har dvd spilleren mye og si dersom man oppskalerer i tvn

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Intermediate dancemainia sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    885
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

har dvd spilleren mye og si dersom man oppskalerer i tvn

topic sier vel det meste, lurer på dette fordi jeg skal til byen imorgen for og kjøpe flatskjerm for mine besteforeldre, di har en dvdspiller fra før av som kostet rundt 600kr med komponent utgang. oppskaleringen skal selvfølgelig skje i tvn, men lurer da på om dvdspilleren i utganspunktet har noe og si for bildekvaliteten

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    topic sier vel det meste, lurer på dette fordi jeg skal til byen imorgen for og kjøpe flatskjerm for mine besteforeldre, di har en dvdspiller fra før av som kostet rundt 600kr med komponent utgang. oppskaleringen skal selvfølgelig skje i tvn, men lurer da på om dvdspilleren i utganspunktet har noe og si for bildekvaliteten
    Ja, absolutt. DVD-spilleren er avgjørende for hvor godt TV-bildet blir, og du vil aldri kunne gjenskape det som dvd-spilleren har "mistet" av informasjon i TV-apparatet. MEN; en flatskjerm av høy kvalitet vil kunne ta godt vare på det signalet det får inn, både gjennom prosessering og oppskalering. Er TV-apparatet godt nok, vil det kunne gjøre en bedre jobb enn dvd-spilleren (avhengig av pris) på blant annet oppskalering. Da bør du sende et minst mulig bearbeidet bildet til skjermen (480i/576i via komponent) og la fjernsynet ta seg av resten.

Skal du kjøpe en skjerm til besteforeldrene dine, vil jeg anbefale Panasonic PV/PX70, gjerne 37` eller 42 (jeg har testet det aller meste av skjermer på markedet og denne er i særklasse det beste kjøpet i forholdet pris/kvalitet). De ligger prismessig fra 9000-12000 kroner. Dyrere butikker styrer du unna.

Lykke til! (du vil vel at besteforeldrene dine skal bli fornøyde?)

Intermediate dancemainia sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    885
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takk takk for svar, men det jeg lurte på er om denne dvdspilleren vil gi bra bilde, den har component utgang og den sender da 480p/576i gjennom component utgangen til tvn og da oppskalerer den, men det jeg lurer på er om dvdspilleren da har noe og si for kvaliteten da den ikke oppskalerer og bare sender ut det signalet som dvdn opprinlig har, eller har det veldig mye og si og at det da er bedre med en dyrere dvdspiller

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Haugen sier jo at det har noe og si.
    Saken hadde kanskje vært litt bedre hvis spilleren hadde digital utgang. (hdmi,dvi)
    Signalet konverteres fra digitalt til analogt i spilleren, så lenge du bruker komponent.
    Den prosessen kan være sårbar.
    Så billig spiller er nok ikke god nok til og gi max dvd-bilde, men det blir nok ganske ok. Tror du vil synes det er bra nok, og de eldre blir sikkert kjempe fornøyd :-D
    Det du kan se etter er på tekst. Hvis tekst har flimmer, ville jeg nok gått for en spiller med digital utgang. Da skal tekst bli helt strøkent (uten flimmer)
    Ikke kjøp LCD, kjøp plasma. Panasonic!!! eller hvis du har veldig mye penger, Pioneer.
    Panasonic har helt rå bilde behandlig, så det skal mye til før bildet blir dårlig, uansett spiller.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke at dette skulle bli en diskusjon om TV-anbefaling til besteforeldrene dine, men jeg ville ikke anbefalt PX70 til de. Litt overkill i mine øyne. En LCD-tv der man ikke trenger å tenke på innbrenning/retention (de første hundre timene) vil jeg nok heller anbefale. Kommer selvsagt an på bestefars teknologikunnskap og plassbehov. Om han er oppegående og vil ha en TV med meget bra bilde, og har plass til det så er saken en annen. Men om mine besteforeldre skulle kjøpt seg TV hadde det holdt langt med en god 32" LCD. Regner med det vil bli lite hjemmekino hos bestis allikevel.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En viktig sak er jo om dine besteforeldre har samme krav til billedkvalitet som mange av brukerne herinne har. Jeg mistenker veldig at de ikke har det.
    Hva med først å prøve den du har på en grei plasma eller LCD (her må du velge størrelse og bildekvalitet etter behov) for så å kjøpe ny DVD spiller hvis det blir dårlig.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •