Squeezebox - kvalitet - hva trenger jeg?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 36
    Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Squeezebox - kvalitet - hva trenger jeg?

(Jeg vet det er en lignende tråd, men den var litt lang og rotete, så jeg tar meg den frihet å starte "min" egen)

Jeg har hatt litt CD-spillere hjemme og funnet ut at jeg nok må opp i ca 10 K for å få valuta for pengene. Så mye gidder jeg ikke bruke på en CD-spiller per idag. Derfor har jeg tenkt litt og lest endel skryt av Squeezebox. Jeg synes den ser meget attraktiv og grei ut, men litt spørsmål har jeg stadig.

1 LYDKVALITET: Er lydkvaliteten på denne brukbar alene via analog utgang? Er lydkvaliteten "highend" når foret med godt materiale?

2. DAC: Jeg vet den har innebygget DAC, men er det mye å hente på ekstern DAC, og hvilke DACer anbefales isåfall?

3. TILKOPLING: Jeg har en PC som står og summer med endel musikk ombord, men den bruker jeg ikke så ofte lenger, og kunne godt tenke meg å ha typisk en ekstern disk som kunne summe og gå på 3-500 GB og så la SB få musikken fra denne. Er det mulig?

4. TRÅDLØS vs. KABLET: Oppleves der stor forskjell i lydkvalitet trådløst mot kablet nettverk?

5. CDER: Jeg ønsker også å ha mulighet for snurre en CD når jeg ønsker; Kan denne ta i mot signal fra en DVD-spiller som brukes som drivverk og vil lydkvaliteten forringes av dette?

6. RIPPING: Hva slags programmer ripper dere CDer med, og hvilke formater låter best, og hva spiller SB? (Bitrate?)

I tillegg til dette kommer det nok flere spørsmål, men det tar vi når de dukker opp.

Vil også gjerne ha erfaringer fra dere som har hatt den ei stund og brukt den på dyrere saker også...

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cybervision_
    (Jeg vet det er en lignende tråd, men den var litt lang og rotete, så jeg tar meg den frihet å starte "min" egen)

Jeg har hatt litt CD-spillere hjemme og funnet ut at jeg nok må opp i ca 10 K for å få valuta for pengene. Så mye gidder jeg ikke bruke på en CD-spiller per idag. Derfor har jeg tenkt litt og lest endel skryt av Squeezebox. Jeg synes den ser meget attraktiv og grei ut, men litt spørsmål har jeg stadig.

1 LYDKVALITET: Er lydkvaliteten på denne brukbar alene via analog utgang? Er lydkvaliteten "highend" når foret med godt materiale?

2. DAC: Jeg vet den har innebygget DAC, men er det mye å hente på ekstern DAC, og hvilke DACer anbefales isåfall?

3. TILKOPLING: Jeg har en PC som står og summer med endel musikk ombord, men den bruker jeg ikke så ofte lenger, og kunne godt tenke meg å ha typisk en ekstern disk som kunne summe og gå på 3-500 GB og så la SB få musikken fra denne. Er det mulig?

4. TRÅDLØS vs. KABLET: Oppleves der stor forskjell i lydkvalitet trådløst mot kablet nettverk?

5. CDER: Jeg ønsker også å ha mulighet for snurre en CD når jeg ønsker; Kan denne ta i mot signal fra en DVD-spiller som brukes som drivverk og vil lydkvaliteten forringes av dette?

6. RIPPING: Hva slags programmer ripper dere CDer med, og hvilke formater låter best, og hva spiller SB? (Bitrate?)

I tillegg til dette kommer det nok flere spørsmål, men det tar vi når de dukker opp.

Vil også gjerne ha erfaringer fra dere som har hatt den ei stund og brukt den på dyrere saker også...
    1. Analogutgangene er ok, men ikke high end. Jeg hadde min med til en kompis som har Musical Fidelity A5(?) cd-spiller til nesten 25K. Han ble overrasket over god SB'en var, han hadde vel regnet med massakre.

2. De som har testet, sier det er mye å hente på ekstern dac. Benchmark, Lavry og Stello får jo skryt. Selv har jeg gått for en dddac. Audio Note hadde vært svært aktuelt hvis jeg ikke ville bygge selv.

3. Du må ha programmet SlimServer kjørende en eller annen plass for at Squeezeboxen skal fungere. Det finnes noen få løsninger med nettverkslagring som fungerer, men det enkleste er å bruke den gamle pcen som server.

4. Jeg merker ingen forskjell. Kjører vanligvis trådløst.

5. Du må rippe platene du vil spille via SB'en. Hvis du går for ekstern dac, kan du få en med flere innganger slik at du kan koble DVDen til.

6. Jeg har prøvd EAC og dbPoweramp(ikke gratis) og likte sistnevnte best. Jeg har kun testet med Wav og Flac, og hører ikke forskjell på de. Når det gjelder hvilke format den spiller, har jeg sakset litt fra Slim Devices:

The Squeezebox v2, v3 and Transporter all natively support MPEG 1 & 2, layers 2 & 3, for both VBR and fixed data rates up to 320Kbps (the maximum for MP3), FLAC, WMA (CBR and VBR), as well as uncompressed AIFF and WAV audio.

Additionally, SlimServer can automatically convert many other formats on the fly for playback, including Windows Media Lossless and Apple lossless encoded audio. This means that the original data from the CD is being played digitally, without any compression or loss of sound quality. Additional formats like AAC, Ogg Vorbis, MPC, and Monkey's Audio can also be played back this way.

(Note: some additional software may need to be installed on the computer in order to decode certain formats. For instance, to play AAC or Apple Lossless, Quicktime or iTunes must be installed on the computer)
    Frode

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok. Ekstern DAC er aktuelt og mulig. Det går være en sak for seg.

Jeg vil helst slippe å være avhengig av at PCen står på da, men det er ikke mulig å kople til en vanlig ekstern harddisk altså. Hva er mulighetene jeg har rent praktisk?

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er jo bare å gjemme selve pc'n i skapet
    Fin tråd, fikk svar på endel av det jeg selv lurte på, blir nok en sb3 her med tid og stunder.

Moderator striky sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil helst slippe å være avhengig av at PCen står på da, men det er ikke mulig å kople til en vanlig ekstern harddisk altså. Hva er mulighetene jeg har rent praktisk?
    En mulighet:
    http://fieldnetworks.com/slim/linkstation.html

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok. Ekstern DAC er aktuelt og mulig. Det går være en sak for seg.

Det er vel noen får modeller som kan leveres med Slimserver, Infrant ReadyNAS og noen fra Qnap kan vel brukes. Ellers ser jeg du har funnet frem på forumet til SD, der får du nok bedre svar på akkurat dette. Jeg ser ikke problemet med å bruke en PC, og har derfor ikke forsket så mye på dette området.

Frode

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, ja, slengte inn en liten tråd der også, men følte emnene for trådene var litt gresk med mye tall og tegn Merket at jeg er ute på dypt vann når det gjelder det her. Er ikke så stress med å ikke ha PC på selvsagt, men jeg tenkte at hvis jeg en stille aften vil høre musikk så er det jo kjedelig å måtte fyre opp beistet i naborommet for å kunne nyte Evas stemmebånd...

Men siden kanskje noen som ser her har peil på DAC også: Hva slags rimelig DAC er best for meg da. Tanken er da å kjøre SB3 og Toshiba DVD-spilleren optisk inn på den og så via RCA til anlegget...

Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kom over de rimelige Moodlab Dice og Concept DACene, som ser ut til å få mye skryt. Noen her på forumet som har erfaring med disse?

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lat som jeg er så spør jeg like godt.

Link til forum, og link til de dac'ne du nevner Striky

Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Disse så jo pene ut, mener den første dac'n fhl nevner koster rundt en liten tusing. kjekke priser.

Newcomer svendbjarne sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har også en Squeezebox hjemme, koblet opp via analog-utgangene til en Marantz SR7400 receiver.

Synes lyden blir litt "tammere" ved bruk av analogutgangene enn ved å dekode lyden direkte i Marantzen, selv om Burr-Brown DAC-en som står i er den samme som i mange middelklassereceivere

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De fleste har vel en digital cabel og analog liggende å slenge, er bare å prøve å se hva som er best hos hver enkelt sitt oppsett

Er i tvil selv om det blir analogt el digitalt.

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har da ikke no digitalt mottak i ampen min, så jeg er isåfall avhengig av en god DAC hvis ikke Squeezeren er god på egenhånd.

Intermediate mattman sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    736
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er i nesten samme situasjon. Jeg leter etter en DAC, og er villig til å legge ut litt for en, men tingen er at DAC'er er nesten en nisje-sak innen de største kjedene innen hifi og hjemmekino.. Det ender nok med en tur til Lyric hifi eller Hifihuset, hvor jeg kan få tatt med hjem og testet. Forsterkeren min er også analog, og det trengs sårt nå!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    226
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har da ikke no digitalt mottak i ampen min, så jeg er isåfall avhengig av en god DAC hvis ikke Squeezeren er god på egenhånd.
    Da kjøper du like godt en Transporter. Da har du ingen grunn til å tvile på kvaliteten på DAC'en, og du får i tillegg digitale innganger og balansert signalgang.
    Personlig bruker jeg den også direkte mot efektforsterkerene mine, og tror ikke det er så mye å hente med egen pre.

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Aubi
    Da kjøper du like godt en Transporter. Da har du ingen grunn til å tvile på kvaliteten på DAC'en, og du får i tillegg digitale innganger og balansert signalgang.
    Personlig bruker jeg den også direkte mot efektforsterkerene mine, og tror ikke det er så mye å hente med egen pre.
    transportern koster jo 16k, rimelig stor prisforskjell.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    226
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pahf
    transportern koster jo 16k, rimelig stor prisforskjell.
    De er for øyeblikket 2stk ute på bruktmarkedet, og bare tenk på hva man sparer på kabelen mellom Squeesebox og DAC :-)

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er du virkelig hekta på kabler så kan det vel være endel å spare ja men blir et bra hopp likevel.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    226
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hatt Skvisboks og nå Transporter. Jeg anbefaler alle jeg kjenner å kjøpe den første fordi jeg er helt betatt av kvaliteten og brukervenligheten til disse boksenene. Problemet er hva jeg skal gjøre med CD spilleren. Kansje et museum vil ha den :-)

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •