Valg av CD-spiller - pris, kvalitet og behov

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Valg av CD-spiller - pris, kvalitet og behov

Først av alt: Jeg beklager om det finnes syttiseks tråder om samme emne. Jeg er, som dere ser, ny her, og klarte ikke å rote frem noe som fremsto som relevant. Derav denne tråden.

Jeg trenger en ny CD-spiller. For fem år siden kjøpte jeg mitt første skikkelige anlegg, bestående av en Marantz 6030SE-forsterker, B&W DM 309-høytalere og en NAD T5012 (tror jeg - litt usikker på modellnavnet her) DVD-spiller. Til mitt behov har dette fungert knallbra. I vinter tok derimot DVD-spilleren kvelden, og jeg lurer derfor på om det er på tide å kjøpe en dedikert CD-spiller. Jeg har derfor noen spørsmål:

*Hvor høyt opp i pris må jeg for å finne en spiller som yter forsterkeren og høytalerne jeg allerede har rettferdighet? Jeg regner med at det ikke er noen vits i å kjøpe en grisedyr CD-spiller, som ligger på et relativt høyere nivå enn de øvrige komponentene.
    *Hvor stor er forskjellene i lyd på CD- og DVD-spillere? Jeg forstår at det ikke finnes et generelt og presist svar på dette, men i prissjiktet 1500-2500, vil jeg merke stor forskjell på lyden?
    *Hvilke hovedforskjeller finnes det egentlig på CD-spillere i nevnte prissegment? Jeg vil ha noe som er av bra kvalitet, men er ikke spesielt interessert i å legge en ekstra tusenlapp i noe som gir marginalt bedre resultat.

Kort og godt: Hva bør jeg velge? At jeg hittil har vært fornøyd med DVD-spilleren fra NAD forteller kanskje noe om hvilket nivå jeg forventer meg. Utifra komponentene jeg allerede eier, og utifra et ønske om å ikke overskride studentbudsjettet så altfor mye, har dere noen gode tips til hvilken spiller jeg bør velge? Og hvor denne kan bestilles for en rimelig penge?

Og til slutt, i stedet for å spamme forumet med nok en tråd, kaster jeg inn en ikke spesielt relatert spørsmål til. Jeg har ikke gjort noe som helst med kablene til anlegget mitt siden jeg kjøpte det for fem år siden. Jeg mener å ha hørt snakk om at man bør kutte dem fra tid til annen - har dette noe for seg? Og om det har, er det så enkelt at man skjærer av plastikken/gummien utenpå, og bruker kablene som før?

Og siden jeg er så godt i gang, hvor mye koster et diskantelement til nevnte B&W DM309-høytalerne? Og vil en kar med begrenset teknisk kompetanse klare å skifte dette selv, eller bør man overlate denslags til fagfolk?

Jeg vet ikke om dette er nok informasjon til å komme med kvalifiserte tips. Er det noe mer, enten av teknisk art eller opplysninger knyttet til behov og bruksvaner, føl dere frie til å fyre løs.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med en dac i den prisen i steden, da kan du ha dvdspilleren din, samt få meget bra analog lyd ut av den..

F.eks. denne for 3.600,- DAC: Xindak DAC 5
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Intermediate pegpisk sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    901
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HoJ
    Hva med en dac i den prisen i steden, da kan du ha dvdspilleren din, samt få meget bra analog lyd ut av den..

De DVD-spillerne jeg har hatt bruker mye lenger tid på og lese ("loade") en vanlig CD-plate en en CD-spiller gjør. Sånne småting synes jeg er vanvittig irriterende og uholdbart i lengden. :twisted:

Men hvis man ikke henger seg opp i slikt er jo DAC et bra alternativ. :-)

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pegpisk
    De DVD-spillerne jeg har hatt bruker mye lenger tid på og lese ("loade") en vanlig CD-plate en en CD-spiller gjør. Sånne småting synes jeg er vanvittig irriterende og uholdbart i lengden. :twisted:

Men hvis man ikke henger seg opp i slikt er jo DAC et bra alternativ. :-)

Tja, har prøvd en del cd-spillere som også bruker laaangt tid på cd-plater, så det kan være hipp som happ.
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HoJ

Jeg vet ikke hva en DAC-spiller er for noe, men jeg antar jeg kan finne det ut med et minimum av Google-ferdigheter. Uansett er ikke dette med DVD-spiller veldig viktig, selv om jeg må si det har vært greit å ha begge delene i ett de periodene jeg har brukt anlegget i en stue. Det irriterer meg ikke sånn voldsomt at platene tar litt tid å laste. Kanskje DVD-spiller derfor er tingen - og det er derfor jeg spør om det jeg spør om i åpningsinnlegget, hvorvidt CD- og DVD-spillere i samme prissjikt gir enorme forskjeller i lyd.

3600,- er litt dyrt. Jeg er som sagt student, og lever ikke på det feteste budsjettet. Skulle gjerne sett at spilleren jeg ender opp med koster under 2500,-, helst under 2000,- også. Så er det opp til dere å fortelle meg hva jeg kan få for en såpass lav sum

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å presisere ytterligere hva jeg egentlig vil frem til: Jeg har vært fornøyd med nevnte NAD DVD-spiller som verktøy for CD-spilling i de fem årene den virket. Den jeg kjøper i dag trenger ikke yte stort bedre enn hva min gamle spiller gjorde, og jeg antar man får bedre ting for 2000 kroner i dag enn hva man gjorde for fem år siden. Så hva ville vært et godt valg i dag, for å få en lyd noe tilsvarende det min gamle NAD kunne levere?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DAC er et komponent (i tilfellet som er nevnt over er det et eksternt komponent, men alle CD-spillere har innebygget DAC om de har analogutganger), en DAC (D/A converter, digital til analog konverter) konverterer digitalt signal (for eksempel optisk) fra en kilde (eksempelvis en DVD-spiller) og gjør dette om til analoglyd.
    Om du ikke vet hva en DAC gjør, så er det verdt å lære seg det, selv om du aldri kommer til å bruke en ekstern DAC.

De fleste DVD-spillere har dårlige analogutganger (dårlig innebygget DAC), og på mange budsjett-CD-spillere er det her det er spart på pengene.

Av CD-spillere i budsjettklassen med god innebygget DAC kan Cambridge nevnes, Cambridge 540c for eksempel.

Intermediate mik92 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    1,523
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan sjekke ut for eksempel Cambridge fra Hi-Fi Klubben.
    Har lest at de skal være veldig gode ifht. prisen.
    Sony XA5ES - BIX Turntable (Rega RB-250 og AT-95E) - SB Touch - Sony S370 - Onkyo 717 - Sony TA-E77ESD - Dynaco ST70 (Mullard EL34) - Canton CT-1000 - DIY SVS PC 16-46

Intermediate mik92 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    1,523
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis han skal kjøpe en DAC må han i tillegg kjøpe et drivverk. Enten DVD, CD, PC, Nettverksspiller eller noe liknende.
    Sony XA5ES - BIX Turntable (Rega RB-250 og AT-95E) - SB Touch - Sony S370 - Onkyo 717 - Sony TA-E77ESD - Dynaco ST70 (Mullard EL34) - Canton CT-1000 - DIY SVS PC 16-46

Moderator Roger Waters sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klin til med en Marantz, denne er helt rå...

TonArt • Marantz SA-7001

Denne har vunnet priser i hue ræva, så den anbefales

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •