Oppo 981HD fungerer ikke med DLP projektorer?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Oppo 981HD fungerer ikke med DLP projektorer?

Jeg har søkt nøye igjennom mange tråder, men finner ikke svar på hvordan Oppo 981HD vil fungere med feks Benq 8720

Da er det vel macroblokking som muligens kan skape problemer her?
    Ser også at Oppo på deres websider IKKE anbefaler DLP projektorer med 981HD modelen.

Setter pris på om noen har noe som helst å komme med her.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    INGEN som vet noe om dette??

Intermediate cowboy bebop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hørt noe om det ja, men jeg bruker den eldre oppoen med HC3000 (DLP) uten problemer.

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva i all verden er det som kan gjøre at én type projektorteknologi ikke egner seg for én bestemt DVD-spiller? Denne oppererer vel ikke med en egen standard for videosignaler?...

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har noe med at DLP teknologien er mere utsatt for macroblocking fra faroudja chippen. Uten at jeg skal si sikkert så har det noe med signalbehandlingen i DLP chippene og gjøre og fargedybden. Sikkert noen som vet mere om dette her inne. Mulig det står mere på oppo sine sider, eller så finnes det sikkert mere informasjon på avs forumet.

Uansett, dette er ett problem med selve faroudja chippen og ikke særegnet oppo spilleren, men også alle andre spillere som er utstyrt med samme farodjua brikke. Gjelder bare faroudja brikken som også oppskalerer,ikke bare de-interlacer.

Selv merker jeg macroblocking på min lcd tv, så hvor mye det har å si om det er plasma, DLP eller lcd vet jeg ikke...

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Herminator
    Det har noe med at DLP teknologien er mere utsatt for macroblocking fra faroudja chippen. Uten at jeg skal si sikkert så har det noe med signalbehandlingen i DLP chippene og gjøre og fargedybden. Sikkert noen som vet mere om dette her inne. Mulig det står mere på oppo sine sider, eller så finnes det sikkert mere informasjon på avs forumet.

Uansett, dette er ett problem med selve faroudja chippen og ikke særegnet oppo spilleren, men også alle andre spillere som er utstyrt med samme farodjua brikke. Gjelder bare faroudja brikken som også oppskalerer,ikke bare de-interlacer.

Selv merker jeg macroblocking på min lcd tv, så hvor mye det har å si om det er plasma, DLP eller lcd vet jeg ikke...
    Takk for utfyllende svar.

Fikk mail fra oppo idag og det du sier kan jeg bekrefte at stemmer. Faroudja chippen forsterker macroblokking som kommer fra dvdplata. Det virker som om at det alltid vil forekomme macroblokking på dvden, men den er såpass liten at spillere uten Faroudja chippen ikke vil legge merke til det...

Syns du macroblokking er et stort problem?, er sånn at man ergrer seg over det hele tiden?, eller glemmer man det etterhvert?.

Oppo anbefaler faktisk meg om IKKE å kjøpe deres spiller fordi jeg har DLP projektor bak i rommet.

Da blir pluselig mye vanskeligere å velge dvdspiller, da de fleste spillere under 2000,- har Faroudja?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cowboy bebop
    Hørt noe om det ja, men jeg bruker den eldre oppoen med HC3000 (DLP) uten problemer.
    Du merker ikke noe til macroblokking i det hele tatt?

Les her hvordan du oppdager macroblokking:
    Macroblock

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av payne
    Takk for utfyllende svar.

Fikk mail fra oppo idag og det du sier kan jeg bekrefte at stemmer. Faroudja chippen forsterker macroblokking som kommer fra dvdplata. Det virker som om at det alltid vil forekomme macroblokking på dvden, men den er såpass liten at spillere uten Faroudja chippen ikke vil legge merke til det...

Syns du macroblokking er et stort problem?, er sånn at man ergrer seg over det hele tiden?, eller glemmer man det etterhvert?.

Oppo anbefaler faktisk meg om IKKE å kjøpe deres spiller fordi jeg har DLP projektor bak i rommet.

Da blir pluselig mye vanskeligere å velge dvdspiller, da de fleste spillere under 2000,- har Faroudja?
    Det er en stor tråd om dette på avsforum som jeg har lest en del på, men ikke alt. Der kommer det frem at kalibrering er veldig viktig for å minske macroblockingen. Selv merker jeg bare macroblocking når jeg lar oppoen oppskalere, sender jeg 576p til tv så merker jeg ikke noe til eksta macroblocking. Macroblockingen jeg plages med under oppskalering fra spilleren gjelde kun i mørke områder, som er en anelse lysere en svart og da i form av blokker med litt grønnskjær. Iflg avsforum så kan dette være tv'en min som er feilkalibrert, men jeg merker ikke noe av dette grønnskjæret fra min silvercrest spiller. Har forøvrig også ett lite grønnskjær fra oppoen i mørke scener når den sender ut 576p også. Mulig dette forsvinner hvis jeg setter spilleren til RGB fargekoding, men har ikke prøvd meg fram så mye da jeg synes bildet ble vasket ut uansett hvordan jeg kalibrerer.

Er også mange som får bra reslutat med oppoen og DLP. Virker litt tilfeldig hvem som plages med dette og ikke, men jeg tipper at det ikke er alle som legger like godt merke til det og dermed er fornøyd med resten av bildet, noe som oppoen utfører ganske bra.

Intermediate cowboy bebop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av payne
    Du merker ikke noe til macroblokking i det hele tatt?

Les her hvordan du oppdager macroblokking:
    Macroblock
    Jeg kan med handen på hjertet si at jeg ikke har oppdaget noe som ligner på det som er beskrevet i den artikklen. Jeg skal derimot se ettpar litt på noen klipp for å se etter slikt. Men det blir ikke i kveld.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    mener å huske at noen testet Ringenes Herre - To tårn, en del der med Gandalf og noen mørke scener som man visstnok så macroblokking tydelig

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok at faroudja-brikken kanskje er svak med hensyn på macroblokking. Men denne macroblokkingen ligger i videosignalet uansett hvilken presentasjonsteknikk som benyttes. Merkelige greier...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •