DVD-spillere og oppskalering

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

DVD-spillere og oppskalering

Jeg er grønn når det gjelder bilde, tv, dvd, video etc., så prøv å bære over med meg.

Jeg kjøpte for kort tid siden er rimelig 32" HD ready TV, som jeg er ganske fornøyd med (ihvertfall med tanke på prisen). Det er en Tatum 32" (husker ikke modellen, men den fikk "Godt Kjøp" i forbuker-et-eller-annet" ihvertfall).

Saken er den at DVD-spilleren jeg har når kun har SCART-utgang, og jeg lurer dermed på om dette medfører at eventuell oppskalering av DVD og DivX/XVid ikke fungerer i det hele tatt. Jeg har et par brente DVD-er som ser veldig dårlige ut på tv-en, men som så flotte ut på min gamle 22" "vanlige" TV. Det samme gjelder noen DivX og XVid filmer jeg har - på den nye tv-en blir det som om jeg har blåst de opp på pc-skjermen - elendige farger og detaljer.

Jeg skjønner såpass at dette er snakk om oppskalering, og at filmene via analogt (SCART) signal ikke blir oppkalert men bare vist på for høy oppløsning.

Spørsmålet er dermed: Vil dette bli bedre av å kjøpe en DVD-spiller med HDMI-utgang? Og evt. med en bedre/bra/ok oppskaleringsfunksjon?

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av frankhovin
    Jeg skjønner såpass at dette er snakk om oppskalering, og at filmene via analogt (SCART) signal ikke blir oppkalert men bare vist på for høy oppløsning.
    Det er det samme. TV-en vil uansett oppskalere det den får servert fra DVD-spilleren. Spørsmålet er hvilken enhet som gjør den beste jobben med skaleringen.

Scart støtter ikke høye oppløsninger og du vil derfor ikke kunne benytte oppskaleringen i DVD-spilleren.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men hvis DivX, XVid og brente DVD-er blir konsekvent dårlige, så må vel det bety at TV-en gjør en dårlig jobb i oppskaleringen?

Slik det ser ut, virker det som om TV-en bare "maksimerer" bildet, på samme måte som hvis man har en film som er 640x480 og spiller den i Windows Media Player med 1280x1024 i oppløsning på skrivebordet, og maksimerer den. Da blir den bare blåst opp, og kvaliteten blir elendig.

Active vito sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    321
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det er også avhengig av kildematerialet.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selvsagt. Men det er konsekvent, på både DVD-er og DivX/Xvid som skal være helt "standard" ok kvalitet.

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men hvis DivX, XVid og brente DVD-er blir konsekvent dårlige, så må vel det bety at TV-en gjør en dårlig jobb i oppskaleringen?

Slik det ser ut, virker det som om TV-en bare "maksimerer" bildet, på samme måte som hvis man har en film som er 640x480 og spiller den i Windows Media Player med 1280x1024 i oppløsning på skrivebordet, og maksimerer den. Da blir den bare blåst opp, og kvaliteten blir elendig.
    Det at bildet blir blåst opp er jo nettopp det som skjer ved en oppskalering! PC'en må også oppskalere når den blåser opp feks en film på 640x480 til 1280x1024! TV'en din har nemlig en fast oppløsning på 1366x768 og dermed må alt skaleres for å passe denne oppløsningen. Selv HD-filmer skaleres til en liten grad for å passe denne oppløsningen!

Du vil få bedre bilde ved å bruke en dvd spiller med hdmi utgang, men om denne skalerer eller ikke må nødvendigvis ikke bety så mye for kvaliteten!

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Poenget mitt var jo nettopp at oppskalering må gjøres slik at det er en viss kvalitet på resultatet. Og når DVD-filmer ser helt crap ut, så kan vel ikke oppskaleringen i TV-en være særlig bra?

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Poenget mitt var jo nettopp at oppskalering må gjøres slik at det er en viss kvalitet på resultatet. Og når DVD-filmer ser helt crap ut, så kan vel ikke oppskaleringen i TV-en være særlig bra?
    Vel, etter det lille jeg har lset så skal det vel være helt ok skalerer i den tv'en. Kommer jo også ann ¨på hva du foventer? Man kan ikke forvente like skarpt og rent bilde som man får av en 22" crt på en større lcd skjerm.

Men det blir nok bedre med hdmi inngang, for skalering av digitale bilder er bedre enn analoge...

Uansett hva er det du vil med denne klagingen over dårlig bilde? kjøp deg en bedre dvd spiller eller gå rett til hd-dvd spilleren til 2800 og få med god dvd spiller på kjøpet.

Ett annet tips er å sjekke 3d combo filteret og støyfjerning og diverse andre innstillinger på tv'en.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva jeg vil med "klagingen over bildet"? For en helt fantastisk idiotisk ting å si.

Jeg spør et sted hvor jeg regner med at folk har peiling, om noe jeg har lite greie på selv. Og det er klart det er grenser for hva jeg forventer, men når jeg har et par brente DVD-er og en håndfull 1.3GB DivX og Xvid filer, som ser helt tragisk dårlige ut på TV-en, så er det ganske så relevant å lure på hvor problemet kan ligge.

Å putte brente ting på en HD-DVD har vel lite for seg så lenge kilden fortsatt har vanlig DVD-oppløsning, eller? Dessuten koster det vel fortsatt et lite ******* for HD-DVD brennere.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •