig av DAC i avspillere (CD , DVD , TV sendinger , PC) som da gjør denne jobben og avhengig på den måten at gjør de en dårlig jobb er man dømt til dårlig lyd.

https://www.hci-services.com/tech_doc/documents/harman%20kardon/Home/Electronics/HK/HK%20970/Owner's%20Manual/HK970_ENG.pdf

Er det slik at man ikke har digital input på HK 970 (noe de som eier en slik kan bekrefte/avkrefte) ?

Da er mulighet en ekstern DAC siden man har flere avspillere som alle gir dårlig analog lyd.
    Eller CD spiller med bra DAC for da man i det minste bedre lyd fra CD om tv og pc forblir rotten lyd.

Eller så kanskje Squeeze box.
    (den skal ha nogen lunde ok DAC og da bedre man sine tv , cd , pc avspillinger og får flere funksjoner i tillegg.
    Står mye på AV ang Squeezebox , popcorn eller andre media avspillere
    http://avforum.no/forum/av-prosessorer-mediaspillere/

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    604
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HK 970 har utelukkede analoge inn- og utganger. Sitter meg bekjent ingen DAC i den, fant hvertfall ingen jeg åpnet panseret på min...

CD-spilleren i samme serie, HD 970, får på den andre siden skryt for å ha en svært god DAC. Den har da også digitale innganger. Bruker spilleren som DAC for PS2 med svært godt resultat.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitter og ser på denne --> Brukermanual for HK970

Og hvis man ser på side 4, og zoomer helt inn, så ser det ut som der er en optisk inngang helt til høgre på baksiden. Stemmer ikke dette?

Men hva blir konklusjonen? Kan jeg kjøpe en cd-spiller til 2-3000 og lyden blir bedre enn dvd-spiller?

Må si jeg ble litt forvirret av alle "spesifikasjonene", men fortsett gjerne diskusjonen

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen optisk/coax der nei - du ser det ganske tydelig på tegning av de pluggene som passer i inn-og utganger

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er det jeg har merket med rødt? Har ikke sjans og sjekke det visuelt i og med at forsterkeren er på vei med posten.

-2hk970-jpg

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det der er vel bare tegnet for et eller anna ? som CE etc. (ikke samme greia.. men ). Tror det er sikkerhetsklasse 2 eller noe dill..

EDIT: Sitter det DAC inne i 970'en? det har jeg aldri hørt om iallefall...

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    604
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hverken DAC eller digitale inn/utganger.

Om du får bedre lyd fra en CD-spiller? Sannsynligvis. Kan lett anbefale HD 970 i samme serie, eller Cambridge sine spillere. Hvilken DVD-spiller har du?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ESH
    Hverken DAC eller digitale inn/utganger.

Om du får bedre lyd fra en CD-spiller? Sannsynligvis. Kan lett anbefale HD 970 i samme serie, eller Cambridge sine spillere. Hvilken DVD-spiller har du?
    DVD spillern er av typen Pioneer DV585A

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •