CD spiller vs. DVD spiller

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,973
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

CD spiller vs. DVD spiller

Hei!

Har for tiden en Pioneer DV490 som jeg kjører både dvd og cd med.

Vil jeg merke noen kvalitetsforskjell i lyden om jeg f.eks kjøper en fra 90 tallet som ny kostet ca. 1500,-?

Dette ble jo en veldig hypotetisk spørsmål, men mente å lese en plass at disse cd spillerne har vesentlig bedre lydkvalitet enn dagens dvd spillere?

Newcomer drake one sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei.

ja,jeg har prøvd med diverse DVD spillere som kilde... Pioneer DV-717 \ DV-656A \ DV-350 og noen andre billige... og jeg vil ikke bruke det til musikk.

nå bruker jeg en CD spiller fra 87,den låter bedre en de DVD spillerne jeg har prøvd som kilde...

er sikkert mange som mener DVD er greit som kilde,men jeg syns ikke det duger.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enkelt fortalt..

DVD-spiller, ikke så god på musikk!

CD-spiller, ikke så god på film.. :-D

Nei for å være litt seriøs, hadde en Sansui fra -91 og en billig dvd-spiller fra 2003 (1300,-) DVD'n spilte fletta av den gamle cd-spilleren. Men det finnes sikert andre gamle cd-spillere som hadde spilt fletta av DVD-spilleren igjen, du må nesten bare prøve selv!
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du skal få god lyd til en rimelig penge så kan feks. en ekstern D/A konverter være tingen. Man har alt ifra den rimelige DIY'en "Monica" til 600 som du finner en mye omtale om via eldre modeller fra bla. Musical Fidelity, Theta (ligger/lå en på Hifisentralen for 1800), Audiolab, Ead, Doxa, Rotel, Parasound bla. fra rundt 1000-4000 og "Kinamikk" fra 1500,- (selvimport). Regner med at noe dyrere antakeligvis ikke ville vært spesielt interessant.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zeke1983
    Hei!

Vil jeg merke noen kvalitetsforskjell i lyden om jeg f.eks kjøper en fra 90 tallet som ny kostet ca. 1500,-?

Dette ble jo en veldig hypotetisk spørsmål, men mente å lese en plass at disse cd spillerne har vesentlig bedre lydkvalitet enn dagens dvd spillere?
    Enkelte hevder jo at en spesiell serie av PS1 var særdeles god på CD plater.

Uansett må du huske på at nyere CD plater med DTS eller SACD ikke lar seg spille av på eldre CD spillere.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zeke1983
    Hei!

Det korte svaret er nei.

Hvis man sammenligner en rimelig CD spiller fra 90 tallet koblet analogt til en forsterker, med en rimelig DVD spiller koblet digitalt (SPDIF) til en god receiver er forskjellen stor. Den ligger hovedsaklig i fremskrittene som er gjort på DA konvertering.
    Når det er sagt er ofte analogutgangene på billige DVD spillere i dag det rene søppel. Dette gjelder for videoutganger også. God analogteknikk koster fortsatt penger ;o)

Intermediate Vegamannen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HoJ