Lipsync på Oppo 981HD

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lipsync på Oppo 981HD

Jeg kjøpte nylig en Oppo 981HD og har merket meg noen merkelige fenomen.

Den er koblet med 6x RCA fra de analoge utgangene til en reciever og HDMI gjennom en switch til tv og projektor. Oppskalering er satt til 1080i.
    Audio-delay i spilleren er satt til 5ms. Da jeg så Running Scared var den perfekt i synk med denne innstillingen, men da jeg senere prøvde å se Dodgeball klarte jeg ikke å synke bilde og lyd uansett hvor mye jeg skrudde. Terminator 2 måtte jeg sette til 4ms for å få synk, mens Arrested Development hadde en delay på 2ms. Er det normalt at det er så store forskjeller fra film til film?
    Er det noen av dere som har prøvd dere fram til en kombinasjon av innstillinger som garanterer synk? (koblinger, oppløsninger, delay o.l.) Kan det være at den interne dekodingen av lyden er problemet?

Alle tips taes imot med stor takk!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det normalt at det er så store forskjeller fra film til film?
    Absolutt ikke! Jeg har hatt mange dvd-spillere som ikke har hatt lipsync i det hele tatt. Andre har hatt problemer og gått i retur til butikken. Men husk på at det ofte kan oppstå generell lipsync (flere ms) ved oppskalering til 720p eller 1080p (tar litt tid) fordi bildeprosesseringen tar lengre tid enn lyden....

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det den etterhvert så mye omtalte Genesis Faroudja brikken som spiller inn her tro?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Irriterende er det uansett! Det er ingen av dere andre som har spilleren som har opplevd noe lignende?
    Skal prøve meg fram i kveld med ulike oppkoblingsmetoder, så får vi se om det blir mer stabilt. Det som er rarest er at det var så stor forskjell fra disk til disk.... :???:

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har brukt 971 og nå 980 (disse har ikke Faroudja) men kobler rett i TV med HDMI for bilde, og coax via receiver for lyd. Aldri hatt problemer med synkroniseringen. Kjører nå 1050i på bilde.

Så derfor jeg nevnte om det kan ha noe med den DCDi-brikken i 981 å gjøre..........

Sjekk denne siden for oppgraderinger samt Q & A :

OPPO DV-981HD 1080p Up-Converting Universal DVD Player with HDMI - Support

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er forskjellen på firmware-upgraden på OPPO Digital - Up-Converting DVD Players - Buy Direct from the Manufacturer og Welcome to - OppoShop.com Gjelder den ene for maskiner fra europa og den andre for maskiner fra USA?
    Spilleren min er kjøpt i norge.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tbkagder
    Hva er forskjellen på firmware-upgraden på OPPO Digital - Up-Converting DVD Players - Buy Direct from the Manufacturer og Welcome to - OppoShop.com Gjelder den ene for maskiner fra europa og den andre for maskiner fra USA?
    Spilleren min er kjøpt i norge.
    Den første siden er den offiselle ihvertfall. Den andre har jeg aldri sett før.

Du kan trygt bruke nr 1 og gjerne sende spørsmål til dem også - de svarer innen 24timer:
    service@oppodigital.com

ps! spør dem gjerne om den opposhop.com siden - merkelig........den virker litt suspekt, mangler bl.a. DV-980H...

981 koster der EUR 259 = kr 2070
    direkte fra Oppo USD 229= kr 1340, inkl frakt = kr 1705

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmmmm.... Kanskje det er der feilen ligger? At jeg har brukt "hobby-firmware"? Får prøve å oppdatere til den offisielle i kveld og se om det er noen forskjell.

Takk for all hjelp!

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror ikke noe vondt om noen - det kan jo hende noen smarte svensker har sett at de kan distribuere Oppo i Europa mot et lite honorar (--gnir seg i hendene--) og det er jo lov.............

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmmmm.... Kanskje det er der feilen ligger? At jeg har brukt "hobby-firmware"? Får prøve å oppdatere til den offisielle i kveld og se om det er noen forskjell.

Takk for all hjelp!
    Sannsynligvis der det ligger, oppdater til offisiel firmware og se om det hjelper.

Hjelper ikke det så prøv optisk eller coax utgangen fra spiller rett til forsterker. Jeg bruker coax og har 0ms i delay. Aldri hatt noe problemer med lipsync! Uansett om jeg har kjørt 576p eller 720p.

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Jeg har brukt 971 og nå 980 (disse har ikke Faroudja) men kobler rett i TV med HDMI for bilde, og coax via receiver for lyd. Aldri hatt problemer med synkroniseringen. Kjører nå 1050i på bilde.

Så derfor jeg nevnte om det kan ha noe med den DCDi-brikken i 981 å gjøre..........

Sjekk denne siden for oppgraderinger samt Q & A :

OPPO DV-981HD 1080p Up-Converting Universal DVD Player with HDMI - Support

Om jeg ikke husker feil så mener jeg at 971 har faroudja og at 981 er videreutvikling av denne og 980 er en videreutvikling av 970 som bruker mediatec kombi chip...

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Takk for all hjelp!
    har du fått testa med ny firmware nå, eller? har planer om å kjøpe samme spilleren selv og kjøre den oppskalert til 1080p, men er ikke så sykt keen på lipsync-trøbbel..

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Herminator
    Om jeg ikke husker feil så mener jeg at 971 har faroudja og at 981 er videreutvikling av denne og 980 er en videreutvikling av 970 som bruker mediatec kombi chip...
    jepp, my bad

blander litt 971 og 970 innimellom - sorry

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt om leppesynk på OPPO:

På min 971H har jeg observert problemet i varierende grad (orig. FW, uflashet)

Hvis jeg spoler fram og tilbake i filmen vil problemt oppstå selv tidlig i filmen. Hvis jeg ligger unna spoleknappen, er det som regel ikke noe problem. Det hender også at leppesynk gradvis forverres mot slutten av filmen.

Ikke noe stort problem ved vanlig avspilling, men irriterende hvis man feks skal lete fram en bestemt sekvens.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lastet ned siste firmware fra OPPO Digital - Up-Converting DVD Players - Buy Direct from the Manufacturer. Ser ut som de fleste lipsync-problemene ble forbedret da, heldigvis. I dag tidlig fikk jeg svar fra support:

"OPPOShop and OPPO.SE carry the firmware for the European models. If your unit has a SCART interface, you will download firmware from those two websites.
    Digital can decrease these errors, as there is little to no delay when using the digital audio interface for decoding through a receiver.
    Best Regards,
    blablabla"

Så det ser ut som den firmwaren jeg hadde ikke var hobby allikevel, bare den europeiske versjonen. Tror allikevel jeg beholder den amerikanske så lenge den funker for meg. Skal prøve en del andre disker i kveld og sjekke lipsync på dem.

I'll keep you posted!

Newcomer balko sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har også hatt dårlig erfaring med oppo 981-HD og lipsync. Jeg kjører bilde inn i tvæen via hdmi, men lyd fra digital coax til forforsterker. Stadig vekk er det lipsync problemer. Tror ikke lipsync funker fra digital coax eller optisk, men kun ved hdmi eller phono utgangene. Dersom jeg kjører lyden først til tv'en og henter lyden derfra til forforsterkeren blir det ikke lipsync problem! Utrolig nok...
    Blir jo heller ikke 5.1 lyd da..

Jeg har lagt inn den siste oppdateringa fra oppo.com (ikke beta) og har ikke merket noe forbedring.

Dersom noen har noen gode tips til å få det til å funke blir jeg glad!

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Balko: kjører du både lyd og bilde inn i tven med HDMI kabelen? Og da er det alltid i synk? Har du forsterker med HDMI? Har du i tilfelle prøvd å koble dvd spilleren direkte i forsterkeren med HDMI kabelen for både lyd og bilde?

Hvilken firmware versjon kjører de av dere som aldri har hatt problemer med lipsync på denne spilleren?

Newcomer balko sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Balko: kjører du både lyd og bilde inn i tven med HDMI kabelen? Og da er det alltid i synk? Har du forsterker med HDMI? Har du i tilfelle prøvd å koble dvd spilleren direkte i forsterkeren med HDMI kabelen for både lyd og bilde?

Hvilken firmware versjon kjører de av dere som aldri har hatt problemer med lipsync på denne spilleren?
    Kjører lyd og bilde inn i tv'en via HDMI. Da er det stort sett i sync. Noen få ganger må jeg regulerer i oppo'en, men det er ytterst få ganger.
    Har ikke noe forsterker med HDMI desverre (står på ønskelisten...).

Kjører denne firmware, som er den siste som ikke er beta på de amerikanske sidene: MVer: 05.00.01.07 Batch: 0-1227B.

Problemet mitt er dog at jeg ikke får justert lipsync via digitale ut (coax og optisk).
    Har en Rotel RSP-985 forforsterker.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •