Lydkvalitet på DVD spiller, CD-spiller og Squeezebox - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 54
    Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av mortebjo1
    Jeg har forstått det slik at det ikke koster mer å lage en "billig" dac enn en "dyr" dac. Da dette er billig teknologi er jeg ikke sikker om påstanden din holder. En dac uten "noget att åt", er kanskje ikke er noe mer enn det; Mindre vare for pengene
    Tror du er litt på sykkeltur nå.
    DAC'er fåes i alle prisklasser og har garantert like mye forskjellige bruk av komponenter som en sykkel - når vi først er inne på det.

En billig kinasykkel får deg frem og tilbake, før den ruster.

En dyr kinasykkel (for alle lages vel dernede nå) får deg også frem og tilbake, men ruster ikke ennå - dette på grunn av valg av materiale til delene.

Det er endel DAC'er omtalt herinne. Beresford og Benchmark er to navn som stadig dukker opp.

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har eksperimentert med alt så jeg kan jo legge inn noen ord, er tidlig på morgenen for min del så jeg tar visse forbehold for sammenhengen i ordene her:

Jeg brukte før dedikert CD-spiller, men ønsket å prøve ut Squeezebox. Jeg fikk den i hus og ble raskt overrasket over lydkvaliteten, og den er mye bedre enn en rimelig DVD-spiller så lenge man gir den lossless. Jeg kjøpte siden Beresford DACen som Nielsen omtaler over. På den tiden hadde jeg RS6 fra Monitor Audio av høyttalere og selv om de er glimrende så hørte jeg ikke himmelvid forskjell på DACen i Squeezebox og i Beresford, men da jeg gikk over til Onkyo/GS20 som har mye bedre oppløsning/musikalitet hørte jeg god forskjell. Beresforden har en annen "ro" over sakene og mer struktur på detaljer i musikken og det er mer luft mellom instrumenter. En god musikkformidler til en helt latterlig lav pris. Jeg har testet den opp mot Arcam, Marantz ++ og jeg vil si den ikke har problemer med å følge CD-spillere til 5 lapper. Min mening da så får dere heller ta livet av meg.

Med en slik DAC kan du spille CDer i DVD-spiller og kjøre signalet ut digitalt enten via Toslink eller Coaxial og da får like god lyd som en meget god CD-spiller.

Beresforden mangler selvfølgelig mye på skikkelig dyre CD-spillere, men jeg synes man får enormt mye for pengene i den lille boksen til rett over 1000 kroner.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hører ikke forskjell på de DAK'ene jeg har i hus. Hadde derimot tidligere en 15 år gammel NAD spilller som jeg syntes spilte annerledes (ikke blindtestet). Spilleren hadde en såkalt 1bit MASH konverter. Min konklusjon er at oppdraderingsjag i forhold til kilden er et villspor. Kanskje andre har mer sensetivt hørsel en meg. Jeg har valgt å konsentrere meg om høyttalere og akustikken. :-D

Intermediate Egon sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    716
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis jeg har forstått denne tråden rett nå... så er DVD-laserens og CD-laserens evne til å lese en CD-plate lik, forskjellen ligger i konverteringen fra digitalt til analogt signal? Kvaliteten på en avspiller bestemmes av kvaliteten på chassis/drivverk og DAC , mens en laser er en laser?

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Helt fantastisk at folk fortsatt kjøper dedikerte cdspillere. Hva i heite hule skal dere med fysiske medier lenger, all den tid dere får minst like bra lyd fra digitalt media via f.eks squeezebox (med ekstern DAC for de som måtte ønske det)?

Jeg står på flyttefot, og jeg tar meg i å lure på hva jeg egentlig skal med alle CDene (som forøvrig har stått i boden siste tre årene med kun coverblad og "bok" i en liten cdmappe, selve cdcoveret er forlengst kastet) - kan jo like gjerne kaste de. Eneste grunnen til å beholde de måtte være for nostalgien i å beholde coverne - men har jeg ikke sett på de de siste to-tre årene er vel ikke sannsynligheten overveiende høy for at jeg gjør det de neste heller.

Man bør heller ikke glemme hvor UTROLIG mye mer brukervennlig det er med en slik løsning, resultatet er at man hører på utrolig mye mer og mer variert musikk når enhver låt i samlingen bare er et par fjernkontrolltrykk unna ! Og det er vel tross alt musikken som skal stå i høysetet?
    --
    Thorbjørn

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Egon
    Hvis jeg har forstått denne tråden rett nå... så er DVD-laserens og CD-laserens evne til å lese en CD-plate lik, forskjellen ligger i konverteringen fra digitalt til analogt signal? Kvaliteten på en avspiller bestemmes av kvaliteten på chassis/drivverk og DAC , mens en laser er en laser?
    Jeg er ingen teknokrat men en laser har vel bare en oppgave i å skille mellom 0 og 1. DVD platene er tettere "skrevet" enn CD plater og man benytter derfor en "smalere" laserstråle på DVD spillerene. Man oppnår visstnok dette med å redusere bølgelengden fra 780nm til ca 650nm.

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En laser er en laser. En CD-spiller har et drev som leser platen og en DAC inni som gjør om til analogt. Så om du har en DAC utenom DVD-spilleren så blir det i praksis det samme. Dersom du ikke hører forskjell på kilder så kan det være du ikke har utstyr som klarer å utnytte den gode kilden.

Intermediate Egon sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    716
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Helt fantastisk at folk fortsatt kjøper dedikerte cdspillere. Hva i heite hule skal dere med fysiske medier lenger, all den tid dere får minst like bra lyd fra digitalt media via f.eks squeezebox (med ekstern DAC for de som måtte ønske det)?

Man bør heller ikke glemme hvor UTROLIG mye mer brukervennlig det er med en slik løsning, resultatet er at man hører på utrolig mye mer og mer variert musikk når enhver låt i samlingen bare er et par fjernkontrolltrykk unna ! Og det er vel tross alt musikken som skal stå i høysetet?
    Her har du et godt poeng. Brukervennligheten er jo det som er viktigst for den vanlige mann. Og det er naturlig å tro at løsninger ala Squeezebox er mer framtidsrettet enn en dedikert CD-spiller. Et lite sidespor: Blir spennende å se hvordan Bluray står seg mot filmer som streames over kabelnettet. Tenker da på om folk vil "oppgradere" til Bluray når streamingen er så enkel og bedagelig. Den vanlige mann var jo svært lite villig til å "oppgradere" fra CD til SACD og DVD-audio.

Jeg er ingen teknokrat men en laser har vel bare en oppgave i å skille mellom 0 og 1. DVD platene er tettere "skrevet" enn CD plater og man benytter derfor en "smalere" laserstråle på DVD spillerene. Man oppnår visstnok dette med å redusere bølgelengden fra 780nm til ca 650nm.
    Dette var et argument jeg fikk presentert da jeg spurte om DVD- vs CD-spiller på en butikk: "DVDens "smalere" laser ville miste informasjon som den bredere CD-laseren ville få med seg fra en CD-plate..." :???:

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Egon
    Dette var et argument jeg fikk presentert da jeg spurte om DVD- vs CD-spiller på en butikk: "DVDens "smalere" laser ville miste informasjon som den bredere CD-laseren ville få med seg fra en CD-plate..." :???:

Først skriver jeg noe jeg ikke er sikker på men tror gamle DVD spillere hadde 1 laser som leste både DVD og CD plater.
    Hvodan dette kunne gå var at wavelength, frekvens ble endret i pickup så man kunne veksle mellom to typer 780nm ca 650nm.

Kjøper du en DVD spiller i dag er det helt vanlig at den har
    1 laser for DVD og 1 laser for CD

Så argument fra en forhandler er noe villt.

Om man ikke trenger bra DAC eller overfører lyd digitalt til andre hardware som utfører DAC har man ingen bruk for CD spiller

DVD spiller vil lese DVD + DVD spiller vil lese CD plate like bra som en cd spiller

Det som kan være forskjell på kvalitet på avlesning lasere / beam / prisme / speil osv har med avlesning når avspiller er i bevegelse , slitte , møkkete plater osv.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi kan vel i allefall slå fast at CD-jukboxen har utspilt sin rolle.:-D

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden trådstarter også spurte om squeeze så sitter det vel en billig DAC i den .
    Skal vel være normalt bra
    Spesifikasjoner
    http://www.tranzistoare.ro/datasheets/400/37286_DS.pdf

som et eksempel er dette en DAC man finner i lydkort til pc
    CS4398
    som jeg antar er litt bedre

Nå er også media streaming via ip på enkelte Blu Ray spillere (fra pc) (flere vil komme)
    så da blir kanskje Squeeze , DVD og CD unødvendig.
    Bare ha en Blu Ray avspiller.............så sitter man med et dobbelt valg ........streame eller fysisk avspille plater enten det er film eller musikk

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hygen
    Siden trådstarter også spurte om squeeze så sitter det vel en billig DAC i den .
    Skal vel være normalt bra
    Spesifikasjoner
    http://www.tranzistoare.ro/datasheets/400/37286_DS.pdf

som et eksempel er dette en DAC man finner i lydkort til pc
    CS4398
    For å illustrere galskapen i denne bransjen så er vel dette samme konverteren (chipen) som sitter i Bryston BCD-1 til 23490 kr.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å illustrere galskapen i denne bransjen så er vel dette samme konverteren (chipen) som sitter i Bryston BCD-1 til 23490 kr.
    Her en liste av CD spilllere som bruker denne konverteren CS4398:
    Bryston BCD-1 til 23 490 kr
    Marantz CD-6002 3 995 kr
    Esoteric SA-10 29 995 kr
    CLASSÉ Delta CDP-102 27 900 kr
    Arcam MS250

Chipen er sikkert bra nok den - den koster forøvrig $4.32:-D

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dac chippen er en liten brikke i det større puslespil der utgjør en komplet dac.
    Delefiltret i en Cerwin Vega til 2000,- koster også bare få kroner.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje jeg skal ta konsekvensen av mitt resonnement og legge ut min Benchmark DAC-1 for salg.........:?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje jeg skal ta konsekvensen av mitt resonnement og legge ut min Benchmark DAC-1 for salg.........:?
    Etter mine egne ører å dømme kommer man veldig fort opp på et nivå hvor det vanskelig eller umulig å høre forskjell lenger. Jeg hadde Dac1 selv en periode men følte at pengene var bedre investert et annet sted i anlegget. Min rangering er Høyttalere-forsterker-dac, og jeg legger veldig mye mere penger i de to første leddene.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men du hører vel forskjell på Philips´en og Dac1 ?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Men du hører vel forskjell på Philips´en og Dac1 ?
    Nei :???:

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Dac chippen er en liten brikke i det større puslespil der utgjør en komplet dac.
    Delefiltret i en Cerwin Vega til 2000,- koster også bare få kroner.

En DAC er en DAC.
    Den er hjernen som utfører arbeidsoppgavene fra en Digital til analog prosess.
    Den trenger komponenter for å fungere ja
    men det er komponenter som er nøye utformet i forhold til hva DAC chip er beregnet for som jobb.
    Komponentene kan ikke være dårligere enn det som kreves for da utfører ikke DAC riktig jobb + de kan ikke ha bedre verdier da det også blir feil.

Desto mere komplisert en DAC ship er å funksjon den har jo flere komponenter trengs for å støtte opp om Digital til analog converteringen.

Ved å lese data sheet over en DAC chip finner du ut arbeidoppgavene + spesifikasjonene for resultatet.
    Samme hvem komponenter som jobber rundt DAC shipen bare de er de riktige.
    Jo mere komplisert jo dyrere.

Benchmark DAC 1 bruker en AD1853 DAC

Her kan man lese om hvordan ship fungerer og på hvilken måte den jobber.
    http://www.analog.com/UploadedFiles/...ets/AD1853.pdf

Her kan man se hvordan det hele er bygget opp i forhold til komponenter som brukes , hvilken type komponenter det er osv (bare Digital til analog)
    http://www.analog.com/UploadedFiles/...AL1853EB_a.pdf

Her ser man bilder fra en som bygger seg en DAC AD1853
    DAC AD1853 pictures from hobbies & interests photos on webshots

Her er en denon Reciver som bruker samme DAC som Bencmark DAC 1
    UltimateAVmag.com: Denon AVR-5800 A/V receiver
    Jeg er sikker på at alle de 3 gjør digitalt om til analogt like bra.
    (DAC 1 , AVR-5800 , kjemmelaget)

Her er min DAC i mitt lydkort på pc
    CS4398 pdf, CS4398 description, CS4398 datasheets, CS4398 view ::: ALLDATASHEET :::

som er samme DAC som sitter i feks denne CLASSÉ Delta CDP-202 CD-spiller fra HI FI klubben til ca 57.000,-
    Stereo - CD-spiller | Hi-Fi Klubben: CLASSÉ Delta CDP-202 CD-spiller

Yamaha dvd S 2700 MED SAMME DAC
    Yamaha DVD S2700 - Review - Tech.co.uk

og jeg er like sikker på at mitt lydkort , CD spilleren og DVD spilleren vil gi samme Digital til Analog convertering.

The AD1853 var første audio DAC som støttet 192 kHz Sample Rate
    og er ganske gammel.
    At nyere DVD , CD , AV osv av og til har bedre DAC enn feks Benchmark DAC 1 er ikke usansynlig da utviklingen har vært stor.
    AD1853 er heller ikke beste DAC fra denne serien (tror den heter AD1855)

Selvfølgelig vil priser bli ulike om en DAC er ekster eller intern.
    Strømforsyning , hodetelefon utak , hvilken type digitale kabler inn (XLR , coax , optisk) støyskjerming , volum kontroll osv.

men selve digital til analog convertering er det viktige.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er min :Bryston Limited - Music For A Generation
    Og en Audio Note : Audio Note Kits - DAC Kit 2.1 AD1865 bruker de tror jeg.
    Dette er dyre saker : APL Hi-Fi Denon5910Ci
    Nei, jeg har ingen tvil om at billige dacs kan spille, M-Audio er jo f.eks. veldig respektert, jeg har blott valgt ut fra andre kriterier også.

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •