Hvor bra kan det bli med PC som avspiller? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 41
    Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Bodin
    Min erfaring er at et skikkelig dedikert lydkort i pc'n gir mye bedre lyd en et onboard "stjernepose"-lydkort, selv med digital overføring av lyden.
    Dette stemmer ikke såvidt jeg vet.
    Alle creative kort resampler all lyd som går over spdif, samme med endel hovedkort som har 48kHz only..

Selv har jeg et P5K-VM mobo med onboard realtek HD Audio dilldall lydkort som gir meg 44,1kHz sample rate ut, og da muligheten for bit perfect lyd.. merker faktisk forskjellen fra pc-anlegget til stueanlegget på dette punktet, litt bedre lyd. (Har P5W DHD hovedkort med DD Live og alt mulig intregrert, men kun 48kHz sample rate ut)...

Skal du ha HTPC kan du bare styre langt, langt unna Creative, og om du gjør littebitt research kan man gjøre knallkjøp av hovedkort med bra integrert lydkort med bit-perfect spdif output...

Intermediate bomholt sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Audiotrak sine PCI kort regnes som meget gode, og de koster ikke all verden heller.
    AUDIOTRAK - Products
    2 kanals kortet (HD2) bruker meget god DAC (AK4396). Det er samme DAC som sitter i Stello og RME Fireface 800.

Skal man ha noe som er klart bedre, tror jeg man må betale vesentlig mer. Da er LynxTwo et bra alternativ. RME har også gode kort.

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Wibla
    Dette stemmer ikke såvidt jeg vet.
    Alle creative kort resampler all lyd som går over spdif, samme med endel hovedkort som har 48kHz only..

Selv har jeg et P5K-VM mobo med onboard realtek HD Audio dilldall lydkort som gir meg 44,1kHz sample rate ut, og da muligheten for bit perfect lyd.. merker faktisk forskjellen fra pc-anlegget til stueanlegget på dette punktet, litt bedre lyd. (Har P5W DHD hovedkort med DD Live og alt mulig intregrert, men kun 48kHz sample rate ut)...

Skal du ha HTPC kan du bare styre langt, langt unna Creative, og om du gjør littebitt research kan man gjøre knallkjøp av hovedkort med bra integrert lydkort med bit-perfect spdif output...

Kraftige meninger.
    Jeg trodde nesten ingen Creative kort resampler og man får bit perfect med SPDIF out.

Litt sent å finne ut om et kort resampler opp når man allerede har kjøpt et men enkel måte å sjekke om lyden blir resamplet eller ikke er -------->

Last ned dette lydklippet
    MEGAUPLOAD - The leading online storage and file delivery service
    (ca 5 MB stor --brenn til CD som lyd CD )
    Dette er en 44,1 kHz WAV lydfil jeg har encodet til DTS
    Om så et lydkort resampler dette til 48 kHz over SPDIF så vil man bare høre White Noise (støy)
    (reciver må selvsagt ha decoder for DTS for å kunne behandle lyden)
    OBS test med ikke veldig mye volum første gang da White Noise er ubehagelig for ørene + for høyt volum kan skade høytalerene.
    Får man musikk ut av høytalerene er ikke DTS lyden resamplet å man kan spille så høyt man ønsker.

Mitt Creative X-Fi Elite Pro kort resampler ikke.
    Om andre tester denne lyden så kan de jo skrive resultat.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stayroom
    Når det gjelder posessor så er det bare en teori noen har, altså ikke et faktum....litt forvirrende. ...Vet ikke om det finnes noen målinger for prosessorstøy.
    Da tok du kanskje litt hardt i når du hevdet at:
    De måler og hører at forskjellige datamaskiner(prosessorer), kabel etc gir bedre/dårligere lyd, men vet ikke eksakt hvorfor.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Burre
    takk for informative og oppklarende innlegg, men har igrunn ikke fått svar på det jeg egentlig lurer på, hvor bra kan det bli med PC som avspiller? Eller for å spørre litt annerledes, er det en CD-spiller som er godt sammenlignbar med lydkvaliteten man får med Benchmark Dac1? har noen sett noen sammenligningstester, eller testet selv?
    Jeg har svart ut fra mine premisser:
    Tapsfri lyd ser ut til å være lett fra CD-spillere og fra PC-er.

Dersom du er ute etter forskjeller som ikke lar seg måle, ikke lar seg høre (i blindtester) og generelt framstår som voodoo så er kanskje jeg feil mann å spørre.

-k

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hygen - din lydfil:

Nå har jeg ikke brent den på CD, men spiller fila rett fra mappe - og det suser

suser på direkte avspilling på PC (PC'ens innebygde høyttalere)
    suser på bluetooth avspilling via Sony mottaker
    suser på USB---kinabox---optisk oppsettet også

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Hygen - din lydfil:

Nå har jeg ikke brent den på CD, men spiller fila rett fra mappe - og det suser

suser på direkte avspilling på PC (PC'ens innebygde høyttalere)
    suser på bluetooth avspilling via Sony mottaker
    suser på USB---kinabox---optisk oppsettet også
    Da er den kanskje resamplet til 48 kHz
    Om denne lydfilen sendes 100% ubehandlet så skal lyd høres og ikke sus.
    Brenn den på CD og avspill på din DVD spiller (som vanlig DVD plate avspilling) så får du høre at det er lyd.
    Prøv den som CD i din PC så kanskje du får det til.
    Skal du avspille det på PC høytalere må du ha software som støtter DTS (feks VLC player)
    Om lyden da blir decodet og senere upsamplet til 48 kHz for avspilling i pc høytalere ?
    Meningen med DTS 44,1 kHz lydfil over SPDIF var for å kunne finne ut om 44,1 kHz lyden over SPDIF ble endret eller ikke.
    Endret så vil den ikke ville høres som lyd / uendret sendt til reciver ville gitt lyd
    Med en vanlig lydfil ville man fått lyd som upsamplet men siden denne test WAV er encodet til DTS 44,1 kHz så vil den ikke la seg avspille som lyd om et lydkort endrer dette til 48 kHz.
    (skal DTS 48 kHz kunne avspilles måtte jeg ha encodet lyden til 48 kHz DTS men da kan den ikke brennes som CD lydfil å måtte bli brent på DVD)

Selvsagt er det ikke enten eller med lydkort for lydkort drivere må settes til bit perfect om kortet støtter dette out
    Bit prefect kan også være at ikke fungerer med enkelte pc r fra harddisk men man får det til med CD/DVD drev
    Man skal også kunne laste ned plug-ins / ulike software for også kunne få bit perfect overføring med enkelte software / lydkort.
    bypass the kmixer (Kernel Streaming , ASIO bypass) er en mulighet

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Da tok du kanskje litt hardt i når du hevdet at:
    Jeg synes ikke det. De måler bit-transparency og jitter. Lytter og prøver og forsker. Tok litt hardt i når det gjaldt treigere prosessorer, men det er faktisk noen som mener lavere prosessorhastighet gir mindre støy. Derfor bedre lyd.

Jeg bruker Squeezebox selv, men skulle gjerne prøvd DAC1 eller Transporter.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker kun PC som kilde, har ikke spilt CD'er på åtte år hjemme.

Har et Onkyo Wavio stereokort med RCA og toslink ut. Har prøvd et par eksterne DAC'er via toslink, men har gått tilbake til RCA analogt ut da DAC'en som sitter på lydkortet lyder bedre enn eksterne DAC'er jeg har hørt (samme som sitter i bl.a. Cambridge 840C). Faktisk lyder det eksepsjonelt bra, kortet må være det hi-fi-produktet med mest "for-penga" faktor jeg har kommet over. For litt over et laken får man lydkvalitet som i mine ører overgår CD-spillere til over ti ganger prisen, og i tillegg fungerer det utmerket som preamp rett inn i effekt.

Intermediate Kriller sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AjSelj
    Jeg skal ha lyd fra en laptop til stereoen, har til gode å finne en bedre måte å overføre musikken enn med Squeezebox
    Så var det bare lyden fra alt annet på pcen igjen, der har jeg sålagt fått en ok løsning med Creative Xmod eksternt lydkort.
    Noen bedre løsninger for laptoper ??

Hei. Jeg har sittet på gjerdet en stund og vurdert squeezebox, men er veldig fornøyd med itunes på min stasjonære pc. Lurer på derfor å heller kjøpe en rimelig laptop til å styre musikken fra sofaen. Har airport express, og lurer på om dersom jeg kjøper en dac å kobler den mot laptopen om det vil bli bra?

Newcomer cavanagh sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    111
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kriller
    Hei. Jeg har sittet på gjerdet en stund og vurdert squeezebox, men er veldig fornøyd med itunes på min stasjonære pc. Lurer på derfor å heller kjøpe en rimelig laptop til å styre musikken fra sofaen. Har airport express, og lurer på om dersom jeg kjøper en dac å kobler den mot laptopen om det vil bli bra?
    Enkelheten og den geniale fjernkontrollen til SB synes jeg er god nok grunn til å kjøpe den istedenfor en pc, samt at den koster relativt lite i forhold til en laptop. Men skulle du finne på å kjøre en bærbar pc med en eller annen for form digitalutgang via en DAC vil jeg tro dette vil gi deg like god lyd

Fordelen med SB er jo enkelheten og den stilige fjernkontrollen

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes ikke det. De måler bit-transparency og jitter. Lytter og prøver og forsker. Tok litt hardt i når det gjaldt treigere prosessorer, men det er faktisk noen som mener lavere prosessorhastighet gir mindre støy. Derfor bedre lyd..
    Forstår du ikke at "noen som mener at" og "de måler at" er to forskjellige ting?

Betyr det at alt annet du sier er like omtrentlig?

Det finnes uendelig mange meninger innen lyd og hifi. Noen mener at voluknotter i edel-tre eller det å smøre inn CD-ene i haifinne-olje gir bedre 3-dimensjonalitet. Jeg kan ikke slutte noe annet enn at det finnes mange rare folk (som må få lov til å mene det de vil), men at jeg ikke kan sette spesielt stor lit til deres meninger.

Når det er snakk om konkrete målinger så er det en helt annen sak, og dersom du måler at endring av cpu eller strømforsyning gir målbar endring i lyden så er det i mine øyne vanskeligere å forklare med "overdrevent åpent sinn".

-k

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cavanagh
    Enkelheten og den geniale fjernkontrollen til SB synes jeg er god nok grunn til å kjøpe den istedenfor en pc, samt at den koster relativt lite i forhold til en laptop. Men skulle du finne på å kjøre en bærbar pc med en eller annen for form digitalutgang via en DAC vil jeg tro dette vil gi deg like god lyd

Fordelen med SB er jo enkelheten og den stilige fjernkontrollen

En får jo en laptop til rundt 6-7000,-.
    Fordelen med den er at en kan lage spilelister, og itunes må jo være mer brukervennlig en SB. Har ikke fått demonstrert SB enda.

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    111
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kriller
    En får jo en laptop til rundt 6-7000,-.
    Fordelen med den er at en kan lage spilelister, og itunes må jo være mer brukervennlig en SB. Har ikke fått demonstrert SB enda.
    Og det er jo 4000 mer enn en SB.. Ta deg en tur innom en hifi-forhandler så får du sikkert en demo. Skal du ha et godt system i prisklassen 7000 kan du nok sjekke Sonos.

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En laptop kan jo brukes til så mangt. F.eks. surfe på av forum i godstolen mens favorittcd`n går.:-D

Dette er jo en vurdering hver enkelt får ta, men hvordan er programvaren til SB? Kan en lage spillelister?

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    111
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    joda, jada jeg tenker ikke slik da jeg har en dedikert laptop til sånt

Men planen er da å streame lyden via airport extreme og inn digitalt i DAC'en?

Du kan lage playlister med squeezebox, ja. Blant annet med noe som heter Playlist Manager for Slimserver.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SB er vel også bit perfect om du ikke rører digital volum controll eller om du går inn i menyen og setter Digital output level is fixed

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mine meninger/antagelser/informasjon fra internettet som hobby(amatør)/datamaskin bruker.

Mulig jeg tar feil, men virker som de dyreste stereoanleggene jeg leser om aldri bruker PC som kilde. Forslag til grunner for det?
    Audio industrien lager fremdeles rådyre gode cd/dvd og så tjener de penger. Her er en high end produsent Linn Klimax DS - Network Music Player - Slim Devices : Community : Forums er ihvertfall en nettverksspiller.

Hva med USB eller s-pdif utgangene bak - er de skjermet bedre enn minijack?
    Wavelength sitat litt nedover i linken.
    Benchmark DAC1 now available with USB - Page 163 - Head-Fi: Covering Headphones, Earphones and Portable Audio

Et dedikert pci-lydkort til 1200.- og oppover er vel godt nok skjermet og bedre enn interne/onboard lydkort på hovedkortet.

Tapsfri lyd ser ut til å være lett fra CD-spillere og fra PC-er.
    Det er ikke alle cd-spillere som er bit transparent. En guide om generell oppsett av datamaskin. Ikke bare for DAC1 Computer Audio Playback - Setup Guide - Benchmark Bruker Squeezebox så jeg kan ikke denne guiden selv..he he. Itunes, Winsows Media, muligens Winamp og Foobar setup guide der også his man søker..muligens.

Har et Onkyo Wavio stereokort med RCA og toslink ut.
    Høres bra ut. Synd det ikke har digital inn så jeg kunne kjørt Squeezebox in.

Kan bruke itune i Squeezebox. Det vil si i Slim Server softwaren som styrer playlists/album/tusenvis av radiostasjoner. Let i SlimDevices.com wiki eller noe. Kanskje litt knotete å få til, men..mener å ha sett at det går. Community-wike, plugins eller noe Slim Devices : Community : Forums

Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Forstår du ikke at "noen som mener at" og "de måler at" er to forskjellige ting?

Betyr det at alt annet du sier er like omtrentlig?

Det finnes uendelig mange meninger innen lyd og hifi. Noen mener at voluknotter i edel-tre eller det å smøre inn CD-ene i haifinne-olje gir bedre 3-dimensjonalitet. Jeg kan ikke slutte noe annet enn at det finnes mange rare folk (som må få lov til å mene det de vil), men at jeg ikke kan sette spesielt stor lit til deres meninger.

Når det er snakk om konkrete målinger så er det en helt annen sak, og dersom du måler at endring av cpu eller strømforsyning gir målbar endring i lyden så er det i mine øyne vanskeligere å forklare med "overdrevent åpent sinn".

-k
    Vel, sånn er det. Noe kan måles og noe blir subjektivt. Jeg siterer det som jeg husker å ha lest fra internettet. De prøver å forstå hvorfor en datamaskin låter bedre enn en annen. Forskjellige kabler osv. Bits er jo bits. Bit transparent bør låte likt, men noen mener at det gør det ikke alltid.

SB er vel også bit perfect om du ikke rører digital volum controll eller om du går inn i menyen og setter Digital output level is fixed
    Det er riktig. Hvis man ikke har en analog volumkontroll i pramp eller forsterker så anbefales det på det sterkeste å bruke en analog volumekontroll som fks m-patch SM Pro Audio - Monitor Controllers

Eller for å spørre litt annerledes, er det en CD-spiller som er godt sammenlignbar med lydkvaliteten man får med Benchmark Dac1? har noen sett noen sammenligningstester, eller testet selv?
    Har lest her i forumet at en ikke har hørt forskjell fra Benchmark DAC1 og Transporter. En annen hørte ikke forskjell i anlegget fra cd-spiller vs DAC1. En på SlimDivices forumet hørte ikke forskjell på DAC1 vs Squeezebox, analog ut(det har jeg vanskelig for å tro).
    Kommer vel an på anlegget. Trenger nok ikke nødvendigvis å være et dyrt anlegg, men noen sier Wow!..dritbra lyd.

Så har vi HDMI.

Stemmer det at hvis man ikke har skjermkort, men et lydkort med HDMI in/ut. Så kan man vise video lagret på datamaskinen, HTPC via HDMI på lydkortet? Uten skjermkort?

Da er det vel et skjermkort i bueray spilleren eller surroundreiciver? Enkelt forklart, hvordan virker dette?

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Fidelity

Ser ut som gamlekara i Fidelity har oppdaget lyd på PC og DAC og nå. I nummer 31 står det en lengre artikkel om en revolusjons som tilsynelatende Linn har funnet på......
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Ser ut som gamlekara i Fidelity har oppdaget lyd på PC og DAC og nå. I nummer 31 står det en lengre artikkel om en revolusjons som tilsynelatende Linn har funnet på......
    Åh jada, Fidelity er alltid tidlig ute med revolusjonerende nyheter ingen har brukt de sidste 10 år......, og når Linn har guru status dør de sikkert av glede når de ser prisen på den nye McIntosh netverkspiller.

Til trådstarter, svaret er ja. Spørsmålet er mere hvilken "interface" du ønsker, hvor brukervennligt du synes det er osv. Valgmulighetene er enorme.

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •