ny firmware for DV-868/668!/samt erfaring med hdcp sync

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 9 1 2 3 4 5 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 163
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

ny firmware for DV-868/668!/samt erfaring med hdcp sync

Sakset fra følgende thread på AVS forum: http://www.avsforum.com/avs-vb/showt...89#post3435489

Pioneer have started shipping the 868i with upgraded firmware, which is supposed to fix these DVI(HDMI) problems.

It was 1.306.

Newer units are shipping with 1.406 :!:

How to find Firmware version:

Open player menu

go to "Initial" Settings

Highlight "Option" (no press enter)

press DISPLAY on remote

and player will display FW version.

I have no idea if Pioneer will be upgrading older players with this firmware. If you have problems with any DVI projectors, contact Pioneer.

Sitat slutt.

raZorfish
    PS. Min 668 virket ikke med min Action! model one projektor for firmware versjon 1.306. Vil rapportere tilbake hvordan det går når jeg får spilleren tilbake etter oppgradering til 1.406.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke overaskende hadde min 868 også versjon 1.306 :?

Den virker heller ikke skikkelig mot min Infocus proj.

PS. Min 668 virket ikke med min Action! model one projektor for firmware versjon 1.306
    Trodde Anders L. påpekte at Action fungerte sammen med Pioneer

Vil rapportere tilbake hvordan det går når jeg får spilleren tilbake etter oppgradering til 1.406.
    Har du sjekket om det går ann å oppgradere dem og ev. hvordan?

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trodde Anders L. påpekte at Action fungerte sammen med Pioneer
    Sjekket hva han hadde skrevet og han sier at de har endret inngangen på Action. Dette betyr vel at det er de eldre (?) modellene av Action som ikke er kompatible. Kan kanskje oppgraderes dette også?

Jeg tar uansett en tlf til forhandler i morra ang. Pioneer spilleren :wink:

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dolbytor, vet du hvordan denne firmware oppgraderingen blir gjort? får om ikke alt for lenge min 868. hvordan kan jeg da sjekke hvilken firmware denne har?
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Active _frost_ sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    357
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dolbytor
    Den virker heller ikke skikkelig mot min Infocus proj.
    Hva mener du med at den ikke funker skikkelig?
    Har jeg kjøpt katta i sekken nå eller....? :cry:

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    frost, det er snakk om hdmi tilkoblingen. den virket ikke mot alle pj. muligens så er det derfor de har sluppet en firmware nå. spiller ingen rolle for deg og X1, da du ikke bruker hdmi uansett.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dolbytor, vet du hvordan denne firmware oppgraderingen blir gjort?
    Nei det vet jeg ikke. Har ikke fått snakket med forhandleren enda

hvordan kan jeg da sjekke hvilken firmware denne har?
    Står forklart øverst på siden i innlegget til raZorfish :wink:

How to find Firmware version:

Open player menu

go to "Initial" Settings

Highlight "Option" (no press enter)

press DISPLAY on remote

and player will display FW version.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ringte Pioneer og snakket med produktsjefen. Han var klar over problemet, men hadde ikke noen løsning på dette enda. Den nye softwaren løser imidlertid IKKE problemet sa han, men det blir jobbet med

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tidligere i uken gjorde jeg Pioneer Norge oppmerksom på at den nye firmware versjonen (altså 1.406) ikke løser sync problemet med HDCP for alle projektorer (over HDMI-DVI), i mitt tilfelle en Action! model one (fikk installert ny firmware på 668 i forrige uke og model one uka før det) . Jeg snakket med produktsjefen deres over telefon og sendte ham sågar et par linker til relevante tråder i dette forumet:

http://www.avforum.no/forum/viewtopic.php?t=4889 (flere av Dolbytor's innlegg)
    http://www.avforum.no/forum/viewtopic.php?t=6789 (mitt innlegg nederst)

Du og jeg, Dolbytor, har jo nøyaktig samme problem. Jeg har riktignok 668 m/1.406 og model one m/0005-14, og du 868 m/1.306 og 7200(?). Men som dere kan se av Samsung tråden over, er det også andre kombinasjoner som gir problemer med HDCP.

Mine erfaringer er gjort med siste "versjon" av model one (bl.a. med firmware versjon 0005-14). Dette er Anders informert om.

Selv om ny firmware ikke fungerte for meg og mitt oppsett, vil jeg anbefale andre å forsøke med siste firmware versjon - eventuelt vente til neste . Men spilleren må leveres inn til service avdelingen hos Pioneer på Sinsen. De som ikke har tenkt å benytte disse spillerene sammen med en projektor via HDMI-DVI, trenger antakelig IKKE å bry seg om hvilken firmware versjon som er installert.

Til tross for disse problemene, må jeg bare understreke at jeg er svært godt fornøyd med bildekvaliteten til min 668 (kromaoppsamplingsfeilen i MPEG2-dekoderen er jo også borte nå). Så ikke la dere påvirke for mye negativt av HDMI-HDCP problemet. Jeg er sikker på at Pioneer/projektorprodusentene vil gjøre sitt for å komme til bunns i denne saken.

raZorfish

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har riktignok 668 m/1.406 og model one m/0005-14, og du 868 m/1.306 og 7200(?)
    Har versjon 3.2 på 7200. Har vært snakk om ny software, men tror ikke den har kommet enda.

Pioneer nevnte at de hadde vært i kontakt med en Action eier med samme problem :wink:

Newcomer barelurer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    114
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg har Pioneer 868(ver 1406) og Action mod one hd2+(ver 0005-14)
    og bruker en 10 meter molex HDMI til DVI kabel uten overgang.
    Alt ser ut som fungerer perfekt. Jeg har aldri opplevd snø, eller mistet bilde.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av barelurer
    You lucky ba@#!%

Jeg benytter meg av en 7m HDMI-DVI kabel, også fra Molex. Kan du gjøre meg en tjeneste å sjekke produksjonsdato for Pioneer spilleren din (er å finne sammen med serienummeret både uten på esken og under spilleren, mener jeg å huske).

Siden spilleren din øyensynlig kom med firmware versjon 1.406 rett fra fabrikk, regner jeg med at den er produsert i 2004 (og kanskje etter at Pioneer ble oppmerksom på HDCP problemene?).

Produksjonsdatoen til min 668 er oktober 2003. Min Action ble levert i desember (med oppgraderte motstander). Siden har jeg fått oppdatert firmware versjonen til 0005-14...intet ser ut til å hjelpe.

Forresten, er din 868 gjort sonefri? I følge noen kan dette muligens være en kilde til problemet??? Dette er dog langt fra bekreftet. Personlig, må jeg uansett ha sonefri spiller.

Dolbytor, kan ikke du sjekke det samme, så har vi noen flere statistiske data å basere oss på.

raZorfish

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    114
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av raZorfish
    You lucky ba@#!%

Jeg benytter meg av en 7m HDMI-DVI kabel, også fra Molex. Kan du gjøre meg en tjeneste å sjekke produksjonsdato for Pioneer spilleren din (er å finne sammen med serienummeret både uten på esken og under spilleren, mener jeg å huske).

Siden spilleren din øyensynlig kom med firmware versjon 1.406 rett fra fabrikk, regner jeg med at den er produsert i 2004 (og kanskje etter at Pioneer ble oppmerksom på HDCP problemene?).

Produksjonsdatoen til min 668 er oktober 2003. Min Action ble levert i desember (med oppgraderte motstander). Siden har jeg fått oppdatert firmware versjonen til 0005-14...intet ser ut til å hjelpe.

Forresten, er din 868 gjort sonefri? I følge noen kan dette muligens være en kilde til problemet??? Dette er dog langt fra bekreftet. Personlig, må jeg uansett ha sonefri spiller.

Dolbytor, kan ikke du sjekke det samme, så har vi noen flere statistiske data å basere oss på.

raZorfish

Pioneer`n jeg kjøpte i februar ble produsert i januar måned, og riktig som du sier, kom med 1406 ver rett i fra fabrikken, spillern min er sone fri, hørte med Pioneer ang.HDCP problemer, det skal ikke ha noe med sone modifikasjon å gjøre. :?
    Jeg kjører 1:1 pixel mappig (1280X720p) i fra spillern, og er meget tilfredstilt med bildekvaliteten.
    Etter å brukt hdmi i en stund, skiftet jeg tilbake til component for å se forskjell, nå skal jeg virkelig bli kvitt componet kabelen :roll:

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    barelurer,

Ditt svar har i alle fall ikke svekket muligheten for at Pioneer har rettet opp eventuelle feil i HDMI-kretsen for senere spillere. Blir spennende å høre hvilken prod.dato Dolbytor har på sin 868...

Dette er jo litt off topic, men jeg 'bare lurer' ( ;-) ) på om du har gjort en sammenligning mellom 576p fra DV-868 hvor signalet skaleres av model one's Pixelworks brikke til 720p, og 720p direkte fra DV-868 hvor signalet skaleres av "T-REX" brikken til Pioneer.

Dette burde være en rettferdig sammenligning da signalet aldri forlater digitalt domene i noen av de to alternativene.

En mulig forskjell mellom de to alternativene burde altså reflektere en forskjell i kvalitet hos de to skaleringsbrikkene (i alle fall gitt at Molex-kabelen har høy nok båndbredde til overføring av 1280x720p@60fps, noe innlegget ditt tyder på at den har).

raZorfish

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    114
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av raZorfish
    barelurer,

Ditt svar har i alle fall ikke svekket muligheten for at Pioneer har rettet opp eventuelle feil i HDMI-kretsen for senere spillere. Blir spennende å høre hvilken prod.dato Dolbytor har på sin 868...

Dette er jo litt off topic, men jeg 'bare lurer' ( ;-) ) på om du har gjort en sammenligning mellom 576p fra DV-868 hvor signalet skaleres av model one's Pixelworks brikke til 720p, og 720p direkte fra DV-868 hvor signalet skaleres av "T-REX" brikken til Pioneer.

Dette burde være en rettferdig sammenligning da signalet aldri forlater digitalt domene i noen av de to alternativene.

En mulig forskjell mellom de to alternativene burde altså reflektere en forskjell i kvalitet hos de to skaleringsbrikkene (i alle fall gitt at Molex-kabelen har høy nok båndbredde til overføring av 1280x720p@60fps, noe innlegget ditt tyder på at den har).

raZorfish
    Det skal være høy nok båndbredde til overføring av 720p,1080i i følge hifi center kjeden.
    HDMI DVI kabelen var spesial laget for Hifi center kjeden i oslo fra molex
    i 10 meter lengden, men dem fant ut etterhvert :idea: at det var en annen type dvi kontakt på infocus sp 7200, og ble aldri brukt av dem, som ble senere kjøp av meg. Som sagt har jeg aldri opplevd feil med bildet(kan være feil i kabelen min :wink: ) når alt annet er riktig

Når det gjelder 720X576p ut fra 868 fra HDMI, så er det fortsatt pioneern som bestemmer og signalen blir ikke "oppgradert" i Action til 720, hvertfall ikke som jeg vet om, info menyen til action står det samme som pioneer 720X576P. 720X576i ut pioneer(hdmi)minster jeg bildet helt!!
    Neste alternativ er 1280X720@50 pal og 1280X720@60 ntsc, der har du heller ingen mulighet til å velge om du vill kjøre 1280X720@60 ved pal matriale som Samsung935(aldri testet) har, jeg vet ikke om det er til fordel eller ulempe, men fargehjule på Action! vil spinne raskere og dermed forårsake mindre regnbuer. Som jeg forstår så er det mulig å kjøre 1280X720@60 eller høyere fra en htpc ved pal matriale, hvis jeg ikke tar feil :?

Jeg opplever bildet skarpere og mer naturlig ved 1280X720P, for å ikke snakke om 1080i som virker flimmete.

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    barelurer skrev:
    Når det gjelder 720X576p ut fra 868 fra HDMI, så er det fortsatt pioneern som bestemmer og signalen blir ikke "oppgradert" i Action til 720, hvertfall ikke som jeg vet om, info menyen til action står det samme som pioneer 720X576P.
    Det står 720x576P i infomenyen fordi det er det signalet den mates med. Mens projectorens grunnoppløsning er på 1280x720. Derfor må projectoren scalere opp signalet for at hele DMD brikken skal utnyttes.

Kun hvis projectoren fores med 1280x720P vil signalet matche DMD brikkens oppløsning og den innebygde scaler'en kan forbigås. Det er dette som kalles 1:1 pixel mapping. Dette har ofte vært å foretrekke fordi eksterne scaler'e som regel gjør en bedre skaleringsjobb en projectorens innebygde. Men dagens projectorer, særlig de dyrere, får stadig bedre kretser for skalering og øvrig bildebehandling.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min er prod. i juli 2003. Føles nesten som om jeg har en gammel spiller nå :wink:

Infocus har jo ikke DVI-inngang, men en M1 DA-inngang. Derfor må jeg bruke to kabler. Har en 5m Molex HDMI-DVI (kjøpt på HFC) og en 2m DVI-M1 DA (fra Infocus). Mellom disse så har jeg en skjøt.

Spilleren min er fremdeles sone 2, så som dere alt har funnet ut skal problemene ikke ha noe med dette å gjøre

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for den infoen Dolbytor!

Vel, det er vel bare noen i Pioneer som virkelig kan bekrefte/avkrefte hvorvidt det ligger noe i dette med produksjonsdato eller om det bare er tilfeldigheter.

Men det hadde vært fint om noen andre projektor og 868/668 eiere med tilsvarende HDCP problem, eller hvor HDCP faktisk fungerer, kunne komme med sine erfaringer her.

raZorfish

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    720X576i ut pioneer(hdmi)minster jeg bildet helt!!
    Om jeg ikke tar feil, støtter generelt DVI-standarden kun progressive signaler som 480p, 576p & 720p, og ikke interlaced signaler som 480i og 576i. Unntaket er HD-signalet 1080i.

Neste alternativ er 1280X720@50 pal og 1280X720@60 ntsc, der har du heller ingen mulighet til å velge om du vill kjøre 1280X720@60 ved pal matriale som Samsung935(aldri testet) har, jeg vet ikke om det er til fordel eller ulempe, men fargehjule på Action! vil spinne raskere og dermed forårsake mindre regnbuer. Som jeg forstår så er det mulig å kjøre 1280X720@60 eller høyere fra en htpc ved pal matriale, hvis jeg ikke tar feil :?
    Du vil sikkert like å vite at Samsung HD935's visning av progressiv PAL i 60Hz i stedet for 50Hz, ansees for å være en svakhet heller enn en styrke. Dette p.g.a. merkbare tap i bildekvalitet som resultat av videorate/signalfrekvens konverteringen. Hvorvidt en HTPC gjør dette bedre enn Samsungen skal jeg ikke uttale meg om, men jeg trodde det var litt andre konverteringsoppgaver en HTPC ble benyttet til???

Jeg opplever bildet skarpere og mer naturlig ved 1280X720P, ...
    Meget overraskende at Pioneer's proprietære skaleringsbrikke kommer bedre ut enn Pixelworks brikken som sitter i model one. Her skulle jeg gjerne likt å høre om dine erfaringer også, AndersL, når du får din 868 til testing! Jeg betviler ikke din obervasjonsevne, barelurer, bare at det hadde vært interessant med flere sine synspunkter.

...for å ikke snakke om 1080i som virker flimmrete.
    At 1080i kommer dårligere ut på en 720p projektor enn 720p, er i grunnen som man kan forvente. Se bare på den videoprosesseringen som finner sted i de to tilfellene (her vist for både 50 & 60 Hz):

1080i@50fps: 576i --deinterlacing--> 576p --oppskalering--> 1080p --reinterlacing--> 1080i --deinterlacing+nedskalering--> 720p
    720p@50fps: 576i --deinterlacing--> 576p --oppskalering--> 720p

1080i@60fps: 480i --deinterlacing--> 480p --oppskalering--> 1080p --reinterlacing--> 1080i --deinterlacing+nedskalering--> 720p
    720p@60fps: 480i --deinterlacing--> 480p --oppskalering--> 720p

raZorfish

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om jeg ikke tar feil, støtter generelt DVI-standarden kun progressive signaler som 480p, 576p & 720p, og ikke interlaced signaler som 480i og 576i.
    Du får 480i og 576i på HDMI-utgangen.

Side 1 av 9 1 2 3 4 5 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •