Test - gammel men god CD spiller mot Playstation 3 - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 36 av 36
    Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av janullrich77
    Vet du Asvaberg, om man har mulighet til å koble både analgot og med hdmi eller optisk ut fra Oppoen og benytte analog til vanlige CDer og digitalutgang kun når man lytter til SACD?
    Jepp, det kan du. Det er innstillingene på receiver som avgjør hvilke kabler den henter signalene via.

Tar du f.eks optisk + analog (multi-channel), setter receiver på "DVD" (hvor du koblet til den optiske, du kan selvfølgelig koble den på "CD") og setter på en SACD så får du INGEN lyd.

Så endrer du på receiver fra DVD til "multi channel" (eller hva det kalles på din) og der kommer lyden.

Hvis du spiller vanlig CD så får du lyd på begge metodene og velger da selv om du vil høre "DVD" eller "multi channel"

Oppo'n er ikke magisk, men ei heller "tegneserie" (men den egner seg ypperlig til SvampeBob DVD'n).
    Den er helt grei og egentlig super sett i lys av pris. 980-modellen er noe bedre, men dyrere.

Les omtale av 970 her:
    Oppo DV-970HD Reviews. Video Players and Recorders Reviews by CNET.

Og her:
    Oppo DV-970HD DVD Player Review — Audioholics Home Theater Reviews and News

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Jepp, det kan du. Det er innstillingene på receiver som avgjør hvilke kabler den henter signalene via.

Tar du f.eks optisk + analog (multi-channel), setter receiver på "DVD" (hvor du koblet til den optiske, du kan selvfølgelig koble den på "CD") og setter på en SACD så får du INGEN lyd.

Så endrer du på receiver fra DVD til "multi channel" (eller hva det kalles på din) og der kommer lyden.

Hvis du spiller vanlig CD så får du lyd på begge metodene og velger da selv om du vil høre "DVD" eller "multi channel"

Oppo'n er ikke magisk, men ei heller "tegneserie" (men den egner seg ypperlig til SvampeBob DVD'n).
    Den er helt grei og egentlig super sett i lys av pris. 980-modellen er noe bedre, men dyrere.

Les omtale av 970 her:
    Oppo DV-970HD Reviews. Video Players and Recorders Reviews by CNET.

Og her:
    Oppo DV-970HD DVD Player Review — Audioholics Home Theater Reviews and News
    Jeg leser på audioholics at Oppoen får meget bra overall karakter, men scorer meget svakt på audio ut via analog.. tror jeg holder meg til min 14 år gamle denon inntil videre...bytter den sikkert ut når den har sin 20 årsdag8-)

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg leser på audioholics at Oppoen får meget bra overall karakter, men scorer meget svakt på audio ut via analog.. tror jeg holder meg til min 14 år gamle denon inntil videre...bytter den sikkert ut når den har sin 20 årsdag8-)
    hmmmmmmmmmm:
    Analogue vs. Analogue Comparing the analogue outputs of the Oppo to the analogue outputs of the Denon DVD-5900 reference player we heard no discernable difference when listening via the Status Acoustics Decimos.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=asvaberg]hmmmmmmmmmm:

Du har rett...jeg leste nok den delen under litt for kjapt.

mao er oppen en vidundermaskin til prisen.. tviler alikevel på at jeg kjøper den, men kanskje, om da ikke CD lyden på PS3 med analog ut danker ut denonen min... skal teste dette senere.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Opticane
    Nå har jo faktisk PS3 analoge utganger da, gjennom AV-porten. Bruk en komponent eller kompositt-kabel, og koble lyd-rca´ene i receiveren analogt. Da har du jo en relevant test.
    Ok gutter (jeg antar det ikke er så mange jenter i forumet her - men correct me if I am wrong)......da har jeg fått testet PS3en mot min 14 år gamle Denon traver av en CD spiller med ANALOG utgang både fra PS3 og Denonen.

Resultatet var rimelig overaskende......

I forhold til da jeg kjørte digitalt ut fra PS3 og altså da benyttet DACen i receiveren fant jeg at resultatet var vesentlig jevnere denne gangen.

Alikevel vant Denonen også dette oppgjøret ganske greit.

Lyden var littegrann mere åpen og fyldig på Denonen også denne gangen, men altså ikke så stor forskjell som med HDMI ut fra PS3en. Med andre ord littebit mere sterilt og flatt lydbilde fra PS3en en fra Denonen også i denne testen.

Det skal nevnes at kablene som ble brukt på PS3 var den medfølgende spesialtilpassede PS3 analogkabelen fra Sony. Det er mulig resultatet hadde blitt anderledes dersom jeg f.eks hadde brukt monsterkabler fra PS3en og inn i receiveren - jeg tror faktisk det er mulig å kjøpe slike fra monster som passer inn i PS3'en også foresten.

Konklusjonen på hele visa er i allefall at UANSETT om man bruker analog eller digital tilkobling så står Denonen tilbake som relativt klar vinner, og tenk - det med en 14 år gammel spiller. Egentlig litt trist at man ikke ganske enkelt i disse dager klarer å danke ut den ut ganske lett med spillere med ny teknologi.

Det beviser i allefall at CD spillere betyr en god del i anlegget, og min konklusjon er at analog utgang er klart best (med mindre man har en svært god ekstern DAC da - den som sitter i min rimelig nye Yamaha RXV1700 receiver ble i allefall slått ned i støvlene av 14 år gammel teknologi.)

Nå er jeg blitt enda mere fysen på å kjøpe en dedikert og BRA CD spiller som også takler SACD og helst DVD audio som jeg kan koble både digitalt og analogt opp til receiveren (digitalt for å få gleden av SACDer)

Er det noen som har et forslag i prisklassen opp mot 4 - 5000 kroner? bruktmarkedet er kanskje et alternativ også. (Beklager Asvaberg, men jeg kan ikke ha en plastikkaktig oppo-spiller stående i racket mitt - estetikk betyr litt også vet du

Jeg er fremdeles overasket over resultatet....:-D

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok gutter (jeg antar det ikke er så mange jenter i forumet her - men correct me if I am wrong)......da har jeg fått testet PS3en mot min 14 år gamle Denon traver av en CD spiller med ANALOG utgang både fra PS3 og Denonen.

Resultatet var rimelig overaskende......

I forhold til da jeg kjørte digitalt ut fra PS3 og altså da benyttet DACen i receiveren fant jeg at resultatet var vesentlig jevnere denne gangen.

Alikevel vant Denonen også dette oppgjøret ganske greit.

Lyden var littegrann mere åpen og fyldig på Denonen også denne gangen, men altså ikke så stor forskjell som med HDMI ut fra PS3en. Med andre ord littebit mere sterilt og flatt lydbilde fra PS3en en fra Denonen også i denne testen.

Det skal nevnes at kablene som ble brukt på PS3 var den medfølgende spesialtilpassede PS3 analogkabelen fra Sony. Det er mulig resultatet hadde blitt anderledes dersom jeg f.eks hadde brukt monsterkabler fra PS3en og inn i receiveren - jeg tror faktisk det er mulig å kjøpe slike fra monster som passer inn i PS3'en også foresten.

Konklusjonen på hele visa er i allefall at UANSETT om man bruker analog eller digital tilkobling så står Denonen tilbake som relativt klar vinner, og tenk - det med en 14 år gammel spiller. Egentlig litt trist at man ikke ganske enkelt i disse dager klarer å danke ut den ut ganske lett med spillere med ny teknologi.

Det beviser i allefall at CD spillere betyr en god del i anlegget, og min konklusjon er at analog utgang er klart best (med mindre man har en svært god ekstern DAC da - den som sitter i min rimelig nye Yamaha RXV1700 receiver ble i allefall slått ned i støvlene av 14 år gammel teknologi.)

Nå er jeg blitt enda mere fysen på å kjøpe en dedikert og BRA CD spiller som også takler SACD og helst DVD audio som jeg kan koble både digitalt og analogt opp til receiveren (digitalt for å få gleden av SACDer)

Er det noen som har et forslag i prisklassen opp mot 4 - 5000 kroner? bruktmarkedet er kanskje et alternativ også. (Beklager Asvaberg, men jeg kan ikke ha en plastikkaktig oppo-spiller stående i racket mitt - estetikk betyr litt også vet du

Veldig merkelig at du får så dårlig resultat fra PS3. Leser på andre forum at folk bytter ut feks Sony 999es med ps3, pga lyden fra PS3 er bedre.

Har ikke fått testa ut selv ennå men har electrocompaniet forsterkere og B&W 705 , så skal bli spennende å teste ut.

fra avsforum:
    "
    recently removed an excellent Sony DVP-NS9100 ES from my system which replaced a Sony NS999ES (relocated to a second system) which replaced an NC555ES 5 disk changer which replaced a DVP-NS90V player (recently sold to a family member) which replaced a Samsung HD841 universal player. The reason the player is gone is that I have a few DVD-Audios that I own and quite a few I want to purchase. At any rate I was craving SACD playback so I decided to borrow the Sony deck and the Samsung deck to at least use until a replacement came in.

System is Rotel RSX-1056 Receiver with 2 Rotel RB-1070 stereo amps powering a set of JM Lab Focal Cobalt system consisting of a pair of 816 towers and the rest of the line (bookshelfs, center, surrounds). Room acoustics are treated for first boundary reflections. Music used was The Police the Classics, Ghost in the machine, and Cal Tjader Latin+Jazz. The last one is an album I know very well and the xylophone harmonics/decay is a great indicator of sound quality along with the drums etc.

First up the Samsung HD-841. Oh my how easily on forgets what bad really is. This player was harsh, noisy, muddy and not detailed on all three albums. Even in multichannel it was horrid - the lack of independent volume settings really made things worse. I then borrowed the Sony deck DVP-NS90V and with the multichannel options I was able to get it to sound better than the Sammy but it was still harsh and unpleasant on all three albums. I then once again had the wonderful idea to try the PS3 for SACD (the first time I though I had to buy a cable which I priced at $20 so I passed) I looked in the PS3 box for a cable and lo and behold there was one. Put in Ghost in the machine and my jaw dropped. The sound was more transparent, had better bass definition and the highs were smoother. Decays of instruments lased a bit longer as well this was definitely the same type of sound coming out of my DVP-NS9100ES. Put in Cal Tjader and once again the sound was more transparent with more air but something else was missing in comparison to ALL FORMER PLAYERS including the 9100ES. It was the noise. I dont know how or why but the PS3 with the puny Multi AV wires was giving me a lower noise floor than I have ever encountered on this particular album. Could be related to frequency extremes being smoother I dont know but I am definitely digging the results. The only negatives are of course that the player is 2ch only and the remote is Blutooth (wish a third party or Sony came out with a proper USB solution). Time will tell if my findings are true since as of today no publication has reviewed the 2 ch playback of the PS3 but I am going to go out on a limb and say that it is definitely above and beyond that of entry level players. I am therefore reconsidering spending money on another SACD deck and using the machine as a transport for a future HDMI receiver. "

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Jeg synes det var en fin test. Noen vil sikkert si at det blir litt epler og pærer - men egentlig er det brukeren selv som ønsker å finne ut av om en ny sak spiller like bra som en eldre sak.

Nå er PS3 noe mye mye mere enn en eldre CD spiller - det vet jo alle.

Koblingsmessig synes jeg testen har sin største svakhet. PS3 er koblet med digitalkabel og bruker DAC i receiver , mens CD spilleren er på analog og bruker DAC i spilleren.

Jeg ser frem til å høre resultatet når du har testet med optisk/coax fra CD spiller - og da helst blindtest - få en til å bytte om så du ikke selv vet hva som er kilden.
    Tjena.
    Hvis jeg f.eks skal kjøpe meg en god DVD-spiller med god DAC(istedet for PS3 som jeg har nå) Så bør jeg bruke analoge kabler til CD-avspilling og digitale til film? For da bruker jeg DAC`n i spilleren på CD-avspilling og ikke i receiveren?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Breeder81
    Tjena.
    Hvis jeg f.eks skal kjøpe meg en god DVD-spiller med god DAC(istedet for PS3 som jeg har nå) Så bør jeg bruke analoge kabler til CD-avspilling og digitale til film? For da bruker jeg DAC`n i spilleren på CD-avspilling og ikke i receiveren?
    Hvorfor kjøpe ny DVD spiller, ingen grunn til det . PS3 funger meget bra som blueray/DVD/CD/SACD -spiller med 24/176 upsampling og bitmapping er det faktisk veldig få cd/sacd-spillere når det nivået som PS3.

Men tror du må ha et bra anlegg for å høre forskjell. Og i kommende firmware så blir den sikkert enda bedre. Jeg ville kanskje brukt penga på bedre forsterker.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Breeder81
    Tjena.
    Det er opp til deg. Ved å bruke RCA kabler fra 'multi channel' utgangene OG ha en optisk/coax i tillegg så velger du selv på receiver.

Noen DAC'er er bedre enn andre og du hører fort hvilken som passer deg og din musikk best.

SACD MÅ ha 'multi channel' eller HDMI etter det jeg har skjønt. Dette på grunn av kopisperren.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    228
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er PS3 en cd-spiller? Nei, det er en spillkonsoll. Hvorfor klage på noe den ikke er bygget for?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok gutter (jeg antar det ikke er så mange jenter i

Den største svakheten i anlegget ditt er vel forsterkeren din, om du hører my på cd så ville jeg heller ha oppgradert forsterkeren.

Ble skeptisk når du ikke hører forskjell på upsampling fra PS3, tyder på at kanskje ikke forsterkeren spille bra nok.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vulcanus
    Den største svakheten i anlegget ditt er vel forsterkeren din, om du hører my på cd så ville jeg heller ha oppgradert forsterkeren.

Ble skeptisk når du ikke hører forskjell på upsampling fra PS3, tyder på at kanskje ikke forsterkeren spille bra nok.

spiller ingen rolle hvor bra eller dårlig receiveren er når lyden blir bedre med denonen en ps3. Forsterkerdelen i receiveren min er uansett bra - dette er noe jeg vet fordi lyden fikk et kraftig løft da jeg byttet ut med min gamle dedikerte denon stereoforsterken (som også var 14 år gammel) med min Yamaha RXV1700 receiver.

jeg klager forresten ikke på ps3en - bare konstaterer at den ikke er spesielt bra på cd avspilling - desuten støyer PS3en ALT for mye til å kunne benyttes i et seriøst lydanlegg.

Anlegget mitt er relativt bra (se specs i signaturen min), men jeg synes det fortjener en upgrade hva cd avspilling angår da dette nå antakelig er det svakeste leddet i kjeden min.

noen som har noen forslag til en dedikert cd spiller - gjerne brukt men må kunne ta sacd. budsjettet er opp mot 5 000 kroner.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    spiller ingen rolle hvor bra eller dårlig receiveren er når lyden blir bedre med denonen en ps3. Forsterkerdelen i receiveren min er uansett bra - dette er noe jeg vet fordi lyden fikk et kraftig løft da jeg byttet ut med min gamle dedikerte denon stereoforsterken (som også var 14 år gammel) med min Yamaha RXV1700 receiver.

jeg klager forresten ikke på ps3en - bare konstaterer at den ikke er spesielt bra på cd avspilling - desuten støyer PS3en ALT for mye til å kunne benyttes i et seriøst lydanlegg.

Anlegget mitt er relativt bra (se specs i signaturen min), men jeg synes det fortjener en upgrade hva cd avspilling angår da dette nå antakelig er det svakeste leddet i kjeden min.

noen som har noen forslag til en dedikert cd spiller - gjerne brukt men må kunne ta sacd. budsjettet er opp mot 5 000 kroner.
    Syns bare det er merkelig du får så dårlig lyd fra SP3. Jeg har elctrocompaniet ec 4.5 og AW 60 effektforsterker med B&W 705 . Og PS3 spiller utrolig bra , har ikke fått testa så mye ennå. Men ligger i helt annen klasse enn mange cd spillere . Men en ting jeg er enig med deg i og det er den bråker litt for mye . Ellers er jeg utrolig imponert over lydkvaliteten , bruker 24/176 med bitmapping 2. Koblet via analoge utgangen til balanserte overganger til EC 4.5

For min del kommer den til å gå rett inn i anlegget. Minus er jo også at den ikke har display , men kommer sikkert noe blåtann fjernkontroll snart som fikser det.

Når det gjelder CD-spiller, hva med å vente litt, til neste generasjon blue-ray spillere kommer. ER vel like rundt hjørnet det nå , da får man vel blue-ray/dvd/sacd/cd til en 4000-5000

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vulcanus
    Syns bare det er merkelig du får så dårlig lyd fra SP3. Jeg har elctrocompaniet ec 4.5 og AW 60 effektforsterker med B&W 705 . Og PS3 spiller utrolig bra , har ikke fått testa så mye ennå. Men ligger i helt annen klasse enn mange cd spillere . Men en ting jeg er enig med deg i og det er den bråker litt for mye . Ellers er jeg utrolig imponert over lydkvaliteten , bruker 24/176 med bitmapping 2. Koblet via analoge utgangen til balanserte overganger til EC 4.5

For min del kommer den til å gå rett inn i anlegget. Minus er jo også at den ikke har display , men kommer sikkert noe blåtann fjernkontroll snart som fikser det.

Når det gjelder CD-spiller, hva med å vente litt, til neste generasjon blue-ray spillere kommer. ER vel like rundt hjørnet det nå , da får man vel blue-ray/dvd/sacd/cd til en 4000-5000
    Som nevnt før spiller ikke PS3 dårlig via analog ut - men igjen - Denonen er littegrann bedre. det er ikke store forskjeller vi snakker om her, med de er der. bruker du de medfølgende analogkablene for ps3en og inn i forsterken din? kanskje ps3en kan danke ut denonen min dersom jeg bruker skikelig gode kabler... noen som har testet dette?

har liten tro på at en multispiller klarer å danke ut en dedikert cd spiller noensinne....er derfor keen på en god cd avspiller.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som nevnt før spiller ikke PS3 dårlig via analog ut - men igjen - Denonen er littegrann bedre. det er ikke store forskjeller vi snakker om her, med de er der. bruker du de medfølgende analogkablene for ps3en og inn i forsterken din? kanskje ps3en kan danke ut denonen min dersom jeg bruker skikelig gode kabler... noen som har testet dette?

har liten tro på at en multispiller klarer å danke ut en dedikert cd spiller noensinne....er derfor keen på en god cd avspiller.
    Bruker bare de kablene som fulgte med, men hvordan du syns du lyden fra sacd-plater er på PS3 ?. Jeg er megtig imponert over PS3 , har nå bytta ut harddisken med en på 250 giga og kjøpt meg en PSP slim . Etter min mening kan den fint sammenlignes med cd-sacd spillere i samme prisklasse som PS3.

NAD har vel en spiller til rundt 5000, som spiller alle lyd formatene .

Men jeg tror du har en del å hente på å prøve ut en egen god effektforsterker som driver fronthøyttalerne , noe kanskje du burde teste ut.
    Kobler da via pre-out til effektforsterkeren som driver høyttalerene i front både under musikk og film.

Newcomer jcberg sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette betyr vel bare at du liker lyden i DAC'en til den gamle Denonen best, og at DAC'en i receiveren og PS3'n ikke låter like bra. Dette kan jo ha flere årsaker, f.eks. at din Denon passer godt på ditt anlegg, at ørene dine er blitt vant til lyden fra Denonen i løpet av disse 14 årene, at lydkvaliteten på Denonen er blitt litt høyere prioritert enn lydkvaliteten i PS3'en og så videre. Det betyr jo ikke at PS3'en er noen dårlig CD-spiller, det betyr bare at den er sammenlignbar med gode CD-spillere og taper med et par hårstrå på lydkvaliteten i minst ett individs øyne (ikke overraskende)

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •