CD-plater på DVD-spiller i budsjettklassen

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

CD-plater på DVD-spiller i budsjettklassen

Har lest en del om dette temaet, og regner med at noen sikker blir litt oppgitt over at det taes opp på nytt og på nytt!

For de med nypolerte ørekanaler og trommehinner penslet med den fineste babyolje for å klemme ut maksimal lytterglede av anlegget sitt, ser det ut til å være en enighet om at man må høyt opp i pris før dvd-spillere kan måle seg med cd-spillere.

Men når man befinner seg i nederste delen av prisstigen og budsjettet er stramt, er det ikke til å komme utenom at det letter trykket på et stramt budsjett om man bruker samme signalkilden til musikk og film!

Det er dette som er realiteten for meg og jeg har i den forbindelse etpar spørsmål.

Jeg kommer i første omgang til å være avhengig av DAC'en i spilleren da receiveren jeg kommer til å kjøpe (Harman Kardon HK3380) ikke har digitale innganger eller intern DAC. I den prisklassen jeg leter ser jeg at enkelte spillere har 24-bit/192kHz DAC (fra bl.a. pioneer og denon). Er det greie spec?

Vil jeg kunne oppleve at det er forskjell på to DAC'er som har samme spec (f.eks. at begge er 24-bit/192kHz)?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Anyone?

For å snu litt på det: Vil en 24-bit/192kHz DAC fungere greit til musikk??

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å ta det første først. Du kan godt høre forskjell på to "like" DACer. Den analoge biten kan være veldig forskjellig bygd opp, selve DA converterne kan være av forskjellig type osv.

Og en 24 bits 192kHz DAC vil antakelig være bra nok for deg, men det kan være at den du velger ikke passer deg og utstyret dit...
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Og en 24 bits 192kHz DAC vil antakelig være bra nok for deg
    Finnes det så mange mainstream alternativer til 24/192 da?

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hellnoob
    Finnes det så mange mainstream alternativer til 24/192 da?
    Neida, det jeg mente var at uansett må DACen uansett matche den som lytter og resten av utstyret. Og da kan det jo hende at en DAC fra tidlig '90 tall, typisk 18bit, 44,2kHz passer like bra. (Sannsynligheten er liten da )
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøp deg en ekstern DAC og spill på nær sagt hva du vil...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Kjøp deg en ekstern DAC og spill på nær sagt hva du vil...
    Får man tak i eksterne DAC'er i budsjettklassen?

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av p10
    Får man tak i eksterne DAC'er i budsjettklassen?
    Da må du enten gå DIY (som feks. Monica'en), billig "kinamikk" eller på bruktmarkedet...

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå kommer det jo helt an på hva "budsjettklassen" er for deg, men du kommer langt med en brukt DAC til kr. 2000-3500. Da har den i utgangspunktet gjerne kostet 7-10 lapper.

Er du riktig heldig finner du en komponent (eksempelvis en DAT-spiller) som inneholder en super DAC og som du ofte får til en hinsides pris.

Med en slik har du en trofast god lyd - nærmest uansett hvilket drev du slenger den på.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg leter i klassen rundt 1000-1500 kr... Grunnen til at jeg spør er at undersøkelsene mine viser at de fleste dvd-spillerne i denne prisklassen leveres med 24-bit/92kHz DAC. Noen av de mer kjente merkene leverer som sagt 24-bit/192kHz DAC på enkelte modeller. Lurer på om det vil være ekstrem forskjell på disse?

Men siden jeg er den heldige eieren av den mye omtalte utgaven av Playstation som hvistnok får cd-spillere langt over titusenkronersgrensa til å høres ut som om de var kjøpt på Rema 1000, så burde jeg vel heller tørke støvet av den og sette den på hedersplassen i stua! :-D

En annen ting jeg lurer på er hva som er avgjørende for hvor mye riper det kan være på en plate før spilleren begynner å hakke? Opplever at dette er noe som varierer fra spiller til spiller, og lurer på hva det kommer av??

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spesifikasjonene av DAC-en sier i realiteten fint lite om den lydmessige kvaliteten. Jeg hadde tidligere en DVD-spiller med 24/192 - og den var ikke spesielt bra på lyden, nei...

Hakke eller ikke hakke; det er "laser pick up"-ens sporingsevne som er årsaken til dette.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spesifikasjonene av DAC-en sier i realiteten fint lite om den lydmessige kvaliteten. Jeg hadde tidligere en DVD-spiller med 24/192 - og den var ikke spesielt bra på lyden, nei...
    Så jeg bør med andre ord teste ut før jeg handler? Og det kan hende jeg blir bedre fornøyd med en 24-bit/92kHz DAC enn en 24-bit/192kHz DAC?

Hakke eller ikke hakke; det er "laser pick up"-ens sporingsevne som er årsaken til dette.
    Er det noen måte å finne ut av dette, eller er det snakk om å ha flaks??

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uten å være teknokrat så stiller jeg meg svært skeptisk til påstanden om at DAK'en i en DVD spiller nødvendigvis er dårligere enn DAK'en i en CD spiller.

Hvorfor skulle det være slik?
    Det er trolig ikke mer kostbart å produsere en dårlig DAK fremfor en god DAK.

Jeg hører ikke lydforskjeller mellom den interne DAK'en i Phillips DVD DV1000 og den eksterne DAK'en Benchmark DAC-1. Begge er 24/192-khz. Sistnevnte er kjent for å være en god DAK.

Noen har nok store næringsinteresser av å hevde at man må ha en separat CD-spiller hvis man ønsker å være HIFI innvidd. Det hadde vært å artig å høre noen faglige betraktninger om dette.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom man har en CD spiller til 2000 kr og en DVD spiller til samme pris skal DVD spilleren i tillegg til å kunne dekode to kanals lyd samplet med 44,2kHz også dekode DD signaler, konvertere bilde (gjerne til både kompositt, S-video,komponent og HDMI). Er du heldig tar den og dekoder DVD-Audio og SACD også.

Vil du kjøpt en ren stereoforsterker til X antall kroner, eller ville du foretrukket et "alt-i-ett" fra Elkjøp til samme pris?

Edit: Glemte at DVD spilleren også skal takle VCD/SVCD, MP3 og DIVx....

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil du kjøpt en ren stereoforsterker til X antall kroner, eller ville du foretrukket et "alt-i-ett" fra Elkjøp til samme pris?
    Hvis jeg ikke hører forskjell på lyden, vil jeg foretrukket "alt-i-ett" fra Elkjøp til samme pris:grin:

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mortebjo1
    Hvis jeg ikke hører forskjell på lyden, vil jeg foretrukket "alt-i-ett" fra Elkjøp til samme pris:grin:
    Enig, men all erfaring så lant sier meg at sjansene for det er mindre enn at jeg blir lottomillionær på lørdag...

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig, men all erfaring så lant sier meg at sjansene for det er mindre enn at jeg blir lottomillionær på lørdag...
    For meg følger det ikke logisk at separate enheter alltid er bedre enn enheter som kombinerer flere funksjoner.

Jeg har ikke kunnskap til å uttale meg teknisk om DA konvertere, men jeg kan ikke se at du har noen argumenter for at DA konverter som konverterer ulike digitale signal nødvendigvis er en kompromissløsning. Det er kanskje andre her på forumet som kan bidra?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •