SACD & DVD-Audio fullt utbytte via HDMI

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Intermediate Speedfight2 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    937
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question SACD & DVD-Audio fullt utbytte via HDMI

Siden min AVR 5000 er så gammel og mitt andre utstyr er nytt, så er jeg på jakt etter en ny Receiver. Det blir enten Denon AVR 3808 eller AVR 4308, siden disse er oppgradert med 1.3 versjon av HDMI, har nok inn og utganger, platespillerinngang mm. (har NAD phono preamp, men med tanke på at jeg slipper denne boksen, så er det en god ide synes jeg) HDMI inngangene på Denon er oppskalerte både på analog og digital. Den har i tilegg USB (hva er det godt for). Mitt spørsmål i tilegg til hva USB kan brukes til(mulig man kan koble Ipod direkte og minnebrikker med musikk?) så er det det med SACD og DVD-Audio via HDMI, har jeg forstått det slik at denne løsningen fungerer bedre enn via direct input på forsterkeren? Altså det blir "best" lyd via HDMI? Forsterkeren(e) har også TrueHD og DTS HD master audio. (Dolby Digital plus hvordan dekodes det?) Koster mye, men tror det er verdt pengene.. Om Dere ikke har andre anbefalinger til meg da, men minimumet er omtrent samme antall inn og utganger

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For SACD og DVD-Audio er det vel Denon-Link som gjelder? Har selv en 4308, men ingen spiller med Denon-Link. Men det kunne vært artig å testet.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmmm......
    SACD/DVD-Audio er beskyttet på en slik måte at man ikke får lyd via coax/optisk kabel og da heller ikke kan bruke forsterkerens DAC til å tilpasse lydbildet.

Man må bruke 'multi channel' utgangene med RCA kabler, eller HDMI hvis dette finnes.

Lydmessig tror jeg ikke du kan gjøre stort da signalene er kodet, uansett om du bruker HDMI eller multi-channel (folk må gjerne arrestere meg her), men finne deg i lydkvaliteten slik DAC'en i CD/DVD spilleren leverer.

Men i mine ører er det mer enn godt nok

Newcomer Cato72 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Man må bruke 'multi channel' utgangene med RCA kabler, eller HDMI hvis dette finnes.
    Forstår jeg deg rett; kan jeg bruke omtrent hvilken som helst DVD-audio/SACD-spiller med HDMI-utgang for å få multikanal til forsterkeren?

Edit: Mente å ha lest at man kun fikk mulitikanal over de analoge utgangene. Hvis ikke, ser Denon 1940 ut til å være svært interessent siden jeg har Denon AVR-3808...

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min DVD spiller har ihvertfall denne teksten i Q&A kategorien:

Q: Why is there no audio output from the coaxial or optical digital audio port when I play DVD-Audio or SACD discs?

A: The copyright protection feature of the DVD-Audio and Super Audio CD (SACD) disc format prohibits unprotected digital audio output. Since the coaxial or optical digital audio output has no copy-protection ability (i.e. pure audio stream without encryption and authentication), audio from DVD-Audio or SACD cannot be output via these interfaces. To enjoy high resolution digital audio from DVD-Audio or SACD discs, please use the 5.1-channel analogue audio output. If your A/V receiver supports HDMI 1.1 (or above) digital audio, you may also use the HDMI port, which has the required copyright protection mechanism (HDCP).

Har selv ikke forsøkt dette da min receiver ikke har HDMI

Intermediate Even Sundgot sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan overføre dvd audio med hdmi 1.1 og sacd med hdmi 1.3, vist du ikkje har hdmi 1.3 og skal overføre sacd signal så bruker du 5.1 out, rett meg vist eg har feil?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •