Ny dvd-spiller og macroblocking på 92" lerret

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ny dvd-spiller og macroblocking på 92" lerret

Hei, jeg er relativt ny innen hjemmekinosegmentet og trenger hjelp fra erfarne folk her på forumet. Tilgi min evt. feilaktige bruk av terminologi; dere tar poenget likevel

Jeg søker ny dvd-spiller hvor eneste kriterium er bra bilde og hdmi. Lydkvalitet spiller ingen rolle. Ingen. Jeg har 92" Adeo lerret og Epson TW-700 projektor.

SPM1: Er makroblocking et problem som øker med skjermstørrelsen?

Jeg vurderer en av Oppos 980/981 spillere, og jeg har forstått at 981 er bedre på noe de-interlacing (aner ikke hva det er) men at Faroudja-brikken kan føre til makroblocking.

SPM2: Vil jeg leve lykkeligst med 980 eller 981 eller rett og slett en helt annen spiller?

Jeg har lagt inn en "Kjøpes"-annonse i prisklassen 3000-5000, men alle spillere med supre bilder bil bli vurdert. Har nettopp solgt min Denon DVD-1930 og ønsker ikke Denonspiller. Ikke spør hvorfor.

Mvh Kaptein Ufattelig

Intermediate fronzel sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    782
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av KapteinUfattelig
    Har nettopp solgt min Denon DVD-1930 og ønsker ikke Denonspiller. Ikke spør hvorfor.
    Når du skriver slik blir vi hvertfall nyskjerrig på hvorfor.
    Såå.. hvorfor? :wink:

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fronzel
    Når du skriver slik blir vi hvertfall nyskjerrig på hvorfor.
    Såå.. hvorfor? :wink:
    Tøysegutt

Intermediate magnuswb sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er du god med kalibrering er det ikke vanskelig å fjerne det meste av macroblocking, men skjønner at problemet kan være irriterende. Hvis du helt skal unngå dette så tror jeg Oppo 980 er et veldig godt valg! Hvis ikke så har du også Cambridge sine spillere som heller ikke har faroudja brikke. Men det er en grunn til at de velger faroudja, nemlig bildekvaliteten...men macroblockinga kan være irriterende, men som sagt, en god kalibreringsrunde fjerner mye av det.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for innspill så langt.

Jeg vet lite om kalibrering. Gjøres det i spilleren eller projektoren eller begge? Har noen med hell klart å fjerne makroblockingen vha kalibrering, eller bare redusere denne artifakten (og er det en artifakt eller er det begrensninger i dvd-formatet som fører til slikt)? Og blir makroblocking et større problem ved stor skjerm (lerret) kontra f.eks. en 42" plasma?

Mange spørsmål her, men jeg håper dere har svar på noen av dem ihvertfall

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hallå...?

Intermediate fronzel sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    782
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er ingen ekspert på macroblocking, men det er en dekodingsfeil som kan oppstå feks ved dekoding av mpeg2. En macroblock er per definisjon en firkant med 16x16 pixler, og det kalles macroblocking når det skjer en feil slik at denne firkanten vises feks. ensfarget. Gode dekodere kompenserer og glatter over dette.
    Etter hva jeg har lest her på forum er dette et stort problem med faroudja brikken som sitter i en del dvd-spillere, og da spesielt i forbindelse med oppskalering(?). Hvordan en klarer å kalibrere vekk slike komprimeringsfeil, det er et mysterium for meg, men magnuswb vet kanskje mer om det?

Sjekk om din Epson prosjektor har bra deinterlacer(feks ved søk på forumet her hvis du ikke vet selv). For hvis den har det, så går du for 980'en (som ikke har like store problemer med macroblocking) og lar prosjektoren stå for deinterlacingen. Men for allt jeg vet har kanskje Epson'en din også faroudja-brikken og da er du like langt.

Selv har jeg en Pioneer 585 (uten faroudja, tror jeg), og har aldri sett snurten av en macroblock på den spilleren.

Og, problemet blir ikke mindre synlig på større skjerm/lerret.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •