Lydkvalitet på DVD spiller, CD-spiller og Squeezebox - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 54 av 54
    Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Signalet skal klokkes også. En god krets gir lite jitter.

Enkelte produkter oppsampler signalet også. Dårlig oppsampling kan også ha hørbare konsekvenser. Ser man på helheten til et produkt (ikke bare en enkelt chip), så kommer også egenskaper som S/N-ratio, distortion etc inn i bildet.

Å sammenligne priser på enkelt-deler, med et ferdig produkt sin butikk-pris blir feil. Mer eller mindre all elektronikk (medisinsk utstyr til ipod) er bygget opp av relativt billige enkeltkomponenter.

Men selv har jeg brukt min siste krone på CD-spillere, nå er det databasert avspilling som gjelder for min del. Kjører alt av signaler inn i en Meridian prosessor som tar seg av reklokking, oppsampling, A/D og D/A konvertering. Meget fornøyd med resulatet! :-D

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Les spesifikasjonene til en ship så ser du jobben den gjør.
    Jeg har da selv programert ulike chips å vet da at komponenter trengs for å utføre den jobben jeg ønsker at den programerte ship skal utføre.
    klokking , jitter eller jitterfri blir kontrolert ut fra DAC ship.

Ingen hjerne ingen jobb.
    Hva denne hjernen er laget for å utføre blir resultatet etter jobb.

Det er ikke stort hokus pokus med disse vanlige DAC som jeg har nevnt.

Anderledes blir det da flere DAC skal brukes og mange andre chip for ulik kontroll.

DAC Kit 2.1 som du har blir styrt av en AD 1865 DAC.
    Den er selve hjernen og er den som utfører jobb ut fra spesifikasjoner denne DAC ship har.
    Den trenger komponenter ja som kondensatorer , dioder , swich osv for at arbeidsoppgavene blir utført.
    Jeg skrev AD 1855 var størst i sted men tok litt feil.
    Her er AD 1865 >
    http://parts.usbid.com/datasheets/1A...7EFF170980.PDF

Om du finner igjen din DAC i hi fi utstyr kan hende (reciver / dvd osv) men jeg tror denne DAC er så omfattende at du kun kan finne den i feks egen DAC som du har eller helt spesielle forsterkere.

Det jeg mener er at jobben Digitalt til Analog er endel overpriset og muligheter for bra DAC finner man også i en DVD , CD ,Lydkort osv til ok pris.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg synes jo det er nytteløst å sige en dac chip er billig og at det bare er den det gjelder. Som å sige at alle kassettspillere med Sendust hoder lyder ens.
    Min moddede 963SA har vist AD 1955 chip også.
    L C Audio Technology / Philips DVD963SA
    Lyden er forskjellig fra min dac og der er ikke sjangs i havet jeg går tilbake til bare cd/dvd spiller, den får kun film å spise nå, eller digital ut ved en sjelden lånt cd som jeg ikke vil rippe.
    Jeg synes dog det er veldig synn mortebjo1 ikke hører forskjell, det burde han med de høyttalere, synes jeg da. Men igjen, hører man ikke forskjell er der ingen vits i å kjøbe ekstra utstyr, man sparer masse da.
    Jeg er helt enig med deg hygen, der er masse bra til billige penge også.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DAC ship er da billig.
    Kjøper man 1 er det dyrt men ved kjøp av mange er det snakk om kroner.
    Jeg har da selv kjøpt så mange ships av ulike slag at masseproduserte komponenter til Hi fi , data osv koster ikke mye for de som kjøper mange.
    men som nevnt
    Dac chip er bare hjernen og utfører komandoer .
    Desto bedre hjerne jo flere komandoer.

Når man leser om en CD spiller på HI FI klubben eller andre steder blir ofte lyd ship som er brukt omtalt for diverse fantastiske egenskaper.
    Ja det stemmer at mange DAC ship er veldig bra.
    DAC chip > de som styrer det hele)
    Det nevnes ikke kondensator som er brukt eller diode
    (som masseproduseres som drops på Nidar)

Forskjell på bra og dårlig DAC er jobben en DAC chip er ment for å gjøre.
    DAC chip trenger de komponentene som er beregnet for at jobben skal bli gjort.

Om en SACD spiller har en DA xxxx DAC chip å en DVD spiller har samme DA xxxx DAC ship så er converteringen fra digital til analog like bra fra begge to.
    De vil ha samme verdier i komponentene rund DAC chip og samme komponenter og plassering.
    De behøver ikke være av samme fabrikant men spiller liten rolle da slike enkelkomponenter ikke har stort til variasjon mellom dårlig å bra nå for tiden.

Nå skal jeg ikke blande meg borti hvorfor enkelte ikke hører forskjell på bra og dårlig DAC men for noe kan vel videre behandling av analog lyd inn i forsterker > reciver bli ødelagt igjen pga dårlig behandling.

Blir som gull.
    Hjelper ikke sende fra seg nypusset gull om det ikke blir tatt vare på.
    Da kan det bli levert i redusert stand.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hygen
    Les spesifikasjonene til en ship så ser du jobben den gjør.
    Jeg har da selv programert ulike ships å vet da at komponenter trengs for å utføre den jobben jeg ønsker at den programerte ship skal utføre.
    klokking , jitter eller jitterfri blir kontrolert ut fra DAC ship.
    Tror du mener chip. Ship er oversatt til norsk - et skip.

Klokking av et digitalt signal skjer ikke nødvendigvis i DAC, så fremt vi ikke snakker om reklokking og/eller oppsampling (der reklokking er en selvfølge). Vet ikke hvor mange chip du har programmert, men tydligvis ikke mange DAC. Selv ditt eget eksempel (AD1865) har en egen klokke-inngang....

Og jitter blir ikke "kontrollert" i den forstand at det er en effekt vi ønsker å skape eller ikke skape. Jitter (i denne sammenheng) er en negativ effekt (i større eller mindre grad) på signalet i det digitale domenet. Mengden jitter kan varierere relativt mye etter hvor gjennomtenkt designet er.

Sitat Opprinnelig postet av hygen
    Ingen hjerne ingen jobb.
    Hva denne hjernen er laget for å utføre blir resultatet etter jobb.

Det er ikke stort hokus pokus med disse vanlige DAC som jeg har nevnt.

Anderledes blir det da flere DAC skal brukes og mange andre ship for ulik kontroll.

DAC Kit 2.1 som du har blir styrt av en AD 1865 DAC.
    Den er selve hjernen og er den som utfører jobb ut fra spesifikasjoner denne DAC ship har.
    Den trenger komponenter ja som kondensatorer , dioder , swich osv for at arbeidsoppgavene blir utført.
    Jeg skrev AD 1855 var størst i sted men tok litt feil.
    Her er AD 1865 >
    http://parts.usbid.com/datasheets/1A...7EFF170980.PDF

Om du finner igjen din DAC i hi fi utstyr kan hende (reciver / dvd osv) men jeg tror denne DAC er så omfattende at du kun kan finne den i feks egen DAC som du har eller helt spesielle forsterkere.

Det jeg mener er at jobben Digitalt til Analog er endel overpriset og muligheter for bra DAC finner man også i en DVD , CD ,Lydkort osv til ok pris.
    Tror du blander meg med noen andre. Jeg har ingen DAC 2.1 kit.

Jeg vil helst ikke blande meg inn i diskusjonen om hva som er overpriset eller ikke, da dette blir en alt for stor generalisering. Jeg er derimot enig at det finnes gode konstruerte produkter til en rimelig penge, og jeg er enig at det finnes produkter som er overpriset.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DAC 2.1 kit før var at du kom inn i en tråd.
    Helt ren i skriving er jeg ikke så beklager om chip ble ship.

Nå var ugangspunkt for min argumentasjon en AD 1853
    http://www.analog.com/UploadedFiles/...ets/AD1853.pdf

og målet for min argumentasjon var at Digital til analog convertering vil bli gjort like bra i en Reciver eller SACD spiller så lenge de har samme DAC.
    (også like bra som i en ekstern DAC også som har AD 1853)

Når en av reciver fabrikant fremhever sitt produkt med fremdragende D/A Convertering pga at reciver har en AD 1853 og skriver pga 24 bit 192 kHZ osv

mener jeg en SACD spiller som har samme AD 1853 DAC er like bra til en Digital til Analog convertering som Reciveren.

Om man bare skal avspille CD plater >>>>>>>
    Om en SACD spiller koster 28000,- med AD 1853 DAC og man har en reciver med AD 1853 DAC vil det da logisk for meg være at disse har like bra DAC og jeg trenger feks bare en billig CD / DVD spiller og kjøre digitalt ut

Resultatet > DAC blir vel den samme...

Hvorfor AD 1853 er for den er i eksterne dyre DAC men man finner igjen samme DAC i enkelte recivere osv.

Nevnte også mitt lydkort i pc og DAC i den tidligere i tråden.
    Det at man så finner igjen samme DAC i en svinedyr CD spiller som fremhever i sin annonse at den har kjempebra DAC ??????
    Jeg har de samme spesifikasjonene for Digital til Analog converteringen i mitt lydkort som det som er til den dyre CD spilleren.
    ut fra det som man leser i produkt fakta for begge to og sikkert om man hadde målt resultatet.
    Pris > Forholdet mitt PC lydkort og CD drev å DAC mot stand alone CD spiller med samme DAC er over 53000,- kr
    Ved avspilling av CD så bør Digital til analog convertering bli bli den samme men med 53000,- kr forskjell i utstyr.
    Jeg mener DAC er like ???? er de ikke det?

Skal man ikke stole på at en cd spiller eller ekstern DAC som har samme DAC har samme egenskapene.
    Så lenge det oppgis samme verdier osv.
    Hvordan kan man da si at en dac er bra eller dårlig

Intermediate nf sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trådstarter spure jo mer om kilden kunne være grunn til at han måtte stille +4 på diskant.

Så langt jeg har erfaring fra er de fleste kilder ganske nøytrale det være seg CD, DVD eller SB3. Det er mer andre parametre som skiller disse - oppfattet kvalitet på lyden i form av separasjon, stramhet i bassen (evt fravær av dette), bredde/dybde/romfølelse, plassering av instrumenter, "musikalitet" etc...

Snakker vi +4 dB i diskanten så heller jeg mot at høyttalerne og evt forsterker er langt viktigere.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    he he
    trådstarter har ikke skrevet i denne tråden på en uke å har vel ikke vært med på bølgene rundt laser og DAC.

Du tror ikke han har samme feil med delefilter som mange andre med samme modell Patos?
    Motstand og en kondensator på delefilteret som hadde feil verdi

Intermediate Egon sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    716
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mortebjo1
    Kanskje jeg skal ta konsekvensen av mitt resonnement og legge ut min Benchmark DAC-1 for salg.........:?
    Ser Benchmarken har kommet ut på torget... :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Egon
    Ser Benchmarken har kommet ut på torget... :-D
    Jeg er en forferdelig dårlig selger :-D

Vil bare henvise til blindtester (ABX) publisert av Matrix Hi-Fi Matrix-HiFi

1.- Benchmark DAC 1 –VS- Nehinger DEQ2496: No differences
    2.- dCS Verdi La Scala, dCS Delius – VS- Denon DCD-920: No differences
    3.- Oracle CD 2500 –VS- Pioneer DV557: No differences
    4.- Cambridge Audio CD6 –VS- Camridge Audio CD6 + Master clock LClock X02: No differences
    5.- Sony SACD XA3000 ES –VS – Cambridge Audio CD: No differences
    6.- Sony SACD XA3000 ES –VS – Sony Discman E-775: No differences
    7.- Pioneer VD 656ª –VS- Yamaha DSP E800: No differences
    8.- Pioneer DV515 –VS- Pioneer DV515 + Bechmark DAC1: No differences
    9.- Forsell Air Reference –VS- Token CD50: No differences
    10.- Grunkel DVG-32 –VS- CEC TL515 MkII: No differences
    11.- Sony SACD XA3000 ES + Audionote DAC3 –VS – Sony Discman E-775: Different

Det er godt å se at jeg ikke er alene med min galskap...

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mortebjo1
    Jeg er en forferdelig dårlig selger :-D

Vil bare henvise til blindtester (ABX) publisert av Matrix Hi-Fi Matrix-HiFi

1.- Benchmark DAC 1 –VS- Nehinger DEQ2496: No differences
    2.- dCS Verdi La Scala, dCS Delius – VS- Denon DCD-920: No differences
    3.- Oracle CD 2500 –VS- Pioneer DV557: No differences
    4.- Cambridge Audio CD6 –VS- Camridge Audio CD6 + Master clock LClock X02: No differences
    5.- Sony SACD XA3000 ES –VS – Cambridge Audio CD: No differences
    6.- Sony SACD XA3000 ES –VS – Sony Discman E-775: No differences
    7.- Pioneer VD 656ª –VS- Yamaha DSP E800: No differences
    8.- Pioneer DV515 –VS- Pioneer DV515 + Bechmark DAC1: No differences
    9.- Forsell Air Reference –VS- Token CD50: No differences
    10.- Grunkel DVG-32 –VS- CEC TL515 MkII: No differences
    11.- Sony SACD XA3000 ES + Audionote DAC3 –VS – Sony Discman E-775: Different

Det er godt å se at jeg ikke er alene med min galskap...
    Vi kan vel ikke hjelpe for at de har voks i øra?

Intermediate Egon sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    716
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med fare for å avspore nok en tråd...:

Dette med sanseinntrykk er uhyre fascinerende, to personer kan se/høre/lukte/kjenne det samme, men likevel oppleve det veldig forskjellig. Dette kan delvis forklares fysiologisk, men det er også en psykisk faktor. Som eksempel: Jeg kan få inn jenter(som regel aldri gutter) i praksisen jeg jobber i i alderen 7-14 år som "ser ingenting". Etter mye jobb ender jeg av og til opp med at de er emmetrope(rettsynte) og uten andre målbare "problemer". Jeg betviler ikke et sekund at de opplever at de ser dårlig, men årsaken er ikke feilbrytning av lyset i øyet, problemer med akkomodasjon(fokus) eller øyesykdom. Nå gikk eksempelet mitt på syn, men det samme kan nok overføres til hørselssansen.

Det er ofte også slik, med fare for å tråkke noen på føttene, at jo dyrere noe er, desto "bedre" vil en gjerne føle at det er.. Jeg mener: Har man valgt å kjøpe det dyreste alternativet, vil man gjerne argumentere for at det er "bedre" pga at man ønsker å framstå som om man har tatt et smart valg. Hadde vært morsomt å koble opp to klin like cd-spillere på samme anlegget, gi falsk informasjon om den ene spilleren(si at det er en som er mye dyrere) og få en gjeng til å høre på lyden fra høyttalerne. Jeg er ganske sikker på at noen faktisk ville merket forskjell på de to spillerne.. Og jeg betviler heller ikke at de faktisk føler at de merker en forskjell.. Men det kan vanskelig være elektronikken som er forklaringen..

Men det skal ikke stikkes under en stol at folk faktisk har forskjellig mulighet til å legge merke til forskjeller. Jeg vet at jeg har litt nedsatt hørsel, ikke mye men litt, og det kan nok i noen tilfeller føre til at jeg ikke klarer å skille lyder som en annen kan. Evnen til å høre detaljer er også en erfarings-/treningssak. For eksempel: Jeg har en kompis som er ekstremt musikalsk. Han hører store forskjeller på to framføringer av et stykke som for meg høres klin like ut. Han hører forskjeller på forskjellige typer trompeter som brukes, akustikken i rommet, hvordan dirigenten leder orkesteret osv... Dette klarer han fordi han har vært musiker selv og har evner jeg ikke har til å legge merke til forskjeller.

Men i noen tilfeller er det også voldsomme forskjeller... Min nabo kjøpte seg en LCD-tv av billig sort som han er svært fornøyd med. Min gamle far har siste generasjon CRT-skjerm fra Philips med Match-line billedrør. Det er en så vanvittig stor forskjell i billedkvalitet på disse to skjermene, hvor faderens CRT gruser LCD-skjermen. CRTen har dypt svartnivå, gnistrende farger og fotballen ser ikke ut som en komet. LCDen er blass og grå... Og dette vil, uten at jeg har gjort det, kunne måles.

Men nå skal jeg slutte med mine kvasipsykologiske betraktninger og ikke dra tråden lenger ut på viddene. Da skal dere få diskutere DVD-CD-Squeezebox igjen! Lover å ikke bryte inn med med mer tull!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hyggelig med så mange innlegg! Jeg har nesten ikke noe kompetanse på teknikken som befinner seg innvendig i avspillermediene så jeg har etterhvert falt litt ut av diskusjonen, men jeg har ihvertfall lest igjennom

he he
    trådstarter har ikke skrevet i denne tråden på en uke å har vel ikke vært med på bølgene rundt laser og DAC.

Du tror ikke han har samme feil med delefilter som mange andre med samme modell Patos?
    Motstand og en kondensator på delefilteret som hadde feil verdi
    Jeg skrudde opp terminalene bak og kikket på delefilteret. Der stod det 4R5J (eller om bokstavene var byttet om, husker ikke helt). Betyr det 4,5 Ohm?
    Jeg ser i innlegget det var linket til her:http://avforum.no/forum/hoyttalere/6...410-mk2-2.html at 4,5 Ohm motstand skulle byttes til 1,5 Ohm motstand og at dette mest sannsynlig hadde med diskanten å gjøre. Kan jo være det som er løsningen på problemet.

Etter hva jeg har lest på forumet her så er HK 970 en forsterker med mørk klang. Samme har jeg lest om mine høyttalere hvis de har feil verdier på delefilter. Betyr det at mørk høyttalerklang og mørk forsterkerklang blir en ugunstig kombinasjon?

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, forskjellen på 1,5 og 4,5 er ganske stor.
    Mørk forsterkerklang vil jeg sige du ikke trenger tenke på, men er motstanden for stor har du et problem.
    Du kan kanskje kontakte fabrikanten og spørre om du må bytte den ?

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •