Oppo sin nye DV-980H, bedre enn DV-970HD...og hvor bra er egentlig Oppo? - Side 16

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 16 av 21 FørsteFørste ... 6 12 13 14 15 16 17 18 19 20 ... SisteSiste
Viser resultater 301 til 320 av 417
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    208
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Og da har jeg fått løst ut min fra posten.. 4 dgr fra USA til trøndelag er jo godkjent reisetid.. Så da gjenstår bare og skaffe en strømkabel, samt ett eller annent med HDMI inngang:-D Blir vel PJ kjøp over nyttår, så den får vel stå og vente på det..... Men har nå uansett fått spilleren..

K

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nynorsk er herleg, ja. Einig i det ;-)

Lydane er eigentleg sånne lydar eg alltid har høyrt i dvd-spelarar. Det einaste unormale er volumet. Det går heller ikkje treigare på nokon som helst måte. Så problemet er jo ikkje noko problem i det heile. Berre ikkje perfekt.

Men kva med firmware? Var det ein eg burde halda meg unna?
    Og er det nokon av dykk som tykkjer det er rart at eg ikkje ser forskjell på dei forskjellege konverteringane?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har et nybegynnerspørsmål her.. Leser på oppo sine sider, at den har dolby digital surround. På min forsterker har jeg kanalene dolby prologic I og dolby prologic II.. men har ikke sett noe som heter dolby digital surround. Vil jeg ikke kunne få ut surround lyd da, vil jeg bare få lik lyd i alle 5 høytalerene?

Eller har ikke dette noe å si, så lenge dvden sender ut surround lyd?

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Testet i dag:

CD/SACD/DVD - ingen generende ulyder ved skifte av spor el.lign.

Dolby surround:
    980 har denne spesifikasjonen
    Individual analog 7.1-channel surround outputs, compatible with 5.1-channel and down-mixed stereo.
    Dolby Digital Surround EX decoding

Men det er meg bekjent din receiver som avgjør hva slags surround oppsett du velger, Dolby eller DTS.

HDMI og bass/sub: mulig det var på en annen tråd, men noen hadde problemer med sub lyd via HDMI. Dette har jeg nå testet:
    a) CD i spiller, setter receiver til "DVD", bruker optisk til receiver=masse bass
    b) CD i spiller, setter receiver til "DTV", bruker HDMI til TV og videre derfra til receiver med RCA = masse bass, men volumet på receiver må betydelig høyere siden min LG plasma har variabel lydutgang - fordelen igjen er at lyden da kan styres med TV'ens fjernkontroll

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    86
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Innstillinger Oppo 980

Hei,

lurte på om det var noen som hadde noen tips til de ulike innstillingene på Oppo 980? Den brukes sammen med en Panasonic TH 37"PV skjerm. Så langt har jeg ikke gjort noe, alle innstillinger står med andre ord slik de var stilt inn fra fabrikken.

Er det greit å la det forbli slik og heller gjøre innstillingene på Panasonic skjermen, eller er det noen fine ting jeg går glipp av da?

Målet er best mulig bilde, bruker den bare som DVD spiller.

mvh
    Thomas

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mcslu
    Hei,

lurte på om det var noen som hadde noen tips til de ulike innstillingene på Oppo 980? Den brukes sammen med en Panasonic TH 37"PV skjerm. Så langt har jeg ikke gjort noe, alle innstillinger står med andre ord slik de var stilt inn fra fabrikken.

Er det greit å la det forbli slik og heller gjøre innstillingene på Panasonic skjermen, eller er det noen fine ting jeg går glipp av da?

Målet er best mulig bilde, bruker den bare som DVD spiller.

mvh
    Thomas
    Jeg lurte lenge på det samme, og endte opp med å kjøre en THX kalibrering via en av de nyeste Star Wars filmene. Det var ikke akkurat merkbar forskjell

Håper noen andre har kloke svar å gi her om innstillinger på DVD spiller kontra TV

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk den idag, kjempebra

Lurer på en ting, på de fleste filmene er det en svart stripe nede , og en oppe. Er det slik det _MÅ_ være, eller noe å gjør me det ?

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ailnrock
    Fikk den idag, kjempebra

Lurer på en ting, på de fleste filmene er det en svart stripe nede , og en oppe. Er det slik det _MÅ_ være, eller noe å gjør me det ?
    Kjent "problem" - men "den som søker på AV forum, finner svar":

http://avforum.no/forum/tv-apparater...vd-plater.html

Aspect ratio (image) - Wikipedia, the free encyclopedia

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ailnrock
    Fikk den idag, kjempebra

Heilt generelt så kan ein seie at 2.35:1 gjer svarte striper oppe og nede, medan 1.85:1 ikkje gjer det. Dette er då dei to "typiske" 16:9-formata (sjølv om det sikkert går an å seia det på ein betre måte).

4:3-formatet gjer svarte striper på sidene.

Dette gjeld ved korrekt (!) bileteformat på ein widescreen tv. Altså er det meininga med svarte striper oppe og nede, og absolutt ikkje noko feil med det.

Newcomer Orbitize sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei! Må melde meg inn i gjengen, men foreløpig kun som 'beundrer'. Jeg har en stund hatt behov for en ny DVD-spiller, og kravene mine var
    - Takle fleste DivX, Xvid, o.l formater
    - HDMI utgang

I begynnelsen vurderte jeg Lidl Silvercrest'en, men etter en kompis kjøpte den og jeg fikk prøve fjernkontrollen mistet jeg litt lysten på den. Sist jeg var på besøk (da var spilleren ca et halvt år gammelt) hadde den begynt å bli ganske så kresen på plater, og fuske litt på sync'en. I tillegg til alt jeg leste i Lidl/silvercrest tråden (nå stengt), fant jeg ut at den ikke var noe for meg. Denne Oppo'en ser dóg veldig fin ut (både estetisk og på papiret), og siden de har 980H på datakjeden her i byen til 1500, er dette noe jeg vurderer kraftig!

Jeg ser det som et kraftig pluss at den kan lese fra en bærbar harddisk, men det er synd at den har en kapasitetsbegrenselse på 32gb/700 filer. Synes dette er litt merkelig, da det er ganske uvanlig med bærbare harddisker som er på under 32 gb. Er det noen som vet hva som skjer dersom du kobler til en disk med kun én partisjon og denne er større enn 32Gb? Hvordan reagerer den hvis det er godt over 700 filer på?

Er det forresten noen som har noen bilder av fjernkontrollen?

Takker for svar

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Orbitize
    Er det forresten noen som har noen bilder av fjernkontrollen?
    http://common.ziffdavisinternet.com/...=188226,00.jpg

og

OPPO Digital DV-980H DVD Player with HDMI and SACD/DVD-Audio - Photo Gallery

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Orbitize
    Er det noen som vet hva som skjer dersom du kobler til en disk med kun én partisjon og denne er større enn 32Gb? Hvordan reagerer den hvis det er godt over 700 filer på?
    Etter det jeg har testet ut så klarer den bare å lese parter på disk med opp til 32gB størrelse. Og slik jeg har sette det - bare én partisjon, ikke flere.

En annen begrensning, eller merkelig ting, er at filer & mapper ikke vises alfabetisk. De vises etter når de ble lagt inn på disken. Uansett hvor mye jeg sorterer disken via PC, så vises alltid mapper og filer i den rekkefølge de opprinnelig ble lagt inn. Litt merkelig - og egentlig litt tungvint.

Newcomer Cueball sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Avspilling av SACD

Hei

Ved avspilling av SACD med flerkanalslyd, er en avhengig av å benytte analoge utganger eller kan Oppo sende dette som 5.1 over optisk digitalugang (konvertere til et DTS signal eller lignende)?

Det blir litt drøyt å smelle til med 6 analoge kabler....

Sitter med fingeren på knappen for å bestille en spiller, men dersom jeg må fylle stereobenken med analoge signalkabler vurderer jeg å heller kjøpe en PS3...

Newcomer sws sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Cueball
    Hei

Ved avspilling av SACD med flerkanalslyd, er en avhengig av å benytte analoge utganger eller kan Oppo sende dette som 5.1 over optisk digitalugang (konvertere til et DTS signal eller lignende)?

Det blir litt drøyt å smelle til med 6 analoge kabler....

Sitter med fingeren på knappen for å bestille en spiller, men dersom jeg må fylle stereobenken med analoge signalkabler vurderer jeg å heller kjøpe en PS3...
    Du kan sende det over hdmi (og trenger dermed en reciever som støtter det), men ikke over optisk hvis du vil ha flekrkanalslyd - det gjelder vel "alle" SACD-spillere og ikke bare Oppo'en. Det du *kan* gjøre er å sende en 2-kanals downmix, men da forsvinner jo litt av poenget med ferkanals sacd. Når det er sagt så er det faktisk mange av SACD innspillingnene som er bedre i 2 enn i 5.1 mix, men du trenger fremedeles analogkabler for å nyttiggjøre deg den større oppløsningne som ligger i sacd-formatet. En PS3 vil jo ikke gi deg muligheten for sacd uten analogkabler?

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sws
    Du kan sende det over hdmi (og trenger dermed en reciever som støtter det), men ikke over optisk hvis du vil ha flekrkanalslyd - det gjelder vel "alle" SACD-spillere og ikke bare Oppo'en. Det du *kan* gjøre er å sende en 2-kanals downmix, men da forsvinner jo litt av poenget med ferkanals sacd. Når det er sagt så er det faktisk mange av SACD innspillingnene som er bedre i 2 enn i 5.1 mix, men du trenger fremedeles analogkabler for å nyttiggjøre deg den større oppløsningne som ligger i sacd-formatet. En PS3 vil jo ikke gi deg muligheten for sacd uten analogkabler?
    Har desverre ikke HDMI på Receiver. I følge Super Audio CD - Wikipedia, the free encyclopedia Sender PS3 flerkanalslyd fra SACD via optisk digital:
    Sitat Opprinnelig postet av Wikipedia
    As of the 2.00 upgrade, PS3 is capable of SACD 5.1 playback via an OPTICAL CABLE. It achieves this by converting the audio to a 1.5mbps DTS format

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Cueball
    Har desverre ikke HDMI på Receiver. I følge Super Audio CD - Wikipedia, the free encyclopedia Sender PS3 flerkanalslyd fra SACD via optisk digital:
    Etter hva jeg har skjönt så er vel ikke PS3 bare en kvalitetsmessig bedre konstruksjon, men også bedre DVD-spiller, pluss at du får en meget god Blu-ray-spiller. Bonusen er jo en spillemaskin på kjöpet.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Wikipedia er en åpen kilde - og den har masse bra med seg.
    Men jeg tviler veldig på at PS3 kan sende SACD signaler via optisk. Siden PS3 har HDMI så mistenker jeg at man her blander kortene.

Optisk kan sende 5.1 surround lyd. HDMI kan i tillegg overføre SACD.

The PlayStation 3 manual says that "Audio from Super Audio CDs cannot be output from the system's digital out (optical) connector. Multi-channel content from Super Audio CDs can only be output from the HDMI OUT connector." So it appears that while Mono and Stereo SACD audio may be available from the Multi AV connector, 5.1 Surround Sound SACD audio along with Mono and Stereo SACD and Mono and Stereo CD audio is only available via HDMI.
    (kilde: SACD News: Sony PlayStation 3 Gaming Console Becomes Latest Super Audio CD Playback Option [HFR])

6 analoge kabler er verken dyrt eller vanskelig og det er verdt "jobben".......

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    6 analoge kabler er verken dyrt eller vanskelig og det er verdt "jobben".......
    Jeg er i besittelse av et halvt snes med analoge signalkabler av OK kvalitet. Dermed er hverken kostnad eller grad av arbeid det som bekymrer meg. Derimot ser jeg ikke lystent på å nesten fordoble antall kabler i mitt hjemmekinosystem bare for å koble til en "skarve" lyd og bildekilde (Det blir jo totalt 8 kabler inn på SACD/DVD-spilleren)

Teller på knappene om jeg skal la kabelspagetti være kabelspagetti og anskaffe en for å se hvordan det blir. (1500,- tilsvarer tross alt ikke betydelige kattemengder i sekken uansett...)

PS: Teksten du refererer til er skrevet i 2006. Firmware 2.00 som muliggjorde konvertering av SACD lyd til DTS eller PCM via optisk digitalutgang ble tilgjenglig 08.11.2007. Det ser desverre ut til at siste firmware (2.01 fra 20.11.2007) har fjernet denne funksjonen igjen.
    Sitat Opprinnelig postet av forum.beyond3d.com
    They removed it because Sony never wanted DSD to be converted and outputted through the S/PDIF (to avoid illegal copies). In fact I believe for the longest time they claimed it was impossible to convert DSD to DTS/DD. I guess not

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjøpte 980H for en måneds tid siden, men stusser over en ting: Når jeg spiller 4:3-materiale, danner det seg horisontale striper på hver minste bevegelse på skjermen, f.eks hvis noen beveger på hodet eller en hånd så kommer det horisontale striper over hodet eller hånden.
    Dette har jeg observert på 2 tv'er (begge flatskjermer), og både med hdmi og komponent.
    Jeg har stilt TV-format til 16:9/Auto, og da spiller den av materialet slik det var spilt inn, altså 4:3 eller 16:9.

Setter jeg TV-format til 16:9 strekker spilleren *alltid* bildet, uansett om det er 4:3 eller 16:9, noe som for meg uforståelig. Selve TV'en er jo alltid 16:9 og spilleren bør jo vise materialet som det er uten å auto-strekke ting??

Men når bildet er strukket, så forsvinner de horisontale stripene jeg snakker om, men da er jo aspectet feil.

Noen som har opplevd det samme? Kan noe gjøres?

Takk.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Står Oppo'en i 1080i eller 576i modus kanskje?

Uansett, jeg testet en slik Oppo 980H i går... uten å bli heidundrandes overbegeistret... skjønt det er en fin liten maskin for 1500 spenn - men den gjorde hverken oppskalering eller deinterlacing bedre enn skjermen. Så da fikk jeg egentlig bevist det jeg har ment lenge at oppskalerende dvd spillere er bortkastet om man har et godt display Sammenlignet med PS3 var bildet så og si identisk... dessverre feilet min dvd spiller så jeg kunne ikke sammenligne med den i går, men tenkte jeg skulle kjøre noen resolution slides og slikt i helga fra AVIA/DVE. Så langt er konklusjonen min at denne ikke nødvendigvis er et must buy for meg... (men siden min DVD spiller begynner å sjangle må jeg kanskje vurdere en erstatning likevel )

Jeg testet forøvrig kun med komponent, skal teste nærmere neste helg med hdmi.

Side 16 av 21 FørsteFørste ... 6 12 13 14 15 16 17 18 19 20 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •