Blir vi lurt? Digital=digital?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Intermediate hagr sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    620
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Blir vi lurt? Digital=digital?

Hei!!

Det har lenge forundret meg at cdspillere kan koste så sinnsvakt mye...
    Dvs. stor prisforskjell på forskjellige cdspillere.

Hva er forskjellen?

Hvis du bruker digital (coax/optisk) ut fra cdspilleren vil jo signalet blir 100% likt uansett helt fram til dekoderen.

Musikken lagres digitalt på en cd, leses digitalt i cdspilleren og sendes digitalt fram til dekoderen. Hva kan da være forskjellen? Utseendet?

Eller blir signalet konvertert til analogt i cdspilleren, og tilbake til digitalt? I såfall kan jeg jo skjønne det, for to dekodere vil ikke omkode signalet på samme måte.

Dette er ikke et forsøk på å få i gang en ny cd,digital,analog,mp3 diskusjon, da det er absolutt unødvendig med tanke på at vi faktisk er så uenige om dette temaet, og at det allerede finnes alt for mange uendelige diskusjoner her fra før.

Harald

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De som kjøper CD spillere i dag gjør det stort sett fordi de ikke får den lyden de vil ut fra dekoderen (DAC) i receiveren sin. (Om det er i et hjemmekinooppsett). De føelr/mener/synes/antar at DACen i CDspilleren gjør en bedre jobb enn den i receiveren, og i forlengelsen av det fines det da CDspillere som gjør denne jo\bben bedre enn andre, og de blir naturlig nok dyrere.

Noen (meg selv inkludert) kjøper en DAC innebygd i en liten boks, og tar det digitale stereo/musikksignalet fra DVDspilleren og gjør det om til et analogt signal i den eksterne DACen. Dermed kan samme boks brukes både til film og musikk, men man får en bedre/oppgradert lyd fra musikk via den eksterne DACen.

Skal man kun overføre digitalt fra platen tror jeg ikke det er noen nevneverdige forskjeller på en rimelig og en dyr CD/DVDspiller. Unntatt de aller billgste...
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Intermediate hagr sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    620
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hmm :)

Takk for bra svar

Nå ble jeg litt klokere...

Jeg skjønner for øvrig ikke hvorfor ikke alle kjøper en moderat priset ekstern DAC og en billig cd-spiller i stedet for en veldig dyr cdspiller hvis man ender opp med samme resultat, eller kanskje tom. bedre resultat i første eksempel...

Moderator striky sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har akkurat pågått en sjuk lang krangel om dette i et par andre tråder.

http://avforum.no/forum/generell-chi...highlight=lidl

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hagr
    ...
    Jeg skjønner for øvrig ikke hvorfor ikke alle kjøper en moderat priset ekstern DAC og en billig cd-spiller i stedet for en veldig dyr cdspiller hvis man ender opp med samme resultat, eller kanskje tom. bedre resultat i første eksempel...
    Det spørs hva du mener med rimelig/dyr i denne sammenhengen.

Jeg betalte en halv tusenlapp for min DAC (gammel, bare en av to innganger som virker).
    Så kan du kjøpe en Electrocompaniet DAC til 11 000 tror jeg den koster, og ser du på hifisentralen finner du brukte DACer til 50 000 innimellom.

Regner med at de lyder bedre jo høyere prisen blir, så det er jo litt spørsmål om hvilket nivå man skal legge seg på.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De som bruker surround har ingen fordel av eksterne DAC uansett. De aller aller fleste surroundprodukter digitaliserer analoginngangene uansett, så da er det ingen vits uansett hvor god A/D man har, siden den begrensende faktoren blir A/D i forsterkeren uansett.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men bruker du en "gammeldags" forsterker er ikke digitaliseringen på inngangen noe problem.

Derfor kjører jeg signal fra DAC og RIAA til egen pre/volumpot før det går til effektforsterkeren osv...

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hagr
    Hei!!

Det har lenge forundret meg at cdspillere kan koste så sinnsvakt mye...
    Dvs. stor prisforskjell på forskjellige cdspillere.

Hva er forskjellen?

Hvis du bruker digital (coax/optisk) ut fra cdspilleren vil jo signalet blir 100% likt uansett helt fram til dekoderen.
    Du har så rett!

Noen ser fordeler som:
    1. Eierglede, stabilt drivverk, gode komponenter.
    2. Signalene overført med kvalitet
    3. Begge deler.

Det er vel ingen tvil om at det er alt for mange her på forumet som velger nummer 1, og tror de velger nummer 3. De leser tester og reklame på nett og kjøper utifra dette, som etter min mening er et mangelfullt grunnlag. De engasjerer seg ofte i diskusjoner på forumet her, uten å ha testet noe som helst.

Andre her på forumet vil ha nr 3, og det er mange genuine entusiaster her på forumet som også sjekker ut og tester påstander, og velger kvalitetsprodukter.

Så er det alle som ikke vil eller har mulighet til å bruke så mye på denne hobbyen, de vil ha mest mulig for pengene, og velger nr 2. De har de siste årene fått utrolig mye å velge mellom innenfor alle kategorier. Det er mange kvalitetsprodukter for en rimelig penge der ute, så bare søk kunnskap og test ting i virkeligheten, så vil dere finne mye bra.

Jeg for min del, ser ikke poenget med å betale i dyre dommer for noe som kan oppnås for 10% av prisen. For meg blir det en urimelig bruk av materialer å legge ned for mye komponenter i en CD spiller, det er ikke en fornuftig bruk av knappe ressurser på denne kloden. Men andre får gjøre som de vil.

Det blir diskutert uendelig mye om kvalitet. Dette blir diskutert i det abstrakte. For meg så teller det som kommer ut av spilleren, ikke så mye om det er laget av gull eller plastikk. Men det er selvfølgelig en viktig side av produktet for mange, men har strengt tatt ingenting med saken å gjøre i de fleste tilfeller.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •