Bildesignal - HDMI/Komponent?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Intermediate HansMarius sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bildesignal - HDMI/Komponent?

Jeg skjønner selvfølgelig at bildet blir best med HDMI fra DVD-spiller til tv. Det er slik jeg har koblet det opp nå.

Spørsmålet mitt er følgende:

Vil bildekvaliteten blir merkbart dårligere om jeg benytter komponent-kabel istedet?

Jeg ønsker å switche lyd/bilde-kilder fra forsterkeren, og ikke med et uttall fjernkontroller. (Ja, jeg vet det finnes fjernkontroller med makrofunskjon, men hvis vi sier at slike ikke er oppfunnet enda)

Dere ser hva slags utstyr jeg har fra signaturen min under, kabelstrekkene vil være på ca 0,5m fra DVD til forsterker, og ca 1,5m til tv.

Hvis viewdistance har noe å si, sitter jeg ca 4 meter fra tv'en min.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    284
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Personlig har jeg ikke klart å se forskjell på hdmi og komponent i hvert fall. Sikkert de som klarer det, men jeg tror vel også det er tankens makt som ofte lager forskjellen også.

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg sitter også med samme oppfatning som deg.

Nå skal det sies at jeg har en relativt low-end dvd-spiller, men jeg sliter med å se forskjell når jeg fikler med oppskalering jeg da.

Poenget er bare at jeg ikke gidder å gå til innkjøp av en haug med komponentkabler og så ser jeg plutselig at bildet har blitt irriterende dårligere...

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    284
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjører komponentkabel fra HD DVD spiller til en Denon receiver, og så 10m komponent fra den til Benq 8720 projektor. Og selv på 92" så blir bilde krystallklart og nydelig. Dette er gjort slik fordi jeg aldri fikk HDMI til å funke via receiveren, eller direkte fra spilleren til pj. Men om jeg hadde fått det til å funke, så tror jeg fortsatt ikke jeg hadde orket å kable om (skjult i lister), fordi jeg er så utrolig fornøyd med det bildet jeg har i dag

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmm... kanskje jeg skal stikke hodet ut døren å få tak i noen komponentkabler i dag jeg da...

Hjartleg takk for innspill:-)

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    284
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare hyggelig det. Kommer sikkert noen med andre kommentarer ang hmdi også, men selvopplevd er den beste måten å gå.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •