På tide å droppe cd-spilleren?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 51
    Intermediate Gimsegutten sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    665
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

På tide å droppe cd-spilleren?

Er det flere enn meg som er lei av cd-er som ligger strødd utover gulvet og som kan ønske seg enklere tilgang til musikken enn via et overfylt skap med plater? Det har slått meg at i disse tider hvor mange går rundt med musikken sin lagret i små I-poder og til og med i mobiltelefonen, så burde det være mulig å pakke vekk cd-spilleren! Nå er riktignok disse spillerne basert på komprimerte formater, men med tanke på størrelsen av en normal stereokomponent så burde det vel i 2007 finnes en del muligheter også i HiFi-sammenheng!?

Jeg har fått med meg at det finnes ulike muligheter:

Den ene er jo cd-spiller med innebygd hard-disc slik som denne:
    Hi-Fi Klubben :: Stereo - Opptaker | Hi-Fi Klubben: 640H

En annen vei kan være en slags ”router” mellom pc og stereoanlegg slik som SlimDevice: Test av Slim Devices Transporter MP3-spiller - Lyd og Bilde : Kjøpeguide/Tester

Så har vi selvsagt rett og slett muligheten for en mediecenter slik som denne:
    Amitech Homecenter - Lyd og Bilde : Kjøpeguide/Tester

Er det noen som har erfaring med noen av disse løsningene? Hva er fordelene og ulempene med de ulike? Fins det flere produkter som bør vurderes? Fins det billigere løsninger som har akseptabel lydkvalitet?

Målet er rett og slett å få pakket bort cd-samlingen og få enklere tilgang til musikken. Jeg takknemmelig for alle innspill som kan hjelpe meg på vei! (Gjerne uten å bli for ”teknisk”)

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    615
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er du glad i musikk, og lytter til det, så bør du nok beholde CD-spilleren. Komprimert musikk blir raskt avslørt på et OK stereoanlegg.

Alternativet er å lagre musikken ukomprimert og ha en bra avspiller av noe slag, men det vet jeg ingenting om.

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ligger en Bechmark DAC1 på bruktmarkedet (sjekk link i BGuarden sin tråd) til 5500,-.

En Slimdevices Squeezebox og denne DA-converteren spiller i high-end klasse med enten lossless .flac, andre lossless formater, eller ukomprimert.
    Mener Squeezebox og en god DAC er en bedre/billigere løsning enn Transporter.

Harddisker koster ikke allverden. Høyst sannsynlig klarer du deg med en 320GB eller 500GB hdd til tusenlappen eller deromkring.

DrE

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er den Benchen utstyrt med en decent forforsterker, så egentlig så trenger du ikke den..
    Ville da heller ha sjekka om den Musical fidelityen til 5K endaa ikke er solgt.
    Den er nok hakket hvassere enn den til samme pris..

Intermediate ruxxy sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    1,612
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en grunn til at de virkelig STORE HIFI entusiastene enda går amokk når de ser en spesiell LP ligger på markedet, så tviler på at CD vil dø ut med det første heller.

Men mest sansynelig vil det nok gå over til digitalt etterhvert, bare i mer avansert dekoding eventuelt.

Active HKviking sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    448
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Transporter

Det jeg har opplevet med og convertere til Digitalt er at jeg lytter til musik som jeg vanligvis ikke ville spilt. Har ca 460GB med MP3 i enten lossless eller 320 kvalitet. Det tilsvarer mange hyllemeter med CD. Alle CD som jeg kjoper blir etter ripping plassert i esker. Er det en CD som jeg virkelig liker saa skaffer jed den enten some SACD eller DVD Audio hvis mulig.

Man skal i alle fall ha en software samling til minst samme verdi som hardware, right?!

Intermediate Homealone sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er da mulig å legge all musikken på harddisk uten å måtte komprimere...

Jeg har lagt inn all min "godmusikk" i Waw-format og med et lydkort som spiller bit-perfect så tror jeg at lyden ikke står tilbake for selv meget dyre cd-spillere.

Jeg tror mange entusiaster er skeptisk til slikt pga prisforskjell. Man må huske at datautstyr er utsatt for langt sterkere konkuranse enn vanlige hifi-produkter og dermed presses prisen.

Søk litt på nett og man vil finne flere tester gjort av anerkjente fagfolk på dette. Ofte vil et lydkort til 1500 gjøre like god jobb som cd-spillere til 10 ganger prisen.

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    665
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg slik jeg har skjønt det enda et par muligheter, oppsummert 5 måter å få musikk til anlegget uten cd-plata:

1) CD-spiller med harddisc. Ulempen her er vel kanskje at det er lite fleksibelt med tanke på og utvide kapasiteten pluss at jeg ikke får tilgang til nedlastet musikk. Fordel: Slipper å slå på en egen pc for å bruke den.

2) Mediacenter-pc i stereoanlegget. Fordel: Kan lage all slags spillelister. Gir mange muligheter også utover det å spille musikk (eks: internett rett på tv-en osv.). Kan bygges ut med mer hard-disc. Kan få god lyd med godt lydkort? Ulempe: Fortsatt litt dyr. Tar det lang tid fra en bestemmer seg for å lhøre på musikk til den er der (sammenliknet med å hente cd fra hylla)?

3) Slimdevice transporter. Fordel: Skal i følge test ha god lydkvalitet. Ulempe: Pc må vel være påslått. Fortsatt dyr.

4) Squeezebox og en god dac. Hva er egentlig en squeezebox?, hva koster det og hvor fås det kjøpt? Er dette en løsning som gjør det samme som slimdevice transporter bare til lavere pris? Høres i såfall meget interessant ut!

5) Utstyre min gamle pc (som står 7-8 meter unna stereoanlegget i naborommet) med bedre lydkort og en ekstern hard-disc. Hvordan da overføre signalet? Lang rca-ledning? (en lang ledning vil vel gi en lydmessig nedtur i forhold til min 5000kroners cd-spiller.)

Er som sagt også opptatt av brukervennlighet her. Hele poenget bør jo være å få lettere tilgang til musikken enn ved å hente cd i hylla. Alternativ 3,4 og 5 her som forutsetter at pc et annet sted i huset må slås på blir således gode alternativer i tillegg til å ha cd-spiller. Gir alle muligheter til å spille nedlastet musikk, lage spillelister osv. Slik sett er det interessante alternativer uansett.

Kanskje en egen stuevennlig mediecenter i anlegget er det beste? Syns jo fortsatt 15000.- er litt dyrt da... Ikke lett dette.:-?

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gimsegutten
    4) Squeezebox og en god dac. Hva er egentlig en squeezebox?, hva koster det og hvor fås det kjøpt? Er dette en løsning som gjør det samme som slimdevice transporter bare til lavere pris? Høres i såfall meget interessant ut!
    Stemmer på alle punkter!

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, Transporter er bare en mere påkostet variant av Squeezeboxen. Komplett.no er vel norsk importør. Ligger på ca 2500,-.

5) Utstyre min gamle pc (som står 7-8 meter unna stereoanlegget i naborommet) med bedre lydkort og en ekstern hard-disc. Hvordan da overføre signalet? Lang rca-ledning? (en lang ledning vil vel gi en lydmessig nedtur i forhold til min 5000kroners cd-spiller.)
    Du kan også bruke en ekstern dac og sende signalet enten via SP/DIF(coax/optisk) eller USB.

Jeg har selv valgt Squeezebox siden den er komplett. Du trenger ikke ekstra skjerm/display eller innviklede løsninger for å kunne navigere i musikksamlingen. Jeg har planer om å prøve en USB-dac for å teste de lydmessige forskjellene. Foreløpig ligger den i deler.

Frode

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kjøp squeezebox først, og eventuelt en dac senere. SB3 har etter min mening en meget bra lyd rett ut av boksen, den er ihvertfall mye mer engasjerende å høre på enn min denon 2930.

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    665
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg syns denne SB3 høres veldig interessant ut! Min eneste lille skepsis ligger i det at pc, slik jeg har forstått det, må være påslått. Kan hende jeg går for denne løsningen uansett, men jeg syns at akkurat dette er et lite ankepunkt i forhold til brukervennligheten.

Ser likevel at det vil ha flere fordeler sammenliknet med cd-spiller med harddisc!

En egen mediacenterpc er jo fortsatt også interessant, men det er vel kanskje litt "overkill" når en har pc fra før. (problemet med denne er bare at den støyer litt mye).

Når det gjelder dac. har jeg ingen erfaring. Har disse flere innganger slik at de kan brukes for å få godlyd fra flere komponenter (dvd, paraboltuner osv.)?

Takk for gode råd forresten!:-D

Active Flateng sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    340
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hørt på denne, og jeg ble positivt overrasket over lydkvaliteten.
    Neby har tatt den inn i sitt sotiment nylig.

Escient Europe

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min eneste lille skepsis ligger i det at pc, slik jeg har forstått det, må være påslått. Kan hende jeg går for denne løsningen uansett, men jeg syns at akkurat dette er et lite ankepunkt i forhold til brukervennligheten.

Ser likevel at det vil ha flere fordeler sammenliknet med cd-spiller med harddisc!

En egen mediacenterpc er jo fortsatt også interessant, men det er vel kanskje litt "overkill" når en har pc fra før. (problemet med denne er bare at den støyer litt mye).
    Og det er dette med støy som viser at det svært lurt at squeezebox ikke har harddisk. Jeg har en egen maskin (linux) som står i et helt annet rom en anlegget, og da heller ingen støyproblemmer med mekanisk bevegelige deler i lytterommet. Og den dagen du finner ut at du vil ha squeezebox nr. 2 - så kobler denne seg opp på samme server - og vips - all din musikk er også tilgjengelig for denne.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nas

Et alternativ til å ha pc'en på hele tiden er å bruke en nettverks server (NAS).
    hvis du leser på slimdevices hjemme side på brukerforumet er det flrer som skriver om hvordan du kan sette opp en NAS og bruke den mon SB3 eller transporter.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jarlandre
    Er du glad i musikk, og lytter til det, så bør du nok beholde CD-spilleren. Komprimert musikk blir raskt avslørt på et OK stereoanlegg.

Alternativet er å lagre musikken ukomprimert og ha en bra avspiller av noe slag, men det vet jeg ingenting om.
    Da har du hørsel som overgår de fleste.

Om du ripper en CD i OK kvalitet, lossless eller til og med som MP3 i 256kbps eller 320kbps - hører du neppe forskjell fra original CD.

Jeg bruker en ekstern harddisk koblet med USB på Oppo DVD spiller og har da 250gB teoretisk kapasitet (reell kapasitet er 32gB siden akkurat min Oppo spiller krever partisjon på harddisken med max størrelse 32gB).

Jeg spiller mye musikk hjemme og jeg hører ikke forskjell på lyden fra CD plata i forhold til samme plate når jeg ripper den til harddisk.

Eneste jeg kan høre forskjell på er selve lyden fra harddisken som da er "på" når den går, og er lydløs når jeg spiller CD.

Det jeg enda ikke har lært meg er hvordan jeg skal få rippet live-CD'er uten å få stopp mellom låtene (pause uten lyd).

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Da har du hørsel som overgår de fleste.

Om du ripper en CD i OK kvalitet, lossless eller til og med som MP3 i 256kbps eller 320kbps - hører du neppe forskjell fra original CD.
    Men så lenge noen gjør, det må vi tro at det er beste løsningen for dem. Da er det naturlig å legge penger i en god cd-spiller. Hører du ikke forskjell - la vær.

Newcomer Gøffo sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    299
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Packard Bell 500GB Store & Play 3500, - MPX
    http://www.andervikaudio.no/Stello/T...fidelity25.pdf

Sier ikke mer, men tv må være på og denne har også USB inngang med de fordeler den har.

Newcomer Journeyman sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    86
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SB3 kan anbefales. Har aldri spilt så mye musikk siden denne lille krabaten kom i hus. Rippet hele cd samlinga til flac og bruker digital utgangen rett inn i en Lyngdorf TDA200 forsterker.

Ingen forskjell i lydkvalitet mellom SB3 og digitalt ut fra en dvd spiller til 21K (som jeg kunne høre!).

Newcomer Gøffo sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    299
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    PS 3 støyer så kommer vell an på hvilket nivå man leggerseg på.

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •