Oppo sin nye DV-980H, bedre enn DV-970HD...og hvor bra er egentlig Oppo? - Side 12

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 12 av 21 FørsteFørste ... 2 8 9 10 11 12 13 14 15 16 ... SisteSiste
Viser resultater 221 til 240 av 417
    Newcomer sws sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Førsteinntrykk

Fikk spilleren i går - går jo kjappere å få ting sendt fra "over there" enn fra Komplett i Sandefjord :-o . Sendt fra USA 11.10 levert Tromsø 17.10. Totalt kostet Oppoen rett under 1500 inkl alt. Når pakken er sendt som "EMS" post slipper en tydeligvis Tollklareringsgebyr - vel egentlig er vel det betalt når pakken sendes, men slipper i allefall x kr i gebyr "ekstra" (der x synes å være avhengig av speditør, kundebehandler og fargen på trusene til den yngste kusina til statsministeren :-) )

Førsteinntrykk Oppo DV980 vs Pioneer DV-565.

0. Greit å koble til - løs strømkabel med standard apparat (PC) stikk - bra. Autosense 110/220V, men leveres bare med US-ledning. Det visste jeg så den hadde jeg klar :-).

1. Rotete oppbygging av menyer - må inn i 3 ulike "hovedmenyer" for å få satt opp lydparametre (!)
    Mulig dette bare er fordi jeg er vant til Pioneer sin oppbygging, men dette må det da være mulig å få til bedre.

2. Skal vi se; slå av lyd via HDMI, forelle hvilke høyttalere jeg har.... Putte inn CD - lyd kommer ut. Putte in SACD - stillhet. WTF. Trykke, trykke, trykke - arrgh! :twisted: OK da - RTFM. Det er tydeligvis ikke nok å slå av lyd via HDMI, man må også separat fortelle at SACD skal nedsamples til PCM over HDMI for å få ut lyd på analogutgangene - irritert grynt - trykke. Ah! Lyd.

Kaffepause - ikke lurt å lytte til nye produkter mens man fremdeles er irritert ....

3. Putte inn CD og bruke lydtrykksmåler for å sikre samme utgangsvolum fra begge spillerene.

4. Lyd fra standard CD. Lytte og bytte. Hmm slett ikke ille! Mye detaljer, bra perspektiv - er det så mye bass på denne innspillinga? Bytte - ikke på den gamle spilleren nei. Overraskende stor forskjell på lyden! Den gamle Pioneeren er "glatt" og behagelig, Oppoen er nesten litt for "detaljfokusert" nesten som om man skrur opp oppskarping på et bilde litt i meste laget. Forskjellen er litt sånn Pioneer=analoglyd Oppo=digitallyd. Er sannelig ikke sikker på hva jeg liker best. Større imponator faktor på Oppo-lyden, men jeg tror kanskje at Pioneer blir litt mindre trettende i lengden? Her må det mer lytting til før jeg kan trekke noen konklusjoner. Utvilsomt bra lyd til prisen, men å kalle dette high-end som jeg har sett noen på nett gjør - nja - skeptisk.

5. SACD - tar vi en annen dag, nå er det blitt mørkt ute og stua kan dermed brukes til filmvisning.

6. Bilde. Pioneer koblet med 10m billig komponent-kabel. Oppo koblet med 10m Biltema hdmi-kabel. Grovklibrert vha DVE. Projektor LG AN110. 720p både i 50 og 60Hz (PAL/NTCS disker) over HDMI (fra Oppo) klart bedre enn 576i og 480p over komponent (fra Pioneer). Roligere bilde, fremstår skarpere og med opplevd bedre dynamikk. 720p ut fra spiller gir best bilde, men 576p og 480p er også brukbart. Derimot blir det bare tull når jeg forsøker 576i og 480i ut over HDMI - utvaskede farger og ser ut som om projektoren ikke klarer å flette signalet tilbake - nærmest halv oppløsning.

Foreløpig konklusjon:
    For totalt under 9k for projektor (LG AN110), spiller(Oppo DV980) og hdmi-kabel (Biltema) har jeg kommet overraskende nært kvaliteten som en kamerat har med Mitshubisi HC3100, Denon DVD 3930 og supra hdmi - til godt under prisen bare for Denon spilleren .

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Morsom lesing - du skriver veldig illustrerende

Lyd: prøv EQ delen og for all del: prøv multi-channel utgangene på SACD istedetfor HDMI - jeg tror det er verdt det...

Videre: prøv å skru opp frontene i menyen, husk å krysse av for "sub-yes"

Newcomer jcberg sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kostet faktisk 500 kroner å sende Oppo'en tilbake. Jeg får dekket ca. 330 kroner av dette, men det er jo kriminelt dyrt. Oppo kan jo ikke noe for dette, men tenkte bare jeg skulle nevne det..

Newcomer sws sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Morsom lesing - du skriver veldig illustrerende

Lyd: prøv EQ delen og for all del: prøv multi-channel utgangene på SACD istedetfor HDMI - jeg tror det er verdt det...

Videre: prøv å skru opp frontene i menyen, husk å krysse av for "sub-yes"
    Takk.

Jada, fant ut av det etter å ha studert bruksanvisninga, det meste var logisk bortsett fra at man må be om at SACD skal nedsamples til PCM over HDMI for å få bruke analogutgangene. Har foreløpig bare testet SACD i stereo, men planlegger å flytte frem og koble... Har ingen reciever som støtter hdmi uansett, så jeg er pent nødt til å bruke analogutgangene for multikanalslyd.

EQ ? - Fysj og fy :-).

Kvelden i kveld er brukt til å kalibrere kombinasjonen Oppo+LG med colorimeter. Kom bukbart nært perfekt.

Se LG-tråden for reslultat.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sws
    Takk.

Jada, fant ut av det etter å ha studert bruksanvisninga, det meste var logisk bortsett fra at man må be om at SACD skal nedsamples til PCM over HDMI for å få bruke analogutgangene. Har foreløpig bare testet SACD i stereo, men planlegger å flytte frem og koble... Har ingen reciever som støtter hdmi uansett, så jeg er pent nødt til å bruke analogutgangene for multikanalslyd.

EQ ? - Fysj og fy :-).

Kvelden i kveld er brukt til å kalibrere kombinasjonen Oppo+LG med colorimeter. Kom bukbart nært perfekt.

Se LG-tråden for reslultat.
    Er du fornøyd med 980 og vil du anbefale den? Jeg har en 50" 720p Plasma TV og ble faktisk anbefalt av OPPODIGITAL å kjøpe 980 istedet for 981, bl.a pga faren for macroblocking. Fikk høre at 980 er mye er en "Plug and Play" spiller mens 981 må kalibreres og passer bedre for entusiasten og ikke amatøren som meg.

Newcomer sws sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sundman
    Er du fornøyd med 980 og vil du anbefale den? Jeg har en 50" 720p Plasma TV og ble faktisk anbefalt av OPPODIGITAL å kjøpe 980 istedet for 981, bl.a pga faren for macroblocking. Fikk høre at 980 er mye er en "Plug and Play" spiller mens 981 må kalibreres og passer bedre for entusiasten og ikke amatøren som meg.
    Så langt er jeg godt fornøyd, det var et løft i billedkvalitet hos meg.

Du bør vel uansett kalibrere vha DVE eller GetGray, blåfilter og øynene - det gir som regel vesentlig bedre bilde enn å ikke kalibrere i det hele tatt - ikke er det vanskelig heller om du følger Gorms guide. Eller instruksjonene til GetGray. (Hvis du velger GetGray må du skaffe båfilter fra en annen plass - jeg bestillte THX-briller).

Bildemessig kan jeg anbefale 980 (har ikke sett 981), men litt usikker på om jeg er helt fornøyd med den som musikkavspiller. Tror uansett det er høy "mye-for-pengene"-faktor. Jeg har ikke testet denne på filmer med behov for mye støyfjerning, men har lest på nett at 981 skal være bedre til det?

Jeg har jo ikke hatt spilleren i mer enn 2 dager så det kan jo være svakheter og/eller kvaliteter jeg ikke har oppdaget ennå.....

Newcomer DannyRS sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som styrer oppo 980 med annen programmerbar fjernkontroll?

Har en onkyo sr605, og i oversikten som fulgte med den hadde oppo kode 1224, men det fungerer ikke helt optimalt. Leser på siden til oppo hvor de foreslår div andre merkers koder. Noen som har prøvd? har ikke gitt meg i kast enda..

Newcomer sws sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DannyRS

Har en onkyo sr605, og i oversikten som fulgte med den hadde oppo kode 1224, men det fungerer ikke helt optimalt. Leser på siden til oppo hvor de foreslår div andre merkers koder. Noen som har prøvd? har ikke gitt meg i kast enda..
    Brukte Toshiba-kode på min Sunwave - det fungerte sånn måtelig. Kjørte lærefunksjonen for å få satt opp det viktigste så nå går det bra. Oppo har jo imidlertid mange spesialfunksjoner som jeg ikke får plassert på noe fornuftig vis så det gjelder å ikke rote bort orginalkontrollen...

Newcomer Haugesund sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DannyRS

Jeg har en Onkyo 705 og har programmert fjernkontrollen til å styre Oppoen. Jeg brukte også en Toshiba kode. Husk å justere for alternativ IR kode i menyen til Oppo.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    86
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Oppodigital fortsetter å imponere meg. Ikke bare i selve lyd&bilde leveranse, men også kundeservice. Synd de ikke selger andre ting også - hehe
    Ville bare føye til at jeg sendte en mail til Oppo om noe greier jeg lurte på, og de svarte etter 23!! minutter. Har aldri sett makan til responstid. Bruker jo **** meg lengre tid på telefon for å komme igjennom til canal digital, nextgentel, telenor og andre...:-D

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    86
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ProZac
    Feks så har Oppo HD80/81 bedre specs enn Denons billigste DVD spiller. Oppo HD80 har 7.1 analog utgang og jeg tror faktisk den støtter flere formater også. I tillegg får man med en hdmi kabel som koster deg lett en 3-400 kr på hifiklubben. Så dersom man har behov for hdmi kabel, så er det ganske stor forskjell i pris. 1500kr for Oppo inkl hdmi versus ca 2000kr for denon med en billig hdmi kabel fra klubben.

Jeg har nettopp lagt inn ordre på en Oppo HD80 og jeg kan alltid kjøre en sammenligning mot Denon. Får sikkert låne med meg en hjem fra klubben om jeg bare betaler den først. Jeg er i samme situasjon som mange på forumet her, jeg venter på å kjøpe 2./3. generasjon HD spiller, og i mellomtiden kan Oppo være et greit alternativ.
    HAr du fått sammenlignet disse? Evt. mot Denon 1940?

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte også kort føye meg til rekken av folk som har fått en Oppo levert meget raskt og er også veldig fornøyd med DVD-bildet på denne spilleren (koblet til en panasonic pv70), prisen er helt klart god med tanke på hva man får. Avspilling av f.eks xvid funker også veldig enkelt og greit med god kvalitet.

Oppsett og bruk er også veldig enkelt og greit.
    --
    Thorbjørn

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei
    Jeg har også anskaffet meg denne Oppo-spilleren. Er veldig fornøyd bortsett fra en ting. Jeg synes tekstingen henger igjen litt i bildet. Den skifter mao ikke så fort som man er vant til. Er dette bare noe jeg sliter med eller har dere andre erfart det også. Hvis så er det noe man kan justere for at dette skal bedre seg? Jeg har prøvd både font 1,2 og 3 uten at det har hjulpet nevneverdig.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kamikaze
    Hei
    Jeg har også anskaffet meg denne Oppo-spilleren. Er veldig fornøyd bortsett fra en ting. Jeg synes tekstingen henger igjen litt i bildet. Den skifter mao ikke så fort som man er vant til. Er dette bare noe jeg sliter med eller har dere andre erfart det også. Hvis så er det noe man kan justere for at dette skal bedre seg? Jeg har prøvd både font 1,2 og 3 uten at det har hjulpet nevneverdig.
    Er det DVD-film du har? (ikke vua USB?) Har du testet dette på annen DVD spiller - det kan være filmen??

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei
    Vanlig DVD-filmer, og via USB. Tendensen går igjen på alle filmene jeg ser på. Går greit, men litt irriterende.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg så nettopp "Natt på museet" på DVD og opplevde ikke tekstingen som treg eller feil

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm merkelig, men takk for tilbakemeldingen. Da vet jeg i hvertfall at feilen er hos meg.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

981HD vs 980H

Ser dere omtaler 980H her, men er ikke 981HD en nyere/bedre/dyrere utgave? Datakjeden selger bare 981HD, til 1995.- .

Intermediate atle99 sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    921
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    980 er så vidt jeg vet den siste modellen til Oppo. Les forøvrig mer på oppodigital.com

Newcomer jcberg sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva tror dere kan være rimelig å forlange for en strøken DV-980H?

Prøver å purre litt mer på dem angående dette med tekstingen.. de bør få fikset det ganske fort.

Side 12 av 21 FørsteFørste ... 2 8 9 10 11 12 13 14 15 16 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •