720p eller 1080i

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Exclamation 720p eller 1080i

Jeg har en 50" Panasonic Plasma TV (se link under)
    som takler både 720p og 1080i , Standard HD READY.

Hjemmekino.no - Produktdatabase - Panasonic TH-50PV60

Jeg har nettopp kjøpt en DVD spiller som skal være "High End".
    Panasonic DVD-S100

PANASONIC Nordic - DVD-S100

SPØRSMÅLET MITT er:

Bør jeg stille inn DVD spilleren til å sende 720p eller 1080i signalere ? Eller er det best om den står på 576 og lar TV'en ta oppskaleringen ??

Mvh. Tommy

Active
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    395
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vanskelig å si... tror det beste er å sette seg ned å prøve de forskjellige oppløsningene. Avhenger i stor grad av hvor god scaleren er i DVD-spiller og TV. Kan være bedre i DVD, kan være bedre i TV.

Newcomer svendbjarne sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Faroudja-chipen i spilleren er jo god til å kjøre deinterlacing, så såfremt du ikke får problemer med makroblokking så kan du prøve det.

Det beste er kanskje å prøve begge deler og se hva du liker best selv?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av svendbjarne
    Faroudja-chipen i spilleren er jo god til å kjøre deinterlacing, så såfremt du ikke får problemer med makroblokking så kan du prøve det.

Det beste er kanskje å prøve begge deler og se hva du liker best selv?
    Takker for svar. Men husk at mitt spørsmål hovedsakelig ikke går på om jeg skal bruke DVD spilleren eller TV'en til oppskalering men mer om min DVD bør sende 720p eller 1080i signal til overnevnte TV. (Merk at TV har 1366x768 som maks oppløsning).

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sundman
    Takker for svar. Men husk at mitt spørsmål hovedsakelig ikke går på om jeg skal bruke DVD spilleren eller TV'en til oppskalering men mer om min DVD bør sende 720p eller 1080i signal til overnevnte TV. (Merk at TV har 1366x768 som maks oppløsning).
    Det vil da si det er nettopp det du spør om, hvilken av komponentene som skal oppskalere/deinterlace materialet. setter du spilleren på 576i oppskalerer og deinterlacer tv'en signalet, på 576p oppskalerer tv'en og spilleren deinterlacer signalet, på 720p oppskalerer og deinterlacer spilleren signalet, og setter du spilleren på 1080i oppskalerer spilleren og tv'en deinterlacer signalet.
    Jeg personlig har alltid endt opp på at jeg foretrekker å sette spilleren på 720p da spilleren som oftest har den beste deinterlaceren, og ofte best oppskalering. Håper dette var litt oppklarende, men man må benke seg ned å teste for å finne ut hva man foretrekker.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det på tide å få laget en sticky på 720p vs 1080i og skalering i kilde vs display?

Jeg har startet en her:
    http://avforum.no/forum/generell-vid...tml#post760192

-k

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roomperfect
    Det vil da si det er nettopp det du spør om, hvilken av komponentene som skal oppskalere/deinterlace materialet. setter du spilleren på 576i oppskalerer og deinterlacer tv'en signalet, på 576p oppskalerer tv'en og spilleren deinterlacer signalet, på 720p oppskalerer og deinterlacer spilleren signalet, og setter du spilleren på 1080i oppskalerer spilleren og tv'en deinterlacer signalet.
    Jeg personlig har alltid endt opp på at jeg foretrekker å sette spilleren på 720p da spilleren som oftest har den beste deinterlaceren, og ofte best oppskalering. Håper dette var litt oppklarende, men man må benke seg ned å teste for å finne ut hva man foretrekker.

Tusen takk for et godt svar. Jeg har kjøpt en veldig god High-End DVD spiller med Faroudja så jeg tror jeg skal la spilleren oppskalere og deinterlacer. Velger derfor 720p og ser om jeg er fornøyd

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •