Filmgrain?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13

Tråd: Filmgrain?

Newcomer sandalius sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Filmgrain?

Jeg har nå søkt rundt på formuet, for å finne ut hva som kan være problemet med min dvd spiller/projektor. Og har kommet frem til at dette kanskje kan være det som kalles filmgrain?

Problemet jeg opplever er hovedsakelig i mørke scener, hvor det blir flammete/flekker i bilde. Fargen på flekkene er mørke blå/lilla aktig.
    Et eksempel på dette kan være i LOTR, rakettene til Gandalv lyser opp på himmelen, det er da litt flammete rundt raketten og utover den mørke himmelen.

Tror ikke dette var et problem når jeg overførte bilde via component kabel, men kom først når jeg begynte å bruke HDMI kabel.

Noen som hvet hva dette er, og eventuelt hvordan dette kan løses?

Utstyr:
    Marantz DV-6600 dvd spiller, Panasonic pt-ae700 projektor og Supra HDMI kabel

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Google 'macroblocking'. Høres ut som det...

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det høres ikke ut som filmgrain, som er "støy" som produsent bevisst har lagt på. Det utarter seg hovedsaklig som "finkornet snø".

Det du beskriver høres nytt ut for meg. Har du testet med flere DVD spillere og kabler?

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for raske svar!

Jeg har søkt litt på macroblocking og funnet at det må være det som plager oppsettet mitt. Jeg er heldigvis ikke plaget med dette i lyse scener, men det kan være ganske fremtredende i mørke scener.

Er det noen kromspring man kan gjøre for å kvitte seg med macroblocking, eller er nytt utsyr eneste løsning?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    God kalibrering kan hjelpe noe i noen tilfeller. Det du ser er kompresjons-, og skaleingsartefakter, som kan bli ganske framtredende i mørke scener. Riktig kalibrert fargemetning er viktig, samme med riktig brightness.

Grunnen til at du ikke ser det på komponent kan rett og slett være at spilleren ikke skalerer på komponent? Det ser ut som de fleste skylder på Faroudja når det gjelder macroblocking. Kanskje dette ikke skjer på komponent... Bare en tanke.

Litt info om macroblocking:

Macroblocking is most often reported by DLP and plasma owners, much more rare on LCD.

Some DLP and plasma owners reduce or eliminate the effect with careful calibration, so it is not a universal phenomenon.
    What is considered the best upconverting player that doesn't have the MBB (macroblocking bug)? It doesn't need to have extensive options or features, just upconvert to 720p and 1080i/p without having macroblocking.

Macroblocking is tied to Faroudja video processing, so anything not using that is fair game.
    I could suggest a Oppo 980H for $169, but at the same time maybe you want a Denon 3930 for $1499. Do you want a HD-DVD player or Blue-Ray player as these all offer upconversion also.
    Sakset fra AVSforum:

Short story: Video has more data than can be transmitted directly in a practical manner, so compression is used. MPEG 2 is the most common, but an improved version called MPEG 4 is being phased in. DVDs use MPEG2, as well as the Over The Air (OTA) digital channels. Digital cable also uses MPEG 2. Satellite companies have been using MPEG 2, but they are moving to MPEG 4 because it offers higher amounts of compression for the same picture quality. MPEG4 is also expected to be used in the new optical disc formats.

More motion in the picture requires more data. If the speed of the motion requires more data than can be sent by a channel, the image will start to degrade into mosaic blocks. The higher the amount of data (bitrate) that a channel sends, the lower the chance that macroblocking will occur.

The big problem is that there is only so much data that cable, satellite and broadcasters can send. Broadcasters have been adding extra channels (multicasting subchannels), which reduces the amount that can be sent on for the HD channel. Cable and satellite companies want to send more channels, so they reduce bitrate they get from the channel (HD-Lite). All things being the same, lowering the bitrate will increase the chance of macroblocking.

The receiver is not at fault for this kind of problem.

Long Story: MPEG 2 encoding is a lossy compression based on Discrete Cosine Transformation (DCT). It breaks the image into small rectangular areas called macroblocks. Within these blocks the grid of picture elements (pixels) are encoded to represent their horizontal and vertical video frequencies. It does this so that when it has to throw out some information, it starts with the higher frequencies (finer detail) and works its way down.

Motion vectors is another compression technique that MPEG 2 uses to take advantage of redundant frame-to-frame information. The use of motion vectors allows the amount of DCT compression to be decreased. If there is so much motion that the encoder cannot keep up, it can no longer effectively use the motion vectors, and the amount of compression is increased. Fine detail is eliminated in each of the blocks, and what's left is more of an average. Since each block probably has a different average, it makes a mosaic looking set of squares on the screen. When things slow down, and the encoder can decrease the amount of compression the detail will return.
    Noen eksempler:
    Macro Blocking? - AVS Forum

So is it the chipset that mainly defines the picture quality? What other factors are important? From what I gather the Faroudja is best for LCDs and plasmas while mediatek is best for DLP. Basically what I'm really wondering is that if my 77H already has the mediatek how different is the picture on the 980H going to be? Lots of questions but I just really want to get the most out of my theater!

The chipset used to decode MPEG2 (DVD-Video) and to scale (upconvert) standard definition video to a high definition signal is one of many factors. The engineers that design and tweak the implementation of the chipsets, the quality of the other associated components within the system, etc. makes a difference as well. Just because two units have chipsets from the same manufacturer does not mean they will have the same PQ.

Faroudja chipset based upconverting DVD players are generally not good for most DLP and plasma displays because of the macroblocking artifacts that tend to occur for a variety of reasons.

Active ToCa sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Her
    Poster
    489
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du forsøkt å endre på hvordan bildet sendes ut over HDMI fra spilleren din? Marantz DV6600 har vel samme innmat som Denon 1920? Hvis så er tilfelle, så kan du velge mellom å sende ut RGB/YUV/RGB Enhanced på HDMI-porten.

Dette minner veldig om samme ting jeg opplevde med min Denon DVD-1920 koblet med Supra HDMI til Pana PV500.

ToCa

Newcomer
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg opplever det samme med min Denon 1920 og LG tv (kjører 1080i HDMI -> DVI inn på tv'en). Inntil nå har jeg trodd det var tven min som rett og slett var dårlig, men siden begge har Faroudja kan jo problemet ligge hvor som helst... Noen råd om hva jeg kan gjøre for å bedre situasjonen? Bytte dvdspiller? Bruke komponent?

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal teste litt i kveld og se om jeg finner ut noe mer. Men som det blirt sagt her var det stor foskjell da jeg kalibrerte projektoren mot dvd spilleren, spesielt brightness hadde mye å si. Det blir også merkbart dårligere når jeg kjører oppskaleringen i dvd-spiller med tanke på macroblocing, det kan jo da ha noe med faroudjo chipen å gjøre...?

Hadde ikke dette problemet med min tidligere pioneer dv-656 som jeg kjørte på component kabel, så man kan kanskje utelukke projektoren som problemet?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tipper Pioneeren ikke hadde Faroudja scaler....

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg prøvd litt av hvert her. Macroblocingen fosvinner selvsagt hvis brightnes stilles lavt, men da fosvinner også detaljene i mørke scener. fant en innstilling i menyen hvor jeg kunne velge mellom RGB og YCbCr. Fant da ut at YCbCr var bedre en RGB på dette området.

Har også prøvd å slå av skaleringen, som gjorde at macroblocingen ble lite synlig. Men da forsvant også mye av skarpheten i bildet, noe som selvsagt ikke er ønskelig.

Min konklusjon er at en dyrere dvd spiller med en bedre skalerer kanskje er løsningen? Men sånn er det jo alltid...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husk at mange dyre DVD-spillere bruker Faroudja scaler... har du vurdert PC?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sandalius
    Nå har jeg prøvd litt av hvert her. Macroblocingen fosvinner selvsagt hvis brightnes stilles lavt, men da fosvinner også detaljene i mørke scener. fant en innstilling i menyen hvor jeg kunne velge mellom RGB og YCbCr. Fant da ut at YCbCr var bedre en RGB på dette området.

Har også prøvd å slå av skaleringen, som gjorde at macroblocingen ble lite synlig. Men da forsvant også mye av skarpheten i bildet, noe som selvsagt ikke er ønskelig.

Min konklusjon er at en dyrere dvd spiller med en bedre skalerer kanskje er løsningen? Men sånn er det jo alltid...
    Jeg skal underøke litt når jeg får opp utstyret mitt igjen (driver og flytter). Det nevnes i denne tråden at dvdspillerene våre har samme innmat, men jeg er jo "velsignet" med en Faroudja i tven også, så jeg tør ikke ha alt for store forhåpninger..

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har prøvd endel ganger å få ffdshow til å virke, men har alltid fått problemer med flyten i filmen (hakking). Kjøpte et nytt ATI 2600xt i forrige uke, så jeg har tentkt å ta en ny runde med ffdshow.

Tror jeg er litt plaget med 64 bits xp, da ikke alt er kompatibelt med denne...?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •