Samsung BD-P1500 - Side 10

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 10 av 32 FørsteFørste ... 6 7 8 9 10 11 12 13 14 20 30 ... SisteSiste
Viser resultater 181 til 200 av 634
    Intermediate Danke sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,730
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    ???

Om du kjører dvd på en tv med 1080p oppløsning så må det oppskaleres i enten avspiller eller i tv?

Sender jeg ut 576p fra avspiller så vil tven oppskalere - lar jeg P1500 oppskalere så kjører tven 1:1.

Fordelen med å la avspilleren skalere i mitt oppsett er at jeg da på tven får 1:1 og kan skru av overscan og dermed får mer info på skjermen.

Danke

Har du prøvd med en spiller som kan gi ut 480p/576p på flatskjermen?
    Dette gir helt utrolig mye bedre bilde enn 1080P skjønner du...
    1080i og 1080p høres veldig bra ut men det er veldig vanskelig å lage skjermbilder av dette med DVD, det er en vanskelig skalering rett og slett.
    Faroudja fikser dette svært dårlig....

480p/576p er derimot som skapt for flatskjerm + DVD oppløsningen og gir det samme klare dvd bildet som dvd gir på CRT.
    Var blandt annet et av de store negative punktene hos 1500, var vel omtrent det eneste også.

Ærlig talt Progressive Scan i component er bedre enn 1080i og 1080p....

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Danke
    På bluray så er Samsung1500 helt ypperlig, meget bra bilde for de som kan vise fram 1080P i 24p. Som testene også viser helt på høyde med dyrere Denon og Pioneerspillere hva gjelder bildekvalitet i Bluray, HD lyd og MPC er også på et akseptabelt nivå.

Men Samsung1500 er helt ubrukelig til å vise dvd filmer på et akseptabelt nivå, desverre. Til nød går det nok, men irriterende er det med dvd som skaleres opp til 1080i eller P det ser jo helt på trynet ut.

Min personlige mening er at DVD på flatskjerm skal kjøres i 480p/576p ellers skal den kjøres på CRT tv ...
    Ubrukelig på å oppskalere dvd??

Mitt eksemplar gjør ihvertfall denne jobben på en meget bra måte. Akkurat som alle testene jeg har lest om den så er den verken dårligere eller bedre enn andre BD spillere i prisklassen 2-5k.

Selv er jeg så fornøyd med måten den spiller dvd - at jeg nå heller bruker den på projen (720p) enn å bruke htpcen.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Danke

1080i og 1080p høres veldig bra ut men det er veldig vanskelig å lage skjermbilder av dette med DVD, det er en vanskelig skalering rett og slett.

480p/576p er derimot som skapt for DVD oppløsningen og gir det samme klare dvd bildet som dvd gir på CRT.
    Var blandt annet et av de store negative punktene hos 1500, var vel omtrent det eneste også.

Jeg tror du og jeg har litt forskjellig forståelse om hvordan oppskalering og slikt foregår.

Greit nok - så lenge vi er fornøyde med måten vi velger tilkopling og oppløsninger på :-D
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,730
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sant nok, du får mer info på skjermen.... Større bilde.

Men du får dårligere bildekvalitet...
    Får min del så velger jeg heller en liten stripe øverst og nederst og gnistrende bildekvalitet, enn et uklart og overskarpt fullbilde med dårlig bevegelse osv.

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,730
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror du og jeg har litt forskjellig forståelse om hvordan oppskalering og slikt foregår.

Greit nok - så lenge vi er fornøyde med måten vi velger tilkopling og oppløsninger på :-D

Danke

Mulig jeg forklarer meg litt vanskelig, men 480p/576p er uten tvil best på DVD.

Eneste muligheten for at 1080p eller 1080i kan være brukbart på dvd.... er at du sitter på en dyr bildeprosessor og en tv med meget god evne til å skalere.

Bare hør med andre om dvd og 480p/576p... De er nok enige med meg..

Selvfølgelig overlever man med dvd og 1080i-1080p men det er ikke optimalt.
    Bluray i 1080p er optimalt, men ikke dvd.... Ikke enda iallefall.

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet at det er en del som sverger til avspillere som kan gi ut 576i (det er signalet som er lagret på dvden - pal) - dette er aktuelt hvis de da har en meget bra scaler i display eller separat scaler.

P1500 klare ikke å sende dette ut, noe som kan være negativt for noen.

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,730
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Danke

Da er det nok heller projektoren din som har bedre evne til å vise dette enn vanlige flatskjermer.

Det er sef fullt mulig..

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,730
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet at det er en del som sverger til avspillere som kan gi ut 576i (det er signalet som er lagret på dvden - pal) - dette er aktuelt hvis de da har en meget bra scaler i display eller separat scaler.

Danke

Vel jeg har ikke meget bra scaler osv men det er fortsatt meget viktig for meg å vise den i 576 PAL. Det gjaldt både på den gamle LCD og den nye Plasmaen.

Jeg tror det er stikk motsatt av det du sier, at det er 1080i og p på dvd som krever en god scaler...

Men har du prøvd 576 på skjermen din eller projektoren din før?

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,730
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Danke
    Vel vil ikke si det er negativt, men det er en begrensning iforhold til dvd.

Grunnen til at jeg kjøpte 1500 var fordi jeg ikke ville gi slipp på dvd spilleren min og da måtte det bli en rimelig og bra bluray.

Har ingenting negativt å si om 1500, den er glimrende til sitt bruk.

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,730
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ubrukelig på å oppskalere dvd??

Mitt eksemplar gjør ihvertfall denne jobben på en meget bra måte. Akkurat som alle testene jeg har lest om den så er den verken dårligere eller bedre enn andre BD spillere i prisklassen 2-5k.

Selv er jeg så fornøyd med måten den spiller dvd - at jeg nå heller bruker den på projen (720p) enn å bruke htpcen.

Danke

Hehe, beklager så mye du har helt rett.
    Den gjør faktisk en ganske bra jobb....
    Har faktisk ikke fått testet den så mye på dvd enda men testet den litt nå med Kill Bill, på den nye tvn min så gjør den en bra jobb i 1080p....

Newcomer Svenning sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Sted
    Moss
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg testet litt utover natten igår og bruker nå følgende løsning:
    Spilleren står std. på 480p/576p. Dette gjør det enkelt å spille DVD'er; "bare å sette inn i spilleren og trykke play, resten fikser seg selv". Dette syntes også fruen var enkelt. Det holder da med fjernkontrollen til TV'n.

Skal jeg (vi) spille Blu-ray filmer, så går jeg inn i setup på spilleren og setter 1080p og 24 bilder. Da må jeg bruke spillerens fjernkontroll.

Jeg trodde vel i utgangspunktet at spilleren kunne settes opp (Setup) til 1080p og 24 bilder, og at den selv fant ut at dette ikke funket på Blu-ray skiver og stilte seg inn deretter, men det gjør den tydeligvis ikke. Jeg har ihvertfall ikke funnet det ut.

Jeg kan leve med dette.

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min står på 1080p/24 hele tiden uansett hva jeg setter på av BD eller dvd, trenger ikke å skifte oppløsning.

Det er mulig den skrur av 24 opplegget etter at jeg har brukt den på projektoren (720p) - det kan jeg sjekke ved et senere tilfelle.

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,730
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har testet litt fram og tilbake nå med samme dvd.

Samsung1500 er helt klart best på å skalere dvd opp fra 720 til 1080P iforhold til min Denon1940. Samsung er også bra på lavere oppløsning.

Denon1940 er derimot fortsatt best på 576p.

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Danke

480p/576p er derimot som skapt for flatskjerm + DVD oppløsningen og gir det samme klare dvd bildet som dvd gir på CRT.

Skal ikke kverulere for mye

Er enig i at man ikke alltid skal gjøre 1080p ut, spesielt ikke hvis man har en bedre oppskalerer ett annet sted i rekken.

Men slik jeg leser det du sier så velger du at fremviser også kun bruker nativ oppløsning, altså viser ren 576p på skjermen. Problemet med dette hvis man har en 1080p skjerm er vel at man da kun får brukt 1/4 eller 1/5 av skjermen.

Har man fullt bilde så er det jo oppskalert.

Har også Samsung BD1500, og er fornøyd med DVD bildet, men bruker Denon 1940 normalt til det. Likte selv Sonys S300 bedre på oppskalering

Intermediate mk4 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    4,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har dårligere lyd på bluray enn på vanlige dvd filmer sammen med min gamle Yamaha Rxv 1400 som selvsagt ikke har HDMI.
    Blir liksom ikke no fres i suround høytalerene.
    Hva er smarteste tilkobling å innstilling med min reciever?

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde du dårligere lyd, eller var den bare lavere?

De nye HD lydsporene har som regel litt lavere volum, mye takke være bedre dynamikk. Så det hjelper bare å skru litt opp på volumet.

Det beste for din forsterker hadde nok vært analog overføring fra en annen avspiller. Men med Samsung 1500 så er nok sp/dif utgangen den beste løsning. Man får ikke HD lyd. Men bra nok for det. DTS Core som hentes ut av Master signalet er mye bedre enn DTS man finner på vanlig DVD.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    4,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndersT2
    Hadde du dårligere lyd, eller var den bare lavere?

De nye HD lydsporene har som regel litt lavere volum, mye takke være bedre dynamikk. Så det hjelper bare å skru litt opp på volumet.

Det beste for din forsterker hadde nok vært analog overføring fra en annen avspiller. Men med Samsung 1500 så er nok sp/dif utgangen den beste løsning. Man får ikke HD lyd. Men bra nok for det. DTS Core som hentes ut av Master signalet er mye bedre enn DTS man finner på vanlig DVD.
    Ja lyden er litt lavere som du sier men det plager meg ikke,er rett å slett dårligere lyd på blådisk enn vanlig DVD
    Tror det tvinger seg fram en ny receiver for dette er irriterende.

Newcomer Svenning sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Sted
    Moss
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Svenning
    ... Jeg trodde vel i utgangspunktet at spilleren kunne settes opp (Setup) til 1080p og 24 bilder, og at den selv fant ut at dette ikke funket på Blu-ray skiver og stilte seg inn deretter, men det gjør den tydeligvis ikke. Jeg har ihvertfall ikke funnet det ut ...
    NY INFO:
    Jeg syntes etterhvert at dette ble for tungvindt, og begynte å sjekke opp litt. Det viste seg at HDMI kabelen var defekt eller dårlig. Byttet til en ny, og nå stiller alt seg inn automatisk. Spilleren (Setup) står nå fast på 1080p - 24fps uansett hva jeg spiller; gammel DVD som ny Blu-ray.

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,730
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mk4
    Ja lyden er litt lavere som du sier men det plager meg ikke,er rett å slett dårligere lyd på blådisk enn vanlig DVD
    Tror det tvinger seg fram en ny receiver for dette er irriterende.
    Danke

Du sa ikke hvordan du hadde koblet dette?

Det beste for deg akkurat nå er vel å ta ut DTS gjennom optisk og la forsterker dekode slik at du får best lyd, gjør du dette?

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    4,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Danke

Du sa ikke hvordan du hadde koblet dette?

Det beste for deg akkurat nå er vel å ta ut DTS gjennom optisk og la forsterker dekode slik at du får best lyd, gjør du dette?
    Stemmer det danke, optisk men er likevel ikke imponert.

Side 10 av 32 FørsteFørste ... 6 7 8 9 10 11 12 13 14 20 30 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •