en liten guide til hvordan film er lagret på en dvd plate

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 31
    Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

en liten guide til hvordan film er lagret på en dvd plate

har også ett eller annet i bakhodet. noe om film vs video og flagging. er det 24 bilder både på film/video?

Edit: har nå lagd denne nye tråden så vi kan få en fin forklaring på dette spørsmålet.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Film-basert NTSC materiale er normalt lagret progressivt på en DVD i formatet 480p/24Hz (progressivt flagg i MPEG-bildesekvensen er satt til TRUE). Her er det benyttet en prosess som av enkelte kalles soft-telecine fordi film til video konverteringen (3-2 pull-down/telecine prosessen) foretas under selve MPEG-dekodingen, dvs. under playback av DVDen og altså etter at videodataene er lagret på platen.

For mindre profilerte (fremdeles film-baserte) R1 releaser kan det av og til skje at det foretas en 3-2 pull-down av film til video før lagring på DVD som da reflekteres i MPEG-enkodingen. Denne prosessen kalles av enkelte for hard-telecine. Her er formatet 480p/30Hz eller muligens 480p/29,97Hz.

Film-basert PAL materiale er lagret progressivt på en DVD i formatet 576p/24Hz (progressivt flagg i MPEG-bildesekvensen er satt til TRUE). Her benyttes en 2-2 pull-down prosess under MPEG-dekodingen.

Video-basert NTSC materiale er normalt lagret progressivt på en DVD i formatet 480p/29,97Hz, men med progressivt flagg i MPEG-bitstrømmen satt til FALSE. 2-2 pull-down benyttes i dette tilfellet.

Video-basert PAL materiale er normalt lagret progressivt som 576p/25Hz på en DVD, også her med progressivt flagg satt til FALSE. 2-2 pull-down her også.

raZorfish
    PS. Endret 'i' til 'p' i format beskrivelsen om video-basert DVD over selv om bildene ikke er sanne progressive bilder men kunstig sammensatt (2 fields -> 1 frame). Etter flytting av postene har jeg også lagt til litt utfyllende info om film-baserte DVD formater (m.a.o 1ste-3dje avsnitt av denne posten). Siste editering: Endret betegnelsen "2-3 pull-down" til "3-2 pull-down" for å unngå å skape forvirring med tanke på mine kommende poster (som fra før vil benytte betegnelsen 3-2 pull-down). Tallrekkefølgen i betegnelsen betyr i grunnen ikke noe i seg selv.

Intermediate Spectre sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    938
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg lurte også på dette med interlaced/progressivt lagret på DVD'en.
    I følge DVD FAQ og andre steder jeg har lest så er det vanligvis lagret interlaced på DVD:

There's enormous confusion about whether DVD video is progressive or interlaced. Here's the one true answer: Progressive-source video (such as from film) is usually encoded on DVD as interlaced field pairs that can be reinterleaved by a progressive player to recreate the original progressive video. See 3.8 for further explanation of interlaced and progressive scanning.
    http://www.dvddemystified.com/dvdfaq.html#1.40
    http://www.dvddemystified.com/dvdfaq.html#3.8

BB

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    lagringsformater på DVD :

Her var jeg selv forvirret i lang tid. Nå har jeg endelig kommet til bunns i dette temaet, og kan derfor dele mine observasjoner med dere her på forumet (dette er egentlig en svært eksklusiv avsløring :wink: ):

En film-basert DVD består av 24 sanne progressive bilder per sekund lagret som en sammenflettet (interlaced) sekvens av progressive MPEG-bilder og progressive makroblokker!

En video-basert DVD består av 25 (PAL) eller 29,97 (NTSC) falske progressive bilder per sekund lagret som en sammenflettet sekvens av progressive MPEG-bilder og sammenflettede makroblokker!

Forklaringen over er forøvrig ikke i strid med Jim Taylor's FAQ! Det er bare det at kompleksiteten til disse lagringsformatene og den til selve videoprosessen, gjør at man fort kan komme i skade for å foreta en uheldig formulering, hvilket jeg synes Jim her har gjort (hvis det da er han som har skrevet akkurat det sitatet som er gjengitt i forrige post?).

Det begrunner jeg med at det nemlig er slik at MPEG-dekoderen først genererer sammenflettede videobilder som så eventuelt mates til en deinterlacing brikke for å finne tilbake til de opprinnelige progressive videobildene (ja, tro det eller ei). Og ikke slik at deinterlacing prosessen er en direkte del av MPEG-dekodingen, hvilket man kan få inntrykk av fra FAQ sitatet i forrige post. På tross av denne lange veien frem til progressive videobilder, er deinterlacing normalt en enkel prosess for film-baserte DVDer hvor videobildene var lagret som progressive MPEG-bilder i første omgang.

Så tilbake til det egentlige spørsmålet: Er digital video lagret på en DVD progressiv eller sammenflettet (interlaced)? Jeg mener at den strengt tatt er progressiv.

Konklusjonen min (om enn subjektiv) bygger jeg på at de fysiske MPEG-bildene er enkodet/komprimert i progressiv form, selv om "wrappingen" er sammenflettet (interlaced).

I mine neste poster (blir nok sent i kveld) vil jeg laste opp bilder av flagg-formatet til en typisk MPEG-bildesekvensen for hvert av de ulike DVD formatene.

raZorfish

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se vedlegg for illustrasjon av lagringsformater for DVD.

Enjoy or ignore! :arrow:

raZorfish

Intermediate Magnera sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    927
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    :shock: er det bare meg som sliter litt med å holde tungen rett i munnen her?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    938
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er sånn noenlunde med.

Forstår den filmbaserte delen.

Hvis det er slik så vil jeg vel si at dvd faq'en er litt misvisende...
    raZorfish: Kan du forklare hvordan det ikke er i strid med faq'en?

Her er et greit bilde som viser 3:2 pull down:

Har du illustrasjoner for videobaserte kilder også?

Hvis jeg forstår deg riktig så lagres videobaserte kilder som NTSC 480p/29,97Hz / PAL 576p/25Hz på platen, men hvor opphavet er 60 (59.94) / 50 delbilder (fields) som to og to blir satt sammen til ett bilde på plata?

BB

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg sa jo at det var komplekst. Nettopp av den grunn, har det tatt meg lang tid å komme til bunns i dette...

Har ikke hatt tid til å laste opp illustrasjoner av video-basert DVD formater enda (er tross alt på jobben). Men siden jeg har filene lett tilgjengelig - her er dem:

(Skal prøve å adressere de andre spørsmålene deres ved en passende anledning. Det er lov å være kritisk. Det er også lov å takke meg for innsatsen )

raZorfish
    PS. Kan noen sende meg en PM på hvordan man plasserer et bilde sammen med teksten i en post (kanskje bildet da må linkes mot weben?). Takker! Edit: Vedleggene skulle være de riktige nå.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    938
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har sendt deg PM.

Hvis jeg forstår deg riktig så lagres videobaserte kilder som NTSC 480p/29,97Hz / PAL 576p/25Hz på platen, men hvor opphavet er 60 (59.94) / 50 delbilder (fields) som to og to blir satt sammen til ett bilde på plata?
    R2DVDvideoformat.jpg bildet ditt bekrefter såvidt jeg forstår spørsmålet mitt ovenfor. De 50 delbildene ved PAL blir satt sammen 2 og 2 slik at en får 25 bilder lagret.

R1DVDvideoformat.jpg viser filmbasert kilde, la du ut feil bilde?
    EDIT: Der er bildet fikset ser jeg...

BB

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Spectre
    Er sånn noenlunde med.

Forstår den filmbaserte delen.

Hvis det er slik så vil jeg vel si at dvd faq'en er litt misvisende...
    raZorfish: Kan du forklare hvordan det ikke er i strid med faq'en?
    Kan virke som DVD guru Jim Taylor ikke er helt enig med seg selv? :shock: Her er et annet sitat fra FAQen hans som jeg kom over i sted:
    [3.4] What are the video details?

DVD-Video is an application of DVD-ROM, according to the specification created by the DVD Forum (see 6.1). DVD-Video is also an application of MPEG-1, MPEG-2, Dolby Digital, DTS, and other formats. This means the DVD-Video format defines subsets of these standards and formats to be applied in practice to make discs intended for DVD-Video players. DVD-ROM can contain any desired digital information, but DVD-Video is limited to certain data types designed for television reproduction.

A disc has one track (stream) of MPEG-2 constant bit rate (CBR) or variable bit rate (VBR) compressed digital video. A restricted version of MPEG-2 Main Profile at Main Level (MP@ML) is used. SP@ML is also supported. MPEG-1 CBR and VBR video is also allowed. 525/60 (NTSC, 29.97 interlaced frames/sec) and 625/50 (PAL/SECAM, 25 interlaced frames/sec) video display systems are expressly supported. Coded frame rates of 24 fps progressive from film, 25 fps interlaced from PAL video, and 29.97 fps interlaced from NTSC video are typical. MPEG-2 progressive_sequence is not allowed, but interlaced sequences can contain progressive pictures and progressive macroblocks. In the case of 24 fps source, the encoder embeds MPEG-2 repeat_first_field flags into the video stream to make the decoder either perform 2-3 pulldown for 60Hz NTSC displays (actually 59.94Hz) or 2-2 pulldown (with resulting 4% speedup) for 50Hz PAL/SECAM displays. In other words, the player [decoder] doesn't "know" what the encoded rate is, it simply follows the MPEG-2 encoder's instructions to produce the predetermined display rate of 25 fps or 29.97 fps. This is one of the main reasons there are two kinds of discs, one for NTSC and one for PAL. (Very few players convert from PAL to NTSC or NTSC to PAL. See 1.19.)

Because film transfers for NTSC and PAL usually use the same coded picture rate (24 fps) but PAL resolution is higher, the PAL version takes more space on the disc. The raw increase before encoding is 20% (480 to 576), but the final result is closer to 15%, depending on encoder efficiency. This translates to an increase of 600 to 700 megabytes on PAL discs compared to NTSC discs.

It's interesting to note that even interlaced source video is often encoded as progressive-structured MPEG pictures, with interlaced field-encoded macroblocks used only when needed for motion.
    Dette sitatet skulle vel bekrefte mine observasjoner... 8)

raZorfish
    PS. Bjørn: Fant koden for plassering av bilde i tekst ved å trykke Siter knappen tilhørende posten din. Men takk for PMen allikevel (og bidraget ditt med 3-2 pull-down bildet til denne tråden).

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De vedlagte illustrasjonene (her for PAL) viser hvordan flaggene i MPEG-bildesekvensen ville ha sett ut om film/video materialet virkelig var lagret på sammenflettet (interlaced) form.

De illustrerte formatene er fullt ut lovlige (rent teknisk) men blir svært sjelden, for ikke å si aldri, benyttet i praksis. Dette fordi de representerer en ineffektiv måte å lagre film/video bildedataene på (krever betydelig større lagringsplass på skiva en tidligere presenterte "progressive" formater for samme materiale).

Håper dette bidrar til å gjøre saken noe klarere...

raZorfish

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke helt om jeg er enig om at det lagres med 24Hz og spilles av med 25Hz på platene.

Jeg er rimelig sikker på at hastighetsøkningen skjer før den lagres på platen. Tross alt så blir ofte lyden juster for å motvirke denne økningen i hastigheten.

Har skrevet en guide om pull down og slikt som du finner her

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg beklager å måtte si at du dessverre (heldigvis) tar feil, Peakman. Det er nok å finlese mitt forrige sitat fra Jim Taylor's FAQ. Jeg gjentar:
    Because film transfers for NTSC and PAL usually use the same coded picture rate (24 fps) but PAL resolution is higher, the PAL version takes more space on the disc. The raw increase before encoding is 20% (480 to 576), but the final result is closer to 15%, depending on encoder efficiency. This translates to an increase of 600 to 700 megabytes on PAL discs compared to NTSC discs.
    Om dine påstander hadde vært riktige ville det stått enda dårligere til med PAL versjonene enn det faktisk gjør :!:

Det hele er i grunnen ganske logisk: Det valgte lagringsformatet vil i de fleste tilfeller være det som gir mest effektiv lagring av kildematerialet på DVDen (hvorfor benytte kostbar lagringsplass på å øke videohastigheten fra 24 fps til 25 fps før lagring på DVDen når hastigheten kan justeres under playback?).

Det er normalt MPEG-dekoderen som foretar denne justeringen basert på et flagg i MPEG-bildesekvensen kalt FPS (FPS=25 for PAL). Dette er soft-telecine metoden som nevnt tidligere, og som altså er den klart mest brukte.

Jeg har dog ikke nektet for at det også finnes hard-telecine titler. Disse vil være lagret med 25 fps for PAL. Men slike DVDer (vel og merke film-baserte) er svært sjeldne.

Et eksempel på en (NTSC) hard-telecine tittel er den kanadiske versjonen av The Red Violin som er enkodet i 30 fps. Jeg har ikke sjekket den norske versjonen, men det kan godt hende at denne er i 25 fps. Men dette er altså mere et unntak enn en regel både for NTSC og PAL.

Ved avspilling av en film-basert PAL DVD (som skjer i 50 Hz), vil både audio og video forløpe 4,17 % for fort i forhold til 35 mm film (som er lagret i 24 fps men som avspilles i 48 Hz på kino!), hvilket fører til omtrent en halv tone for høyt toneleie.

PAL DVD utgivelser som ønsker å ivareta korrekt toneleie under avspilling må derfor foreta en korrigering av toneleie før lagring, på engelsk kalt pitch correction. En slik korreksjon kan ikke gjøres under avspilling for da vil audio og video komme ut av sync!

Det er forresten svært få PAL DVDer som faktisk er pitch korrigert (LOTR er et hederlig unntak!). De fleste PAL DVD utgivelser ignorerer denne nødvendigheten fullstendig, med det resultat at både lyd og bilde spilles av noe for fort :!:

Noe som er av mindre betydning, men som det kanskje kan være interessant å være klar over, er at også en NTSC DVD må pitch korrigeres om toneleie skal bli nøyaktig lik film ved avspilling. Dette fordi 3-2 pull-down gir 60 Hz, mens en NTSC DVD avspilles i 59,94 Hz (v.h.a. MPEG flaggene FPS eller DROP_FRAME). Lyden (og bildet) avspilles altså 0,1 % for sakte for R1 DVDer i forhold til film. Dette er naturligvis så ubetydelig at pitch korreksjon er uaktuelt for NTSC utgivelser...

raZorfish
    PS. Husk å takke meg når du oppdaterer guiden din, Peakman :wink:

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis dette da er tilfelle hvorfor iall verden må man spille av NTSC filmer i 60Hz(PAL 60) på gamle apparater. Hvis det er MPEG dekoderen som total avgjør HZ og hastighet så vil det jo ikke være noe problem å spille av en NTSC film som PAL og vica versa.

Har du noen synspunkter på det?

Må vel oppdatere guiden litt da 8)

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rune,

En MPEG-dekoder vil alltid levere interlaced video ut, og alltid i 59,54 Hz for NTSC (typisk interlaced 3-2 pull-down) og 50 Hz for PAL (interlaced 2-2 pull-down), verken mere eller mindre. Dette er standarden den er tvunget til å følge!

Men ved senere konvertering fra et interlaced til et progressivt signal, så står man noe friere i valget av hvilken progressiv pull-down prosess man ønsker å benytte (etter en invers interlaced 3-2/2-2 pull-down for NTSC/PAL).

La meg prøve å forklare prosessen, slik jeg har forstått den, med et flytdiagram:

Film-basert NTSC DVD:
    MPEG-dekoder: 24p --i3-2pull-down+0.1%slow-down--> 59,94i
    Deinterlacer: 59,94i --invers3-2pull-down--> 24p --p3-2pull-down+0.1%slow-down--> 59,94p

Film-basert PAL DVD:
    MPEG-dekoder: 24p --i2-2pull-down+4.17%speed-up--> 50i
    Deinterlacer: 50i --invers2-2pull-down--> 24p --p2-2pull-down+4.17%speed-up--> 50p

De fleste deinterlacingsbrikkene benytter utelukkende progressiv 3-2 pull-down for NTSC og 2-2 for PAL ved film-baserte DVDer. Dette er det normale. Men som dere nok er klar over, kan en 3-2 sekvens av progressive bilder gi en rykkete bevegelse av bildeinnholdet, spesielt ved panning. Derfor har enkelte foreslått å benytte 48 Hz i stedet for 59,94 Hz ved visning av progressivt NTSC materiale:

MPEG-dekoder: 24p --i3-2pull-down+0.1%slow-down--> 59,94i
    Deinterlacer: 59,94i --invers3-2pull-down--> 24p --p2-2pull-down--> 48p

En slik løsning er å finne i deinterlacingsbrikken til Pioneer's nye plasma paneler som gir muligheten for å benytte en progressiv 2-2 pull-down prosess for et interlaced NTSC signal sendt til plasmaen.

Min forståelse er at HTPC-løsninger typisk benyttes til å gjøre noe av det samme som i PDPen til Pioneer, dvs. progressiv 2-2 pull-down (48 Hz) eller til og med 3-3 pull-down (72 Hz) i stedet for 3-2 pull-down for NTSC, og 3-3 pull-down (75 Hz) i stedet for 2-2 pull-down for PAL. Dog har jeg ingen førstehåndserfaring med en HTPC, så her kan jeg ta feil...

raZorfish

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,042
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Magnera
    :shock: er det bare meg som sliter litt med å holde tungen rett i munnen her?
    Niks :wink:
    Disse har såkalt pervers peiling på dvd..

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En ting jeg alltid har lurt på siden jeg jobber endel med encoding av mpeg2:

I den interlacede verdenen har man mulighet til å kode filmer i Field based mode eller Frame based mode. Mens i Progressive mode er det bare frame based..

Hva er disse field'sene ? Jeg trodde det var disse interlacede feltene.. :?:
    Hvordan ser en framebased interlaced film ut?
    Er en frame = picture på fag språket?

Og tilslutt for å kommentere på thread starteren... Er det ikke endel gamle NTSC og noen PAL filmer som veksler mellom Interlaced og Progressive FLAG i mpeg2 system laget underveis?

mvh skofus

Intermediate Esp1 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av raZorfish
    Rune,

Min forståelse er at HTPC-løsninger typisk benyttes til å gjøre noe av det samme som i PDPen til Pioneer, dvs. progressiv 2-2 pull-down (48 Hz) eller til og med 3-3 pull-down (72 Hz) i stedet for 3-2 pull-down for NTSC, og 3-3 pull-down (75 Hz) i stedet for 2-2 pull-down for PAL. Dog har jeg ingen førstehåndserfaring med en HTPC, så her kan jeg ta feil...

raZorfish
    For å generere ønsket bildehastighet på et de-interlaced signal kan man bruke ulike typer helbilde pull-down ja, noe som folk med HTPC gjorde allerede i 1998 og som jeg illustrerte med denne figuren samme år:

http://home.online.no/~espen-b/dvd/fps.html

EDIT: Fjernet figuren fordi layouten her ble fullstendig ubrukelig. Se linken!

72 Hz med 3-3 helbildepulldown for NTSC materiale var mulig med et spesielt videokort allerede på denne tiden og beskrevet i ymse blader og forum.

Intermediate bwa sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    1,475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av raZorfish
    Film-basert NTSC materiale er normalt lagret progressivt på en DVD i formatet 480p/24Hz (progressivt flagg i MPEG-bildesekvensen er satt til TRUE).
    Hmm, slik du skriver dette her, er det ganske lett å (mis-)forstå det slik at en DVD-plate lagrer filmen progressivt.

Slik jeg forstår det, er det 576i eller 480i som kan lagres på DVD-platen (lydformater, colorspace osv holdt utenfor)

Kanskje du skulle være klarere på det punktet ?

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Esp1 har du noen formening om hvordan det funker med lyden når man lagrer 24 bilder i sekundet på DVD, men at det blir økt ved avspilling. Ifølge Razorfish blir ofte filmene lagret med 24Hz uansett om det er tilpasset 60 eller 50Hz og at denne økningen skjer ved avspilling.

Det jeg tenker på er lyden lagret på platen med økt hastighet eller blir også denne økt ved avspilling. (gjelder vel kun 50Hz "pal" plater)

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •