Electrocompaniet VS Abrahamsen

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer Ryu1985 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Electrocompaniet VS Abrahamsen

Bør jeg kjøpe Electrocompaniet ECD1 Dac og bruke den på et "helt greit" drivverk, eller bør jeg kjøpe Abrahamsen V1.0 cd-spiller? Dette skal brukes på en Electrocompaniet ECI-3... På forhånd takk!

Newcomer Runem sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min anbefaling er å gå for EC dac'n, husk at dette er den samme dac'n med upsampler som sitter i EMC1up. Dette er en bedre dac en den som sitter i Abrahamsen v1.0. Dette gjelder hvis du kjøper dac'n ny eller ganske ny brukt da den nylig har blitt oppgradert. (Nylig = ca 2,5år siden)

Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Runem
    Min anbefaling er å gå for EC dac'n, husk at dette er den samme dac'n med upsampler som sitter i EMC1up. Dette er en bedre dac en den som sitter i Abrahamsen v1.0. Dette gjelder hvis du kjøper dac'n ny eller ganske ny brukt da den nylig har blitt oppgradert. (Nylig = ca 2,5år siden)
    Men dersom den er eldre (den er det), kan jeg vel sende den til oppgradering etterhvert?
    Det var forresten det svaret der jeg helst ville høre også!:-D Har svinaktig lyst på EC DACen!

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ryu1985
    Men dersom den er eldre (den er det), kan jeg vel sende den til oppgradering etterhvert?
    !
    Tror vel heller at behovet for å oppgradere forsterkeren er mere nødvendig enn dac'en med det første;-) ATC lager noen utrolig gode ht, men mener de er veldig tungdrevne og stiller i samme serien som BBC-monitorene.

Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Tror vel heller at behovet for å oppgradere forsterkeren er mere nødvendig enn dac'en med det første;-) ATC lager noen utrolig gode ht, men mener de er veldig tungdrevne og stiller i samme serien som BBC-monitorene.
    Det er sant at de er tungdrevne. Og forsterken går fort tom for strøm ved høyt volum. Men ved moderate lyttenivå fungerer denne komboen utrolig bra! Jeg krever ingen bass som hjelper deg å puste, så dette fungerer optimalt for meg! Savner bare noe mer oppløst lyd, og den mistenker jeg kommer fra kilden..

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da vi konstruert ECD1 og EMC1up ble det brukt en upsampler for 24bit 96KHz og en DAC for 24bit 192KHZ.

I V1 CD spilleren er det brukt en mere moderne upsampler og DAC.
    Upsampleren er her 24bit 192KHz og DAC 24bit 192KHz.

Det som er viktigere er at med en separat DAC må du bruke S/PDIF interface. Dvs at signalet går fra tre linjer til en linje inne i CD spilleren. Overføringen skjer da med en linje hvor alle signaler og klokker går sammen. Når du bruker en løs DAC vil den ene linjen bli konvertert tilbake til tre linjer, hvor klokker og signal separeres.

I en CD spiller som f.eks V1 vil det kun bli brukt tre linjer slik at signalet ikke behøver å konverteres til en linje og så tilbake til tre linjer. Dette forhindrer eventuelle tidsfeil (klokkefeil).

De analoge kretser står ikke lydmessig tilbake for de kretsene som ble brukt i EMC1up. Det er også brukt mekanisk demping av drivverket.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •