Samsung BD-P1500 - Side 16

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 16 av 32 FørsteFørste ... 6 12 13 14 15 16 17 18 19 20 26 ... SisteSiste
Viser resultater 301 til 320 av 634
    Intermediate Danke sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,726
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg kan faktisk ikke så mye om dette, vet bare det jeg har lest i hjemmekino, lydogbilde og dessuten ellers lært ved erfaring og her på forumet.

Det ideelle er å ha en HDforsterker som dekoder selv ved at man sender bitstream fra bluray. Dekoderen i forsterkern er kanskje verd over 1000kr eller mer, mens dekoderen i spillerne kanskje koster 100-200kr.. sier seg selv at kvaliteten på dekoderen da blir bedre.
    Dekoderen har jo mye av "æren" for å gi en HDlyd som det virkelig spreller av.

Når du sender bitstream så har jeg forstått det som at spilleren sender signalet urørt slik at den dyre prosessoren i forsterkeren kan dekode dette og sende det relativt tapsfritt til høytalerne. Når du sender PCM så må jo signalet gå lenger etter dekodingen også.... men jeg er litt grønn så mange momenter og ting som jeg ikke har fått med her så vet ikke om jeg husker alt etter boka.

Sånn jeg har forstått det, så er PCM nødmåten å få ut HDlyd på om du ikke har HDforsterker eller om du feks har PS3....

Den beste måten er uten tvil å sende som BITSTREAM om du kan det. Det er bla derfor feks kvalitetspilleren Denon2500 som bluraytransport sender kun bitstream.

Jeg er ganske skråsikker på at bitstream er beste valget om du har muligheten, men sikkert andre her som kan forklare dette bedre enn meg.

Jeg kjører heller Dolbydigital og DTS bitstream gjennom forsterkeren enn å kjøre PCM hd lyd, jeg kan sef teste HDlyd av og til gjennom PCM, men lydkvaliteten i bitstream DD og DTS synes jeg er bedre enn HDlyd i PCM.

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,726
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hygen
    Se på det som en postpakke du får innpakket med følgebrev om hva pakken inneholder.
    Pakker du opp pakken skal innholdet være identisk med følgebrev.
    selvfølgelig kan noen ha skrevet feil følgebrev eller tullet med pakken men slik fungerer ikke encoding ----> decoding der man har buffer og feilkorrigering om noe går feil.
    Går det veldig feil blir det ingen lyd

Det har vært feil med enkelte decodere men da får man også feil.
    Er en decoder riktig så blir decodingen riktig.
    Samme om den sitter i reciver , avspiller , pc eller andre steder
    Danke

Du får dette til å høres ut som HDMI, men det stemmer ikke. Jeg vet ikke akkurat hva forskjellene er men jeg vet at det er forskjell på kvaliteten til dekoderne og dessuten hvor godt de gjør jobben sin. Så er ikke noe ala HDMI sammenligning dette.

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Danke
    Jeg kan faktisk ikke så mye om dette, vet bare det jeg har lest i hjemmekino, lydogbilde og dessuten ellers lært ved erfaring og her på forumet.

Det ideelle er å ha en HDforsterker som dekoder selv. Dekoderen i forsterkern er kanskje verd over 1000kr eller mer, mens dekoderen i spillerne kanskje koster 100-200kr.. sier seg selv at kvaliteten på dekoderen da blir bedre.
    Dekoderen har jo mye av "æren" for å gi en HDlyd som det virkelig spreller av.

Når du sender bitstream så har jeg forstått det som at spilleren sender signalet urørt slik at den dyre prosessoren i forsterkeren kan dekode dette og sende det relativt tapsfritt til høytalerne. Når du sender PCM så må jo signalet gå lenger etter dekodingen også.... men jeg er litt grønn så mange momenter og ting som jeg ikke har fått med her så vet ikke om jeg husker alt etter boka.

Sånn jeg har forstått det, så er PCM nødmåten å få ut HDlyd på om du ikke har HDforsterker eller om du feks har PS3....

Den beste måten er uten tvil å sende som BITSTREAM om du kan det. Det er bla derfor feks kvalitetspilleren Denon2500 som bluraytransport sender kun bitstream.

Jeg er ganske skråsikker på at bitstream er beste valget om du har muligheten, men sikkert andre her som kan forklare dette bedre enn meg.

Jeg kjører heller Dolbydigital og DTS bitstream gjennom forsterkeren enn å kjøre PCM hd lyd, jeg kan sef teste HDlyd av og til gjennom PCM, men lydkvaliteten i bitstream DD og DTS synes jeg er bedre enn HDlyd i PCM.
    Selfølgelig er det ulik lydkvalitet på bitstream , PCM , analogt men det er i hovedsak hvordan de ulike komponentene i spiller , reciver osv er bygget for å ta vare på , avspille lydene.
    Selve decodingen har jeg ikke tro blir gjort andeledes.
    Hvorfor er kontroll funksjoner osv i feks HD lydcodec som etterkontrolerer det decodede lyden til PCM og sjekker at den er 100% identisk med PCM som den var før den ble encodet.
    Jeg har selv encodet mye DTS og DD 5.1 og aldri hørt om ulike encodere.(i sluttresultat) (heller ikke forskjel hvor de blir decodet)
    (selvsagt er det mange innstillinger til ønsket lyd i en encoder men etter encoding er gjort vil lyden være uforandret før den decodes igjen)
    Slik er det også med HD lyd decoding .
    Det er mange komponenter en lyd skal igjennom etter en decoding å hvorvidt lyden kan "farges" eller ha ett tap er ingen umulighet.

PCM---mpcm , lpcm multichannel pcm lyd
    All lyd på BD disc er PCM enten som ren PCM eller encodet til codec og blir pakket opp i enten BD spiller eller reciver til PCM igjen for så bli convertert til analog lyd.

PCM
    Her kan du se feks DTS HD sin vei fra plate --decoder --PCM osv

ANALOGT
    Her kan du se DTS HD fra plate decodet i spiller og overført analogt til reciver

BITSTREAM HD CODEC
    Her vil du se DTS HD blir sendt som bitstream til reciver for decoding til PCM ->analogt osv
    (((det står DTS HD Master på decoder brikken men blir det samme med DTS HD)

CORE DTS
    For de som ikke har analog ut fra BD eller PCM eller bitstream mulighet å motar Core fra DTS HD

en ting man må huske er å ikke stille reciver , bd spiller til å farge lyden om man ønsker den urørt
    (for PCM lyden kan påvirkes ved valg i lydmenyer)
    PCM er mere utsatt for påvirkning , endring ved overføring men mange (inkl meg selv) tror ikke att jitter(støy) eller om PCM resamples vil gi hørbare endringer.

Hvordan PCM innstillinger er vil også avgjøre lyd (lavt/høyt)
    man vil normalt ha innstillinger i BD eller reciver (den av de som decoder) til å sette + - db for hver enkelt kanal i PCM (på samme måte som analogt)
    Hvorvidt det er ulike fabrikkinstillinger , kvalitet på PCM behandlede komponenter kan være årsak til lyd men selve kvalitetet vil jeg tro er beholdt bare det for enkelte vil oppleves som lavere lyd å må kompanseres med høyere volum eller øke db pr kanal i PCM lyden

Ja jeg vil se det som mere betryggende med bitstream og også fordeler ved at det lyser feks DTS HD MA i reciver display.
    Om lyden blir gjort om til analogt i en avspiller eller reciver er det ingen regel på men man bør velge beste lydløsning.

DTS HD bildene var hentet fra DTS HD white paper og på nettet finner man White paper til alle codec om man ønsker å lese om de

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,726
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, da er det vel komponentene i forbindelse med dekoderen som har noe å si da. De i receiveren er iallefall mer påkostet, tviler på at de har noe ønske om å bruke dyrere dekodere om det ikke hadde noe effekt. Det blir jo dyrere for de å produsere også.
    Er for det meste gjennom reportasjer fra hjemmekino jeg har lest om dette med mer dedikerte dekodere i receivere.

Jeg har som sagt ikke noe mer kunnskap om dette, var interessant å se den tegningen forresten..

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    decodere koster ikke mye
    Det som koster er ofe å sette dem inn i avspillere , recivere eller bruke codec på plate da det meste må betales royalties for.
    Det som koster er oppygging og valg av komponenter rundt.

På samme måte som DAC der chip koster nesten ingen ting og valg av komponenter rundt avgjør den totale prisen og kvalitet.

og selvsagt bruker man bra komponenter som passer bra sammen får man bra resultat.

Det samme gjelder bilde der det ikke er forskjell på decodingen av MPEG2 eller MPEG4 i de ulike spillere eller forskjell MPEG2 decoding på DVD spillere eller mp3 decoding på alt fra bilstereo til DVD spiller og PC

Forskjell er det på en måte men går på stabilitet og levetid
    men virker en decoder som den skal bør det være likt og påvirkninger kommer etter decoding.

Om hjemmekino bokstavelig mener kvalitetsforskjell på decodere har jeg ikke fått med meg men vil tro de mener hele prosessen rundt behandlingen fra plate før lyden går inn i DAC

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,726
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, da er det bare de i hjemmekino og lydogbilde som ikke klarer å forklare riktig da.

Altså dekoderen er ikke vært filla, men ledningen og delene fra dekoder er værd veldig mye penger.
    Jeg forstår...

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så lenge man har codec som feks Dolby Thrue HD som kontrolerer at PCM etter decoding er bit for bit identisk med PCM lyden da den ble encodet (da den ble laget som codec og lagt på plate) kan ikke ulike hi fi blekker komme å si
    Nei det er det ikke for den og den decoder Dolby Thrue HD bedre enn andre spillere
    (om forskjellen er der så er det garantert ikke decodingen som avgjør ulik lyd)

Greier ikke decoderen å gi identisk PCM ut fra decoder får man ingen lyd
    Da er det ikke decoderen men kanskje laseren eller ribbefett på plata som har ødelagt nytelsen.

Nå høres dett kanskje ut som hygens lov men det ligger spesifikasjoner for å legge inn ett codec , bruke ett codec og decode ett codec som de ulike produsenter ikke kan fikle , leke seg med så forbrukere får helt ville og anderledes produkt ut enn slik det er laget eller ment fremført

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Danke
    Ok, da er det bare de i hjemmekino og lydogbilde som ikke klarer å forklare riktig da.

Altså dekoderen er ikke vært filla, men ledningen og delene fra dekoder er værd veldig mye penger.
    Jeg forstår...
    Det har vært så utrolig mye rare og vanskelige forklaringer i alle typer medier om disse greiene.

Ville tro en enkel forklaring er å rangere kvaliteten på alle lydformatene (slik jeg ser det). Dette slik når de ligger som de er på platen

Fra dårligst: (Det kan hende enkelte av tallene blir feil, tar det fra hode, og uten tanke på om det er 16, 20 eller 24 bit))

Dolby Digital (DVD, 348 og 448 kbps)
    DTS (DVD, normalt 768 kpbs)
    Dolby Digital (Blu-ray, 640 kbps)
    DTS (DVD, best kvalitet mulig 1.5 mbps, lite brukt pga plass)
    Dolby Digital Plus (BD, 640 kpbs-1.5 mpbs)
    DTS Core (Ligger i DTS Master og HR, 1.5 mpbs)
    DTS High Resolution (BD, lite brukt, mest her hjemme)
    Dolby True HD (BD)
    DTS Master Audio (BD, uavgjort med True HD
    PCM (BD)

PCM er i pakket og ligger normalt på 6.4 MB pr sekund, og tar mye mere plass en PCM nedpakket som True HD eller DTS MA. Derfor foretrekkes de to nye formatene for å få mere plass på platene.

True HD og DTS MA har mulighet med en bitrate opptil 18 eller 24 MB pr sekund, men dette er ikke fra Blu-ray. Det er med tanke på fremtiden hvor de kan ha 13.1 kanaler i full kvalitet. PCM vil da være enda høyere.

PCM er så rent signal vi i dag kan få. Men er enig med deg at kanskje en billig spiller muligens vil lage "dårligere" lyd pga billigere komponenter i signal veien osv. Men teoretisk er det ikke noe forskjell.

Og husk at lyd ofte er meget subjektivt. Noen hører forskjell, andre ønsker å høre forskjell og gjør det, mens noen ikke gjør det.

Grunnen til at lyden er forskjellig fra True HD, DTS Master og PCM er fordi de er mikset forskjellig, og har forskjellig volum.

Jeg har selv 2 BD spillere og en meget habil forsterker. Jeg har Samsung 1500 som jeg foretrekker fremfor PlayStation 3. PS3 er bundet til PCM omgjøring mens jeg bruker bitstream med Samsungen. Hører litt forskjell men ikke mye. En av grunnen til at jeg mener PS3 ikke låter like bra, og det er ikke fordi den omgjør til PCM. Men fordi den må dekode signalene i software, fremfor i hardware slik som forsterkeren gjør.

Av det jeg har hørt fra PCer som er dekodet i software fremfor i hardware har alltid software kommet dårligere ut. Men det er mine ører.

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,726
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, det de sa var at receiverne hadde sitat "mer påkostede dekodere", det sitatet har også gått i reprise endel ganger.
    Ut fra din leksjon så tolker jeg da altså at de mente de hadde koblet gull og dac osv til dekoderen.....

Men for min del så regner jeg også komponentene som er festet rundt fra dekoderne for å være dekoderdelen...

Så jeg ville bare sagt bedre dekoderdel selv jeg også som de i bladene, men klart skal du ha det heeeelt bokstavelig og korrekt så er jo sannsyligvis selve dekoderne ganske like i funksjon ja.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takk for mange og utdypende svar. Jeg velger å tolke at PCM er best i mitt tilfelle, selv om jeg egentlig ikke hører forskjell annet enn på volum.

Men nok en gang lurer jeg på, er det ingen som har klart å gjøre spilleren dvdregion-fri ?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    590
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal du ha spilleren sonefri kan du prøve denne linken her.

Samsung BD-P1500 region code

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av raymagnu
    Skal du ha spilleren sonefri kan du prøve denne linken her.

Samsung BD-P1500 region code
    ikke fått det til å funke. prøvd bøttevis med metoder. men har derimot lest at det virker som at det kun er australiere som har fått det til.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    590
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kammiz
    ikke fått det til å funke. prøvd bøttevis med metoder. men har derimot lest at det virker som at det kun er australiere som har fått det til.
    Samme her, uten å ha gitt helt opp.

Intermediate dvdjan sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er det kommet en ny Firmware til denne spilleren.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dvdjan
    Da er det kommet en ny Firmware til denne spilleren.
    Jeg lastet den ned for noen dager siden, men har ikke oppdaget noen endringer/forskjeller.
    Kan noen legge det ut her, hvis dere ser noen endringer

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De eneste endringene i denne, og de som kommer fremover er kun hvis det er enkelte plater som har problemer.

Så siden det av og til skjer gale ting under firmware oppgradring (låsing av spiller osv) så er det ikke anbefalt å oppgradere før man merker noe problemer.

Det skal ikke være noe særlig ytelse forbedring å hente så lenge man har firmwaren for som ga profil 2.0 osv.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg lest og lest til øyet ble stort og vått, men sitter igjen med noen få spørsmål.

1. Er dette en ok spiller til også DVD-plater? Leser den DVD skikkelig, har en Samsung DVD-spiller i dag, og den sliter maks med leiefilmer. Må stort sett vaske alle plater med Zalo før jeg kan se film. Vil dette være et problem med også denne spilleren?

2. Jeg har en Samsung LE32N71B (32" LCD), vil den funke greit mot denne spilleren både i DVD og BD?

3. Hvordan er den i bruk hvis jeg en sjelden gang ønsker å spille av en cd? (Uorginale/brente plater er ikke noe tema)

Intermediate Joakim-G_R sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei FSHelgeland!

1: Jeg har aldri hatt noen problemer med hverken DVD eller BD-plater.

2: Ja, jeg bruker min opp mot en 40" Toshiba, ypperlig! Også sett den på prosjektor, glimrende bilde der også.

3: CD en gang iblant går kjempefint, men hvis du er en "stereo-musikk-avspillende-tilhenger", så vil du nok heller være tjent med enten en BD-spiller som leser bedre cd-plater, eller handle en CD-spiller etterhvert. Dette er dog kun hvis du skal finne på å høre mye på CD.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for kjapt svar Joakim.
    1.Bra at du ikke har opplevd noe problemer med den på DVD. Regner med du ser en del leiefilm?

2. Flott at den funker opp mot Thosiban, spørmålet ble rettet da man har lest et og annet om 24 HZ/fps

3. Cd-spillingen høres ikke ut som blir noe problem, hvis den holder en kveld eller to i året så er vel det egentlig nok. Ellers så spiller jeg mest musikk via viasat-boksen ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du kjøper denne, bør du gå inn i lydoppsettet og gjøre en endring.
    Som default er valgt "lydkomrimering", og det gir i tilfelle ikke bra lyd ved bruk av cd.
    Ellers synes jeg spilleren gjør en veldig bra jobb til prisen.

Side 16 av 32 FørsteFørste ... 6 12 13 14 15 16 17 18 19 20 26 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •