Får ikke fullt bilde på alle filmer HD DVD

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Får ikke fullt bilde på alle filmer HD DVD

Mulig dette er et banalt spørsmål, men here goes:

Har Toshiba HD E1, koblet til LG flatskjerm 32LE2R. På noen filmer, slik som The Departed, får jeg sorte striper oppe og nede. Dette problemet har jeg også ved enkelte vanlige filmer på Pioner dvd spilleren min. Alle innstillinger er 16:9.

Skal det være slik, eller har jeg gjort noe feil? Det kommer vel an på hvordan filmene er spilt inn, men det er jo veldig merkelig at man har widescreen tv og får sorte striper på dvd og hd filmer?

Takker for innspill :-)

Newcomer Shrike sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sortefinn

Har Toshiba HD E1, koblet til LG flatskjerm 32LE2R. På noen filmer, slik som The Departed, får jeg sorte striper oppe og nede. Dette problemet har jeg også ved enkelte vanlige filmer på Pioner dvd spilleren min. Alle innstillinger er 16:9.

Skal det være slik, eller har jeg gjort noe feil? Det kommer vel an på hvordan filmene er spilt inn, men det er jo veldig merkelig at man har widescreen tv og får sorte striper på dvd og hd filmer?

Heisann, sjekk ut denne linken her: linky linky

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har ikke gjort noe feil. Widescreen finnes i en rekke forskjellige aspect ratio. En 16:9 tv er i formatet 1.78:1. Mange filmer er skutt i 2.35:1. Da vil du få svarte kanter på toppen og bunnen av alle 16:9 tver. Dette er nok helt normalt og et mye bedre alternativ enn å "barbere" filmene slik at de fyller skjermen din helt.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom filmen er spilt inn i 2.35:1 vil du alltid få sorte striper, såfremt du ikke har et maskert lerret beregnet på dette formatet.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    588
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sortefinn

Når du putter inn en film med formatet 2:35.1 vil det bli sorte striper over og under på en 16/9 tv, du må nok ha en scaler for og fylle hele skjermen din med bilde i 2:35.1 format, for eks en crystalio 2. Putter du inn en film med 1:85.1 eller 1:78.1, 1:77.1 så er dette 16/9 og vil da fylle ut hele din skjerm.

På kino vil 2:35.1 altså scope (man må da også bytte til scope linse for at bilde skal bli bredere, dette kan også gjøres med digital projector)
    Man får da et bredere bilde enn 16/9 1:85.1
    Mens høyden vil bli den samme for begge format!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •