Test - gammel men god CD spiller mot Playstation 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 36
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Test - gammel men god CD spiller mot Playstation 3

For moro skyld holdt jeg i kveld en CD spiller test mellom min 14 år gamle Denon DCD1290 cd spiller og min splitter nye Playstation 3 (eller i realiteten DACen på min Yamaha RXV1700 forsterker siden PS3en er koblet til forsterkeren via HDMI).

Denon-spilleren min kostet 3500 kroner da jeg kjøpte den i 1993, og var da en ganske bra CD spiller - og bra nok til at jeg fortsatt ikke har giddet å bytte den ut - jeg føler liksom ikke at CD spillere har gjort de store kvantesprangene de siste 10 åra - men hva vet vel jeg :-)

Jeg gjorde følgende under testen.
    1. brente to stk identiske 1:1 kopier av CD'en "Nils Lofgren Acoustic Live", og satte hver av disse CDene i henholdsvis nye PS3 og den gamle Denon-spilleren. Både Denonen og PS3 en var koblet til Min Yamaha RXV1700 receiver.

2. Spilte av CDene samtidig, og lyttet til en kilde input av gangen på Yamaha receiveren.

3. For ordens skyld skal det nevnes at Denonen var koblet med analoge ledninginger til receiveren (14 år gamle tara labs signalkabler), mens PS3en var koblet til receiveren med HDMI ledning.

Så til resultatet:
    Det var ikke veldig stor forkjell på PS3en og Denonen. PS3en lød ørlittegrann mere sterilt og flatt. Ikke mye, men nok til å høre det.

Denonen var med andre ord hakket mer naturlig - selv om lydbildet på den var litt mere røff lød den i mine ører mer naturlig og hakket bedre.

Det kunne også vært moro å prøve å koble Denonen til receiveren med optisk kabel i stedet - da hadde vel egentlig testen blitt mere rettferdig siden jeg da hadde benyttet DACen i Yamahaen i stedet for Denonen, men det får bli noe jeg tester en annen gang:lol:

Moralen i historien er vel at ikke alt nødvendigvis blir så mye bedre med årene, og at de gamle fortsatt kanskje er eldst;-)

Newcomer Arien sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Artig, men som du sier så har jo ps3en ingenting å si i denne saken. en ny cd-spiller koblet opp analogt ville jo vært en mye mer relevant test.

Eventuelt en test av dacen til en en 14 år gammel forsterker mot yamahaen.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Arien
    Artig, men som du sier så har jo ps3en ingenting å si i denne saken. en ny cd-spiller koblet opp analogt ville jo vært en mye mer relevant test.

Eventuelt en test av dacen til en en 14 år gammel forsterker mot yamahaen.
    På en måte er jo PS3en litt relevant siden den ikke har analoge utganger da. kanskje det er de analoge utgangene som gjør utslaget?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Artig med slike tester. Testet du blindt og var lydnivåene like?

Newcomer Arien sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av janullrich77
    På en måte er jo PS3en litt relevant siden den ikke har analoge utganger da. kanskje det er de analoge utgangene som gjør utslaget?
    Jeg tror ikke jeg helt skjønner hva du mener her. Kan du forklare litt nærmere?
    Det at ps3en ikke har analoge utganger(og seff ingen dac) er jo nettopp det som gjør at denne testen nesten kan sies å være litt meningsløs.

Det kan jo hende at jeg ikke har fått med meg poenget her;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mortebjo1
    Artig med slike tester. Testet du blindt og var lydnivåene like?
    Jeg testet ikke blindt, men lydnivåene var like. jeg bare skiftet kilde inn på receiveren, så det var ikke mer en 1 sekund pause når jeg skiftet. Sporene spilte parallelt så jeg mener testen var rimelig nøyaktig utført..

inntil videre bli altså den eldgamle denonen ikke byttet ut her i huset..:smile:

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Arien
    Jeg tror ikke jeg helt skjønner hva du mener her. Kan du forklare litt nærmere?
    Det at ps3en ikke har analoge utganger(og seff ingen dac) er jo nettopp det som gjør at denne testen nesten kan sies å være litt meningsløs.

Det kan jo hende at jeg ikke har fått med meg poenget her;-)
    Helt korrekt, denne test er noe rar. Det han har gjort er å teste en PS3 som drivverk sammen med konvertere i en receiver med en analog utgang fra en eldre cd spiller. Med all den påståtte teknologiske fremgang ville man tro at PS3/receiver komboen ville vinne med 98-0, men men, tilbake til virkeligheten.
    Dac´s har sjeldent noen "lyd" i sig selv, det er hvordan de er implementert, og hvordan analog delen er laget der betyr noe. Derfor kan en 20 år gammel Denon dcd-625 cd spiller med 18 bit konverter sagtens spille bedre enn mange "moderne" receiveres dac løsninger.

Tester du Denon og PS3 med optisk ut tester du stadig disse bare som drivverk, men dette er jo det interessante ved hifi kanskje, finde den optimale løsning, hvem vet, kanskje en 25 år gammel Sony CD Walkman som drivverk vil spille fantastisk med Onkyo dac......

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes det var en fin test. Noen vil sikkert si at det blir litt epler og pærer - men egentlig er det brukeren selv som ønsker å finne ut av om en ny sak spiller like bra som en eldre sak.

Nå er PS3 noe mye mye mere enn en eldre CD spiller - det vet jo alle.

Koblingsmessig synes jeg testen har sin største svakhet. PS3 er koblet med digitalkabel og bruker DAC i receiver , mens CD spilleren er på analog og bruker DAC i spilleren.

Jeg ser frem til å høre resultatet når du har testet med optisk/coax fra CD spiller - og da helst blindtest - få en til å bytte om så du ikke selv vet hva som er kilden.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg testet Denonen med optisk ledning i stedet for analog og sammenlignet med PS3en.

konklusjon: Jeg klarte ikke å høre forskjell.

Egentlig ganske logisk da DAC i receiveren nå konverterer begge CD signalene.

Dog ble jeg egentlig litt skuffet også i og med at PS3en oppsampler CD signalet fra normale 48 khz til 176,4khz. Denonen min er ikke kapabel til dette, men jeg hørte uansett ingen forskjell.

Jeg har hørt mye hype om slik oppsampling, men jeg klarte som sagt ikke å høre forskjell på PS3en og Denonen når begge kjørte signalet digitalt inn til receiveren min i allefall.

Kjiipern, men men - i det minste bruker jeg PS3en som SACD spiller. Et fornøyelig format i forhold til vanlige CDer:-D

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan er lyden fra SACD plater på den gamle CD spilleren?

og ikke støyer den heller, slik PS3 gjør...........

hahahaha

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Hvordan er lyden fra SACD plater på den gamle CD spilleren?

og ikke støyer den heller, slik PS3 gjør...........

hahahaha
    Den gamle denonen støtter selvsagt ikke sacd - den er jo fra før sacd i det hele tatt ble funnet opp.

ps3en støyer ganske så mye ja. irriterende egentlig, men alt i alt er det jo en bra maskin - støtter sacd og blueray og spill, bilder, mp3 etc etc i bra kvalitet i en pakke til en ok pris, så jeg er fornøyd.

Men den danker som sagt ikke ut Denonen min på vanlige cd plater...

Intermediate Qrt sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil si, i motsetning til mange tydeligvis, at dette er en interressant test.
    Den beviser jo nemlig at alle vi som fortsatt bruker DVD-spilleren til å spille CDer har mye å hente på å skaffe en dedikert CD-spiller..

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Qrt
    Jeg vil si, i motsetning til mange tydeligvis, at dette er en interressant test.
    Den beviser jo nemlig at alle vi som fortsatt bruker DVD-spilleren til å spille CDer har mye å hente på å skaffe en dedikert CD-spiller..

For min egen del synes jeg i allefall testen var relevant...det er klart jeg er interresert i å få best mulig lyd i stua - uavhengig om DACen er her eller der og om cd spilleren kan oppsample til 176,4 khz eller ei.

jeg ble plutselig også litt fysen på å kjøpe en skikkelig god dedikert CD og SACD spiller som jeg kobler analogt til receiveren, men det koster vel sikkert mer en det strengt tatt er verdt..

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Neidu, det gjør det ikke - Oppo 970 (jada, jeg maser veldig om dette merket - hehe) koster nå den nette sum av kr 1050 inkl. frakt.
    Den spiller SACD, DVD-audio, SHCD m.m. - via HDMI eller multi-channel.

OG den spiller DVD plater....................OG det følger med HDMI kabel

herlig !

OPPO Digital - Up-Converting DVD Players - Buy Direct from the Manufacturer

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den gamle denonen støtter selvsagt ikke sacd - den er jo fra før sacd i det hele tatt ble funnet opp.

...
    det vet jeg da godt - jeg ville bare få frem at stillhet også er en fin ting - sett i en SACD i den CD spilleren din (skru av PS3) og lytt til stillheten

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Neidu, det gjør det ikke - Oppo 970 (jada, jeg maser veldig om dette merket - hehe) koster nå den nette sum av kr 1050 inkl. frakt.

herlig !

Tror du seriøst at en slik OPPO kan gi et løft på lydsiden kontra min denon? Er ikke dette litt "tegneserie-merke"? jeg vet ikke altså, men det hørtes bare så skummelig billig ut at den støtter alt av formater etc til en så billig penge.
    jeg er ikke interresert i å koble annet en analogt fra CD spiller til receiver da jeg tror testen min har avslørt en noe svak DAC i RXV1700 receiveren kontra min gamle Denon.

Jeg er også eier av en Argon DVD2006 (billig dvd spiller fra hifiklubben kjøpt i fjor) som jeg også har testet CD avspillingsegenskapene på - da testet både med HDMI ledning og analoge koblinger (dog billige billige analoge ledninger) inn til receiver. jeg mener å huske da jeg gjorde denne testen at Argonen falt totalt igjennom mot denonen på CD avspillingskvalitet hvilket medførte at jeg kun brukte den som dvd avspiller. nå er argonen kastet ut siden jeg benytter PS3 til dvdavspilling.

Finnes det noen seriøse tester av denne Oppoen? om den klarer å danke ut Denonenmin kjøper jeg den lett...

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

herlig !

Vet du Asvaberg, om man har mulighet til å koble både analgot og med hdmi eller optisk ut fra Oppoen og benytte analog til vanlige CDer og digitalutgang kun når man lytter til SACD?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jo faktisk PS3 analoge utganger da, gjennom AV-porten. Bruk en komponent eller kompositt-kabel, og koble lyd-rca´ene i receiveren analogt. Da har du jo en relevant test.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Opticane
    Nå har jo faktisk PS3 analoge utganger da, gjennom AV-porten. Bruk en komponent eller kompositt-kabel, og koble lyd-rca´ene i receiveren analogt. Da har du jo en relevant test.
    Ja kanskje det...jeg viste faktisk ikke at ps3en hadde analoge utganger, men jeg har bare et sett med ok signalkabler. de andre er bare noe skrap til 20 kroner, så en parallelltest vil bli litt vanskelig da jeg mistenker at slike kabler kan ødelegge en del.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja kanskje det...jeg viste faktisk ikke at ps3en hadde analoge utganger, men jeg har bare et sett med ok signalkabler. de andre er bare noe skrap til 20 kroner, så en parallelltest vil bli litt vanskelig da jeg mistenker at slike kabler kan ødelegge en del.
    nå husker jeg ikke helt, men den analogdelen ut på ps3 - er ikke det en "spesiell" utgang bak som gjør at man kun benytte medfølgende PS3 analogkabel? kanskje kvalitetet på disse ikke er noe særlig? jaja...jeg skal kkke på det når jeg kommer hjem..

har forresten fått dire straits - brothers in arms på SACD i dag...blir grymmt å høre på den får jeg håpe.

Asvaberg - er den oppoen virkelig så magisk som du skal ha det til? :-)

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •