ny firmware for DV-868/668!/samt erfaring med hdcp sync - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 9 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 ... SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 163
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    ...Har en kompis som skal oppgradere fra 668 til 868 på grunn av 1:1 pixelmapping. Som kjent gir jo 668 bare 576p via hdmi.
    Her tøyer du nok begrepene noe Mr_Spock. 1-1 pixelmapping er strengt tatt når kilden (i dette tilfellet DVD-Video) vises i sin grunnoppløsning av projektoren, altså i 720x576 (PAL) eller 720x480 (NTSC), hvor kun den delen av bildebrikken som utgjør kildens grunnoppløsning benyttes.

1-1 pixelmapping er derfor en opsjon som assosieres med projektorer og ikke DVD spillere.

Det jeg går ut i fra at du mener, er at kompisen din ønsker å mate projektoren med et signal som er skalert opp til projektorens grunnoppløsning av DVD spilleren i stedet for av projektoren. Så rent teknisk blir jo dette 1-1 pixelmapping, men signalet er ikke lenger på ubehandlet form (da det er skalert opp). Så bare vær oppmerksom på at 1-1 pixelmapping strengt tatt er ment å betegne et ubehandlet signal da dette er et "purist" begrep.

Uansett, poenget mitt er at om jeg var kompisen din, så ville jeg ikke ha oppgradert til 868 om ikke projektorens egen skaleringsbrikke var klart dårligere enn den i 868!

Mitt spørsmål blir derfor: Har dere gjort en sammenligning av de to skaleringsbrikkene (i digitalt domene)? Hvis ikke er jo oppgraderingen svært tvilsom og i verste fall bortkastede penger!

Noe av årsaken til at han absolutt ville oppgradere var nok at min htpc fullstendig parkerer 668 bildemessig.......
    Dette er en meget oppsiktsvekkende påstand om sammenligningen er gjort digitalt for begge kilder! Sammenligner du virkelig epler og epler her?

For eksempel, er det benyttet en digital signal overføring fra begge kildene med samme kabel og til samme projektor vist med 1-1 pixelmapping (og da mener jeg ikke 1280x720!) for samme DVD?

Husk at om ikke sammenligningen gjøres riktig, vil alle mulige feilkilder påvirke konklusjonen, slik som kvalitetsforskjeller i skaleringsbrikker (med 668 sitter jo denne i projektoren og ikke i DVD spilleren og 668 burde derfor ikke ta skylden for en eventuelt dårlig skaleringsbrikke i projektoren), signal overføringstype (digital mot analog) osv. osv...

Om det skulle vise seg at du har foretatt en gyldig sammenligning, hvilke kvalitetsmessige forskjeller er det da du ser?

raZorfish

Newcomer cstromme sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    188
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har det seg slik at jeg kanskje skal ha meg en Infocus ScreenPlay 5700. Noen her som har prøvd Pioneer 668 mot denne prosjektøren? (hdmi/dvi seff)

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av raZorfish
    ...Har en kompis som skal oppgradere fra 668 til 868 på grunn av 1:1 pixelmapping. Som kjent gir jo 668 bare 576p via hdmi.
    Her tøyer du nok begrepene noe Mr_Spock. 1-1 pixelmapping er strengt tatt når kilden (i dette tilfellet DVD-Video) vises i sin grunnoppløsning av projektoren, altså i 720x576 (PAL) eller 720x480 (NTSC), hvor kun den delen av bildebrikken som utgjør kildens grunnoppløsning benyttes.

1-1 pixelmapping er derfor en opsjon som assosieres med projektorer og ikke DVD spillere.

Det jeg går ut i fra at du mener, er at kompisen din ønsker å mate projektoren med et signal som er skalert opp til projektorens grunnoppløsning av DVD spilleren i stedet for av projektoren. Så rent teknisk blir jo dette 1-1 pixelmapping, men signalet er ikke lenger på ubehandlet form (da det er skalert opp). Så bare vær oppmerksom på at 1-1 pixelmapping strengt tatt er ment å betegne et ubehandlet signal da dette er et "purist" begrep.

Uansett, poenget mitt er at om jeg var kompisen din, så ville jeg ikke ha oppgradert til 868 om ikke projektorens egen skaleringsbrikke var klart dårligere enn den i 868!

Mitt spørsmål blir derfor: Har dere gjort en sammenligning av de to skaleringsbrikkene (i digitalt domene)? Hvis ikke er jo oppgraderingen svært tvilsom og i verste fall bortkastede penger!

Noe av årsaken til at han absolutt ville oppgradere var nok at min htpc fullstendig parkerer 668 bildemessig.......
    Dette er en meget oppsiktsvekkende påstand om sammenligningen er gjort digitalt for begge kilder! Sammenligner du virkelig epler og epler her?

For eksempel, er det benyttet en digital signal overføring fra begge kildene med samme kabel og til samme projektor vist med 1-1 pixelmapping (og da mener jeg ikke 1280x720!) for samme DVD?

Husk at om ikke sammenligningen gjøres riktig, vil alle mulige feilkilder påvirke konklusjonen, slik som kvalitetsforskjeller i skaleringsbrikker (med 668 sitter jo denne i projektoren og ikke i DVD spilleren og 668 burde derfor ikke ta skylden for en eventuelt dårlig skaleringsbrikke i projektoren), signal overføringstype (digital mot analog) osv. osv...

Om det skulle vise seg at du har foretatt en gyldig sammenligning, hvilke kvalitetsmessige forskjeller er det da du ser?

raZorfish

Takk for svar!?

Spørs om ikke kompisen blir skuffet når det ikke er noen særlig forbedring på 868, vel det får vi se i kveld.

Enig med deg når det gjelder 1:1 pixelmapping.

Jeg kan jo liste opp utsyr:

Utstyr 1:

DVD-Spiller: HTPC (ATi Radeon 9700 dvi) 1280x720@60Hz via Windvd 5
    Projektor: Sanyo Z2
    Lerret: Lady suilkematt s1500 på etonittplate

Utstyr 2:

Dvd-spiller: Pioneer 668 Monster HDMI-adapter til dvi (576p)
    Projektor: Panasonic AE-500
    Lerret: Stewart Firehawk!!!!! (ca kr 30.000,-) 110"

Projektorene er montert på ca samme avstand (3m) og vi har begge mellom 80" og 90" bilde.

Vi har begge kjøpt den samme dvi-kabelen på komplett (5m)

Filmene som vi benytter er Jakten på Nemo og DVD-Essentials.

Kombinasjonen Z2 og htpc gir uten tvil et bedre bilde. Den tydeligste forbedringen er et helt klart skarpere bilde.

Vi kjørte først 668 via komponent, forbedringen til hdmi/dvi var meget stor.

Nå er ikke dette en vitenskapelig test, men Sanyo Z2 og Panasonic 500 bruker jo de samme Epson lcd-panelene og er vel ganske sammenlignbare?

Vil i tillegg nevne at vi også prøvde å kjøre en Marantz 8400 (på panasonicen) via komponent og dvi (625p), her var uten tvil dvi best.

Synes her at 668 var minst like god via hdmi som Marantzen.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har det seg slik at jeg kanskje skal ha meg en Infocus ScreenPlay 5700. Noen her som har prøvd Pioneer 668 mot denne prosjektøren? (hdmi/dvi seff)
    Har 7200 og 868, men regner med at dette blir likt. Denne kombo'en funker ikke via HDMI/DVI

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mr_Spock,

Det kan være vanskelig å finne ut av dette uten å kjøpe 868'en. Det hjelper jo ikke om kompisen din tar med seg 668'en hjem til deg, for da er det jo skaleringsbrikken i Sanyo'en som blir benyttet og ikke den i HTPC'en...selv om en slik test kanskje kan bidra noe til å finne ut av årsaken til forskjellen.

Ellers er det interessant(?) å lese at du altså får skarpere bilde på din hvitmalte plate (med ditt utstyr) enn kompisen din får på sin Firehawk (med sitt utstyr)!?

Jeg har selv projisert på en hvitmalt vegg i en periode, og bildet ble helt klart skarpere etter at jeg fikk meg et SilverStar lerret!

Så her er det opplagt noe som ikke er som det skal være, og jeg har vanskelig for å tro at det er HTPC'en som utgjør forskjellen når signalet i begge tilfeller er digitalt.

Min "best guess" vil derfor være at skaleringsbrikken i Panasonic'en ikke er av de beste..? Om det er tilfelle, så vil i så fall 868'en gi en klar forbedring av bildekvaliteten hos din kompis.

Så har dere nå fått testet 868?

raZorfish

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk mail fra Pioneer i dag hvor de bekreftet at ny firmware (1.506) var tilgjengelig, men at de ikke trodde dette ville løse HDCP problemet.

cstromme har jo allerede bekreftet dette for oss, så jeg sendte en mail tilbake til Pioneer hvor jeg spurte om de jobbet med andre løsninger eller om saken var lagt til side.

Kommer tilbake når jeg får svar.

raZorfish

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    188
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, fikk bekreftet i dag at jeg får meg en ny prosjektør grunnet problemene jeg har hatt med min Infocus ScreenPlay 110. Og ikke bare får jeg en ny prosjektør, jeg får en ScreenPlay 5700!

Anyway. Jeg vil anta at spilleren vil ha samme problemer med denne som min 110, og jeg får ikke prosjektøren får tidligst fredag, så er det noen her som har testet denne kombinasjonen?

Intermediate Rusty sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis jeg ikke tar helt feil så må du bruke en M1-DA to DVI-D kabel til ScreenPlay 5700?

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis jeg ikke tar helt feil så må du bruke en M1-DA to DVI-D kabel til ScreenPlay 5700?
    Med 668 blir det HDMI til M1-DA. Vet ikke om det er slike kabler tilgjengelig enda. Står som tilbehør på Infocus sine hjemmesider, men vet ikke om den er å få kjøpt i Norge.

Jeg måtte bruke en HDMI til DVI kabel og skjøte denne med en DVI til M1-DA kabel

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    188
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Samme med meg. Har en 5 meter HDMI->DVI kabel og et skjøtestykke DVI->M1 som jeg så kobler til prosjektøren. Spørsmålet er om jeg vil få samme sync problemer med SP5700 som jeg hadde med SP110.

Newcomer Tomaso sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    143
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg sitter med en Pioneer 868AVi DVD spiller (sonefri) m/ firmware v1.306 og har nettopp bestillt en BenQ PE8700+ projector..

Etter å ha lest om HDMi problemene så drassa jeg med meg 868'n bort til en kompis for å teste den sammen med 8700+'n hans.
    Når vi prøvde med en 15 meter (10m+5m) lang Molex HDMi->DVi kabel fikk vi bare bare støy på bildet og det var ikke mulig å se noen ting..
    MEN når vi prøvde kun med en 10 meter lang kabel ble bildet helt perfekt!!
    Kan det rett og slett være at mange sitter med for lange kabler?

Pioneer begrunner HDMi problemet med at HDMi kommer i litt forskjellige standarder..
    Siden Pioneer var først ute med HDMi har de visstnok heller ingen planer om å forrandre standarden sin for å imøtekomme andre produsenter, men kommer til å kjøre SIN standard.

Pioneer skal visst komme med enda en ny firmware versjon for 668/868 om en ukes tid, men ettersom jeg da har forstått vil det mao ikke hjelpe å oppdatere firmwaren på DVD spillere fra Pioneer dersom man sliter med HDMi problemer.

Fikk forresten tak i denne mailen fra Arcam kundeservice som adresserer HDMi problemet:

---------------------------------------

Below I have attahced an Arcam internal memo from the Design
    engineer
    responsible for the DV79 with regards to the HDMI cable and it's
    technical limits, I think this may answer your question.

Please note: it is the HDMI specification that Governs the
    cable length
    and not the player in question.

It has come to our attention that several companies are
    offering very
    long HDMI cables.
    We have obtained some of 10m and 15m. I understand that some
    companies
    are offering even longer ones.
    I have measured some of these and found that they do not work
    very well
    and do not comply with the HDMI specification.
    A 15m cable was found to work, however it was barely working
    and I would
    not expect it to be reliable. Its performance was way outside
    the
    specification.
    It is important to remember that if customers have problems
    with very
    long cables, it is due to the cable, not our equipment.
    I have found that of the cables I have measured, only those <3m
    actually
    comply with the HDMI specification.
    Having said that, cables of up to 5m will work reliably.
    If a customer wants to use a cable >5m, they do so at their own
    risk
    since we cannot guarantee it will work.

Some cable manufacturers are going around saying you can use
    longer
    cables at lower video resolutions (like 480p) even if they
    don't meet
    the spec. This is not true, since the DDC channel is affected,
    and this
    operates in the same way regardless of the video resolution.

Remember also that this applies to all HDMI equipment, not just
    Arcam.

---------------------------------------

En HDMi kabel bør altså ikke være over 3 meter!?
    Blir vel ganske vanskelig for de fleste med projector skulle man tro..

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Velkommen til forumet, Tomaso

Hyggelig for deg at det ikke ser ut til å være noe problem ved bruk av HDMI-DVI mellom Pioneer'en og BenQ'en (mener også å ha lest andre steder at denne kombinasjonen er "safe").

Interessant info fra Arkam teknisk support du kommer med! Om dette er riktig kan man sannelig begynne å lure på hva som rørte seg oppe i hodene på de som utarbeidet den nye HDMI-standarden. 3m virker jo svært konservativt, men noe er det nok i dette.

Selv har jeg ikke kjøpt noen kabel enda og låner i øyeblikket en 5+2 meter lang Molex HDMI-DVI kabel. Jeg har testet både med og uten skjøten, altså både 5 og 7 meter, men med samme resultat. Bildet faller ut med jevne mellomrom og projektoren begynner å søke uten å finne noe signal.

"My best guess" er at det skyldes problemer med HDCP synkroniseringen ("hand-shaken") mellom spiller og projektor, selv om noen mener å hevde at det kan skyldes inkompatibilitetsproblemer mellom HDMI & DVI grensesnittet (dette på tross av forsikringer om at de to standardene er fullt ut bakoverkompatible). Uansett, problemet kan jo muligens påvirkes/forsterkes av kabel lengde og type, og foreløpig har jeg ikke fått testet noen annen type enn Molex.

Kommer derfor til å kjøpe meg en Supra HDMI-HDMI kabel m/HDMI-DVI adapter (fremtidige projektorer vil jo sannsynligvis benytte en HDMI-inngang, så bedre føre var enn etter snar) når denne lanseres i juni.

raZorfish

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    188
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for infoen tomaso! Og velkommen!

Kan avkrefte at det spesifike problemet her skyldes kabling, da jeg har prøvd hele 4 forskjellige hdmi->dvi kabler, en på 2 meter, en på 3 og to forskjellige på 5 meter. Samme problemet med samtlige. Og med tanke på hva det er som skjer (bildet kommer inn og detter rett ut igjen) så tyder det sterkt på synch problemer.

Medlem siden
    May 2004
    Poster
    143
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ifølge Pioneer vil sync problemet kun utarte seg ved at bildet blir litt pressa sammen vertikalt.
    Andre problemer påstår de skal være relatert til forskjeller i HDMi standardiseringen.

Kanskje hvis Pioneer la til en slags compatibility mode i oppsettet på 668/868 så kunne de ha løst alle problemene og da eventuelt ungått å miste ansikt i en 'kanskje-eksisterende' HDMi standardiserings krig..

Jeg fikk ikke testa 868'n min mot den BenQ'n særlig lenge..
    Hvor lang tid tar det ca. før bildet rammler ut på Infocus'n din cstromme?

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kjørte i dag min pioneer 868 med en benq 7800 i times vis med en 10m molex kabel. null problem og kongebilde;-) så pioneer og benq er god knall noen som har tenkt på at det kan være den sære dvi kontakten på infocus, som lager litt problemer?
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Endelig har kompisen fått oppgradert fra 668 til 868.

Han er meget fornøyd og bildet ble tydelig bedre enn med 668.

Ikke bare er det bedre å se 720p på 868 men 868 er tydelig bedre på 576 også.

Det virker som 868 sammen med Panasonic AE500 via hdmi/dvi fungerer meget godt.

Kan vel trygt si at bildet er på høyde med min kombinasjon med htpc/Z2/hjemmesnekret lerret, heheheheh

Jeg er også fornøyd da jeg fikk kjøpt hans 668 billig, nå spiller jeg dvd-a og sacd ---det er helt rått!!!

Etter å ha testet en del konbinasjoner nå i det siste så kan jeg i hvertfall si en ting.....komponent er ute!

Medlem siden
    May 2004
    Poster
    143
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for raporten jfinneru.
    Betryggende å høre at 868 tydligvis funker bra sammen med BenQ projectorer så lenge man da ikke bruker for lange kabler.

Rakk såvidt å småteste HDMi instillingene i 868'n min da jeg hadde den kobla opp mot den 8700+'n.
    'Enhanced' instillinga så for meg ut til å gjøre underverker i forhold til 'Direct'
    mode, både med tanke på farger og kontrast..Svart ble foreksempel SVART, men siden det var ganske lyst i rommet når vi testa så fikk jeg kanskje ikke det rette inntrykket..
    Blir 'Enhanced' mode en smule overkill i et helt mørkt rom?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan noen forklare meg hvordan eventuelle forskjeller i HDMI-standarden kan gi utslag i bakoverkompatibilitet mot DVI?

Det er jo tross alt ikke projektorer med HDMI-inngang vi har med å gjøre (altså ikke HDMI-HDMI), men DVI (altså HDMI-DVI)...

Kan avkrefte at HDMI-DVI problemet skyldes Infocus' spesielle digitale inngang da jeg har en Action! model one som jo benytter standard DVI med støtte for HDCP!

raZorfish

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Endelig har kompisen fått oppgradert fra 668 til 868.

Han er meget fornøyd og bildet ble tydelig bedre enn med 668.
    Ja, da var det altså skaleringsbrikken til AE500 som i hovedsak var synderen...eller kanskje ikke da du skriver videre:

Ikke bare er det bedre å se 720p på 868 men 868 er tydelig bedre på 576 også.
    Hvordan kan det være tilfelle når begge modellene 668 & 868 benytter samme HDMI-kort og video-kretser (bortsett fra skaleringsbrikken)? Er dette kanskje p.g.a. 868's Enhanced modus som 668 mangler (altså at du sammenligner Direct for 668 med Enhanced for 868)? (Må prøve å finne ut av forskjellen mellom Direct & Enhanced, og om dette har noe å gjøre med sortnivå ("blacker-than-black") settingen. Om så er tilfelle, vil jeg anta at en riktig kalibrering av 668 vil utligne forskjellene...

Det virker som 868 sammen med Panasonic AE500 via hdmi/dvi fungerer meget godt.
    Har du testet 668 sammen med din Sanyo Z2. Disse skal visst nok være inkompatible og ha samme problem som beskrevet tidligere i denne tråden...

raZorfish

Medlem siden
    May 2004
    Poster
    143
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har lest et par steder at noen som sliter med non-picture problemet alikevel har klart å få frem bilde når de har spillt av plater som ikke har kopi beskyttelse.
    Eneste filmen jeg kommer på i farta som jeg har testa og vet ikke har kopi beskyttelse er 'Flåklypa Grand Prix'..
    Hadde vært interessant å få tilbakemelding her om noen kunne ha testa om det faktisk er tilfelle at kopi beskyttelse har en finger med i spillet.

Side 4 av 9 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •