Lydkvalitet på DVD spiller, CD-spiller og Squeezebox

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 54
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lydkvalitet på DVD spiller, CD-spiller og Squeezebox

Har nylig kjøpt en HK 970 forsterker og Patos Basic 310 mk2 høyttalere. Som lydkilde har jeg en Panasonic DMR-EH 67 DVD og HDD (kostet ca 4000 kr). Jeg synes lyden er noe "mørk" og må stille diskant på +4db for at det skal bli passe. Bassen er jeg fornøyd med. Høyttalerene har jeg spilt med i ca 20 timer. Kan det ha seg at DVD-spilleren er årsak til den mørke klangen? Jeg fikk en mistanke om det etter å ha lest denne testen: http://avforum.no/forum/tester-audio...-hk-hd970.html kunne det tenkes at en HD 970 ville gi en god del bedre lyd i mitt tilfelle? I denne testen får DVD-spilleren, som er nesten identisk med min, brukbar lydkarakter Test av Panasonic DMR-EH57 DVD-opptaker - Lyd og Bilde : Kjøpeguide/Tester, så en skulle tro at den var grei. Jeg vurderer også Squeezebox evt. Squeezebox Duet. Hvordan stiller disse seg i sammenligningen?

Intermediate SveinS sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    1,680
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

..

Ingenting slår en god CD spiller når det gjelder avspilling av lyd CD.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SveinS - du tråkker i en mautue nå.....
    Om du kjøper en DVD spiller og en ekstern DAC så tror jeg du kan få BEDRE lyd enn med en ren CD spiller....................

Men å ha egen kilde er kjekt å ha da.........
    Og en ren CD spiller skal i teorien ha vektlagt en bedre intern DAC enn en DVD spiller (her vil man vel vektlegge bilde, så CD lyd)

Intermediate killroy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forvent mange variable svar på denne, "henter potetgull og en kald øl jeg"

/L

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av killroy
    Forvent mange variable svar på denne, "henter potetgull og en kald øl jeg"

/L
    HA Ha ler høyt :-D jeg gjør d samme, og følger spent med videre på denne tråd

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skal også drikke øl

Men, ta en titt her for en review av SB3:

Stereophile: Slim Devices Squeezebox WiFi D/A processor

Comparing the original CD on the Ayre C-5xe disc player, its digital output driving the Levinson DAC via a 1m DH Labs AES/EBU link, with SlimServer feeding an Apple Lossless–encoded file to the Squeezebox with its digital output feeding the Levinson via the AudioQuest OptiLink-5, I was hard-pressed to hear much of a difference.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mteinum
    Jeg skal også drikke øl

Men, ta en titt her for en review av SB3:

Stereophile: Slim Devices Squeezebox WiFi D/A processor

Se der ja, hm henter mer øl jeg

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med denne kjempebillige dac etter din dvd opptaker får du mye bedre lyd enn en HD970, og samtidig har du den fordel at du kan kjøre lyden digitalt fra f.eks. din satelittmottaker igjennom den også.
    Home HIFI

Intermediate Cervin sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    673
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men hvem vil dra nytte av ekstern dac?
    Vil jeg ha noe nytte av det med min Denon A11XV som har rimelig god dac ifra før? Og vil en dac ha flere utganger? Slik at jeg slipper å skifte på dac'en hvis jeg skifter kanal på forsterkern, f.eks tv blir tv på forstekreren og dvd blir dvd?

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det må nesten prøves før man kan sige med sikkerhet.
    I denne situasjon er det vel normalt man benytter en dac til den kilde man lytter mest til.
    Flere dac har en del innganger, og du må velge på dac´en, da går signalet til forsterkeren via bare én kabel, så det blir kanskje tungvint for deg.

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    1,680
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    SveinS - du tråkker i en mautue nå.....
    Om du kjøper en DVD spiller og en ekstern DAC så tror jeg du kan få BEDRE lyd enn med en ren CD spiller....................

Men å ha egen kilde er kjekt å ha da.........
    Og en ren CD spiller skal i teorien ha vektlagt en bedre intern DAC enn en DVD spiller (her vil man vel vektlegge bilde, så CD lyd)
    Hvis CD spiller og DVD spiller har en like god DAC ekstern eller intern, er CD spiller det beste for avspilling av lyd CD. Av den grunn at CD spillerens laser er laget kun for å spille av lyd, mens DVD spillerens laser er først og fremst laget får å spille av bilde, dernest lyd.

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SveinS
    Hvis CD spiller og DVD spiller har en like god DAC ekstern eller intern, er CD spiller det beste for avspilling av lyd CD. Av den grunn at CD spillerens laser er laget kun for å spille av lyd, mens DVD spillerens laser er først og fremst laget får å spille av bilde, dernest lyd.
    Nei, hør nå her: En bit er en bit.

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gwandarion
    Nei, hør nå her: En bit er en bit.
    Jeg har drukket for mange øl og frastår derfor å kommentere dette innlegget...

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SveinS
    Denne bør du dokumentere.
    Du mener man ikke får bra lyd fra DVD da laseren er mest bygd for bilde?
    Dette er rød laser det gjelder siden det er CD , DVD og ikke lommelykt.
    Dual laser pickup og Twin Laser Pick Up.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tydeligvis endel meninger ute og går her... Selv trodde jeg at jeg ville bli fornøyd med det oppsettet jeg har. Fra før av har jeg bare hatt et billig rack samt også brukt pcen som avspiller og med "noen greie" eksterne høyttalere. Så det skulle ikke så mye til for å få noe som var bedre lydmessig. Men etter hvert som man blir interessert blir man jo mer kresen. Uansett mistenker jeg i mitt tilfelle at DVD-spilleren er det svakeste leddet i mitt oppsett.

Med denne kjempebillige dac etter din dvd opptaker får du mye bedre lyd enn en HD970, og samtidig har du den fordel at du kan kjøre lyden digitalt fra f.eks. din satelittmottaker igjennom den også.
    Den var jo rimelig den eksterne dac`en som det var linket til. Ellers står Squeezebox Duet høyt opp på ønskelisten. Den er jo veldig fleksibel og brukervennlig.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det er gammel overtro at en cd spiller er bedst på lyd, kanskje litt på samme måte som en dvd spiller er bedst på bilde.
    Vil det sige at et pc er bedst på + og - ?

Lyden bestemmes i høy grad av analog delen i en dac, og det er her der er mye å hente i forhold til middelmådige designs i de fleste dvd og cd spillere.
    Tenk på det, hvis man setter en kanon dac og analog del i en pappeske sammen med et pc drev, tror dere det hadde solgt selvom lyden var av en annen verden? Jeg vet ikke, det dreier seg jo bare om 0 og 1 satt i system, men vi liker jo fint design også.

I tilfeldet Squeezeboksen var der masse hysteri i starten, det å kombinere en pc, trådløs streaming og en liten plastdings med display kunne umuligt være hifi! Dette selvom det bare dreier seg om 0 og 1 satt i system.
    Det overrasker meg litt, at først nå spør Fidelity om cd spilleren er på vei ut ?
    Selvfølgelig handler det om et Linn produkt ja, hmmm.

Når Stereophile til og med siger seg ute av stand til å høre forskjell på en Apple Lossless fil streamet trådløst og originalen ut fra en Mark Levinson cd spiller inn i samme dac, ja, da synes jeg godt man kan droppe enhver skepsis.

Men, en diskusjon er alltid vanskelig når det kommer til cd og dvd spillere. Saken er dog vanligvis den, at i de fleste dvd spillere er man godt tjent med en ekstern dac. I de fleste cd spillere også faktisk, men kvaliteten her ligger normalt høyere enn for dvd spillernes vedkommende, derfor det gamle rådet om at du får bedre lyd ved å kjøbe en dedikert cd spiller, og dette er jo logisk, her er der lagt flere kroner i lyddelen.
    Så, vitsen med en ekstern dac er den, at her er der brukt penge på bare den, ikke noe drev, ikke noen bilde prosessor, ikke DTS og Dolby Digital dekodere, HDMI osv osv, da får man som regel mer god lyd for pengene.

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    1,680
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

...

Sitat Opprinnelig postet av hygen
    Denne bør du dokumentere.
    Du mener man ikke får bra lyd fra DVD da laseren er mest bygd for bilde?
    Dette er rød laser det gjelder siden det er CD , DVD og ikke lommelykt.
    Dual laser pickup og Twin Laser Pick Up.
    Jeg har ingen kompetanse for å dokumentere dette, bare refererer det jeg har blitt fortalt fra en av Norges mest kjente hifi guruer, internasjonalt kjent HiFi produsent, sa om hvorfor han ikke valgte DVD drev/spiller i en av sine nyeste CD spillere.

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så mye greie på det har ikke jeg heller så folk for rette meg om dette blir feil.

Han siktet sikker ikke til laseren men til hvor lyden går etterpå.
    Man har ulike type lasere ( flere stråler osv (beam)
    Leses ikke platen 100% riktig vil man få hakk.
    et sted blir avlesningen gjort om til bit stream.
    Da bit stream skal inn i en DAC vil store forskjeller avgjøres.
    DAC trenger ikke gjøres i DVD / CD spiller da ubehandlet bitstream kan sendes med HDMI , Optisk eller med Coax til egen DAC eller DAC i forsterker / reciver.
    DVD spillere man kjøper i dag leser ikke DVD plater og CD plater med samme laser.

CD duplication,CD replication,CD manufacturing,DVD duplication,by CDman

En 100% avlesning vil man få med en laser bare det ikke er feil ved den eller det er riper / hakk i plate.
    Dette er digitalt så man får ikke mere/mindre sus eller finere/dårligere lyd ut fra om laseren sitter i en cd spiller eller DVD spiller.

>>>>>>>>>
    Trådstarter har ikke mulighet til å kjøre digital lyd inn så der er det DAC i DVD spilleren som gjør jobben.
    Det er sikker bedre DVD spillere ang DAC eller man kan kjøpe egen DAC men var jeg trådstarter ville jeg sjekket opp litt rundt problemet med feil verdier i komponenter i delefilter på endel patos høytalere
    http://avforum.no/forum/hoyttalere/6...410-mk2-2.html
    der også Basic 310 mk2 er nevnt

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trådstarter har ikke mulighet til å kjøre digital lyd inn så der er det DAC i DVD spilleren som gjør jobben.
    Det er sikker bedre DVD spillere ang DAC eller man kan kjøpe egen DAC men var jeg trådstarter ville jeg sjekket opp litt rundt problemet med feil verdier i komponenter i delefilter på endel patos høytalere
    Forskjell på Patos Basic 410 vs 410 mk2?
    der også Basic 310 mk2 er nevnt
    Det var jo en interessant tråd. Når jeg ser inn i bassportene ser jeg at de to nederste terminalene ikke er tilkoblet. Og jeg som har kjøpt bi-wiring kabler og greier... I manualen som fulgte med står det jo at de kan bi-wires. Det likte jeg dårlig. Det står forresten basic 110 på printplaten, men det er vel mulig de brukes om hverandre.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

En dac uten "noget att åt"

Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Så, vitsen med en ekstern dac er den, at her er der brukt penge på bare den, ikke noe drev, ikke noen bilde prosessor, ikke DTS og Dolby Digital dekodere, HDMI osv osv, da får man som regel mer god lyd for pengene.
    Jeg har forstått det slik at det ikke koster mer å lage en "billig" dac enn en "dyr" dac. Da dette er billig teknologi er jeg ikke sikker om påstanden din holder. En dac uten "noget att åt", er kanskje ikke er noe mer enn det; Mindre vare for pengene

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •