Dekoder PS3 HD-lyd?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 27
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Dekoder PS3 HD-lyd?

Jeg søkte litt på forumet her uten å finne no svar på dette.
    Jeg har en reciever som ikke kan dekode fancy HDlyd-formater, og da er det vel kanskje litt dumt å kjøpe PS3 som Blue-Ray avspiller hvis den ikke kan ta seg av dette.

Noen som kan svare på det?

Active HKviking sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    448
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

HD Lyd

Hvis din Receiver kun har 6.1 analog inn så er ikke PS3 noe for deg. Hvis din receiver har HDMI så må du sjekke on den klarer multikanal PCM. I dette tilfelle så kan du la PS3 dekode HD formatene til MPCM. PS3 kan ikke sende HD formater via bitstream selv om din receiver støtter dette.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Plutselig er jeg ikke sikker på hva den kan jeg :P
    Hjemmekino - receiver | Hi-Fi Klubben: DENON AVR-1508 Hjemmekinoreceiver

Du får HDMI 1.3 og analoge 7.1-lydinnganger, slik at du kan utnytte hele potensialet i bilde- og lydkvaliteten fra høyoppløste Blu-ray og HD-DVD skiver.
    Betyr det at den dekoder HD lydformatene hvis jeg bruker en HDMI 1.3-kabel?

For det står også følgende på siden:
    Lyd dekoder: DTS, DTS-ES, DTS Neo:6, DTS 96/24, Dolby Digital/EX/PLII
    Og jeg trodde HDlyd var f.eks "DTS true HD" ellernoe.

(Hater når det er ting jeg ikke skjønner :P )

Moderator striky sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    PS3 sender ikke ut Dolby TrueHD eller DTS HD Master som bitstrøm, så du får ikke dekodet dette i receiver uansett hvilken receiver du har.
    PS3 dekoder TrueHD internt og kan sende det ut som LPCM over HDMI, DTS HD Master får du ikke fra PS3 uansett (men det skal komme en oppdatering som fikser dette, dato ikke fastsatt).

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men, siden det virker som du har litt mer peiling enn meg, kan du ikke klikke på linken til min reciever og sjekke om den tar PCM?

Da hadde jeg blitt glad

Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harald25
    Men, siden det virker som du har litt mer peiling enn meg, kan du ikke klikke på linken til min reciever og sjekke om den tar PCM?

Da hadde jeg blitt glad
    Nei, 1508 kan ikke motta lyd gjennom HDMI. Video switching only. Jfr. feks Any news on Denon 1508/1708/1908? - AVS Forum

Newcomer zokamoka sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva hvis han bruker optisk kabel til a overfore lyd fra PS3?

Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zokamoka
    Hva hvis han bruker optisk kabel til a overfore lyd fra PS3?
    Du får ikke HD-lyd gjennom optisk kabel.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men, man får da 5.1 lyd via optisk?

Og en ting til, kan jeg sende bilde via HDMI og allikevel få lyd ut av den optiske utgangen?
    Husker ikke helt i farta, men leste noe om at man ikke kunne få bilde gjennom HDMI når man kjørte lyd i optisk, eller omvendt.

Intermediate r0ver2 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    933
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, du kan sende bilde ut på HDMI, og få lyd via optisk samtidig. Du vil ha få 5.1-Lyd (Dolby digital, dts) via optisk.

Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harald25
    Men, man får da 5.1 lyd via optisk?
    Du får de gamle Dolby Digital og DTS-formatene gjennom optisk og digital koaks, men disse kablene har ikke høy nok båndbredde til å overføre de tapsfrie formatene TrueHD og DTS HD Master.

Newcomer deepc0re sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke kabelen som ikke har høy nok båndbredde, det er grenesnittet som sitter på hver sin side av den

Newcomer b_gotteberg sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det bedre å bruke hdmi kabelen til både lyd og bilde also? Jeg har brukt hdmi til bilde og optisk til lyd (har Denon 3808)
    Da skal jeg nappe ut den optiske kabelen tvert

Active Eivinn sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    402
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette var meget interessant.

Foreldrene mine kjøpte et LG HT552TH lydanleg med 5.1 lyd og LG 37LF75 LCD TV.

Det som er problemet her er at lyden er ute av sync. dvs. ved optisk fra TV til receiver så er bildet etter lyden. Reveiveren har en optisk, SCART, komponent, coax og en HDMI inngang. TV'n har tre HDMI utganger, optisk, komponent coax og SCART utganger.

Det er en HD tuner fra Canal Digital som tuner, men denne har ikke optisk utgang, bare SCART, komponent og en HDMI utgang. Det går heller ikke å velge Dolby Digital på tuneren ved bruk av optisk, fra TV til receiver, siden optisk ikke har nokk båndbredde har jeg forstått fra postene tidligere her.

Lyden er i sync når man velger komponent eller SCART på receiver, men man får vell ikke Dolby Digital lyd på de kanalene hvor dette sendes med dette?

Det virker også som om bildet er etter lyden ved kobling av optisk mellom PS3 og receiver. Hvet man kan stille AV-Sync på receiver, men det funker dårlig siden det aldri blir helt bra og sync-problemet varierer med utgang på TV og kanal på HD-Tuner.

Så hva skal jeg gjøre for å få Digital lyd fra PS3 og HD-Tuner til LG-anlegget?

Er det umulig, da dett ikke HDMI inn/out på receiver?

Er ganke grønn på dette feltet så det er ikke farlig hvis dere ler av mine tynne kunnskaper ...

Newcomer b_gotteberg sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker digital coax på min hd tuner og får da dolby digital på noen av kanalene. Men om lyden er bedre gjennom hdmi kan jeg jo kaste både den kabelen og den optiske jeg har fra ps3.
    Er like grønn som deg..

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    933
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eivinn
    Foreldrene mine kjøpte et LG HT552TH lydanleg med 5.1 lyd og LG 37LF75 LCD TV.

Det som er problemet her er at lyden er ute av sync. dvs. ved optisk fra TV til receiver så er bildet etter lyden. Reveiveren har en optisk, SCART, komponent, coax og en HDMI inngang. TV'n har tre HDMI utganger, optisk, komponent coax og SCART utganger.

Det er en HD tuner fra Canal Digital som tuner, men denne har ikke optisk utgang, bare SCART, komponent og en HDMI utgang. Det går heller ikke å velge Dolby Digital på tuneren ved bruk av optisk, fra TV til receiver, siden optisk ikke har nokk båndbredde har jeg forstått fra postene tidligere her.

Lyden er i sync når man velger komponent eller SCART på receiver, men man får vell ikke Dolby Digital lyd på de kanalene hvor dette sendes med dette?

Det virker også som om bildet er etter lyden ved kobling av optisk mellom PS3 og receiver. Hvet man kan stille AV-Sync på receiver, men det funker dårlig siden det aldri blir helt bra og sync-problemet varierer med utgang på TV og kanal på HD-Tuner.

Så hva skal jeg gjøre for å få Digital lyd fra PS3 og HD-Tuner til LG-anlegget?
    Eneste måten (hvis TVen støtter det) er slik jeg forstår du har det koblet i dag. HDMI fra Canal Digital-tuner til TV, og HDMI fra PS3 til TV. Også har du en optisk fra TV til LG-anlegget. Hovedproblemet ditt er LG-anlegget, som kun har EN optisk digital inngang.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    933
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av b_gotteberg
    Jeg bruker digital coax på min hd tuner og får da dolby digital på noen av kanalene. Men om lyden er bedre gjennom hdmi kan jeg jo kaste både den kabelen og den optiske jeg har fra ps3.
    Er like grønn som deg..
    Jeg antar at Canal Digital HD-tuner lar deg sende all lyd på HDMI. Som regel må du inn i menyen og sette HDMI-lyd til "multi" eller "bitstream" eller noe i denne duren, denne står som regel til STEREO eller DOWNMIX.

Fra PS3 bør du en HDMI-kabel inn i 3808, også en HDMI-kabel fra 3808 og til TVen. Du trenger ikke optisk i tillegg, men pass på så du setter opp lyden PS3 sender ut på HDMI til det samme som nevnt over.

3808 må da settes opp slik at den tar lyd/bilde fra HDMI-inngangen du bruker, på riktig input.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av striky
    Du får de gamle Dolby Digital og DTS-formatene gjennom optisk og digital koaks, men disse kablene har ikke høy nok båndbredde til å overføre de tapsfrie formatene TrueHD og DTS HD Master.
    OK.
    Men to siste(kanskje) spørsmål.

Siden min reciever (1508 ) bare var en HDMI switch (riktig?), betyr det at jeg uansett hva slags spiller jeg kjøper IKKE kan kjøre HD-lyd på anlegget?
    Eller finnes det duppeditter som fikser dette uten at jeg trenger å kjøpe ny reciever.

Og ettersom jeg "bare" har 5.1 anlegg i billigklassen, ville jeg merket noen stor forskjell på HD-lyd og vanlig 5.1 surround? Eller må man ha 7.1 ++ for å utnytte dette?

Det det egentlig koker ned til for min del er om PS3 er et bra valg som Blue-Ray avspiller, eller om jeg bør velge noe annet.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gir denneen liten bump jeg.
    Trenger svar fort, for skal spleise på avspiller med min kjære bror.

Active Eivinn sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    402
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    LG anleget har kun en HDMI inngang. Jeg må kjøpe en konverter THELANS (TLS) - HDMI Cables, Audio Cables, Video Cables, Optical Fiber Cables, A/V Control Boxes

DVD receiver med coax inn eller hd mottaker med optisk ut hvis det finnes.

Sorry harrald25 hvis jeg hijacket tråden din litt, men var helt grønn på dette for noen dager siden, så jeg spurte om litt ot i forige post.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •