Skal kjøpe cd-spiller - Spm rundt det. - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 48
    Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    604
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Da har du alt å hente på å skaffe en dedikert CD-spiller mener nå jeg. En brukt HD 970 kan ikke koste all verden nå som den nye serien er her..?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med cd-spillern HD 950? Er det noen stor forskjel på 950 og 970 i cd serien? Ser pixmania har 950 til 1300,-

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    604
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke hørt mye av den, men vil allikevel påstå at den uten problemer er verd 1300 ny.

Såvidt jeg vet har denne også digitale innganger, slik at den kan brukes som DAC, men det skal jeg ikke skrive under på. Har ikke funnet noen bilder av baksiden.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DAC...? Jeg forstår egenlig mindre og mindre....

Men hva om der er digital utgang på HK 950 cd spillern... f.eks. Optisk, det er vel da lite vits når forsterkeren (hk970) ikke har optisk inngang? Eller sender man rett og slett signalene gjennom phonokablene?

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    970 har ikke digital inngang så du MÅ da bruke det du kaller phonokabler - som andre kaller RCA kabler - analoge kabler.

Du har nå 3 valg:
    • kjøpe en dedikert CD spiller med god DAC innebygget og så sende lyden analogt til 970, slik du gjør med DVD spilleren
    • bruke DVD spilleren du har, den er vel grei nok og kan spille SACD også
    • kjøpe en ekstern DAC (f.eks Beresford) og sende lyden fra DVD spiller til DAC med optisk/coax kabel og videre derfra i analoge kabler til forsterker

Det siste alterntivet skal bli den beste lyden. Da er det kun laser og drivverk i DVD spiller som i teorien kan forringe lyden, noe jeg tviler veldig på.

En DAC konverterer digitale signaler til analoge - et øre kan ikke høre digitale signaler og må før eller siden konverteres og forsterkes og sendes som strøm i kabel til høyttalerene.
    Jo bedre DAC, jo bedre mulighet for den analoge lyden - sagt litt enkelt.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan vet jeg det er dac i en cd-spiller?
    cd-spillern HD 950; har den dac? kan den anbefales? Pixmania selger den for 1300

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Huldal
    Hvordan vet jeg det er dac i en cd-spiller?
    Dersom CD-spilleren har analoge utganger så har den en DAC.

Analoge utganger er typisk som de to til venstre på dette bildet:

-k

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ....med andre ord.... Alle cd spillere har dac? For alle cd spillere har vel de 2 utgangene du viser over?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som vanligvis kalles "CD-spillere" har det, mens det som vanligvis kalles "CD drivverk/transport" ikke har det.

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Det siste alterntivet skal bli den beste lyden. Da er det kun laser og drivverk i DVD spiller som i teorien kan forringe lyden, noe jeg tviler veldig på.
    Jeg stiller meg i utgangspunktet skeptisk til hørbare forskjeller mellom CD-spillere.

Men dersom jeg fikk i oppgave å designe en eller flere enheter for å spille av CD som skulle måle best, så ville jeg ha gått for en integrert CD-spiller, og ikke separat drivverk/DAC.

Digital Interfaces - An Introduction - Part 1.1 [English]

Separat drivverk og DAC koblet sammen med vanlig spdif

integrert CD-spiller

-k

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ....men....
    Skal jeg bruke min dvd-spiller for å avspiller cd'er? Eller blir det "bedre" med pixmanias HD 950? (Til 1300,-)

Edit: Ser at elprice.no selger samme cd-spiller for 2500

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ....men....
    Skal jeg bruke min dvd-spiller for å avspiller cd'er? Eller blir det "bedre" med pixmanias HD 950? (Til 1300,-)

Edit: Ser at elprice.no selger samme cd-spiller for 2500
    1. Er du fornøyd med lyden du har i dag?

Hvis ja, ville jeg ikke ha endret noe.

Hvis nei, ville jeg ha spurt butikken pent om å få låne et par aktuell modeller hjem en helg og valgt den som jeg likte best.

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    604
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    1. Er du fornøyd med lyden du har i dag?

Hvis ja, ville jeg ikke ha endret noe.

Hvis nei, ville jeg ha spurt butikken pent om å få låne et par aktuell modeller hjem en helg og valgt den som jeg likte best.

-k
    Dette er det beste tipset i mine øyne.

Som du sier må du sende signalet fra spilleren analogt, ettersom forsterkeren ikke har digitale innganger. Det jeg ville poengtere var at det kan være en fordel med digitale innganger på CD-spilleren. DAC'en i spilleren fra h/k får nemlig skryt for å være god, og kan være bedre enn mange andre.

I mitt tilfelle: Før hadde jeg PS2'en koblet til TV'en med medfølgende kabling. Lyden var brummete og dårlig, fordi DAC'en i en PS2 ikke er av altfor stor kvalitet (sikkert mange andre faktorer her også...). Deretter koblet jeg lyden fra optisk utgang på PS2 til CD-spilleren, lot den konvertere det digitale, siden denne gjør en bedre jobb. Resultatet er forbløffende. Men, som sagt, her kan mange andre faktorer også selvfølgelig ha spilt inn...

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er det jeg har merket med rødt? Har ikke sjans og sjekke det visuelt i og med at forsterkeren er på vei med posten.

-2hk970-jpg
    Symbolet angir klasse II, at apparatet er dobbelt isolert.

Det betyr at produktet inneholder to lag isolasjon mellom
    farlige spenninger og berørbare deler.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har bestemt meg for å kjøpe en cd-spiller.... Har 2 på hånd nå... en brukt cambridge 640 og en HarmanKardon 950..... Er den ene bedre enn den andre? Eller spiller det ingen rolle hva jeg velger?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har bestemt meg for å kjøpe en cd-spiller.... Har 2 på hånd nå... en brukt cambridge 640 og en HarmanKardon 950..... Er den ene bedre enn den andre? Eller spiller det ingen rolle hva jeg velger?
    Jeg forstår ikke helt spørsmålene dine. Det er ikke enighet om hva som er best, eller om det overhodet er forskjeller. Svarene du får her vil sprike i alle retninger. Min tro er at du lydmessig ikke burde bytte. Andre er uenig. Hvordan skal du avgjøre hvem som har "rett"?

Alle er enige om at dersom du selv lytter så er det den beste indikatoren på om du vil bli fornøyd. Hvorfor gjør du ikke bare det istedet for å stole blindt på oss?

-k

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For jeg har rett og slett ikke peiling på hifi i det hele tatt. Har i en alder av 32 år kjøpt mitt første anlegg... Alle tips jeg får er "gullverdt" for meg. Jeg luker fort ut "useriøse" innlegg. Jeg kan gå inn og lese spesifikasjonene på hver enkelt spiller med det er "gresk" for meg. Derfor håpte jeg at noen kan studere spesifikasjonene til hver enkelt cd-spiller og komme med en konkret anbefaling på at den ene er bedre enn den andre; og i tillegg forklare hvorfor.

Syns egentlig også at innlegget ditt er unødvendig og poste i og med at det bringer ingen nyttig informasjon. Har merket meg at mange poster mest mulig for å vise at man er en ivrig poster, dette innlegg ditt lukter litt av dette. Håper jeg tar feil.

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se om du kan finne egne tråder om de to spillerne du nevner - under kategorien for lydkilder. Der får du best info.

Men etter hva jeg har fått intrykk av så er dedikerte avspillere meget bra og ganske så like i prisklassen rundt 3-5k.

Så har du avspillere til rundt 10-15k som nok er litt bedre?

HK 950 kjenner jeg ikke til, men den gamle HK 970 vant jo masse priser og kom veldig godt ut i test. Den har jeg hørt sammen med den forsterkeren du har - det låt kanon.

Se etter på brukten her inne - eventuelt lag en annonse om ønskes kjøpt?? Har sett de gå for rundt 1500-2000kr brukt? De er ikke sjeldne på brukten.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm - den finnes jo ny:

CD-spillere | Stereo | Soundgarden

Denne hadde jeg kjøpt!

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •