Trenger jeg dvd spiller med Faroudja ??

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Trenger jeg dvd spiller med Faroudja ??

Har tenkt å kjøpe meg en ny dvd spiller (Vanlig Dvd) med oppskalering til 720p/1080i.
    Skal kjøre over hdmi til en prosjektor som har Faroudja chip.

Har sett litt på DENON DVD-1740 og DENON DVD-1940.

Spørsmålet mitt er om jeg trenger en dvd spiller med Faroudja chip når prosjektoren allerede har en ??

Er det noen andre Dvd spillere med oppskalering som anbefales ??
    Max pris er ca 3000,-

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken projektor har du?

Selv tok jeg en kjapp test på å sende oppkonvertert signal fra min DVD-2910 eller la BenQ W9000 gjøre jobben. Konklusjonen var da at DVD-spilleren marginalt gjorde bedre jobb. Begge har Faroudja DCDi, men kvaliteten på den interne behandlingen kan være forskjellig. I tillegg er det flere generasjoner av brikkesettet til Faroudja, den mest brukte i det siste er vel FLI2310.

Siste test jeg gjorde var å la Playstation 3 gjøre oppskaleringsjobben og førsteinntrykkene så langt, da gjorde den vel så god jobb. For å være sikker, så må kjøpe meg en HDMI-kabel til, låne meg en identisk DVD og spille begge av på likt og switche mellom dem.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slenger meg på denne tråden med et relatert spørsmål: Dersom man på nevnte spillere setter HDMI ut til 480/576; blir det da gjort noe skalering i spilleren? Jeg vil tippe svaret er nei siden dette jo er native opplsøning på hhv sone 1 og sone 2 dvd'er. Kan noen bekrefte dette?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En ting jeg har lurt på en stund nå, er om det er noe poeng med Faroudja eller tilsvarende både på DVD-spiller, receiver og projektor? Jeg er sikker på at det er en del oppsett der ute med feite bildebehandlings-kretser på tre forskjellige steder. Det må da være en del bortkastede penger her (med kostnader både for HW og lisenskostnader)?

Er jeg helt på jordet, eller klarer man seg egentlig med den prosessoren som sitter i en ny, god receiver?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har prøvd å starte en generell diskusjon rundt evige tema som skalering i DVD-spiller etc i linken under:

http://avforum.no/forum/generell-vid...smal-svar.html

-k

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=Kokken]

Hvilken projektor har du?

QUOTE]

Digital Projection iVision HD-7. Er vel 3 år gammel..
    Digital Projection Projectors: Digital Projection iVision HD-7 DLP projector

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det en re-branding av Projectiondesign's Model One?

I så fall, hvis de har samme chipset innabords, da burde bildebehandlingen være mer enn god nok i forhold til rimelige DVD-spillere.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    Er det en re-branding av Projectiondesign's Model One?

I så fall, hvis de har samme chipset innabords, da burde bildebehandlingen være mer enn god nok i forhold til rimelige DVD-spillere.
    Den ligner veldig på Projectiondesign's ja...

Så du mener jeg ikke vil ha mye å hente ved å kjøpe DENON DVD-1940 vs 1740 ?? Så lenge jeg lar prosjektoren så for skalering ??

DVD spiller jeg bruker nå har kun komponent, så vil vel kanskje merke bedring av bilde ved å gå over til Hdmi ??

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    86
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denon 1740 har vel ikke Faroudja chip, har den vel?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mcslu
    Denon 1740 har vel ikke Faroudja chip, har den vel?
    Nei, men DVD-1940 har, så tvolsen lurer på om det er vits å gå opp i pris til den når han allerede har Faroudja i projektøren.

My 2 cents sier at det ikke er så mye å hente mellom de to ene og alene pga Faroudja-chipen. Andre egenskaper som drivverk, lydkvalitet og slikt får andre bemerke...

hmmmf..: Lurer på hvor mange ganger jeg må rette på innlegget da frauroudja er vanskelig å skrive på touchmetoden.:-|

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker så mye for hjelpen iallefall.. Så får vi se hva jeg ender opp med

Ser jo at de har HDE1 til 2495,- på Elkjøp nå..

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    En ting jeg har lurt på en stund nå, er om det er noe poeng med Faroudja eller tilsvarende både på DVD-spiller, receiver og projektor? Jeg er sikker på at det er en del oppsett der ute med feite bildebehandlings-kretser på tre forskjellige steder. Det må da være en del bortkastede penger her (med kostnader både for HW og lisenskostnader)?

Er jeg helt på jordet, eller klarer man seg egentlig med den prosessoren som sitter i en ny, god receiver?
    Du har et poeng men det er vanskelig å slippe unna... Så godt som alle overnevnte produkter kommer med oppskalering i en eller annen form, især DVD-spiller og PJ. Recievere med oppskalering er ikke lenger forbeholdt dyreste produktene. Så hvis en gjør som de fleste her på Forumet og kjøper litt etter litt, da sitter en gjerne med komponeter på alle ledd i signal-kjeden på forskjellige nivå. Da er det oftest siste kjøpte komponent som sitter med den beste løsningen og en ønsker å bruke den som oppskalerer.

I tillegg er det ikke mange komponenter som har mulighet for å velge bort/legge til funksjoner (ie oppskalering), en kjøper den "pakken" som produktet leveres med. Går en opp i høyere prisklasser stiller det seg litt anderledes.

Selv sitter jeg med Faroudja i tre ledd nå: DVD - Reciever - PJ. Trenger bare en, men hvordan fjerne de andre? Selvsagt er det mulig å skifte DVD og reciever til noe som ikke har oppskalering, men da mister jeg kanskje andre funskjoner på disse som jeg "må" ha.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    produktet leveres med. Går en opp i høyere prisklasser stiller det seg litt anderledes.

Selv sitter jeg med Faroudja i tre ledd nå: DVD - Reciever - PJ. Trenger bare en, men hvordan fjerne de andre? Selvsagt er det mulig å skifte DVD og reciever til noe som ikke har oppskalering, men da mister jeg kanskje andre funskjoner på disse som jeg "må" ha.
    Ja, det blir vel gjerne slik at skal du ha en PJ eller DVD-spiller av en viss kvalitet, så får du med (dyr) oppskalering, enten du vil eller ikke...

Jeg får prøve å glede med over at akkurat denne delen av utstyret bare blir billigere og billigere, så det ikke er noe å irritere seg over... ;-)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •