CD-spiller eller DAC?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 24
    Newcomer taita sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    284
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

CD-spiller eller DAC?

Jeg bruker i dag en Denon 2910 til både musikk og film. Jeg kunne godt tenke meg en separat CD-spiller for å løfte musikk opp på et nytt nivå. Er det nødvendig med en separat CD-spiller eller vil en DAC gjøre samme nytten? For å ta EC som et eksempel så selger jo de sin DAC: Electrocompaniet ECD 1 som er den samme DAC'en som sitter i CD-spilleren: Electrocompaniet EMC 1UP. Å kombinere disse regner jeg med vil være smør på flesk. Vil det ikke alltid være DAC'en som farger lyden og ikke selve avlesingen av CD-platen? Skulle jo tro at selv de billigste CD/DVD-spillere skulle klare å lese CD'er feilfritt?

Intermediate gonigogo sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er du fornøyd med 2910 som dvdspiller, er det ingen problem å bruke denne som drivverk for en ekstern dac. Når det gjelder drivverk så er det vel like mange meninger om dette som det er meninger i feks de evigvarende kabeldebattene... noen "hører" forskjell, andre "hører" det ikke. Jeg hadde iallefall ikke hatt noen betenkeligheter med å bruke en 2910 som drivverk. Mange bruker jo bare pc'n som drivverk, eller en-eller-annen billigspiller.
    Er du på utkikk etter dac i prisområdet til EC, har du jo et hav å velge i. De mest populære siste åra(iallefall av medieomtale) er vel Benchmark Dac1, Audio Note, EC mfl. Men til syvende og sist er det jo dine ører som avgjør... det som er kongelyd for en, kan jo som kjent være helt på jordet for en annen.
    Står mye om diverse erfaringer med dac her: Head-Fi: Covering Headphones, Earphones and Portable Audio - Powered by vBulletin
    I tillegg er det vel her på berget mere snakk om dac på Hifisentralen - Hovedside

Active
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det varierer også endel fra dac til dac hvor bra de virker med ulike drivverk. Noen dac'er er følsomme for drivverk/jitter etc. mens andre har løsninger for å minimere dette. EC dac'en har jeg har hatt tidligere og den er mer følsom for drivverk enn dac'en jeg har idag (og skal selge) Chord Dac64.

For et par år siden trodde en venn av meg ikke noe på at man kunne høre forskjell på drivverk. Han tok med seg sin Teac cd spiller (eldre men solid) og vi testet mot min dvd-spiller (Pioneer) og det var ingen tvil om at det spillte bedre med den gamle Teac cd-spilleren.

Når jeg så skulle oppgradere til bedre greier enn EC dac'en så var det et krav at den skulle ha løsninger for å gjøre den litt mindfre avhengig av drivverket. Derfor valgte jeg Chord'en. men det finnes mye annet og billigere som også visstnok skal være veldig drivverk tolerant. Benchmark dac'en er vel en tror jeg...

Lykke til!

Mvh C :-)

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    284
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En DAC ser jo da ut som et godt alternativ. Jeg bruker i dag en Denon 2807 reciever som pre til noen midgard blokker. Jeg ser at i hvertfall Benchmark DAC'en har balanserte utganger. Kan disse i såfall kobles direkte i Midgard-blokkene?

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kobler jo da via dvd-spiller > DAC > Denon 2807 > Midgard > HT. Med andre ord kan du ikke kjøre de balanserte utgangene fra DACen direkte inn i Midgard. Du kan heller ikke kjøre balansert fra DAC til 2807 da 2807 ikke har balanserte innganger.

Edit: Ser nå at mteinum skriver at man kan justere volumet fra DACen.. Det endrer selvfølgelig situasjonen, og du kan da kjøre den rett i effektblokkene.

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av taita
    En DAC ser jo da ut som et godt alternativ. Jeg bruker i dag en Denon 2807 reciever som pre til noen midgard blokker. Jeg ser at i hvertfall Benchmark DAC'en har balanserte utganger. Kan disse i såfall kobles direkte i Midgard-blokkene?
    Benchmark har både balansert XLR og ubalansert RCA, disse utgangene kan enten settes til variabel modus og da styrer du volumet fra DAC'en (da trenger du ikke ekstra preamp), eller så kan du bruke kalibrert - (ingen volumkontroll) men du kan justere følsomheten med dempeledd innad i DAC'en

Jeg bruker min fra Squeezebox3 til DAC og direkte til effektforsterker - fungerer veldig greit.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    284
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig "greit" eller veldig bra Skal jeg først kjøpe en DAC til 10k bør den gi et skikkelig løft. Det høres jo veldig greit ut at man slipper en egen pre da jeg hadde sett det som en fordel å slippe å kjøre dette via recieveren. Har aldri prøvd balanserte utganger, men har jo forstått at dette er en fordel.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    284
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ehh..men da får jeg jo ikke benyttet meg av reciveren som jeg jo må bruke til film og flerkanalsmusikk...ja ja da faller vel den tanken bort. Men en DAC skulle jo allikevel vært en bra investering?

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ehh..men da får jeg jo ikke benyttet meg av reciveren som jeg jo må bruke til film og flerkanalsmusikk...ja ja da faller vel den tanken bort. Men en DAC skulle jo allikevel vært en bra investering?
    Joda - dac'en er bra den, og hodetelefonforsterkeren i den er også veldig bra. Det sies at XLR utgangen skal være noe bedre. Nå har jeg kun rca på min amp så det kan jeg ikke svare for.

Du må også huske at DAC1 er en stereodac, den støtter ikke multikanal lyd. (men den er veldig bra på stereo )

Du kan som sagt sette den mellom signalkilde og receiver, men dette blir kun moro på vanlig cd drift.

Intermediate Mor10 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt klart forskjeller på drivverk.
    Har testet Denon cd-spiller(ikke så godt drivverk), Zindak Muse Deluxe(meget bra drivverk) og Tandberg 4025(bra drivverk), TEAC P700(meget bra drivverk) mot en eldre TEAC DAC.
    Denon-spilleren mistet masse informasjon, Tandberg var litt sløy i dynamikken, Muse og TEAC hadde mer informasjon og mye bedre holografi og driv.

Har sendt deg en PM angående TEAC DAC/drivverk til salgs.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    284
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det er jo stereo lyden jeg i førset omgang ønsker å løfte. Jeg skal nok vente over sommeren før jeg evt. går til inngjøp av en DAC. Må se hvor mye penger som blir igjen først

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et lite tips:

Dersom du skal ha god stereolyd og surroundlyd til samme effektforsterkere og høyttalere, så kan du sette inn en RCA switch mellom surround-pre og en eventuell stereo-pre, så har du et separat løp for stereo når du ønsker. Dersom du ikke ønsker å investere i en stereo-preamp, kan du sette sammen en passiv attenuator(volumkontroll) veldig enkelt selv. Riktig attenuator gir veldig lite farging av lyden og DAC'en/cd-spilleren bestemmer da kvaliteten.
    Kjøpte en billig switch på Clas Ohlson og den fungerer faktisk helt greit i mitt oppsett.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Dac

Jeg hører ikke forskjell mellom benchmark dac-1 med Phillips DVD dv1000 som drivverk og den interne DAK'en i DVD spilleren. Phillipsen har også en 24/192khz DAK. Enten har Phillipsen en svært god konverter eller er det generelt lite å hente på CD-spiller siden. Et tredje alternativ er at mine ører ikke er av gullstandard. Lån et par CD spillere og ta en blindtest. Jeg vil ikke forventet det store løftet med mindre du ikke har en svært dårlig CD spiller i dag.

Har hørt at det ikke koster noe mer å lage en god DAK fremfor en dårlig. Vil tror at de store kommersielle merkene vet hvordan man lager en god nok CD-spiller. Teknologisk sett så har man vel "tynt" CD-formatet til det ytterste.

Hvis man ønsker de store lydmessige løftene så ligger vel potensialet i høyttaleren og i romakustistikken.

Intermediate mattman sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    736
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er enig i det du sier, mortebjo1. Jeg sliter veldig med å høre forskjell på forskjellige DAC'er. Nå som jeg har en ren analog forsterker kommer jeg til å kjøpe en DAC for å ha mellom HTPC (Digital coax) og forsterkeren. Jeg kommer til å stikke innom Lyric HiFi i oslo sentrum, med ikke mye mer enn 2-3000 kroner, og komme hjem med en gammel og god DAC. Fikk et tilbud på en gammel en, 6 år gammel tror jeg, nypris 25000, jeg fikk den for atskillig mindre. Kan umulig tro den ikke holder mål, og først og fremst er jeg ute etter et bedre alternativ enn DA-Konverteringen som allerede er i PC'en - den hører jeg nemlig forskjell fra.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    284
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmmm...hvis man har problemer med å høre forskjell på systemer med en ok cd-spiller med og uten DAC og flere også hevder å ikke høre forskjell på ulike drivverk så høres det jo nesten ut som CD-spillere i seg selv har liten betydning for lyden? Vel..her er det vel best å ta en lytterunde før man handler.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

En fornuftig oppsummering

hmmm...hvis man har problemer med å høre forskjell på systemer med en ok cd-spiller med og uten DAC og flere også hevder å ikke høre forskjell på ulike drivverk så høres det jo nesten ut som CD-spillere i seg selv har liten betydning for lyden? Vel..her er det vel best å ta en lytterunde før man handler.
    En fornuftig oppsummering. Det finnes dog mange her på forumet som vil være uenig. Hvis du er genuint opptatt av musikkformidling og ikke har et ubegrenset budsjett, så anbefaler jeg virkelig den lytterunden. Det er praktisk lett å gjennomføre blindtester på CD-spillere/DAK'er. Jeg hører selv ikke forskjell ikke på kabler, så da vet hvor du har meg . Et poeng er at noen av disse DAK'ene har innebygde forforsterkere (som f.eks Benchmark DAC-1). Jeg bruker den ikke i mitt oppsett, men en dag vil jeg eksperimentere litt med ulike forforsterkere for å se hva det er å hente i lydforskjeller der. Det blir sagt at forforsterkeren i Benchmark DAC-1 er av den bedre sorten, men jeg har lite tillit til denne bransjen. Det beste er nok å bruke sine egne ører.

Lykke til. Det hadde vært artig med en tilbakemeldning etter den lytterunden din.

Active Karla sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    359
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hey boyzz!

Glöm inte Lavry DA-10.
    Jag läste om den i Fildelity, smugglade den från USA, testade den;
    Det är burken, mina hifi-perveterande vänner!

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du skal høre forskjell på cd-spillere/DAC'er må du koble utenom Denon'en din. Den er ikke spesielt god på stereo. Finn en forforsterker og test forskjellige DAC'er direkte på Midgardene, så skal jeg love deg at du hører forskjell både på forforsterker, cd-spiller og DAC.
    Hvor bor du? Hadde vært moro å tatt en tur innom med en DAC og drivverk og noen test-cd'er og prøvd det mot anlegget som du har det i dag.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    284
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det hadde vært gøy å fått testet noen skikkelige stereo komponeneter. Jeg bor på Hamar. Er dessverre ikke verdens navle. Jeg kan jo muligens ta med meg midgard-blokkene til HIFI-klubben å få testet de med annen elektronikk på noen 703'er der. Men her selger de vel ikke DAC-er hvis jeg husker rett?

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir litt langt å reise for å teste:-D

Er du i Oslo en gang etter ferien, så ta med spilleren din, så kan du teste de mot hverandre her(hvis jeg har den enda).

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •