Sitat Opprinnelig postet av stayroom
Det er ikke alle cd-spillere som er bit transparent.
Min gamle Sony DVD-spiller var det. Den solgte jeg brukt for 1500,-

Dette er forholdsvis grundig dokumentert her på forumet.

Da kan vi slutte at bit-transparans ikke krever store penger eller eksotiske løsninger.
Vel, sånn er det. Noe kan måles og noe blir subjektivt. Jeg siterer det som jeg husker å ha lest fra internettet. De prøver å forstå hvorfor en datamaskin låter bedre enn en annen. Forskjellige kabler osv. Bits er jo bits. Bit transparent bør låte likt, men noen mener at det gør det ikke alltid.
Men du skrev konkrete påstander om målbarhet. Når det viser seg at påstandene dine er tatt fra løse lufta så er det fristende å se bort fra det andre du sier (som potensielt er nyttig).

"Noen mener at" sier absolutt ingenting innen hifi. Noen mener helt sikkert at de får bedre lyd ved å kle seg naken og smøre seg inn med hai-finneolje. Så hva? Det finnes fargerike personligheter overalt.

Fram til noen kan måle eller blindteste lydforskjeller mellom to løsninger, så er egentlig forskjellen uinteressant for meg. Det finnes uendelig mange ubekreftede, fantastiske, nært-religiøse forestillinger. Samtidig finnes det ganske mange bekreftede, reelle mekanismer. Hvorfor skal jeg bruke min tid og penger på ting som ikke lar seg påvise, når det finnes så mye som lar seg påvise?
Så har vi HDMI.

Stemmer det at hvis man ikke har skjermkort, men et lydkort med HDMI in/ut. Så kan man vise video lagret på datamaskinen, HTPC via HDMI på lydkortet? Uten skjermkort?

Da er det vel et skjermkort i bueray spilleren eller surroundreiciver? Enkelt forklart, hvordan virker dette?
Jeg forstår ikke helt hva du sier. Men HDMI-standarden krever faktisk at det må gå video gjennom en HDMI-kabel for at det skal kunne gå lyd. Denne videoen trenger sannsynligvis ikke å være noe annet enn et "dummy" test-bilde, men likevel...

-k