DVD spiller 720 eller 1080p

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

DVD spiller 720 eller 1080p

Har et Panasonic 42PV70 som jeg skal kjøpe en billig (tusing) dvd spiller til. Har sett på panasonic S511 og S54, men andre tips tas imot m takk...

S511 har oppskalering til 720p/1080i mens S54 har 1080p. Vil jeg få noe glede av den dyreste m oppskalering til 1080p eller vil den billige m 720p gi best bilde siden skjermen er 720p?

Setter pris på hjelp

Intermediate HansMarius sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Erfaringsmessig blir det best bilde om du setter spilleren til å oppskalere til det formatet som skjermen din er native; altså 720. Hvis du vet at du i overskuuelig fremtid kommer til å gå til anskaffelse av en 1080 skjerm, går du for en som oppskalerer til 1080p, ellers holder det med en som skalerer opp til 720p.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom tv-en din har 1080p fysisk oppløsning og skalereren i DVD-spilleren er bedre enn den som sitter i tv-en så kan det ha en viss gevinst.

Dersom tv-en er 720p så ser jeg ikke noe poeng.

Dersom tv-en har bedre skalerer enn DVD-spilleren så ser jeg ikke noe poeng.

-k

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har PX70 i 42" størrelse.

Har en annen DVD spiller. Yamaha dvd-s1700.
    Jeg får best bilde med 720p på dvd.

Har da nøye sammenlignet bildet etter kalibrering med DVE med et par filmer som Ringenes Herre, Biler og Flyvende Dolker.
    I mine øyne ga 720p et bedre bilde.

Så prøv ut hva som DU syns gir best bilde på DIN tv...

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så d vil si at man kan velge 720p ut fra de som oppskalere til 1080p?

Da går jeg sikkert for en panasonic s54..

Har planer om å kjøpe en full HD skjerm i løpet av høsten (tipper d blir Sony 46V4000). Noen gode tips om hvilke DVD spiller jeg bør gå for. Som sagt en billig sak rundt en tusing

Takk for hjelpa

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nettopp vært igjennom noenlunde samme vurdering som deg, og endte til slutt opp med å vurdere disse tre:

Oppo DV-980H får du på Datakjeden. Mange her inne som skryter mye av Oppo, og til under kr 1.000 er den sikkert et godt kjøp.
    Denon DVD-1930 får mye skryt, og du får tak i en brukt til kr 1.000-1.500.
    Jeg valgte selv Pioneer DV-600AV til kr 1.600 etter å ha lest litt tester og hatt bra erfaring med Pioneer.

Tipper Panasonic'en du vurderer også er bra.
    Valget er jo litt avhengig av hvilke andre ting du vektlegger utover godt bilde, men hvis du kun fokuserer på bildet så tipper jeg Oppo er det beste kjøpet.

mvh piip

Intermediate Danke sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,732
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det absolutt hotteste innen DVD er Oppo. Den siste Oppo spilleren har også det ypperste innen bildebehandling som kommer på spillere som er langt dyrere.

Ellers har Marantz mange bra dvd spillere etter hva jeg har sett.

Denon kan også skilte med bra kvalitet, Faroudja Skalering HDMI fra 500 og noe til 720i, 720p og 1080i og 1080p og meget bra Progressive scan samt mange innstillingsmuligheter og tilkoblinger.

Denon1940 får du vel kjøpt på hifiklubben for litt over 1000 tenker jeg, den kostet over 4000 bare for et halvt år siden.

Tipset til den rimeligste og beste Dvd spilleren i dag må allikevel være Oppo spilleren. Den har fått så mye lovord både fra forbrukere og tester at den er som en legende å regne....
    Både hva gjelder pris og kvalitet.

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitter det ikke DCDi Faroudja i både Oppo og Panasonic 42PV70 + en masse andre

Jeg tror at skal du kjøpe noe som gjør en bedre jobb en din TV eller mange DVD spillere så gå for en med Silicon Optix (Silicon Optix Realta)

Har du tanke om Blu Ray spiller så er flere nye med Silicon Optix REALTA HQV
    eller også noen rene DVD spillere.

Silicon Optix REALTA HQV er det som gir best bilde fra DVD.
    >>>>(toppmodellene av HD DVD spillere har dette og selges billig )<<<<
    Nyeste Blu Ray spillere av kvalitet som Denon , Maranz osv har valgt Realta i sine nye modeller.
    Vil tro også DVD har fått den (enkelte modeller)

Jeg har selv en Pioneer PDP 427 XA tv
    Yamaha DVD S1700 og ser ikke et fnugg forskjell så det sier vel sitt at TV er gjør denne jobben bra.(sitter vel DCDi Faroudja i begge)

Intermediate dudeeven sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    1,096
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en Sony DVP-NS708H og den gjør veldig god jobb med oppskalering på en Panasonic PX80. Spilleren koster rundt 900 kroner...

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Innbiller meg at det står i reklamen for PV/PX70 at de oppskalerer internt til 1080p før de skalerer ned igjen, så hos meg går det i 1080p både fra HD-DVD og PS3. Merker ikke store forskjellen synes jeg, men det er stor forskjell mellom 720p og 1080i i 720p sin favør.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitter vel DCDi Faroudja i 50 tommeren din også jakv.
    har du testet forskjellene mellom bra scart og la tv gjøre jobben sett i forhold til at du lar HD DVD eller PS3 gjøre jobben ?

Jeg ser ingen forskjeller enten fra DVD spiller /DVD spiller i HD DVD eller DVD i BD

Det jeg mente med mitt svar i sted er ikke at man må innvistere i bra DVD for å få bra oppskalering men skal man ha bedre en det tv greier må man sikkert ha en Silicon Optix.
    Hvor nødvendig og hvor stor forskjell på en tv på 42 tommer ?
    Egentlig tror jeg man ikke behøver å tenke så mye på scaleringen til en DVD til lav prisklasse eller med tv under 50 tommers skjerm så lenge man har en tv som gjør en ok scaleringsjobb.
    (det gjør ikke alle men Panasonic skal være bra)

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hawk
    Har et Panasonic 42PV70 som jeg skal kjøpe en billig (tusing) dvd spiller til. Har sett på panasonic S511 og S54, men andre tips tas imot m takk...

S511 har oppskalering til 720p/1080i mens S54 har 1080p. Vil jeg få noe glede av den dyreste m oppskalering til 1080p eller vil den billige m 720p gi best bilde siden skjermen er 720p?

Setter pris på hjelp
    Har selv forrige modell-panasonic s 53 -og tv-en er en px 700.Til 1000 kr er det en meget god spiller.Min erfaring er at oppskaleringa gjøres best av tv-en ,og hos meg er bildet derfor en smule bedre når jeg lar signalet ut fra s 53 være 576 p.
    Jeg mener også bestemt at signalet til tv-en inneholder merkbart mindre støy på mindre gode dvd-er når jeg bruker en svært god scartkabel istedenfor hdmikabel

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,732
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøv å skru ned sharpness når du ser dvd, denne har en tendens til å overdrive når bildet allikevel er perfekt, noe som igjen får det til å se dårligere ut.

Skarphet på dvd kilder med flatskjerm skal som regel ikke være høyere enn ca
    5-10%..

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DVE kalibrerings dvd har en god justering for skarphet.

Anbefaler og kjøre bilde justering med den.

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,732
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DVE gir en god pekepinn om hvordan man skal justere ting.
    Samtidig så kan ting som skarphet være veldig forskjellig fra film til film, eller kilde for den saks skyld...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •