ny firmware for DV-868/668!/samt erfaring med hdcp sync - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 9 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 163
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Dolbytor
    Du får 480i og 576i på HDMI-utgangen.
    Ja, jeg er klar over at HDMI-standarden gir mulighet for støtte av SD interlaced signaler i tillegg til ED & HD. Dette har Pioneer dog kun implementert på 868 og ikke 668 (se min tidligere tråd http://www.avforum.no/forum/viewtopic.php?t=7152).

Poenget mitt er at så lenge forbindelsen ikke er HDMI til HDMI, men HDMI til DVI, så vil ikke 480i & 576i signalene la seg overføre til projektoren.

Denne muligheten (på 868) er altså bortkastet på projektorer som ikke har HDMI-inngang, og det utelukker vel de fleste.

Om projektoren man eier har bedre deinterlacing brikke enn den i DVD-spilleren (model one's FLI2200 er f.eks. bedre enn Pioneer's proprietære brikke, spesielt ved deinterlacing av en videobasert DVD (men også for en filmbasert)), så hadde det jo vært gunstig og benytte 480i/576i ut fra spilleren i stedet for 480p/576p/720p. Men slik jeg har forstått det forhindrer altså DVI deg fra å gjøre dette.

raZorfish

Newcomer barelurer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    114
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det eneste jeg er misfornøyd med 868, er chroma bugs, og (deinterlacing\interlacing)videoprosessoren sliter av og til med å bestemme seg for om det er video eller film signaler. Problemen kan løses en del ved å prøve seg frem til riktig purecinema modus, auto1, auto2 osv over forskjellige dvd filmer. Nå skal det sies at mange DVD plater er håpløst produsert og lider under dårlig editering og feilbruk..

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av barelurer
    Det eneste jeg er misfornøyd med 868, er chroma bugs,

Det kan ikke være feil i oppsampling av kromasignalet (CUE) du har observert, da Pioneer endelig har fikset opp i dette fra og med DV-668/868. Dette er gjort enten ved at Pioneer har skiftet leverandør av MPEG-dekoderen eller at produsenten har rettet opp feilen.

Basert på informasjon tilgjengelig på Secrets, vet jeg at Pioneer i alle fall tidligere benyttet seg av en MPEG dekoder fra Mitsubishi og at faktisk Denon var i dialog med Mitsubishi for å få rettet opp CUEen.

...og (deinterlacing\interlacing)videoprosessoren sliter av og til med å bestemme seg for om det er video eller film signaler. Problemen kan løses en del ved å prøve seg frem til riktig purecinema modus, auto1, auto2 osv over forskjellige dvd filmer. Nå skal det sies at mange DVD plater er håpløst produsert og lider under dårlig editering og feilbruk..
    :idea: Dette kan enkelt løses ved manuell overstyring. Velg en av de brukerkontrollerte MEMORY settingene og sett PURECINEMA til PÅ alltid! Dette er en fullkommen løsning for alle de filmbaserte DVDene våre, og det er vel de fleste!?

Om enkelte editeringer er foretatt i 29.97 fps (R1) eller 25 fps (R2), så vil naturligivs disse bli feil med PURECINEMA alltid på, men disse skulle jo ha hvert foretatt i 24 fps i utgangspunktet. Heldigvis er varigheten til slike editeringer som oftest svært kort. Det er derfor best å ha PURECINEMA (dvs. filmmodus på deinterlacing brikken) PÅ bestandig (bortsett fra for videobaserte DVDer slik som diverse musikk DVDer. Skru den bare av igjen for disse eller enda bedre; benytt en annen MEMORY setting hvor PURECINEMA er satt til AV).

Håper detter er til hjelp

raZorfish

Newcomer barelurer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    114
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av raZorfish
    Det eneste jeg er misfornøyd med 868, er chroma bugs,

Det kan ikke være feil i oppsampling av kromasignalet (CUE) du har observert, da Pioneer endelig har fikset opp i dette fra og med DV-668/868. Dette er gjort enten ved at Pioneer har skiftet leverandør av MPEG-dekoderen eller at produsenten har rettet opp feilen.

Basert på informasjon tilgjengelig på Secrets, vet jeg at Pioneer i alle fall tidligere benyttet seg av en MPEG dekoder fra Mitsubishi og at faktisk Denon var i dialog med Mitsubishi for å få rettet opp CUEen.

...og (deinterlacing\interlacing)videoprosessoren sliter av og til med å bestemme seg for om det er video eller film signaler. Problemen kan løses en del ved å prøve seg frem til riktig purecinema modus, auto1, auto2 osv over forskjellige dvd filmer. Nå skal det sies at mange DVD plater er håpløst produsert og lider under dårlig editering og feilbruk..
    :idea: Dette kan enkelt løses ved manuell overstyring. Velg en av de brukerkontrollerte MEMORY settingene og sett PURECINEMA til PÅ alltid! Dette er en fullkommen løsning for alle de filmbaserte DVDene våre, og det er vel de fleste!?

Om enkelte editeringer er foretatt i 29.97 fps (R1) eller 25 fps (R2), så vil naturligivs disse bli feil med PURECINEMA alltid på, men disse skulle jo ha hvert foretatt i 24 fps i utgangspunktet. Heldigvis er varigheten til slike editeringer som oftest svært kort. Det er derfor best å ha PURECINEMA (dvs. filmmodus på deinterlacing brikken) PÅ bestandig (bortsett fra for videobaserte DVDer slik som diverse musikk DVDer. Skru den bare av igjen for disse eller enda bedre; benytt en annen MEMORY setting hvor PURECINEMA er satt til AV).

Håper detter er til hjelp

raZorfish

Jeg opplevde likevel at Pioneer slet med filmer som Faroudja prosessoren i Action fikset greit. Tenker på chroma bug\CUE feil, som er ganske synlig i enklte scener i filmer som monster bedriften, løvneskonge...var ingen problem for Faroudjaen i Action!

http://www.hometheaterhifi.com/volum...ug-4-2001.html

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror du må forveksle CUE med deinterlacingsfeil. Begge feilene kan nemlig gi en stripeeffekt/kamming langs kanter. Men CUE påvirker gjengivelse av rene farger, mens deinterlacingsfeilen påvirker hele bildet der hvor det er merkbar bevegelse.

Vær også klar over at kromaoppskaleringsfeilen sitter i MPEG-dekoderen og ikke i deinterlacingsbrikken.

Hvilken deinterlacingsbrikke man benytter er derfor irrelevant m.h.p. CUE. Vel, dette er en sannhet med visse modifikasjoner siden akkurat Faroudja brikken i tillegg benytter et kromafilter som demper CUEen noe, men den eliminerer den ikke helt!

Uansett, ingen av de nye spillerene til Pioneer (DV-668AV & DV-886AVi) har CUE! Dette er bekreftet av en av gutta hos Secrets (m.a.o. hometheaterhifi.com som du har gitt en link til) i en tråd på AVS forum (gjelder amerikansk versjon av 868, men allikevel relevant da spilleren er den samme).

Jeg har dessuten selv sjekket for CUE i 668 med min model one projektor. Og i alle fall min 668 er fri for denne feilen. Blant annet ser Toy Story logoen helt perfekt ut - ingen utsmøring/striping i det røde feltet. Jeg har også sjekket sekvensen når Mike ikke får lov til å kjøre den røde bilen sin. Bilen ser helt perfekt ut - ingen utsmøring av rødfarge langs kantene her heller.

I alle fall Monsterbedriften (men jeg tror også Løvenes Konge) er kjent for å ha feil i flaggsekvensen i MPEG2-bitstrømmen som skal fortelle en flagg-basert spiller (hvilket Pioneer sine spillere er) om den skal benytte film-basert deinterlacing eller video-basert deinterlacing. Disse to filmene har såkalt "alternating progressive flag" sekvenser. Når deinterlacing chipen til Pioneer står i automodus vil den derfor drive å switche mellom film-deinterlacing og video-deinterlacing hele tiden. Det er bildefeil p.g.a. denne switchingen jeg tror du observerer. Dette kan som nevnt i min forrige post unngås ved manuelt å sette PURECINEMA til ON. Kan du ikke prøve å se om det hjelper?

Faroudja brikken i model one (FLI2200) benytter såkalt cadence-basert deinterlacing og håndterer derfor slike DVDer mye bedre enn en flagg-basert deinterlacing brikke som PURECINEMA. Men det gjelder bare når begge brikkene er i AUTO modus!

Med begge deinterlacingsbrikkene opererende stabilt i filmmodus, er det ikke gitt på forhånd hvilket analogt videosignal som vil være best å sende til model one (via komponent) av interlaced eller progressivt.

Om du velger å sende et interlaced signal til model one, vil DVD-spilleren først konvertere signalet fra digitalt til analogt og deretter vil projektoren måtte konvertere signalet fra analogt tilbake til digitalt domene før deinterlacing (av Faroudja brikken) og skalering til grunnoppløsningen på model one. En hver DAC/ADC prosess er forbundet med et tap i signalkvalitet. Tapet vil variere med kvaliteten til DACen/ADCen og konsekvensene vil også kunne variere med hvor i prosessen konverteringen finner sted.

Om du velger å sende et progressivt signal til model one, vil deinterlacingen skje i digitalt domene (av PURECINEMA chipen) uten tap i signalkvalitet i forkant av prosessen.

Hva som er best i vårt tilfelle (vi har jo sammenlignbart oppsett ) kan kun avgjøres ved visuell sammenligning, hvilket du jo har gjort - men ikke under helt rettferdige forsøksbetingelser synes jeg.

raZorfish
    PS. Jeg har begge de DVDene du refererer til, så jeg kan gjøre noen sammenligninger selv (over komponent) også. Men testingen min så langt (som riktignok ikke er veldig omfattende siden DVD-spilleren min er helt ny) med PURECINEMA satt til ON i stedet for AUTO1 eller AUTO2, indikerer at videobildet via komponent er best om jeg lar DVD-spilleren gjøre deinterlacingen og ikke Faroudja brikken i model one. Noen observante sjeler vil vel påstå at vi er i ferd med å spore av denne tråden grundig. Beklager så mye! Kanskje temaet er interessant nok til å rettferdiggjøre en ny tråd?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Basert på Secrets siste DVD spiller test lagt ut på nettet i går (http://www.hometheaterhifi.com/cgi-b...p;articles=114), så ser det ut til at PURECINEMA=ON ikke lenger er det beste valget for Pioneer's progressive DVD spillere (faktisk nå det dårligste!).

I følge Secrets har Pioneer nå endelig implementert en cadence-basert deinterlacing opsjon (AUTO2) som gjør det ganske bra i testen. AUTO1 er den tidligere flagg-baserte deinterlacing opsjonen som er helt avhengig av korrekte deinterlacingsflagg i MPEG2-bitstrømmen for å gi riktig resultat, og denne kommer da også dårligere ut i testen.

Så Secrets anbefaling er klar: AUTO2 vil alltid være best :!:

Av testen kan det også sees at kromaoppsamplingsfeilen (CUE) bare delvis er fikset. MPEG-dekoderen i disse spillerene gjør fremdeles feil for DVDer med alternerende (progressive-interlaced) flagg, hvilket er synd. Men heldigvis berører dette bare noen få (riktignok endel Disney titler) DVDer. Sitat fra testen:

"The 59AVi does suffer from the same 3-2 alternating flag CUE problem found in the Denon DVD-2900/2200. This is readily apparent in Monsters, Inc. and results in a “flickering” in solid bands of color with some material."

Dette bekrefter forøvrig at Pioneer fremdeles benytter MPEG-dekoderen til Mitsubishi da 59AVi/868AVi/668AV har samme feil som Denon DVD-2900/2200, som jo benytter Mitsubishi (Denon A-11 benytter en annen dekoder!). Dog er denne dekoderen signifikant forbedret fra tidligere versjoner, og som nevnt tidligere, mye takket være Denon (sakset fra Secrets):

"This player (DVD-2900) uses a Mitsubishi MPEG chip from the same series that Pioneer has used for several years in their players. Denon told us they've been working with Mitsubishi to fix the chroma bug and they've largely succeeded. We see no evidence of chroma bug at all on 3-2 or 2-2 normally flagged film material. Unfortunately, the chip doesn't handle the 3-2 alternating progressive flag issue properly, and alternates every other frame between interlaced and progressive upsampling. This actually looks worse than just staying in interlaced mode (though only by a little) because of the constant flicker as the upsampling mode changes. Several scenes in Monster's Inc show this problem clearly, and since all recent Disney releases have the problem, we imagine there are many more movies that will not look their best in this area. Denon has looked into this issue and apparently they don't believe a firmware fix is possible for it. Still, we are glad that Denon took the time to fix the problem for a wide range of movies. Toy Story looks great on this player, as does Moulin Rouge and many other films that show the chroma bug clearly on other players."

Barelurer:

Disse testresultatene bekrefter jo dine observasjoner med tanke på bildekvalitet for Monsterbedriften og Løvenes Konge! Det skal du ha full kreditt for!

Men årsaken til at bildet for slike DVDer blir bedre med Faroudja brikken i Action! model one enn med Pioneer's DDPD brikke, er ikke fordi FLI2200 gjør en bedre deinterlacing jobb (ved bruk av AUTO2 for DDPD'en ser nå Pioneer's løsning ut til å være like god som Faroudja's, vel og merke for invers-telecine (film) deinterlacing), men fordi kromafilteret til FLI2200 brikken toner ned effekten av kromaoppsamplingsfeilen fra MPEG2-dekoderen i Pioneeren (som også vil være tilstede ved bruk av et interlaced signal!).

Konklusjoner fra Secrets' test av DV-59AVi (m.a.o. DV-868AVi):
    "As a flagship player from Pioneer, this is a big step forward compared to previous players and has a lot of features for the dollar. Those searching for a relatively solid digital transport will want to give this one a look."

raZorfish
    PS. Har nå lagt inn navnet på hvilken Denon spiller det ble referert til i mitt MPEG-dekoder sitat fra Secrets.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser av denne tråden her på forumet

http://www.avforum.no/forum/viewtopic.php?t=5783

at også andre enn Dolbytor og meg har problemer med HDMI-utgangen på DV-868/668 ved oppkobling mot projektor med DVI. Jeg tenker da spesielt på Bernie og cstromme.

Det hadde vært meget nyttig for oss alle om dere to kunne poste produksjonsdato og firmware versjon til Pioneeren deres, samt eventuelt nye erfaringer, her eller i tråden over.

Takker og bukker

raZorfish

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk tlf. fra forhandler i dag. Han hadde snakket med Pioneer og det var visstnok ny software på gang (1.5.. et eller annet). Han hadde ikke fått noen release dato, men det hørtest ikke ut som om det skulle være så altfor lenge til...

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var gode nyheter, Dolbytor!

Prøvde å få Pioneer i tale senest i dag, men nådde ikke frem på telefon.

raZorfish
    PS. Betyr riktignok nytt besøk hos Pioneer midt i arbeidstida, så håper det blir siste gang. Men bevare oss - jeg ville kjørt langt for å få den digitale overføringen til å virke. Det var jo derfor jeg kjøpte spilleren i første omgang.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den nye softwaren skulle visstnok kurere problemene på HDMI-utgangen. Han trodde at det ville kunne oppgraderes via en disk, men dette var han ikke helt sikker på. Håper uansett at den kommer snart slik at man får brukt det man har betalt for :evil:

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pioneer Norge kom tilbake til meg i går. Her skriver de at de har fulgt opp saken nøye, og at de i øyeblikket venter på en rapport fra ekspertene i Belgia...

Håper egentlig at forhandleren du har vært i kontakt med har rett, og at problemet kan løses via en ny firmware oppgradering.

Ja, det er også mitt inntrykk at firmwaren lar seg oppgradere v.h.a. en CD, men det kan virke som om Pioneer allikevel ønsker å utføre oppgraderingen selv.

raZorfish

Newcomer Bernie sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av raZorfish
    Ser av denne tråden her på forumet

http://www.avforum.no/forum/viewtopic.php?t=5783

at også andre enn Dolbytor og meg har problemer med HDMI-utgangen på DV-868/668 ved oppkobling mot projektor med DVI. Jeg tenker da spesielt på Bernie og cstromme.

Det hadde vært meget nyttig for oss alle om dere to kunne poste produksjonsdato og firmware versjon til Pioneeren deres, samt eventuelt nye erfaringer, her eller i tråden over.

raZorfish
    Hei, har fulgt med på det dere har skrevet angående DVI/HDMI. Meget interessant, håper der vil komme en løsning på dette i nær framtid.

Jeg hadde kun til testing en DV-668, det var butikkens utstillingsmodell. Igår var jeg innom og fikk litt info.

DV-668, firmware 1.306, prod.dato oktober 2003.

Har ikke testet mer med HDMI/DVI siden den gangen, sitter på gjerdet foreløpig.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk, Bernie!

Dine "innsamlede" data styrker teorien om at Pioneer kan ha fikset problemet med HDMI-utgangen underveis i produksjonen siden samtlige kjøpere/testere med problemer har benyttet en "2003" versjon...

Dog har vi bare 1 rapport basert på en "2004" versjon som altså ikke hadde problemet. Skulle så gjerne hatt flere data til vårt statistiske grunnlag. Anyone?

raZorfish

Newcomer cstromme sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    188
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har samme prosjektør som Bernie og en Pioneer 668, men grunnet problemer med prosjektøren (flickering) så er denne nå inne til reparasjon. Har derfor ikke fått testet med hdmi-dvi-m1.

Leverte inn dvd-spilleren min i dag etter at jeg så denne threaden slik at de skulle få oppgradert til 1.406 før jeg fikk tilbake prosjektøren. Blir spennende å se om dette fungerer.

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    188
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk igjen prosjektøren i dag og testet, men det fungerte ikke.

Pioneer 668 med 1.406
    InFocus LS110 med 3.6

Bildet kom fram, men detter ut igjen med en gang.

Håper at neste firmware oppgradering fikser dette, noen her som har hørt noe nytt?

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke hørt noe enda, men det ble bekreftet på forhånd at f.w. 1.406 ikke ville løse problemene. Får satse på at det nærmer seg, slik at vi får orden på dette :?

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    188
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Venter iallefall spent her. Har kabelen (hdmi->dvi) og skjøtestykket (dvi->dvdi-m1) her liggende og vente.

Det kribler i magen bare jeg tenker på det!

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har kabelen (hdmi->dvi) og skjøtestykket (dvi->dvdi-m1) her liggende og vente
    Jeg har foreløbig tilkoblet dvd-spilleren både via ovenfornevnte kobling og komponent. Bruker bare komponent nå da jeg har gått lei av "blinkingen".

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takk for sist razorfish. jeg sjekket versjonen på min 868. den er produsert i mars 2004 og har firmware 1.406
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Likeså, Jørn. Må bare få lov å si at projektor shootouten på lørdag i Felix kino var et glimrende tiltak! What a show-down!

Da skulle du ha det aller siste når det gjelder denne spilleren. Det blir spennende å høre hvordan det går når du får koblet opp din nye spiller mot en DVI-basert projektor...

Om du ikke skulle støte på noen problemer, er det grunn til å reflektere ytterligere over dette med produskjonsdato og HDCP sync problemet.

Heller intet nytt fra Pioneer's eksperter i Belgia enda...

raZorfish

Side 2 av 9 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •