Onkyo med HDMI 1.3 - valg av dvd spiller 1.2 eller 1.3?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Onkyo med HDMI 1.3 - valg av dvd spiller 1.2 eller 1.3?

Jeg planlegger å gå for den nye Onkyo forsterkeren 605 med HDMI 1.3.

Så lurer jeg på HD DVD spiller:
    Toshiba HD E1 har HDMI 1.2, mens Toshiba E1X har HDMI 1.3
    Prisen er ca hhv 3000,- og 6000,-

Hva "vinner" jeg ved å kjøpe E1X vs E1? Er det på bilde eller lyd? Har prøvd å lese meg opp på dette her, men er fortsatt ikke helt på nett. Jeg tenker at hvis jeg kjøper Onkyo forsterker med 1.3 så vile det jo være meningsløst å ikke kjøpe dvd spiller med 1.3 også, eller?

Setter pris på litt hjelp - sikkert andre som lurer på det samme :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har lest disse trådene, men som dere skjønner så er det ikke så lett for alle å trekke klare konklusjoner :-)

Jeg vil gjerne kjøpe noe som jeg er fornøyd med flere år, derfor virker Onkyo 605 med HDMI 1.3 interessant. Jeg hadde tenkt å kjøpe Toshiba hd e1, men så lurer jeg altså på om jeg burde gå for e1x ettersom denne har hdmi 1.3. Jeg er mest opptatt av lyden mhp valg av e1 vs e1x, og lurer altså på om jeg trenger e1x for å få best mulig truehd lyd og dts-hd? En annen fordel vil jo være lip sync. DVD spillererne har jo innebygd dekoder for denne lyden, men man vil vel her også ha muligheten til å la forsterkeren dekode dette selv vha 1.3 - hva vil være den beste løsningen?

Sitat fra link:

På audio siden blir 1.3 bare nødvendig den dagen det er mulig(å ønskelig) å sende "lossless" audio udekodet fra spilleren for dekoding i Receiver/prosessor som har egne dekodere for HD audio.

XE1 har 1.3, så den er fremtidsrettet nok til å gjøre de nødvendige transporter den dagen det finnes TV/PJ/Receiver som kan nyttiggjøre seg av "high bitrate lossless transport". Regn med en "firmware upgrade" før dette kan fungere optimalt.

For nå: HDMI v.1.2 kan gjøre alt du trenger for å oppleve maksimum av det HD disker og spillere kan tilby innen sine nåværende specs.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    945
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sortefinn
    Jeg har lest disse trådene, men som dere skjønner så er det ikke så lett for alle å trekke klare konklusjoner :-)

Jeg vil gjerne kjøpe noe som jeg er fornøyd med flere år, derfor virker Onkyo 605 med HDMI 1.3 interessant. Jeg hadde tenkt å kjøpe Toshiba hd e1, men så lurer jeg altså på om jeg burde gå for e1x ettersom denne har hdmi 1.3. Jeg er mest opptatt av lyden mhp valg av e1 vs e1x, og lurer altså på om jeg trenger e1x for å få best mulig truehd lyd og dts-hd? En annen fordel vil jo være lip sync. DVD spillererne har jo innebygd dekoder for denne lyden, men man vil vel her også ha muligheten til å la forsterkeren dekode dette selv vha 1.3 - hva vil være den beste løsningen?

Sitat fra link:

På audio siden blir 1.3 bare nødvendig den dagen det er mulig(å ønskelig) å sende "lossless" audio udekodet fra spilleren for dekoding i Receiver/prosessor som har egne dekodere for HD audio.

XE1 har 1.3, så den er fremtidsrettet nok til å gjøre de nødvendige transporter den dagen det finnes TV/PJ/Receiver som kan nyttiggjøre seg av "high bitrate lossless transport". Regn med en "firmware upgrade" før dette kan fungere optimalt.

For nå: HDMI v.1.2 kan gjøre alt du trenger for å oppleve maksimum av det HD disker og spillere kan tilby innen sine nåværende specs.
    Når det gjelder lipsync så er dette mest mellom dekoder og skjermen. Om en bruker dekoder i dvd spiller og kobler denne rett på tv så må både dvd spiller og skjerm ha hdmi 1.3 for automatisk lipsync... men antar at om dvd spiller er hdmi 1.2 og skjerm + surround amp har hdmi 1.3 så vil lipsync fungere om surround forsterkeren tar seg av dekoding.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sortefinn
    Jeg har lest alle disse diskusjonene, og så langt finner jeg ingen avgjørende grunner for å gå for HDMI 1.3, annet enn at man "må ha det siste".

Jeg ser ikke at HDMI 1.3 har egenskaper som sansynliggjør bedre bilde, lyd eller essensiell funksjonalitet til mine formål.

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    945
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Jeg har lest alle disse diskusjonene, og så langt finner jeg ingen avgjørende grunner for å gå for HDMI 1.3, annet enn at man "må ha det siste".

-k
    Automatisk lipsync og støtte for de nyeste surroundsound lydformatene og høyere båndbredde, 1080P og bedre fargedybde er egentlig ikke bare småtterier

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stenvik
    støtte for de nyeste surroundsound lydformatene
    Hvilket format er bedre enn ukomprimert linær hirez PCM med 8 kanaler?
    og høyere båndbredde, 1080P
    Hva skal du med båndbredde du ikke kan nyttiggjøre deg?
    og bedre fargedybde er egentlig ikke bare småtterier
    Hva skal du med fargedybde du ikke kan nyttiggjøre deg?

Dette temaet er diskutert i mange av linkene jeg pastet, men her kommer den igjen, bare for å bli glemt innen 2 uker:
    High-Definition Multimedia Interface - Wikipedia, the free encyclopedia

"HDMI 1.0
    Released December 2002.

Single-cable digital audio/video connection with a maximum bitrate of 4.9 Gbit/s. Supports up to 165 Mpixel/s video (1080p60Hz or UXGA) and 8-channel/192 kHz/24-bit audio.
    "

Hverken HD-DVD, BluRay, DVB-S/C/T eller noen andre formater jeg kjenner til for broadcast av konsument video kan overstige 8 bit pr komponent, så verdien av å overføre 8 bit zeropaddet til 12 bit framstår for meg som liten.

Edit:
    "Official" "Why you don't need HDMI 1.3" thread
    "Official" "Why you don't need HDMI 1.3" thread - AVS Forum

bl.a.
    "* You don't need HDMI 1.3 to take advantage of Dolby True HD
    * You don't need HDMI 1.3 to take advantage of Dolby Digital Plus
    * You don't need HDMI 1.3 to take advantage of DTS-HD Master Audio
    * While you do need HDMI 1.3 to take advantage of Deep Color, there are no imminent sources for Deep Color
    * Sony appears to be releasing xvYCC camcorders and a TV with HDMI 1.3 and xvYCC; I suspect the number of people in the market for this is limited (The TV Sony announced was a 70" LCD that's supposed to cost $30k USD)
    * Even if you did want to wait for HDMI 1.3, there are limitations with passing on the bitstream from the player to the AVR
    * 1080p is supported in HDMI 1.1; Some receivers simply did not implement it

HD-DVD today, and Blu-Ray later this year (player profile 1.1) support "in-player audio mixing". This is the ability of the player to read more than one audio stream off the disc and mix them together for playback... Pretty much ALL HD-DVD discs are authored this way now and the assumption is that Blu-Ray discs will start being authored this way later this year when the new players are shipped that implement player profile 1.1.
    ...
    And the gotcha is that in-player audio mixing can't happen unless THE PLAYER decodes the packed, lossless audio formats. Remember? Processing is done in PCM. So the player has to turn TrueHD or DTS-HD MA bitstreams into PCM before it can do the audio mixing. And then the result of that mixing, still as PCM, gets sent over HDMI to the receiver"

-k

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for innspill - jeg valgte EX1 til slutt - den leverer jo lyden som jeg trenger (den dagen forsterkeren kommer i hus).

EDIT: Fjernet prisinnspill.

Nå lurer jeg fælt på hvor jeg skal få tak i en hdmi splitter som er god men som ikke koster flere tusenlapper :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    EDIT: Prisdiskusjon, fjernet.