Hvor bra kan det bli med PC som avspiller?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 41
    Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvor bra kan det bli med PC som avspiller?

Hei,

Klarer ikke finne noe godt svar på ovennevnte. Lurer på, med PC som avspiller, Flac eller wav-filer, ASIO-drivere, spdif ut til ekstern DAC ( La oss bruke Benchmark DAC1 som eksempel da den etter hva jeg har lest er den som oftest later til å omtales som den beste.)
    Hvor bra er dette sammenlignet med et tradisjonelt oppsett med CD-spiller?
    Mulig jeg tar feil, men virker som de dyreste stereoanleggene jeg leser om aldri bruker PC som kilde. Forslag til grunner for det?

Newcomer cavanagh sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    111
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg var lenge i troen at CD-spiller var uten tvil den beste måten å nyte musikken min på, men har i senere tid innsett at ved hjelp av en god DAC vil man få like god eller bedre lyd som du får av en god CD-spiller. CD-spilleren har jo også en DAC som konverterer signalet, og CD er bare et medium å lese data fra. Det vil altså så si at i teorien skulle man få samme lyd om man tok DAC'en ut av CD-spilleren, og på en eller annen petter-smart-måte koblet den til pcen via en digitalkabel og videre inn i forsterkeren.

Det er i hvert fall slik jeg har forstått det teoretiske aspekte av CD-spiller vs PC.

PS: Jeg kombinerer selv CD, FLAC og en og annen LP

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

min erfaring er

at dersom man kjøper ett hovedkort med coax eller sp/dif kommer du til å få kanonbra lyd med pc! digital phono kabel fra pc til forsterker er mye signaltap og gir dårlig lyd! gå for en med coax eller sp/dif som sagt så får du meget bra lyd, og du får også fullverdig 5.1 / 7.1 surround også om du trenger det!

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det undrer meg at det tar så lang tid for "pc" audio å bli respektert. Et av de mest vellydende anlegg i Norge bruker pc som kilde, med digital ut til ekstern RME dac, og en Thomson dvd spiller brukes hvis der må spilles en gammeldags fysisk cd plate. Nu er der en del annet i bruk, såsom romkorreksjon og avanserte aktive høyttalere men det er så det.
    Noen liker den fysiske kontakten med en cd, på samme måte som en vinyl skive, og sliter med å skjønne at musikken er bits der kan lagres som en fil. For de er lyden via en cd "mye bedre" simpelthen fordi hjernen er programmert til å tro dette. Men om cd´en spilles som en fil til en dac, eller digitalt ut fra en cd spiller til samme dac, da skulle du ikke høre forskjell. Stereophile gjorde det hvertfald ikke med Mark Levinson dac og SB3 trådløst!

Fordi et anlegg er dyrt, MÅ det da ha en cd spiller? Jeg tror det er personlig overveielse der ikke alltid handler kun om lyd.
    Selvfølgelig findes der jo bra cd spillere, men alle disse er jo også, som en dac, tunet til en lyd, og når alt kommer til alt, hvilken lyd vil man ha? Eller er det utseendet der betyr noe?
    (Jeg må skyte inn en liten historie der er sann. En gutt kjøpte seg den nye Bryston cd spiller, den koster vel ca. 25K her. Han satte den til sin surround receiver og skrev side opp og side ned om den vanvittig bra lyden han hørte med Bryston sin upsampling. Etter en stund blev jeg mistenksom fordi han pratet om hans dac i surround receiveren, og jeg spurgte hvordan han hadde koblet dette sammen. Jo, han brukte da digital ut fra Bryston til receiveren, hva ellers? Det betyr at han kun har Bryston´en som drivverk, og ikke har kunnet bruke upsamplingen, og han har lyttet til dekoderen i hans Yamaha receiver!)
    En del ganske dyre anlegg bruker f.eks. et minimum av komponenter, f.eks. en NAS, Logitec Transporter og aktive høyttalere, andre bruker romkorreksjon med sin SB3, mens jeg, som ikke har dyrt anlegg, bruker pc med ITunes Lossless, trådløs overføring til SB3, og digital ut til Bryston sin upsampling dac i den integrerte forsterker. Jeg har en Philips dvd 963SA dvd/cd(sacd spiller, moddet med LCAudio XO3 clocks osv., men jeg bruker den aldrig, og nei, jeg hører ikke forskjell på samme cd avspillet som trådløs og avspillet i Philips´en med digitalt ut til samme dac. Jeg kan sammenlikne med fjernkontrollen.
    For meg er der kun én grunn til å kjøpe en cd (sacd) spiller og det er hvis man har en samling med sacd plater, ellers ser jeg ingen fordeler.
    Pc er ofte unngått som avspiller fordi der er masse støy i den, men som streamer derimot.....
    Etter jeg fikk SB3 har min interesse for bedre lyd dappet av, og det interesserer meg egentlig ikke mer. Systemet er så genialt å bruke, lyden blir ikke bedre enn dac´en kan prestere (og albummets lyd) så jeg er ferdig med å søke og lete.
    Et tips, vil du ha personlig highend lyd uten å bruke en formue, da kjøper du et sett Stax Signature II, SRM006t & 4040, hodetelefon system. Billigste veien til highend, selv med en Philips dvd 963SA, det skal jeg love deg. Høyttalere til 200.000 skal få slite der gitt.....

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Pc er ofte unngått som avspiller fordi der er masse støy i den, men som streamer derimot.....
    Dette er ikke presist. Det er fullt mulig å kjøpe eller bygge PC-er med lav støy, eller til og med helt uten bevegelige deler. Sjekk f.eks disse linkene:
    silentpcreview.com | Everything about Silent / Quiet Computers
    mini-itx.com - news
    ::: Zalman, leading the world of Quiet Computing Solutions :::
    Hush Technologies 2007

Jeg bruker PC og hører ikke noen forskjell med det som kilde kontra Sony DVD-spilleren jeg brukte før. Brukervennlighet og muligheter er dog drastisk forbedret.

-k

Newcomer Vassis sin avatar
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    237
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trur han meinte elektriskstøy, sidan skjerming ikkje er pri 1 i ein pc. Dette setter nok spor i minijack'en

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vassis
    Trur han meinte elektriskstøy, sidan skjerming ikkje er pri 1 i ein pc. Dette setter nok spor i minijack'en
    Interessant tråd dette.

Hva med USB eller s-pdif utgangene bak - er de skjermet bedre enn minijack?

I mine ører er det ikke mye "støy" annet enn det vifta på PC'en selv lager.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vassis
    Mener du med "nok" at dette er et problem du har observert selv?

Eller er det eventuelt en teori du setter fram, og hva baserer du i så fall den på?

-k

Intermediate
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    999
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min erfaring er at et skikkelig dedikert lydkort i pc'n gir mye bedre lyd en et onboard "stjernepose"-lydkort, selv med digital overføring av lyden.
    Sony KD75ZD9 - Samsung UBD-K8500 - yamaha rx-a2050 - emotiva xpa2 - klipsch rp-280f - xbox one x -ps4pro - nintendo switch

Newcomer Vassis sin avatar
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    237
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hørt det sjøl ja, men ikkje nok til å irritere meg.

Minijack er vel analog, og det går elektriskesignal gjennom den. S-pdif er digitalt og sender ein datastrøm, som er mindre følsomt for støy. Men eg påstår ikkje at der ikkje er støy i den heller, sjølv om det kun er 1 og 0, det er nok trådar om det.

Men eg trur ikkje det er kva plugg du brukar som spelar stor rolle, inne i maskina går no signala for det meste på hovedkortet.

Den mest hørbare støyen vil uansett være eigenstøy frå maskina, resten vil være bagatellisering etter min meining.

Brukar trådlaus overføring av lyd, og syns det er heilt topp. Syns det var litt betre lyd enn minijack til rca.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Squeezebox, Transporter som bruker ethernet kabel er jo genialt. Kan sende audio bits fra Kina til Norge uten bitstap. Når det gjelder usb så er det visstnok forskjell i støy ved forskjellige usb porter(benchmark dac1 usb etc). Søk på usb i benchmark tråden i head fi forumet Benchmark DAC1 now available with USB - Page 158 - Head-Fi: Covering Headphones, Earphones and Portable Audio

Har lest at gode pci lykort i dag er godt nok skjermet.
    Det er noen som mener at datamaskiner med raske prosessorer lager mer støy. Fks en billig mac med 800MHZ/1Ghz prosessor låter bedre. På grunn av lavere støy fra CPU.

En hadde en teori om at strømtilførselen lagde støy. Ikke hoved psu`n på baksiden, men den som prossesoren kobles til på hovedkortet.

De måler og hører at forskjellige datamaskiner(prosessorer), kabel etc gir bedre/dårligere lyd, men vet ikke eksakt hvorfor.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ganske normale PC-er og macintosher benyttes til produksjon av det vi kjøper av musikk. Ut fra "ingen kjede er sterkere enn det svakeste ledd" så kan vi slutte at dersom det ikke er mulig å behandle musikk støyfritt på en datamaskin, så vil det å spille av musikk på en datamaskin ikke endre på det at veldig mye av musikken vi kan kjøpe uansett har gått igjennom en datamaskin.

Selv de som kjøper "studio-versjoner" av datamaskiner er satt sammen av standard-komponenter men med mindre akustisk støy (jeg har aldri hørt om en hovedkort-produsent eller cpu-leverandør som er villig til å lage et spesielt hovedkort for studio-bruk).

Dette betyr ikke at det ikke er mulig å lage dårlige lydkort, eller dårlige PC-er som enkelt-vis eller sammen reduserer oppfattet lydkvalitet. Jeg hadde et VIA/AMD-hovedkort sammen med en første-generasjon Creative soundblaster live!, hvor trafikk på USB-bussen (dvs røre musa) førte til tydelig interferens på analog audio ut.

Sitat Opprinnelig postet av stayroom
    De måler og hører at forskjellige datamaskiner(prosessorer), kabel etc gir bedre/dårligere lyd, men vet ikke eksakt hvorfor.
    Hvem måler dette? Jeg fant ikke informasjon om det i linken din.

-k

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Dette betyr ikke at det ikke er mulig å lage dårlige lydkort, eller dårlige PC-er som enkelt-vis eller sammen reduserer oppfattet lydkvalitet. Jeg hadde et VIA/AMD-hovedkort sammen med en første-generasjon Creative soundblaster live!, hvor trafikk på USB-bussen (dvs røre musa) førte til tydelig interferens på analog audio ut.
    -k
    Jeg får ihvertfall interferens eller modulasjon så det holder når jeg bruker bluetooth overføring til Sony mottaker (ref. en annen tråd) - det er noe med A2DP på Dell PC'en - du verden så spennende det er å høre Freddie Mercury modulere ufrivillig opp og en en kvart tone når prosessoren får litt å jobbe med ved f.eks bildeoverføring samtidig som musikken overføres fra PC til Sony mottakeren......

Men det er jo en helt annen historie

Intermediate AjSelj sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

boxen

Jeg skal ha lyd fra en laptop til stereoen, har til gode å finne en bedre måte å overføre musikken enn med Squeezebox
    Så var det bare lyden fra alt annet på pcen igjen, der har jeg sålagt fått en ok løsning med Creative Xmod eksternt lydkort.
    Noen bedre løsninger for laptoper ??

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    121
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    airport express fra apple er nydelig

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takk for informative og oppklarende innlegg, men har igrunn ikke fått svar på det jeg egentlig lurer på, hvor bra kan det bli med PC som avspiller? Eller for å spørre litt annerledes, er det en CD-spiller som er godt sammenlignbar med lydkvaliteten man får med Benchmark Dac1? har noen sett noen sammenligningstester, eller testet selv?

Newcomer cavanagh sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    111
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Første spørsmål: Jeg vet ikke hvordan jeg skal ordlegge meg, men om jeg sier at PC-lyd kan være nøyaktig lik den beste cd-spiller med rett dac? Er det et tilfredsstillende svar?

På de andre spørsmålene må jeg levere inn blank besvarelse :P

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvem måler dette? Jeg fant ikke informasjon om det i linken din.
    Jeg bare limte inn fra linken blindt. Meningen var at man skal søke i tråden.

Når det gjelder usb. Som egner seg bra til audio fra datamaskin virker det som.
    Wavelength sitat litt nedover i linken.
    Benchmark DAC1 now available with USB - Page 163 - Head-Fi: Covering Headphones, Earphones and Portable Audio

Skal se om jeg finner det om prosessorer, psu senere.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke evnen til å huske alt jeg leser. Derfor poster jeg link. Har ikke evnen til å forstå alt jeg leser heller

Når det gjelder posessor så er det bare en teori noen har, altså ikke et faktum. Lydredigering/studio krever raske prosessorer. Her snakker man om audio wav, flac til audiophile stereoanlegg.

Noen entusiaster fra Hong Kong.
    Odyssey Audio HK Forum - eeepc + Benchmark DAC1 Pre = great sound!

Odyssey Audio HK Forum - Mac Notebook + Benchmark DAC1 Pre Audition

En som kaller seg sckvee konkluderer vel med at raskere jo bedre...litt forvirrende. Inlegg nr.2 fra øverst.
    Benchmark DAC1 now available with USB - Page 148 - Head-Fi: Covering Headphones, Earphones and Portable Audio

Når det gjelder målinger bruker de noe de kaller for AP-analyzer. Det som måles da er om det blir bitø-transparent.
    Vet ikke om det finnes noen målinger for prosessorstøy.

Her er alle inleggene til Benchmark Application designer Elias Gwin Head-Fi: Covering Headphones, Earphones and Portable Audio

Ap Analyzer
    Head-Fi: Covering Headphones, Earphones and Portable Audio - Search Results

Intermediate hjalmarjalla sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Står en god del om temaet her:

Datahjørnet

Har for lenge siden gått over til å lagre musikken i flac-format på eksterne disker og bruker Sonos eller pc som avspiller alt avhengig av hvor jeg befinner meg i huset..

Brukte en tid pc direkte i en Lyngdorf digital forsterker. Mine ører hørte ingen forskjell på cd-spiller som medie kontra pc som avspiller.

Så ta steget og prøv ;-)

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •