Samsung BD-P1500 - Side 15

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 15 av 32 FørsteFørste ... 5 11 12 13 14 15 16 17 18 19 25 ... SisteSiste
Viser resultater 281 til 300 av 634
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av AndersT2
    Hvilket format er lerretet ditt?

Hvis det er 4:3 så får du det med alle widescreen tittler. Har du 16:9 så får du det på alle 2.35:1 tittler, samt på sidene når du ser 4:3 matriale.

De må være der, ellers så må du fjerne deler av bildet ved å zoome inn.

Har 16:9 lerret, og på både kung fu panda og I am legend er det svarte kanter oppe og nede.

Active
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    355
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser dere snakker om bildeformat. Bør jeg velge "16:9 Normal" eller "16:9 Wide" i spilleren? Og skal TV-en stå på "auto?" Den driver og styrer litt med å finne riktig bildeformat når jeg setter inn en Blu-Ray/DVD. Kanskje innstillingene i spilleren og TV-en krasjer? Omtrent som med handshaken...

:?:

Du verden så mye jeg spør om.... ops:

Intermediate Doc.G sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Steinkjer
    Poster
    1,662
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av 1-2-3
    Ser dere snakker om bildeformat. Bør jeg velge "16:9 Normal" eller "16:9 Wide" i spilleren? Og skal TV-en stå på "auto?" Den driver og styrer litt med å finne riktig bildeformat når jeg setter inn en Blu-Ray/DVD. Kanskje innstillingene i spilleren og TV-en krasjer? Omtrent som med handshaken...

:?:

Du verden så mye jeg spør om.... ops:

16:9 Wide & normal har vel bare innvirkning på 4:3 materiale slik jeg har skjønt det av tester, ved 16:9 wide blir bildet strukket, noe det ikke blir ved 16:9 normal.

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Aarsand01
    Har 16:9 lerret, og på både kung fu panda og I am legend er det svarte kanter oppe og nede.
    Begge de to filmene er i 2.35:1 formatet. Lerretet ditt er i 1:78:1 og dermed er det helt korrekt at du skal ha striper oppe og nede.

Det er slik regissøren ønsker det, og slik skal det være. Det er eneste måten du får hele bildet på, ellers så må du ødelegge filmene.

Intermediate Joakim-G_R sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Begge de to filmene er i 2.35:1 formatet. Lerretet ditt er i 1:78:1 og dermed er det helt korrekt at du skal ha striper oppe og nede.

Det er slik regissøren ønsker det, og slik skal det være. Det er eneste måten du får hele bildet på, ellers så må du ødelegge filmene.
    Hvorfor er det den eneste måten å få med hele bildet på? Hvis alt hadde vært standarisert, som f.eks 16:9 tv'er og filmer, hvorfor får du da ikke med deg alt? Da må de vel bare tilpasse at, kameraet filmer så og så breit, og sånn er det, det har jo fungert før, hvorfor skal det ikke fungere nå?

Intermediate Danke sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,732
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har vært sånn så lenge jeg kan huske iallefall. Noen ganger så er det tilpasset skjermen men svært mange ganger er det såkalt cinerama bilde med svarte striper oppe og nede.

De svarte stripene er der for å gi bedre bredde, dette igjen gir en rekke andre virkninger som regissøren vil ha.
    En av de er bedre synsbredde, en annen er bedre dybde, jeg tror også at oppfattelsen av farger blir bedre i bredere formater.

Slik har jeg forstått det iallefall.

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Joakim-G_R
    Hvorfor er det den eneste måten å få med hele bildet på? Hvis alt hadde vært standarisert, som f.eks 16:9 tv'er og filmer, hvorfor får du da ikke med deg alt? Da må de vel bare tilpasse at, kameraet filmer så og så breit, og sånn er det, det har jo fungert før, hvorfor skal det ikke fungere nå?
    Det kalles kunsnerisk frihet. Ett bedere bilde så får man med mer, noe som ofte er en fordel i action filmer osv.

Hadde ting vært standarisert så hadde vi ikke hatt 16:9 skjermer. Sikkert ikke Widescreen i det hele tatt. Men hadde de som laget TVene fulgt minste Widescreen standard for film så hadde TVene vært 1.85:1. Det er de ikke, de er 1.78:1 (16:9), så med alle normale filmer ville vi hatt sorte striper oppe og nede. Men dessverre så kappes disse 1.85:1 filmene ned. Men det er akseptabelt siden det ikke er snakk om mye. Men å kappe 2.35:1 (eller 2.40:1 som er normalt i dag) er helt uakseptabelt.

Da er vi tilbake til gamle råttene pan&scan dager.

Dette er egentlig ett tema man kunne snakket mye om, men Widescreen kom pga TVen. Kinoene ville konkurrere mot TV, og laget ett breiere bilde. Snart blir 3D normalt på kino, igjen for å konkurrere mot TV.

Men kan i hvertfall anbefale deg å ikke gå til anskaffelse av følgene filmer:

Ben-Hur (2.76:1)
    How the West Was Won (2.89:1)

Men som nevnt, du kan enkelt å greit gjøre jobben selv ved å trykke på aspect ration knappen på fremviseren, og zoome inn bildet. Da blir du kvitt stripene, uten å deformere bildet. Men man mister en del informasjon som enkelte mener er viktig.

Hvis du skulle ha filmen "The Interpreter" på DVD, så se på ekstra matrialet hva regissør Sindey Pollack sier om temaet. Jeg er av den meningen at regissøren velger hvordan filmen skal se ut, og det er slik den skal være. Samme hvordan format, form, farger og alt annet de kan gjøre. Edit: Dette er den jeg mener: YouTube - Widescreen vs. Pan & Scan

Ett annet eksempel kan være Woody Allen. Han mener lyden ikke er viktig for film opplevelsen, og har dermed alltid latt sine filmer på DVD være i mono (en av de siste kom i 5.1). Dette fordi det ikke er viktig for ham. Jeg klager ikke selv om jeg sitter på ett litt over middels 7.1 system. Regissøren bestemmer.

Beklager hvis jeg virker vrang

EDIT: La inn youtube link

EDIT 2: ta gjerne en titt på disse også:

YouTube - Why is Letterbox preferred over Fullscreen?

YouTube - Blade Runner: Pan & Scan vs. Widescreen
    YouTube - Wide Screen VS Full Screen
    YouTube - BBC blooper: how not to show a widescreen film

Fant ikke det verste eksempelet jeg har sett. Det er i fra klassikeren "The Bridge on the River Kwai" (2.55:1) hvor David Lean har satt opp hovedrollene Alec Guinness og Sessue Hayakawas hoder på hver sin side av skjermen, mens landskapet er i mellom dem. Når de prater til hverandre så står egentlig kameraet helt stille, mens i full screen utgaven så bevegde de bildet frem og tilbake for å vise hvem som pratet. Slikt ødelegger filmer.

Som Pollack sier, man kan med Widescreen ha 2 personer i nærbilde, samtidig som det man viser rom i bakgrunnen. Det mister man hvis man viser samme bredde, men viser mer bilde i høyden, slik du tenker man kunne gjort det.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er det noen som har klart å gjøre spilleren sonefri i det hele tatt i norge?

edit:

og hvilket lydoppsett bør jeg kjøre på spilleren med en yamaha rx-v661 forsterker?

den klarer følgende formater:

DTS 96/24 , DTS Neo:6 , DTS decoder , Dolby Digital , Dolby Pro Logic , DTS-ES Matrix 6.1 , Dolby Pro Logic II , DTS-ES Discrete 6.1 , Dolby Pro Logic IIx , Dolby Digital Surround EX

akkurat nå har jeg den stående på neophile med "pcm downsampling: off" og det andre valget på "off" også. da står det dolby digital i displayet på forsterkeren.

hva gjør egentlig de to valgene "pcm downsampling" og den andre?

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mener å huske at noen nevnte din forsterker tar PCM over HDMI, så sett den til dette.

PCM downsampling er vel at alt gjøres om til stereo PCM. Har ikke sjekket skikkelig, men det kan også være at den nedsampler frekvensen eller noe slikt.
    La den i hvertfall være av.

Den andre er også grei av. Det står vel bedre forklart i manualen.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mener å huske at noen nevnte din forsterker tar PCM over HDMI, så sett den til dette.

PCM downsampling er vel at alt gjøres om til stereo PCM. Har ikke sjekket skikkelig, men det kan også være at den nedsampler frekvensen eller noe slikt.
    La den i hvertfall være av.

Den andre er også grei av. Det står vel bedre forklart i manualen.
    leste litt om det, og hvis jeg kjører neophile får jeg dolby digital på forsterkeren. da står det i manualen at jeg får full kvalitet på hovedlydsporet, men ikke noe 2. lydspor eller effektspor.

vil det være noe forskjell på hovedlydsporet om jeg kjører neophile og dolby digital eller om jeg kjører pcm og dermed "pcm" på forsterkeren?

edit: skjønner at med pcm kan jeg få "dolby truehd" lyd på min forsterker, ikke ekte skjønner jeg, men at den dermed bruker truehd-sporet på plata.

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ved å bruke PCM så får du ekte True HD, men ikke at det står i displayet.

True HD er en pakke måte for å få ned størrelsen til PCM. Denne blir da pakket ut i spilleren fremfor i forsterkeren. Og du vil få mye bedre lyd med din forsterker enn med det du nå har satt den til.

I teorien er det null forskjell mellom dekoding i spiller og forsterker.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ok. takk for svar.

men har ingen i norge klart å gjøre den dvd-regionfri?

Intermediate Doc.G sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Steinkjer
    Poster
    1,662
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ny firmware ute.

Active
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    355
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Doc.G
    Ny firmware ute.
    Jaha, hva er nytt?

Forresten! Hvis jeg skal koble denne spilleren til internett, må jeg bruke kabel da? Kan jeg ikke koble den til det trådløse nettverket ved hjelp av f.eks. denne:

Elkjøp - Jensen Air Link7554 Trådløs USB stick

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,732
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ved å bruke PCM så får du ekte True HD, men ikke at det står i displayet.

True HD er en pakke måte for å få ned størrelsen til PCM. Denne blir da pakket ut i spilleren fremfor i forsterkeren. Og du vil få mye bedre lyd med din forsterker enn med det du nå har satt den til.

I teorien er det null forskjell mellom dekoding i spiller og forsterker.
    Det er alltid best å dekode i forsterker.

Selv foretrekker jeg DolbyDigital og DTS framfor PCM downsampling.
    Men det er jo sef min personlige mening.

Du bør iallefall skru godt opp om du skal ha nytte av PCM, dessuten mister man vel ifølge det jeg vet endel info ved å sample ned til PCM.
    Mye avhenger dessuten av spillerens dekoder. Som regel er Dolbydigital og DTS dekoderne i Receiver av mye, mye bedre kvalitet enn de HD dekoderne som finnes i blurayspillerne.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    oppdaterte min i går, virker som det starter raskere =)

Ellers så har jeg ikke merket noe annet enn at jeg måtte sette den opp på nytt

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Danke

Selv foretrekker jeg DolbyDigital og DTS framfor PCM downsampling.
    Men det er jo sef min personlige mening.

Du bør iallefall skru godt opp om du skal ha nytte av PCM, dessuten mister man vel ifølge det jeg vet endel info ved å sample ned til PCM.
    Mye avhenger dessuten av spillerens dekoder. Som regel er Dolbydigital og DTS dekoderne i Receiver av mye, mye bedre kvalitet enn de HD dekoderne som finnes i blurayspillerne.
    PCM er jo bedre enn True HD og DTS Master. De to formatene gjøres om til PCM i forsterker. Man vil nesten uansett kvalitet på dekoderene få bedre kvalitet ved å omgjøre til PCM i spiller, enn å bruke DD og DTS sporene som ligger på platen.

Ellers så har jeg opplevd at PCM sporene på BD plater normalt har høyere volum enn True HD og DTS MA

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av 1-2-3
    Jaha, hva er nytt?

Forresten! Hvis jeg skal koble denne spilleren til internett, må jeg bruke kabel da? Kan jeg ikke koble den til det trådløse nettverket ved hjelp av f.eks. denne:

Elkjøp - Jensen Air Link7554 Trådløs USB stick
    Spilleren har allerede fått Profil 2.0 i en annen firmware, så denne, og fremtidens er nok kun fikser for feil avspilling ved enkelte BD plater.

USB inngangen vil nok ikke funke som nettverksport, den er for minne til profil 2.0, ikke noe annet (samt firmware oppgradering)

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,732
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    PCM er jo bedre enn True HD og DTS Master. De to formatene gjøres om til PCM i forsterker. Man vil nesten uansett kvalitet på dekoderene få bedre kvalitet ved å omgjøre til PCM i spiller, enn å bruke DD og DTS sporene som ligger på platen.

Ellers så har jeg opplevd at PCM sporene på BD plater normalt har høyere volum enn True HD og DTS MA

Danke

Ehhh?

Hyggelig at du er fornøyd med PCM på spilleren din osv, når du kjører PCM så betyr det at spilleren dekoder signalet og sender det som PCM til forsterkeren som senere sender det videre til høytalerne....
    Men dekoderne i spillerne iallefall de rimeligere er selvfølgelig ofte dårligere enn de som er i forsterkerne. Dessuten så tror jeg at signalet mister litt ved å pakkes til PCM, jeg kan ikke så mye om dette men tror at det er sånn.

Det beste er om du har en HDforsterker som kan dekode HDlyd, for da kan du nemlig få fullverdig HDlyd.

Den beste lyden får du ikke PCM men derimot BITSTREAM. Iallefall som jeg har hørt om...

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Danke

Kan du utdype dette med en forstårlig forklaring ?

Det er riktig at ulike fabrikanter produserer chips til decoding men

Decoders jobb er å pakke det innpakkede (encodede) ut så man får avspillingsbart materiale (bilde /lyd)

Vil det si at de som legger lyd / bilde inn på plate også sitter med ulik kvalitet encodere når bilde/lyd skal pakkes inn ?

Se på det som en postpakke du får innpakket med følgebrev om hva pakken inneholder.
    Pakker du opp pakken skal innholdet være identisk med følgebrev.
    selvfølgelig kan noen ha skrevet feil følgebrev eller tullet med pakken men slik fungerer ikke encoding ----> decoding der man har buffer og feilkorrigering om noe går feil.
    Går det veldig feil blir det ingen lyd

Det har vært feil med enkelte decodere men da får man også feil.
    Er en decoder riktig så blir decodingen riktig.
    Samme om den sitter i reciver , avspiller , pc eller andre steder

Side 15 av 32 FørsteFørste ... 5 11 12 13 14 15 16 17 18 19 25 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •